Laica nog geen wintervacht.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Laica nog geen wintervacht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-02 20:49

Laica heeft tot 2 weken geleden onder een deken gestaan. Maar vanwege haar regenschurft mag ze dus absoluut geen deken meer op. Maar ze heeft nog haast geen wintervacht, is er misschien een middeltje om de groei van haar vacht te bevorderen? (en dan dat samen kan met de antibiotica waar ze nu op staat)

Groetjes Roos.

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 20:53

Er is geen middeltje om de haargroei te bevorderen. Dit word geregeld door zonlicht.... en warm en kou natuurlijk. Kijk goed uit dat ze geen kou vat! Het is net nu ontzettend koud geworden, onder het vriespunt, erg vervelend dat ze nu juist het dek af moet! Geen andere oplossing dan zonder deken?

maverick

Berichten: 1895
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 21:10

en paard gaat pas haar kweken als t paard het te koud krijgt.winston liep 2 jaar geleden ook in de winter buiten,zonder deken,en die had ook een dun vachtje.

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-02 21:17

Zover ik heb gemerkt heeft ze het niet koud. Een andere oplossing dan een deken is er volgens mij niet.
Misschien omdat het nu 's nachts zo koud is dat ze nog snel een wintervacht aan gaat maken, zou dit kunnen?

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 21:24

Ja inderdaad krijgt ze nu een wintervacht. Waar ik bezorgt om ben is dat zij dus een achterstand heeft met het maken van een wintervacht en het nu dus best koud kan hebben! Loopneuzen en verkoudheid liggen dan op de loer!

Winnetoe

Berichten: 131
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Puth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 22:43

eh, wat is regenschurft???

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-02 21:04

Regenschurft is eigenlijk het zelfde als schurft alleen is het nu veroorzaakt door dat ze veel in de regen heeft gestaan.
Het zijn allemaal korstjes die erg jeuken en daardoor wondjes worden. Ze staat nu op antibiotica en het gaat de betere kant op.
Maar de bacterie die de schurft heeft veroorzaakt kan niet tegen zuurstof. Daarom moet ze nu zonder zeken staan en straks een deken kopen die goed ademd en waterdicht is.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 21:34

tja,dat probleem heb ik ook bij mijn pony,die heeft ook helemaal geen wintervacht.
ik ben gewoon gewoon netjes optijd begonnen met overgangsdeken en nou heeft ze een lekkere dikken op.
ze staat s'middags gewoon op de wei en s'nachts op stal met lekker veel stro.
ze heeft er eigenlijk geen last van,het is juist wel fijn met rijden en poetsen vind ik,en je hoeft natuurlijk niet te scheren Haha!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 23:02

Rainrot of regenschurft
Rainrot is een bacterie-infectie in de bovenste laag van de huid die vooral voorkomt op de rug van paarden die bij extreem nat weer veel buiten staan. Vaak ontstaat het bij paarden met een verminderde weerstand. Er vormen zich pijnlijke korstjes met pus en vuil die eraf vallen en kale plekjes achterlaten. Al het haar op de geïnfecteerde plekken zal op den duur uitvallen. De infectie kan ook op de onderbenen voorkomen. Een paard met Rainrot kunt u het beste in een schone droge stal zetten. Ontsmet het aangedane gebied dagelijks met een desinfecterende shampoo (goed afdrogen). Als dit te pijnlijk is, gebruik dan een product dat u kunt vernevelen. Raadpleeg bij erge pijn, aanhoudende klachten of uitbreiding van de infectie uw dierenarts. Een anti-biotica kuur kan dan nodig zijn. Een paard met Rainrot is overigens sterk gebaat bij extra anti-oxidanten, organisch zwavel en kruiden die de weerstand verhogen, zoals knoflook of appel azijn.