Hellepie, Pablo heeft het koud onder drie dekens??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Hellepie, Pablo heeft het koud onder drie dekens??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-02 09:30

Gisteren had ik een bedrijfsuitje dus PAblo zelf niet gedaan. Wel heb ik zijn voer om 5 uur gegeven en vond hem iets wat koud aanvoelen. Ik hoopt dat ik me verbeelde en ging snel naar Den Haag (skien en karten). Na het feest nog langs PAblo gegaan, en ja hoor, meneer stond met zijn haren overeind. Zoverre je van haren kan spreken, hij is twee weken geleden geschoren en nu erg kaal. Hij staat onder dikke van 400 grams, daarover 150 grams (dekbed van Rambo en tussendeken) en daarover een halve hals van 200 grams. En koud dat hij het had! De dagen daarvoor was het nog niet zo erg.
De 200 grams heb ik vervangen door een 400 grams, helaas zonder hals.

Wat moet ik doen met een paard die het koud heeft? Hoe los je dat op met dekens, welke geven de beste warmte. Ik hou zelf niet van wol omdat dat nooit goed ligt en Pablo een super gevoelige huid heeft die snel schuurt.

Tips?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 10:01

Die dekens zouden voldoende moeten zijn, is niet normaal dat hij het met 750 gram nog koud heeft. Heb je 'm even getemperatuurd om er zeker van te zijn dat íe niet ziek is?

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 10:32

In wat voor stal staat Pablo? Een buitenbox of een binnenbox? Mijn paard is ook geschoren, maar die staat in een binnenstal met drie andere paarden. 's Nachts hebben we alle deuren dicht. Hij staat nu met een wol gevoerde canvas en een 480 grams dominick deken op. En hij voelt lekker warm onder de dekens. Alleen op zijn hals voelt ie niet warm. Misschien moet je nog een losse wollen hals om doen?

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 11:26

Wat sommigen nog wel eens doen is de benen voorzien van stalbandages met dikke onderlaag, of voor een paar uur transportbeschermers omdoen. Het heeft ook nadelen natuurlijk.

Ik heb er zelf geen ervaring mee, heb geen koukleumen Haha! .

Staat hij op een dikke laag strooisel? Vanaf de grond kan erg veel kou optrekken. Ik heb een soort potstal voor mijn paarden, dus die staan op een laag van ca. 25 cm, dat houdt optrekkende kou aardig tegen.

Misschien moet hij ook wat meer eten hebben? Dat vind ik zelf altijd een beetje moeilijk, door de vorst kan ik niets met de paarden doen, dus moeten ze minder krachtvoer, maar door de flinke kou zouden ze meer energie binnen moeten krijgen... hmmm. Schijnheilig

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 11:53

Idd kan een goed gevulde stal wat verlichting brengen. Weet je verder zeker dat het niet tocht op stal?
In principe zouden die dekens voldoende moeten zijn.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 12:33

Krijgt hij wel genoeg beweging? Van stilstaan worden ze ook koud.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-02 12:51

Voer is inderdaad een optie. Maar de staleigenaresse vindt zijn twee kilo brok nu al veel te veel. Van mij krijgt hij nog een schep meusli erbij. Ik wil wel dat hij teruggaat naar 3 kilo brok op de dag (hij moest ook meer voer van de veearts, maar op stal voeren ze liever goedkoper en veel kuil dan brok, dus een lichte strijd regelmatig).
Stalbandages kan wel, maar alleen om de achterbenen. Hij is heel handig om ze van zijn voorbenen af te peuteren, binnen 5 minuten (als die nou eens beter ging nadenken).
Verlichting is uitgesloten, sta dus bij een boer en de boer is zuinig. Mag al niet de lichten in stal aanlaten als ik in de bak aan het rijden ben.......
Hij staat op een redelijke laag strooisel en daaronder zelfs rubbere matten. Er wordt dagelijks afgemest, dus optrekkend vocht is er niet.
PAblo heeft zo'mn super gevoelige huid, dus een wolletje opleggen gaat helaas niet. Wel eens eerder geprobeerd en binnen 24 uur drukplekken. Lastig paard dus, zeker als die ook nog een koukleum is.......

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-02 12:52

Voer is inderdaad een optie. Maar de staleigenaresse vindt zijn twee kilo brok nu al veel te veel. Van mij krijgt hij nog een schep meusli erbij. Ik wil wel dat hij teruggaat naar 3 kilo brok op de dag (hij moest ook meer voer van de veearts, maar op stal voeren ze liever goedkoper en veel kuil dan brok, dus een lichte strijd regelmatig).
Stalbandages kan wel, maar alleen om de achterbenen. Hij is heel handig om ze van zijn voorbenen af te peuteren, binnen 5 minuten (als die nou eens beter ging nadenken).
Verlichting is uitgesloten, sta dus bij een boer en de boer is zuinig. Mag al niet de lichten in stal aanlaten als ik in de bak aan het rijden ben.......
Hij staat op een redelijke laag strooisel en daaronder zelfs rubbere matten. Er wordt dagelijks afgemest, dus optrekkend vocht is er niet.
PAblo heeft zo'mn super gevoelige huid, dus een wolletje opleggen gaat helaas niet. Wel eens eerder geprobeerd en binnen 24 uur drukplekken. Lastig paard dus, zeker als die ook nog een koukleum is.......
O, ja, en hij staat in een buitenbox, maar sinds het vriest is de bovenluik 24/24 dicht om de waterleiding open te houden (wat nog lukt). Naast hem staat nog een pony. Op zich is zijn stal nog niet zo vreselijk koud (al te merken omdat de waterleiding nog niet is dichtgevroren zonder isolatie).

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 13:26

God meid, dat valt dan ook niet mee. Ik weet wel dat bij ons nu alle waterleidingen bevroren zijn, dat mijn paarden ook aardig wat dekens op hebben (eentje is er geschoren), maar dat ze gelukkig niet koud aanvoelen. Misschien is hij toch niet helemaal lekker hoor, raadpleeg anders even je DA?

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 14:32

En Pablo wordt wel iedere dag gereden? Als ie gereden wordt, kun je hem best een schepje extra geven. Mijn paard wordt nu niet gereden, ivm bevroren bak en die krijgt alleen nog maar hooi om te voorkomen dat ie zijn box uit springt Haha! Maar hij heeft het niet koud, ondanks het feit dat ie geen krachtvoer krijgt.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-02 14:36

Pablo krijgt van mij vanavond ook wat extra eten. Ik denk dat dat wel deels zou helpen.
Gisterenavond dus de bovenste 200 grams laag verwisseld met de dikke 400 grams turnout. Vanmiddag voelde hij gelukkig weer warm aan.

Pablo is inderdaad niet de makkelijkste. Zeker de gevoelige huid is soms best een probleem. Ik rij hem nu met een bontshabrak en heb speciale beenbeschermers voor. Alleen achter ging tot nu toe goed met eskadron strijklappen. Maar dit jaar had ik ook zijn benen geschoren (vond het mooier staan, misschien volgend jaar toch maar niet al is het voor de extra warmte) en binnen twee dagen tot bloedens toe zijn benen opgehaald door de beschermers. Gelukkig is het droog dus kan ik weer fijn bandageren...... Hoezo gevoelig huidje....
Ja, hij wordt elke dag bereden of gelongeerd. ONze buitenbak is gewoon te berijden en ligt er super bij (ik denk dat deze bak een van de weinige is in de omgeving.....).

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 14:48

Zit er Lucky Boy bloed in Pablo? Ik heb wel eens gehoord dat zijn nakomelingen tot in verdere generaties heel gevoelig op hun huid zijn. Maar ik ga offtopic...

Fijn dat je in ieder geval kunt rijden met hem, onze bak is helaas hard....

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-02 14:59

Zeker gelukkig, we zijn ook erg blij met de bak. Er valt nog veel te zeuren op stal (zoals dat gedoe met licht en zuinig voeren) maar we kunnen wel rijden!
Pablo (Kennedy x Heidelberg x First Trail)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 15:25

Misschien kun je die stalbandages omdoen en Pablo een bijtkap geven. Daar kunnen ze nog wel een beetje mee door het hooi scharrelen maar hopelijk niet de bandages lospeuteren.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-02 15:54

Durf het bijna niet te zeggen Jippie. Maar hij krijgt ook schuurplekken van halsters. Als hij dus langer een halster om moet (en ik heb van die superzachte halsers van Airborn) moet ik alle delen omwikkelen in bont.......
Lastig probleem dus. Wel een goed idee trouwens....

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 16:06

Als je hem niet meteen op z'n huidje een wollen deken wil leggen doe je die tussen 2 dekens in. Heb ik met Dennis nu ook. Gaat prima.
Hij staat nu ook met 3 dekens en is maar in een dekenmodel geschoren.

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 16:50

Hoe zit het met tocht? Mag absoluut niet op de tocht staan. Verder zou ik hem toch ook eens temperaturen hoor. En iets meer brok mag ook wel. Het kost veel energie om het lichaam met die kou op temperatuur te houden, vergeet dat niet. En wat de staleigenaresse vind moet toch niks uitmaken, het is toch jouw paard?
het is wel wat hoor met zo'n gevoelig paard! Succes in ieder geval.

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 17:54

stalbandages schijnen een deken te schelen in de warmte, dus alleen achter is toch weer een halve deken erbij;o)