Hindert een dressuurzadel bij het springen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Hindert een dressuurzadel bij het springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-02 23:30

Niet bij de ruiter maar bij het paard. Ik heb namelijk een heel fijn zadel wat goed op mijn pony ligt en waar ik heerlijk in kan zitten, ook springen zit heel fijn en heb ik geen last van het zadel.
Dan heb ik ook nog zn oude zadel, VZH zadel, ik zit daar echt niet lekker op en op mn pony ligt hij slecht, hoewel het met een bontje eronder wel goed gaat. Ik zelf spring dus liever met het dressuurzadel, maar ik vroeg mij af of dat mijn pony niet hindert bij het springen.

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 00:01

Volgens mij niet hoor, als ik spring spring ik ook met een dressuurzadel, alleen voor de ruiter zit een springzadel wel lekkerder natuurlijk. Volgens mij is het alleen voor de pony misschien minder fijn omdat de ruiter misschien wat minder goed kan meebewegen onder de sprong?

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 02:50

Het is verboden om wedstrijden te springen met een dressuurzadel.
Ik geloof niet dat een dressuurzadel je paard hindert met het springen. Het hindert eerder de ruiter, omdat een dressuurzadel ervan uitgaat dat je benen lang en recht naar beneden hangen. Als je springt heb je echter je beugels korter, waardoor je knieen wat meer naar voren komen. Bij een dressuurzadel is hier meestal geen plaats voor, dus daar is het springzadel voor gemaakt.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 09:57

Homiafortuna, waar haal jij dat vandaan? In het reglement kan ik het niet vinden!

Artikel 260 - HARNACHEMENT.

1. Het paard dient te zijn opgetoomd met een deugdelijk, goed passend en in behoorlijke staat van onderhoud verkerend rijzadel, hoofdstel en bit.

2. Het gebruik van oogkleppen en capuchons is verboden. Een te strak aangesnoerde neusriem zal als wreedheid (art. 44) worden aangemerkt.

3. Rijzadel: Het rijzadel moet voorzien zijn van ruime beugels. Om veiligheidsredenen moeten stijgbeugels en stijgbeugelriemen vrij hangen vanaf de bevestigingshaak van het zadel en aan de buitenzijde van het zweetblad. Iedere andere wijze van bevestiging, van welke aard ook, is verboden. Een deelnemer mag noch direct, noch indirect een deel van zijn lichaam aan enig onderdeel van het harnachement vastmaken.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 11:20

Ik dacht ook al, verboden wedstrijden te springen met een dresuurzadel??? Maar dat is dus niet waar. Ik denk ook niet dat het je pony hindert hoor! Als het zadel goed past, why not?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 11:31

JA, het hindert! zowel het paard als de ruiter. Je bent met een dressuurzadel te laat, je blijft sneller achter in de beweging. Een dressuurzadel houdt je er in, en bij springen moet je er juist UIT. Je kunt niet voldoende kort zitten met de beugels, waardoor je sneller uit balans raakt. SPringen met een dressuurzadel is WAARDELOOS. voor een enkel kruisje op de volte als oefening tijdens dressuur maakt het niet uit. MAar het zal wel niet voor niets zijn dat ik op springwedstrijden nog NOOIT iemand met een dressuurzadel heb zien springen.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 11:39

Je kunt niet voldoende kort zitten met de beugels,

Beugels kun je zo kort maken als je zelf wilt hoor, en ook met ene dressuurzadel kun je uit het zadel komen, ligt geheel aan je zit. Of het lekker springt is een ander verhaal.
Iemand die serieus wedstrijden springt zal toch wel een springzadel kopen.
Viv

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 11:42

Mij lijkt niet dat het het paard hinderd, als je het goed doet, maar het goed doen is juist zo moeilijk met een dressuurzadel.
Ik heb het gevoel dat ik haast voorover kiep met een dressuurzadel, omdat je niet genoeg zweetblad onder je knieën hebt.
en die diepe zit is ook niet fijn springen.
ik ga met Desiree mee Lachen

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 12:04

Ik vind het overigens ook zwaar K*T, zelfs op een laag kruisje, maar dat is een ander verhaal. En idd, als je zelf niet prettig kunt springen ermee, hinder je je paard ook. Maar het mag dus wel.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 12:09

Vippie schreef:
Je kunt niet voldoende kort zitten met de beugels,

Beugels kun je zo kort maken als je zelf wilt hoor, en ook met ene dressuurzadel kun je uit het zadel komen, ligt geheel aan je zit.

Niet mee eens.
Als je echt kort zit, dan zijn je zweetbladen al te lang. Je wordt dus belemmerd in het goed kunnen drijven.
Je knieën komen dan ook al voor de wrong uit!

Dus ik vind het toch wel een belemmering!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 12:29

precies ja, je knieen komen boven de wrong uit, en dat zit niet fijn.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 12:37

ik spring altijd met m'n dressuurzadel en heb eigenlijk nooit ergens last van, maar ik spring dan ook nooit zo hoog Haha!

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-02 18:14

Maar het is dus dat een dressuurzadel een paard niet hindert als het de ruiter niet hindert? Want in dat geval zal ik gewoon met deze blijven springen (het is niet dat ik enorm hoog wil gaan springen), want over een tijdje ga ik misschien ook springwedstrijden starten.

easter
Berichten: 652
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 18:21

Het hindert je paard wel.
Bij ons in de springles is het een x gevraagd. Het is best gevaarlijk, omdat een dressuurzadel een diepe zit heeft. Als je tegen de beweging in gaat en achterop het zadel klapt dan word je zo gelanseerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 18:40

Ik spring ook wel eens voor de fun met mijn dressuurzadel.
Maar om echt lekker mee te komen valt niet mee.
Zeker als je paard een keer afzet als jij het nog niet verwacht.

met een springzadel is dat dan veel makkelijker op te lossen omdat je beter/sneller mee kunt gaan.

Dus op die manier gezien hinder je je paard heel snel met een dresuurzadel.
Verder kan ik me ook niet voorstellen dat het je spring houding ten goede komt.

Spring je maar een keer voor de fun een kruisje zal het wel kunnen, maar wil je echt wat gaan springen zou ik toch zeker op zoek gaan naar een goed 2e hands vz of springzadel.

Bjarni
Berichten: 2220
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 22:22

Ik maak ook wel eens een sprongetje met mijn Ijslanderzadel (heeft ook lange zweetbladen maar geen diepe zit) qua zit kun je dus goed mee komen maar ik heb het probleem dat je idd je beugel niet kort genoeg kunt maken (zit niet lekker en je komt al gauw met je knie voor het zweetblad) een enkel sprongetje hier en daar is goed te doen maar toen ik voor de jurycursus een parcoursje moest rijden en daarbij constant in de verlichte zit moest blijven merkte ik toch wel hoe weinig steun je eigenlijk op je knieeen hebt op zo'n moment! (en natuurlijk de opmerking achteraf krijgen dat je beugels te lang zijn)
Naar mijn mening kan het dus wel, maar het is echt niet alles!