water en bevroren drinkbakken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

water en bevroren drinkbakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-02 15:22

De electrische drinkbak van Dex is op het moment afgesloten, omdat hij anders dicht zou vriezen. De staleigenaar geeft nu het water in de voerbak en het voer in een losse bak. Het waterin de voerbak is zo bevroren en daar heb je natuurlijk ook niks aan. Ik geef Codex nu regelmatig samen met de staleigenaar een emmer water. Maar hoeveel kan ik hem nu echter elkaar laten drinken? Ik bedoel het koude water en het koude weer, ik vind dat niet zo'n goede combi. Meestal geef ik hem 1 emmer per keer, maar dan zoekt hij echt naar meer water. En hoe lossen jullie dat op, die bevroren drinkbakken enzo

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 15:26

Bij ons is ook alles afgesloten, de stalhouder drenkt de paarden een aantal keren per dag met een emmer lauwwarm water. Als ze daar wat meer van drinken kan dat niet direct kwaad. Mijn paarden hebben trouwens niet zoveel dorst op het moment.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 15:29

Ik ben sowieso, ook als ik niet rij om de paar uur op stal. Dan haal ik het ijs uit de drinkensbakken en vul aan. Bij ons is nu ook alles afgesloten. Maar ze hebben wel wanneer ze het willen water. Alleen wat extra werk voor ons.
Eerlijk gezegd vind ik de combi ook niet zo geweldig met die emmer water. Ik weet niet hoe vaak je hem op een dag een emmer water geeft. Het is wel zo dat te veel water in 1 x , te weinig water en te koud water koliek kan veroorzaken.
Laatst bijgewerkt door chantal1 op 12-12-02 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 15:29

een klein balletje erin leggen... dan blijft het bewegen

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 15:34

Wij hebben een ring aan de muur voor een emmer. Zo heeft Lucien altijd water tot zijn beschikking.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 15:37

Ook met emmers water.
ik ben er gemiddeld 2 uur per dag en in die tijd kunnen ze (expensive en Passion) drinken.
en als ik ga, zet ik er ook nog 2 emmers water neer. ze staan wel dag en nacht op de wei.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 15:56

Bij ons op stal is alles ook bevroren, wij hebben nu een emmer aan haar boxdeur opgehangen. En daar geven we haar drinken in.

We nemen ook termoskannen met warm water mee. Verder zegt de eigenaar van de manege de paarden 3x per dag water te geven. En hebben we met andere pensionklanten afgesproken elkaars paarden water te geven. Zo krijgen ze op een dag verschillende keren water.

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 16:51

Wij werken alleen met wateremmers. Hebben helaas geen luxe automatische drinkbakken. Onze paarden krijgen hun water in grote speci-kuipen. 's Winters maken we een bergje met kuiltje (zoals je met de hutspot en jus doet) van vies stro en zaagsel. Daar zetten we de emmer in. Het stro/zaagsel gaat broeien en geeft automatisch wat warmte af. Mijn emmer bevriest haast niet. Het scheelt ook als je wat schoon stro in het water gooit. Of wat druivesuiker.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 22:04

Wij werken ook altijd met wateremmers en zo'n 4x per dag kunnen we nu ijs uit de bakken halen.
Nu geven twee paarden elke dag hun stro zwemles en naar mijn mening scheelt het wel iets en is het water minder snel bevroren Lachen

Mirjam

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 01:40

LiSSy schreef:
een klein balletje erin leggen... dan blijft het bewegen


Ik weet het niet hoor ... hebben ze in Almelo ander ijs dan ? Dat ijs bij ons is hardstikke hard rond het balletje en wil dan niet meer bewegen.

Bertus

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 02:43

Wij hebben de waterleiding aardig vriesvrij kunnen houden met ons thermolint.We moesten alleen de bakken zelf ontdooien met wat heet water.Vanavond waren alle bakken weer ontdooit!

Tin
Berichten: 3715
Geregistreerd: 29-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 12:23

bij mij op stal is alles dus ook bevroren.In de grote schuur staan allemaal tonnen met water die vult de staleigenaresse dan en dan gooit ze het water ook in de voerbakken. als ik er ben geef ik alle paarden een beetje water dan laat ik ze gewoon drinken uit een emmer en gooi ik het niet in de voerbak.jordy heeft iedere keer hardstikke dorst maarja de staleigenaresse geeft ze vaak genoeg drinken.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 13:29

Bij mij op stal hebben ze de waterleidingen geisoleerd en zit er een soort warmte omheen. Het water zetten we op temperatuur. Het water is altijd 15 graden. Echt een heel goed systeem, wel duur.

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 13:40

De paarden krijgen bij mij drie keer op een dag water, gemiddels zo'n 1,5 emmer per keer. Een aantal paarden heeft een speciekuip, die door de hoeveelheid en de warmte die de paarden zelf afgeven niet bevriezen.
Bij de twee aparte stallen (buiten de grote stal), bevriezen de speciekuipen echter wel. 1x per dag legen we die (lees, we slaan het ijs eruit!) en vullen hem dan weer met lauw water. het duurt dan weer een halve dag voordat ze briezen en zo kunnen de paarden een halve dag iig drinken!
Het blijft even afzien totdat het weer gaat dooien.