Losgooien in bevroren bak

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Losgooien in bevroren bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-02 11:11

Losgooien in een bevroren bak waar megakuilen in zitten die nu dus levensgevaarlijke keiharde gaten vormen waar dat beest zich zó in verstapt, dat deed een vriendin van me gister met haar verzorgpaard....Ben ik nou zo supervoorzichtig? Ik vind dat niet normaal hoor! De mijne komt noodgedwongen niet in t land en zij kan niet rijden dus gooit ze m in de kuilenbende...

Hoe doen jullie dta nu met land en paddocks? Er even vanuit gaande dat weinig bakken bestand zijn tegen deze temperaturen.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 11:14

Mijn stalhouder heeft de paddocks voor het vriezen gesleept, zodat alles nu mooi egaal is.

Op een vorige stal gingen de paarden het hele jaar door het land op, of het nu bevroren was, gesneeuwd had of geijzeld... naar buiten. Ik ijsde me dood in die kuilentoestand, maar geen enkel paard liep een blessure op. Daar heb ik me ontzettend over verbaasd, maar het blijkt wel dat paarden erg voorzichtig kunnen zijn.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 11:15

Dat lijkt me niet normaal nee,
zeker niet als het een paad van een ander is!

Mijn paarden lopen altijd hele dagen buiten, de paddocks zijn wel hard maar redelijk vlak.
Aangezien ze altijd de hele dag buiten lopen hoef ik ook niet bang te zijn dat ze gelijk blind gaan rennen, ze kuieren alleen wat rond.
De bak is als een biljartlaken, die heb ik zondag nog helemaal gevlakt, helaas deed gister de trekker het niet meer, anders had ik hem gistermiddag weer even kunnen loshalen, ik denk niet dat ik nu nog de toplaag loskrijg...

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 11:44

Ze kan dan beter aan de hand wat gaan stappen, op het erf, de weg of als de bak goed vlak is in de bak.

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 11:58

Het spijt me wel, maar in het bos verwacht je toch ook van het paard dattie oplet waar die z'n grote voeten neerzet? Nou, in zo'n kuilenbak moet die dat ook maar doen. Gewoon lekker los rond laten kuieren, gaan ze ook niet vliegen, en als ze een keer en klein sprintje trekken, zie je dat ze voorzichtig doen, en alleen daar waar dat kan. Geef je paard iets meer credit en vertrouwen!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 12:15

kebie schreef:
Het spijt me wel, maar in het bos verwacht je toch ook van het paard dattie oplet waar die z'n grote voeten neerzet? Nou, in zo'n kuilenbak moet die dat ook maar doen. Gewoon lekker los rond laten kuieren, gaan ze ook niet vliegen, en als ze een keer en klein sprintje trekken, zie je dat ze voorzichtig doen, en alleen daar waar dat kan. Geef je paard iets meer credit en vertrouwen!

Maar in het bos vriest het anders dan in een bak/weiland. Daar zorgen de bomen voor veel beschutting en zal de grond nog niet zo hard zijn.
Als je paard een misstap maakt en de grond buigt niet mee dan kan je behoorlijke blessures oplopen.
Dan kan het paard nog zoveel credit hebben en zoveel vertrouwen, ik zou het risico niet nemen!

Gracy

Berichten: 1946
Geregistreerd: 04-11-02
Woonplaats: Buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 13:31

De staleigenaar bij ons sleept de grotebak voordat het ging vriezen, dus de kuilen valt best mee! alleen de vorst zit in de grond.

Vorig jaar toen was er ijs in de bak, heb ik met mijn merrie aan de hand rondjes gelopen in de bak want naar buiten gaan was ook te glad (was getuige van dat mensen gingen met hun paarden naar buiten aan de hand stappen en beide paarden geleden toen uit!)

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 13:33

Ik zou mijn paard niet laten razen in een ongelijk bevroren bak. Anders vind ik het als ze 24/7 buiten lopen.
Die ongelijke grond kan voor vervelende blessures zorgen als een paard er gaat lopen dollen.... Dan kun je volgens mij beter gewoon een buitenritje maken of een eind gaan wandelen.

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 14:50

Ik zou het nooit doen, in mijn ogen is dat vragen om blessures. Maar het is idd sterk afhankelijk van het paard en hoe gek hij buiten doet.
Met deze kou is dat natuurlijk wel gekker dan normaal.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 15:32

Ik zou zoiets ook nooit doen, ze hebben dan veel meer kans op blessures.
die van mij lopen wel het hele jaar door (s'winters alleen overdag) buiten en vooraan in de wei is het ook een grote kuil, daar komen ze dus ook alleen maar als ze willen drinken.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 15:33

Zo losgooien in de bak terwijl hij nog niet in de wei of ergens anders 'los' is geweest die dag: lijkt me toch gevaarlijk met die kuilen enz.

Andere veiligere situatie is als de paarden van 's morgens tot 's avonds de wei op gaan, zoals bij ons.
Ze gaan niet dollen, wel rollen of ff drafje, maar verder meestal meteen grazen (vrij ongebruikte wei waar nog gras staat).

Cerise stond bij haar vorige adres vorig jaar december ook gewoon in de sneeuw hele dagen buiten, zonder deken zelfs, en haar dochter (toen ruim anderhalf jaar) ook. Totaal geen blessures, althans niet dat ik weet. Knipoog

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 15:53

Je moet inderdaad voorzichtig zijn, als je paard een aantal dagen op stal heeft gestaan met deze vorst. Dan is de kans inderdaad groot dat hij erg jolig is. Maar vaak merken ze na de eerste glijpartij al dat het niet kan. Maar ja, 1 glijpartij kan voldoende zijn voor een blessure. Mijn paarden staan ook nu, nog iedere dag enkele uren buiten en zijn, ondanks dat ze wel frisser zijn dan anders, toch lekker rustig als ze de wei of de bak in gaan.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 15:54

Bij ons is 1 bak vrij vlak, alleen bij het hek zitten wat kuilen, gister heb ik Flair er nog gewoon ingezet en ik zag dat ze erg voorzichtig deed, ze heeft alleen wat rondgestapt.

Ik doe dit alleen omdat ik niet kan rijden en Flair dus anders niets doet, als de bak vol met kuilen had gezeten had ik gewoon met haar aan de hand gestapt.

Bij jouw vriendin vind ik het dus onverantwoord, bevroren kuilen geven niet mee dus vragen om een blessure, en vooral omdat het paard niet van haar is vind ik het niet kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 18:47

kebie schreef:
Het spijt me wel, maar in het bos verwacht je toch ook van het paard dattie oplet waar die z'n grote voeten neerzet? Nou, in zo'n kuilenbak moet die dat ook maar doen. Gewoon lekker los rond laten kuieren, gaan ze ook niet vliegen, en als ze een keer en klein sprintje trekken, zie je dat ze voorzichtig doen, en alleen daar waar dat kan. Geef je paard iets meer credit en vertrouwen!


Ik heb het met onze goeie brave rustige Leo dus 1 x gedaan.... Koe Nooit meer, heb een paard nog nooit zo vreselijk uit z'n panty zien gaan.... Ik zag de snelweg naar Utrecht al voor me.... Kreeg 'm gelukkig nog rustig voor hij echt alles brak wat er in z'n lijf zat.

Je vergelijking met een bospad raakt kant noch wal omdat je in het bos erop zit en dus controle hebt over de bewegingen. Los in de paddock heb je dat niet, dus de kans op blessures is veel te groot. En zeker met het paard van een ander kun je dat echt niet maken!

wuppie102

Berichten: 102
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 18:54

mijn pony loopt ook de hele dag buiten (van half 12 tot 4 dus ook niet echt super lang) daarna ga ik nog ff over de weg stappen maar het is inderdaad niet normaal dat ze haar paard in een harde bak losgooit!!

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 19:01

Sher gaat gewoon naar buiten hoor! De buitenbak zit aan het begin wel vol met kuilen, aan het eind valt het wel mee. Sher is nooit zo druk, en met dit weer doet ze zowiezo heel erg voorzichtig.

rooslover

Berichten: 2104
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Maasdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 21:56

'Niet doen......levensgevaarlijk..een paard kan kreupel worden of zelfs zn benen breken..mijn ponys die op stal staan gaan niet naar buiten nu want het is hobbelig en ze gaan rennen..neej..als ze al buiten stonden owkey...maar van stal niet doen is mijn advies dan

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 22:07

Zou het ook niet doen, Wij rijden gewoon we galloperen niet. Mijn 2 doe ik de deken af zadel ze gelijk op (poets niet) ga erop zitten en als we bij de bak zijn draaf ik gelijk aan, draaf half uurtje en ze gaan weer terug onder de deken.... Er word niet gegallopeerd (dat weten hun helaas niet) maar alleen gedraafd. De ene zit nog heel dun in haar velletje dus die heeft het echt koud als we naar buiten gaan. en de ander heeft al wat meer haar dus daar stap ik wat langer mee.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 23:12

Pinky staat overdag ook egwoon op de weide. Ze kijken zelf wel waar ze lopen. Hij raced ook niet als een bezetene rond gelukkig.

Mysty ging straks wel rennen toen ze naar stal ging om te eten en toen deed ik ook even mijn ogen dicht toen ze over een ongelijk stuk liep maar er was gelukkig niets aan de hand.... Lips are sealed

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 23:14

ach ze zijn best handig, paarden. Merk in de draf dat ze toch wel voorzichtig de beentjes neerzetten.

Nanouk

Berichten: 1004
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 11:40

Ik denk dat je de meeste kans op blessures maakt als je paard maar af en toe buiten komt, dan willen ze gaat dollen en rennen. Als je ze elke dag lekker buiten zet gaan ze echt geen rare dingen doen hoor. Bij ons vinden ze het heerlijk om een frisse neus te halen (staan van 9 tot 16 buiten) en de warme slobber die ze dan krijgen als ze weer op stal gaan is natuurlijk helemaal een traktatie! Dus elke dag gewoon lekker naar buiten! Veel gezonder ook, die van ons zijn nooit ziek.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 13:26

Ik doe het ook egwoon.
Hij loopt wat heen en weer en dat is het.
Hij is niet zo stom dat ie als en gek heen en weer gaat vliegen geen van onze paarden eigenlijk maarja ze staan altijd al hele dagen buiten

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 14:52

Amadeus staat ook de hele dag buiten. Ik rijd niet dankzij een bevroren bak, dus nu poets ik hem, ga wat aan de hand stappen, of ik doe een kleine clickertraining en dan gaat ie terug de wei op, niets aan de hand hoor...

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 14:55

Wij hebben een stuk "paddock" waar de paarden altijd over moeten voor ze op de graswei komen. De paddock ligt het hoogst, maar staat er toch altijd het meest modderig bij (vandaar dat we daar geen gras zaaien). Met weer zoals dit geeft dat dus geweldige putten en hobbels met daartussen nog bevroren water.
De paarden staan vanaf 7.30 buiten tot 18.30 (in de zomer soms tot 21u).
Je ziet ze telkens heel voorzichtig over al die hobbels stappen, ze doen echt niet gek.
Vorige winter was het eens echt verschrikkelijke en durfde mijn oom ze echt niet buiten te laten uit schrik voor blessures. 's Avonds kwam hij thuis, en zijn paard stond met een voorbeen dat dubbel zo dik was als normaal. Veearts erbij gehaald: spier verrokken. Terwijl ze dus op stal stond om juist dat te voorkomen!!!! Frusty Frusty Lips are sealed
Sindsdien mogen ze dus altijd buiten. Alleen als het giet en het is koud, of als ze zelf laten merken dat ze terug binnen willen, blijven ze een dagje op stal.

Dus gewoon op de wei zetten vind ik geen probleem met vriesweer. Anders is het idd als je paard maar een uurtje per dag los mag, dan gaan ze gekke dingen doen. Dan zou ik het risico niet nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 15:31

Wanneer de paarden nog iedere dag naar buten gaan gaan ze lang niet zo uit hun dak.
Een paard dat een paar dagen alleen onder het zadel is geweest [of dat misschien ook nog niet eens] gaat helemaal uit zijn dak als hij eventjes los mag. Een paard dat halemaal uit zijn dak gaat maakt snel brokken omdat hij door zijn blijdschap geen rekening meer houdt met de bodemgesteldheid.
Onverantwoord dus!