Aansprakelijkheid/ wie zijn schuld?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Aansprakelijkheid/ wie zijn schuld?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-02 20:02

Wie is de schuldige in het volgende verhaal:

Een man zet zijn auto langs de kant van de weg neer. Direct naast de wei van je paard. (man gaat wandelen oid, laat de auto achter, de plaats waar de auto staat is geen parkeerplaats overigens)
Je paard vind die auto wel interessant en schraapt er eens lekker over met zijn tanden.

Wie is hier dan de schuldige?
De man, omdat ie niet nadacht en zijn auto te dicht bij de wei gezet heeft of de eigenaar van het paard, omdat het paard zijn hoofd/hals over het draad kan buigen.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 20:08

Volgens mij is toch de eigenaar van het paard aansprakelijk. De man van de auto kon niet weten dat het paard zijn auto kan beschadigen. Tenzij je kan aantonen dat het een paardenkenner is die zijn auto expres binnen het bereik van het paard zette omdat er toch al een deuk in dat spatbord zat door zijn eigen schuld Haha! en hij zo schadevergoeding kan vangen.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132051
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 20:12

Volgens mij hoort de berm van de weg bij de openbare weg, en daar mag je paard niet komen zonder begeleiding.
Ik denk dus dat de eigenaar van het paard aansprakelijk is.

western

Berichten: 165
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 20:20

ik heb zo iets dergelijks ook een keer gehad ( wel iets anders ), en daar is de politie toen bij geweest.
ik was toen de eigenaar van de auto.
de eigenaar van het paard is ten alle tijde verantwoordelijk voor de schade , en de bestuurder kan hooguit een bekeuring krijgen voor fout parkeren.
maar je paard valt toch onder je WA verzekering als uitwonend huisdier!

robertus
Berichten: 80
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 20:21

eigenaar paard!!

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 20:34

Moet hij wel bewijzen dat het paard het heeft gedaan toch?

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 20:50

Als ik het goed begrijp heeft je paard -terwijl ze in de wei stond- met haar tanden de auto van de fout-parkeerder bewerkt?

Tja, gevoelsmatig zeg ik de eigenaar van de auto, ik vrees de eigenaar van het paard en dat de auto meneer idd alleen een boete voor fout parkeren krijgt.

Het zal er wel op neer komen dat de eigenaar van het paard een waarschuwingsbordje had neer moeten hangen.

Zo weet ik ook dat als jouw hond een inbreker bijt de eigenaar van de hond aansprakelijk is. Ook al gebeurt het op EIGEN terrein, tenzij er voor het betreden van het eigen terrein een waarschuwingsbord hangt dat het betreden van het terrein voor EIGEN risico is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 21:06

Wij hebben precies zo´n geval gehad.
Eén of andere hork had zijn auto tegen het hek van de wei geparkeerd en Nordin had zich daar eens lekker op uitgeleefd (de blauwe verf zat nog op z´n voortanden).
Ondanks het feit dat de man zich op verboden gebied bevond, wat was aangegeven door borden, moesten wij toch de schade vergoeden.
De W.A verzekering heeft toen de schade betaald.
Ik weet nog dat ik dat toen behoorlijk belachelijk vond, die man was een bosgebied ingereden waar hij niet mocht komen en parkeerde toen zijn auto zo voor het weidehek dat we de paarden er niet eens uit konden halen en toch moesten we betalen Boos!

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 16:15

Ik zou hier onmiddelijk info over willen.
Ik persoonlijk zou de eigenaar van de auto zeggen.

Het is tenslotte toch ook geen parkeerplaats???
Jouwn paard stond toch ook al in de wei??

Had hij maar beter moeten kijken waar hij zijn auto neer "stald".

Ik zou graag het antwoord willen weten als je het antwoord weet.

Groetjes: Corina

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-02 14:10

Nee ik weet het antwoord dus zelf niet, vandaar dat ik het vroeg Lachen
Isolda heeft een aantal auto's te grazen gehad toen Udinde geboren werd. Daar hebben we eigelijk nooit de rekening van ontvangen, die eigenaren hebben dat zelf geregeld.
Udinde staat nu aan een ietwat lastig paadje en daar wordt ook weleens een auto neergezet, vandaar mijn vraag.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 14:16

Bordje aan het hek ophangen dat parkeren op eigen risico is. Maar volgens mij is het paard verantwoordelijk, nou ja, de eigenaar van het paard dus. Dus valt het onder je WA verzekering.

Nijntje

Berichten: 186
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 18:56

Volgens mij is de eigenaar van het paard aansprakelijk..... en aangezien het paard onder je WA verzekering valt... vergoedt die de eventuele schade....