Nu nog scheren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Nu nog scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-02 21:13

Hoi allemaal!

Ik heb even een vraagje!
Mijn pony heeft huidproblemen, die waarschijnlijk beter worden als we hem scheren. De da heeft ons dus geadviseerd hem te scheren.

Maar nu vraag ik me af of het nu niet een beetje laat is?

Ik heb nl slechte ervaringen met scheren omdat mijn oude pony hardstikke ziek is geworden van het scheren. (in februari voor het eerst geschoren, en toen ziek geworden, wat ook kwam door de staleigenaar waar ik toen stond die hem zonder deken op de wie zette Boos! )

Maar mijn pony staat nu in een binnenstal, waar het dus niet waait enzo, maar niet veel warmer is al buiten (vriest niet).
HIj gaat wel een paar uur per dag naar buiten, behalve met heel guur weer, dan blijft hij binnen.
En nu staat ie onder 200 gr deken, hoeveel moet hij dan op?

Overigens ben ik niet van plan hem half te scheren.

Het zijn wat vraagjes, maar ik hoop dat jullie me kunnen helpen ermee!

Groetjes iris Haha!

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30626
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 21:21

Ik heb Taran vrijdag laten scheren. Alleen benen hoofd en gelpadvorm zitten er nog in.
Het is in de schuur koud, alleen geen wind.
Nu met de vorst staat hij met een 300-grams en een fleece. En meer voor mijn eigen gevoel nog een 150-grams erover.
Dus als je het op dezelfde manier als mij doet, kan het nog wel. Hij heeft het niet koud.

gerboogie
Berichten: 8
Geregistreerd: 05-12-02
Woonplaats: emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 21:24

hoi het is nu wel te koud om te scheren koeien scheren we ook niet meer als het vriest omdat de kans dat ze ziek worden dan wel erg groot is ze mogen dan wel op stal staan maar ziek kunnen ze altijd worden me deze kou en wachten dat het weer warmer word

maverick

Berichten: 1895
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 21:30

volgende week ga ik er 2 scheren,maakt niet zo heel veel uit,wel extra deken opdoen,trouwes als t zo slecht zou zijn de de DA het ook niet adviseren

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-02 21:44

Ja dat klopt maverick, maar hij advieseerde alleen het scheren voor zijn huidproblemen, en ik denk niet dat hij rekening houd met de kou en dergelijke..
Onder het scheren staat hij dus wel binnen, en gewoon waar we niet bezig zijn een deken erover.

gerboogie
Berichten: 8
Geregistreerd: 05-12-02
Woonplaats: emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 21:48

dat denk ik dus ook de DA adviseerde het om te scheren maar als het vriest moet je altijd op passen mensen hebben het ook net zo goed
alle dieren hebben niet voor niets in de winter een dikke vacht maar ja als die huid problemen hebt moet je ook een keuze maken he wat je zelf het belangrijkste is

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 21:49

een dierenarts weet ook wel dat de kou eraan komt. Ik heb Polly zaterdag laten scheren en die staat onder 2 dekens en gaat prima, zij staat in een dekenmodel.

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 22:23

Gewoon lekker scheren. Dikke deken opleggen en goed in de gaten houden dat hij het niet te koud heeft.

Let wel op! Als ze last van haar zijn huid kan het misschien besmettelijk zijn. Was de dekens dus na het winterseizoen voordat je ze weer gaat gebruiken!

Succes!

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 22:25

gerboogie schreef:
hoi het is nu wel te koud om te scheren koeien scheren we ook niet meer als het vriest omdat de kans dat ze ziek worden dan wel erg groot is ze mogen dan wel op stal staan maar ziek kunnen ze altijd worden me deze kou en wachten dat het weer warmer word


De vergelijking met de koeien gaat iig niet op Haha!
Koeien worden voor hele ander doeleindem gebruikt en daarbij heb ik nog nooit een koe gezien met een leuke Bucas, Anky of Rambo deken op.

Ik zie het al voor me!HAHAHAHAH Haha!

gerboogie
Berichten: 8
Geregistreerd: 05-12-02
Woonplaats: emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 22:28

het gaat niet om doeleinden hoor maar in al gehelezin
heb vaak genoeg koeie gezien met dekens op hoor ik bedoel het ook in het algemene zin elk levend wezen kan het te pakken krijgen en bedoel et ook als voorbeeld en koeie worden net zoals paarden behandeld als het je eigen is dan beschouw je het als een kind van je eigen

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 22:33

Ik sluit me bij Gerboogie aan. Als je met deze extreme kou gaat scheren, krijgen ze wel een enorme klap.
Die van mij is er verleden jaar iig van gaan hoesten (en toen was het een stuk minder koud dan nu).
Als je toch wilt gaan scheren, bedek de delen die al geschoren zijn zo snel mogelijk met dekens
Ik zou zelf het risico niet nemen en wachten tot het iets minder koud is.

gerboogie
Berichten: 8
Geregistreerd: 05-12-02
Woonplaats: emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 22:36

voor komen is altijd beter dan genezen zeggen ze altijd maar ja de keus is aan elk persoon zelf ik zal het niet doen iniedergeval als ze toch ziek worden kost het je ook weer extra geld

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 09:02

Je kan best wel scheren. Wel zorgen voor een extra dekentje omdat je wel zijn eigen jas uitdoet. Ik heb nooit ervaringen gehad met paarden die ziek werden na scheren, en je gaf zelf al aan dat je vorige pony onder andere omstandigheden leefde. Bij ons zijn de laatste maand drie paarden geschoren en zijn allen super gezond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 13:38

Geen enkel probleem om nu nog te scheren hoor, gewoon doen. Wel goed warm houden als je bezig bent met scheren.

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 15:15

Lekker scheren die hap!!
Ik vind niet dat daar echt een tijd aan verbonden is.

Er gaat een jas uit dus moet je hem wel een lekkere warme deken opgooien.

Vraag aan de DA wat precies de bedoeling is.

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 16:09

ja hoor dat kan nog wel... januari is de laatste maand dat je nog kan scheren

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-02 16:41

Ik begrijp wel uit de meeste reacties dat ik wel kan scheren, maar wel goed dekens erop leggen onder en na het scheren. Ik heb besloten nog even te wachten (anderhalve week) want dan heb ik vakantie, en meer tijd om hem te rijden als hij geschoren is. Want daar scheer ik hem tenslotte ook voor:)
Bedankt voor de tips!

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 18:31

Stomme vraag misschien, maar waarom scheer je een koe?? Ik zie het nut er niet echt van.