Zomers ijzers, swinters kaal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Zomers ijzers, swinters kaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-02 22:05

Wat vinden jullie hiervan?
Na overleg met mijn Hoefsmid heb ik vorige week Pinky's ijzers eraf gehaald.

In de winter men ik echt maar heel zelden, veel te weinig om zijn hoeven te kort te krijgen, en ook te weinig om mijn 65 euro te 'vergoeden' Haha!
Ik vond het dus een beetje zonde dat hij zo'n 6 maanden van het jaar op ijzers staat terwijl hij ze niet nodig heeft.
Ik heb nu dus besloten om 2 keer per jaar te beslaan, en 2 keer per jaar alleen te bekappen (Pinky gaat iedere 12 weken/3 maanden naar de HS).

Wat vinden jullie hiervan? En zijn er meerderen die dit doen? En waarom?

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 22:08

Als ik veel men met Isabeau slijten haar hoeven als gekken. Daarom heeft ze ook ijzers onder. Nu men ik niet (geen wagentje en de kou), dus staat ze ook zonder ijzers. Zoals je zelf zegt, je haalt je 65 euro (in mijn geval 80!) er niet uit. Ze verslijten bijna niks als je niet veel de weg op komt.

Bovendien is het imo wel eens goed om de nagelgaten uit de hoeven te laten groeien alvorens er weer nieuwe ijzers onder te laten zetten.

Mander idem dito, ik doe te weinig om de kosten van de ijzers 'eruit te halen'. Misschien dat ik hem binnenkort alleen voor laat beslaan, maar daar ben ik nog niet helemaalover uit. Haha!

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 22:24

Het lijkt mij ook goed. IJzers zijn namelijk een 'noodzakelijk kwaad' ....als je ze niet nodig hebt (zoals in de winter ) moet je ze er vooral onder vandaan laten !!! Dat is beter voor de hoeven en voor je bankrekening !!! Haha!

Albert

Berichten: 5731
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 23:08

Doen wij ook met de Cobs, buiten het wedstijdseizoen op blote voeten. Dat geeft de hoeven even rust en de nagelgaatjes kunnen er uit groeien. Onze geldersen hebben bijna nooit ijzers onder, wij wonen in het bos.

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 00:50

Ik heb het geprobeerd om de ijzers achter eraf te laten (voor kan mijn paard niet zzonder ijzers). Maar ook achter slijt het hard, ze liep op de straal dus maar weer een paar ijzers eronder....

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 01:09

Doe ik ook met Bill, bevalt me prima. Scheelt in de kosten en is goed voor de hoeven. Zowel voor het uitgroeien van de nagelgaten als voor het hoefmechanisme.
Ik doe het meestal omdat met wat gladdigheid Bill wat meer grip heeft zonder ijzers. Op ijzers schaatsen ze helemaal als het glad is.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 09:56

Deed dat ook altijd met Isolda. Vanaf het voorjaar ijzers eronder, na de herfst er weer onder weg.
Heb ook twee jaar in de winter alleen de achterijzers afgehaald, ivm een scheur in haar voorhoef. Ging ook prima!

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 11:03

Ik heb er ook over gedacht. Maar Den heeft zulke bikkelharde hoeven dat ik rustig 3x per week met hem de weg op kan. Als ik vaker ga word het wel ff te veel maar dat valt nog wel te plannen. Dus ik heb voor altijd blote voeten gekozen.

Marije
Berichten: 3087
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 11:07

En ook Chica's ijzers gaan er van af!
Nu zij ook niet meer voor de kar staat en ik nauwelijks over asfalt rij, heeft het toch geen nut.

robertus
Berichten: 80
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 15:24

Bij ons staan de paarden practisch altijd op de ijzers alleen de paarden die het groene wedstrijd seizoen uitkomen gaan er één beurt af, anders rijden wij namelijk heel vaak op de weg!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 17:11

Ik heb het bij Yorghos dit jaar ook voor het eerst gedaan en ik vind het een goede oplossing. Mijn portemonee is het er ook wel mee eens.
Zodra ik zie dat het niet gaat zonder ijzers gaan ze er wel terug onder. Maar zoals het nu gaat, ziet het er prima uit!

RTM
Berichten: 6130
Geregistreerd: 16-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 19:04

Ik heb Mikado ook in de winter altijd kaal staan. Scheelt een hoop geld en je hebt met sneeuw het probleem niet dat je van die eieren onder de hoeven krijgt. En de hoeven krijgen ook weer wat rust, is af en toe ook wel goed.

smiley

Berichten: 2795
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 19:31

Mijn haf staat deze winter ook kaal

Hij heeft slechte hoeven, van de zomer verloor hij om de zoveel weken weer eens een ijzer *om gek van te worden*. We hebben nu besloten om hem van de winter een paar maanden zonder ijzers te zetten zodat er geen nagelgaten meer in zitten.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 20:01

jamaica staat nu ook op blote voeten. Meer grip mocht het glad worden, en ik kom nu toch bijna niet het erf af

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30626
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 10:55

Ik ben er wel voor om in de winter de ijzers eronderuit te laten. Helaas kan ik niet anders, ookal rijd ik geen buitenritten, ze worden te kort bij Taran. Maar als het had gekund hij hij zonder ijzers gestaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 10:59

Lijkt me prima hoor. Nu kun je je pony ook met een gerust hart de sneeuw in sturen en dat lukt niet met ijzers.

Finesse

Berichten: 533
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 22:23

Dat doen wij ook, de ijzers zitten er alleen maar om voor de proppen in de zomer, maar in de winterseizoen zijn de ijzers niet nodig en gaan ze er weer af. Scheelt ook een boel geld Knipoog

mrnino

Berichten: 995
Geregistreerd: 30-11-02
Woonplaats: Een plaatsjuh bij `t ijsselmeer ENKHUIZEN !

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 20:28

mr.nino
staat ook `s winters zonder ijzers want hij loopt zxichj altijd helemaal uit te slofen in de bak dat ik zijn iijzers naar mijn hoofd krijg toegeslingerd !!!!!!!!!1
maar in de zomer doet hij dsat niet dus dan staat hij gewoon op ijzers met kalkoengaten erin voor het wedstrijd sijzoen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 20:32

altijd verstandig, bij ons staan ze zonder ijzers, tenzij het niet anders kan

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 15:55

ik heb het ook gedaan, is goed voor haar hoeven en ze heeft meer grip mocht het glad zijn, en ik kan bijna niet naar buiten in de winter, dus het geld is de voornaamste reden

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 19:38

er zijn er nu maar een paar die op ijzers staan, 2 hebben het echt nodig en de andere 3 lopen voor de wagen dus die hebben we er ook onder gelaten. Bij andere hebben we ze er onder uitgehaald, omdat die ze gewoon niet nodig hadden.

Noie

Berichten: 2780
Geregistreerd: 13-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 20:20

ik hou de ijzers altijd onder. ze kan gewoon niet zonder ijzers.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 20:36

Toscar heeft alleen ijzers nodig als we mennen, want hij heeft kei harde hoeven en me buitenrijden slijten ze amper.
Hij heeft er nu ijzers onderzitten, die er al 3 maanden onder zitten, maar nog goed zitten, en ik laat ze er binnekort onderuit halen, en dan in maart weer beslaan...

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 22:08

Max heeft ook zomers alleen ijzers. Hij heeft echt superhoeven! Zomers moet t wel voor de kalkoenen.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-02 22:16

Bedankt allemaal Pling
Volgensmij heb ik wel de goede keuze gemaakt.
Pinky heeft overigens ook super sterke hoefjes.
Bij Mysty hebben we ze eronder laten zitten omdat ze behoorlijk schraapt in haar stal en dan slijten haar voor hoeven veel te hard...