hoeveel verzorgster/bijrijders hebben jullie gehad

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 11:16

Zep schreef:
Ik begrijp nog steeds niet waarom mensen een paard nemen als ze vinden dat ze het zo druk hebben, dat ze er niet zelf voor kunnen zorgen. Ik ga er toch van uit dat je met de verzorging die een gemiddelde pensionstal je biedt, je met een full-time baan en 1 of 2 paarden goed uit de voeten moet kunnen.

Het is wel off-topic, dus om op je vraag terug te komen stef: ik nog niet een.


Ik begrijp je redenatie Zep, en ik ben het met je eens dat, zolang je het alleen af kan, je geen bijrijdster hoeft te nemen.
Maar er zijn situaties waar dat totaal anders bij is.

Stel, een vrouw genaamd Wendy (verzin even een naam), heeft een paard op een pensionstal waar uitgemest wordt en het paard elke dag op de wei mag.
Wendy werkt 38 uur in de week en soms ook in de avonden, koopavonden. Ze heeft verder haar gezondheid niet mee, is gewoon ontzettend snel moe, vaak hoofdpijn, elke griep/verkoudheid die heerst krijgt zij ook. Kortom: zeer zwakke gezondheid ook al is er geen 'ziekte' in het spel.

De eerste 2 jaar gaat Wendy nog trouw bijna elke dag naar stal om een uur lang te sporten, maar daarna wordt dit minder en uiteindelijk komt het steeds vaker voor dat, als ze zich lichamelijk 'niet 100% voelt' het paard alleen maar wordt los gegooid en/of gelongeerd, of alleen gepoetst.
Dus het echte 'trainen' nog maar 2 of 3 keer per week.

Dan denkt ze: ik kan beter 2 dagen mijn paard door een ander laten doen, zodat deze een wat betere conditie krijgt...
En nog een voordeel:
Zijzelf kan extra kracht opdoen voor de keren dat ze WEL gaat, en met meer energie (en positiviteit!) haar paard doen.

Want (en ik spreek uit ervaring!) een paard heeft liever een baasje dat vol enthousiasme bij haar paard komt en energie en tijd heeft voor aandacht, probleempjes, trainen en gezondheid, dan...
een vrouwtje dat snel even wat afraffelt omdat ze zelf bijna omvalt van vermoeidheid, haar paard een lieve knuffel geeft en zegt: Sorry schat, ik zou zó graag willen maar ik KAN niet meer... Verdrietig

Kijk, als je zonder bijrijder/verzorgster kan, oke.
Maar er zijn mensen die met een lichaam moeten doen dat niet zo energiek en vlot en gezond is... en niet te vergeten je hersenen die alles ook maar aan moeten kunnen.
En wat dacht je van het huishouden, kinderen, een drukke baan... Haha!

Je kunt zeggen tegen iemand die het niet aankan: Neem dan geen paard.
Maar dat vind ik een zeer harde en belachelijke uitspraak. Boos!
Alsof die 'zwakke' persoon haar energie maar volledig moet besteden aan werk/thuissituatie, en het kleine beetje dat overblijft aan 'hobby/vrijetijd'?
Dan heeft zoiemand per definitie geen kans op een paard. Scheve mond

Mijn ouders hebben zich zeer goed gerealiseerd dat mijn lichaam k*t is, en niet alleen gedurende de kanker (afgelopen 4 jaar) maar daarvoor had ik al chronische vermoeidheid en epilepsie.
Daardoor had ik wel tijd, maar niet altijd energie voor een paard.

Sinds ik een paard heb helpen zij (en Peter ook veel!) mij met veel dingen, zelfs in 't huishouden af en toe vanwege de chemokuren.
"Ga jij maar naar het paard", zeggen ze dan. "Wij doen de rest wel."
Dat vind ik zo lief!
Ze weten gewoon dat ik erg gelukkig ben als ik bij Cerise ben, en dat Cerise mijn grote kracht is, mijn reden is om te vechten voor mijn leven.

Ik zou een verzorgster kunnen nemen tijdens mijn chemo.
Ik nam echter een interieurverzorgster, of eigenlijk 2, mijn ouders.
Af en toe als het me teveel wordt helpen ze me. Dankzij hen en dankzij Peter en nog veel paardenvriendinnen kan ik het allemaal aan. Lovers

Maar degene die een verzorgster willen: heel begrijpelijk!
Het is moeilijk om te zorgen dat het tussen eigenaar, verzorger en ook paard (driehoek haha) goed klikt, maar als dat eenmaal lukt is dat echt geweldig.
Veel succes iedereen met verzorgpaarden of verzorgers!


Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 18:01

Jurga schreef:
Geen, ik ga helemaal met jantina mee. Veel mensen laten hun paard door een ander doen zodat ze een dagje weg kunnen, ik heb zoiets van 'ze zijn mijn verantwoordelijkheid, dus ik moet ook zorgen dat ik ze verzorg'.


Jurga, ergens klopt het wat je zegt.
Maar jij hebt altijd je ouders of grootouders die voor Jurga en Voice kunnen zorgen, je vader ment met Jurga en kan haar beweging geven.
Ze staan als ik het goed begrepen heb ook bij je opa en oma aan huis?

Dat is wat anders in bijv. mijn situatie.
Ik heb alleen Peter die haar kan los gooien in de buitenbak en wat rondjes kan laten galopperen indien nodig, maar longeren kan hij (nog!) niet.
Verder kan ik geen auto rijden en moet dus die 5 km naar haar op de fiets doen.
Nu met die chemokuren lukt dit eenvoudig niet, en ben ik afhankelijk van Peter, mijn ouders, een vriendin of iemand anders van wie ik een lift kan krijgen. Heel lastig! Maar tot nu toe lukt het aardig.
Het houdt echter wel in dat ik niet elke dag wanneer ik wil naar Cerise kan! Frusty

Mijn ouders kunnen Cerise niet eens uit de stal halen en poetsen, laat staan de rest... uitmesten hebben ze ook nog nooit gedaan, Peter echter wel en hij doet het regelmatig als ik ziek ben of nu ik last heb van zwakke botten (pijn in rug en billen). Boos!

Maar Jurga en nog wat andere mensen kunnen dus wel zo braaf zeggen dat ze ALLE verantwoording helemaal zelf op zich willen nemen, heel lief hoor...
Maar ik zie zat vrouwen/mannen die een paard hebben, daarna trouwen en zelfs kinderen krijgen, en/of een fulltime baan nodig hebben om het paard te betalen want er is geen geldschieter grijnz.
En die hebben veel minder tijd en/of energie om hun paard te doen, dus zullen in sommige gevallen blij zijn met een verzorger!

En maar goed ook dat er nog verzorgsters worden gevraagd in ons land, want je kunt met een verzorgpaard zo'n mooie tijd hebben, zoveel leren en zo ontzettend veel genieten... Lovers

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Balou_k, Brittneyx, Ponylover_11 en 124 bezoekers