HELP, mijn pony loopt altijd rondjes in z'n stal.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ardonnypony

Berichten: 329
Geregistreerd: 23-10-02

HELP, mijn pony loopt altijd rondjes in z'n stal.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-02 20:37

wie o wie weet wat ik moet doen Verward ?

mijn pony loopt de hele dag rondjes in zijn stal en daardoor is het een bende en hij word er mager van .
Ik voer hem al extra hij krijgt n.l. 3 kilo bix per dag + kuil en 1 kilo graan gemixt met gebroken mais (van die mais zou hij dikker moeten worden zonder energie te krijgen ) maar dat helpt niet Scheve mond . Hij heeft helemaal ingevallen flanken en ik kan zo zijn ribben zien ! Bloos
Ik heb ook al een speel appel in z'n box maar die is al helemaal afgenabbelt Vork door hem.
Wie weet wat ik moet doen ?
Hij heeft trouwens ook al een buitenstal gekregen zodat hij naar buiten kan kijken en geen tralie svoor z'n snufferd heeft maar dat hielp maar 1 week nu doet hij het weer Huilen .

HELP HELP HELP.

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 20:40

Mijn oude pony deed dit ook Bloos . Je kunt er niet zo veel aan doen, het is gewoon een aanwensel van de pony . Wij hebben om hem te vermaken zo'n voerbal gemaakt, waar hij mee kon spelen, en waar eten uit viel. Oook een hooinet ophangen ipv hooi op de grond, dan doen ze langer over het opeten Vork . Je pony zal het waarschijnlijk wel blijven doen... Helaas

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 20:42

eventueel het pad van de pony doorbreken!!

lottiey
Berichten: 181
Geregistreerd: 04-09-02
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 20:48

dat deed een fries ook die liep zo vaak dat hij zich kreupel ging lopen, en hebben hem nou aan een touw staan. en zorgen dat ze zich niet gaan vervelen

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 20:49

Wat bedoel je daarmee irish_lady? Beetje vaag zoals je dat zo zegt;)

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 20:52

Misschien heeft hij te veel energie?

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 21:01

ik bedoel dat je de vaste route van het paard moet doorbreken dmv touwen of opstakels het onmoglijk maken om rondjes te lopen

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 21:05

N.a.v. het bericht van Irish_lady: Men legt ook wel eens oude autobanden in de stal, zodat het paard het rondje niet meer kan lopen.

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 21:06

Iig geen touw, dan raakt 't paard daar misschien in verstrikt Bloos

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 21:10

O zo irish. Nee ik snap het. Ja dat ging bij ons toen helaas niet.
Maar het is denk ik wel een slim idee ja, maar je hebt vast paarden die hun "rondje" daar op aan gaan passen...

Shannie
Berichten: 5848
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 22:04

harder aan het werk zetten! (grappie)
Maar een vriendin had een pony die dat ook deed en die heeft hem toen een kleinere stal gegeven want hij liep de hele tijd rondjes en nu ken ie dat niet meer!
Laatst bijgewerkt door Shannie op 08-12-02 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 22:15

Sweetieponys, dat is makkelijk praten, harder aan het werk zetten, haha. Mijn oude pony had dit ook, en die moest elke dag flink werken, en daarmee bedoel ik dus een uur lang les op flink nivo. Ook stond hij vaak op de wei, dus zo simpel is het niet;)

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 23:35

Heeft hij/ zij het soms koud? Misschien kan dat het zijn, en wil hij zichzelf warm houden door te bewegen. Het is maar een idee hoor, ik weet het ook verder niet precies.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 00:03

sweetieponys schreef:
harder aan het werk zetten!
Maar een vriendin had een pony die dat ook deed en die heeft hem toen een kleinere stal gegeven want hij liep de hele tijd rondjes en nu ken ie dat niet meer!


Ach ja, de weg van de minste weerstand he, mijn paard steigert in zijn stal, ach, dan maak ik toch een stal waar ie mijn zijn schoft tegen het plafond aan staat??? Frusty

Tinkie
Berichten: 222
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 00:38

Vreselijk, die reacties die ik hierboven lees ! Komt er nou werkelijk niemand op het idee om een naar de oorzaak van dit gedrag te kijken ? Dat beest verveelt zich duidelijk stierlijk in zijn stal en is overduidelijk bezig een stalondeugd te ontwikkelen, neurotisch stereotiep gedrag dus.
Hier is maar EEN oplossing voor : naar buiten met dat dier, in de wei of paddock SAMEN met andere paarden en wat te knabbelen !!
Niks geen touwen, autobanden, nóg kleinere stal of nog harder werken ! De oorzaak haal je hier echt niet mee weg hoor. ! Brrr, kouwe rillingen krijg ik van dit soort berichten.

Redgold

Berichten: 181
Geregistreerd: 19-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 01:17

Tinkie, ik ben het helemaal met je eens. Een paard is een bewegingsdier, dit paard schreeuwt gewoon om(bewegings)vrijheid.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 03:17

Ik denk dat je paard of energie teveel heeft, of dat het gewoon een paard is wat lekker op de wei moet staan (zeker overdag).
Ben het verder helemaal met Tinkie eens!

rooslover

Berichten: 2104
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Maasdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 13:13

Mijn pony doet dit ook..en ze weeft ook nog ...ik laat er gewoon..maar ze staat vaak in de wei en krijgt genoeg beweging...een hengst deed het ook die hebben gewoon overdags aan en touw en snachts los..en paar keer per week in de wei..hij is nu een stuk rustiger

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 13:23

Naar buiten met die pony, kan dat op je huidige stal niet, dan maar gauw naar iets anders zoeken.
Ik word helemaal akelig van dit soort berichtjes..., probeer er in elk geval iets aan te doen.
Stel je voor dat jij de hele dag in de wc zat opgesloten.......

xXIreenXx

Berichten: 1067
Geregistreerd: 19-07-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 13:23

IK ben het helemaal met Tinkie eens, je zou hem vaker in de paddock moeten doen of de wei op gooien. Anders zou ik me als paard ook gaan vervelen. Verder kun je zijn stal iets minder saai maken door een hooinet met hooi op te hangen, of een speelbal (hooinet met bal kan ook) en als hij/zij rondjes blijft lopen zou ik idd autobanden op het 'pad' van je paard leggen. Als je oplet zie je dat hij steeds hetzelfde rondje loopt in de weg daarvan iets leggen. Wat je ook kunt doen is een tak (liefst een beetje groot) van een fruitboom of andere geschikte houtsoort in de stal leggen om mee te spelen en aan te knabbelen.

Veel succes he!
en bedenk je moet de oorzaak van dit probleem zien weg te nemen anders heeft het geen zin

Redgold

Berichten: 181
Geregistreerd: 19-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 19:49

Ik heb mijn pony als wever gekocht, hij heeft van zijn 4e tot zijn 5e alleen in een hengstenstal gestaan, werd nauwelijk bereden. Kwam zeker 1x per week uit zijn stal als deze werd uitgemest. (dit kun je zo'n jong paard niet aandoen)

Ik ben op zoek gestaan naar een stal waar zoveel mogelijk weidegang met soortgenoten geboden wordt.
Ik ben om die reden een paar keer van stal verandert, omdat ik weer iets tegen ben gekomen waar hij weer vaker naar buiten kan. (Je blijft dus eigenlijk altijd "zoekende" tot je het ideale hebt gevonden denk ik) Nu denk ik dit gevonden te hebben hij staat op een stal waar hij 365 dagen per jaar naar buiten gaat van 9.00 tot 17.00 en heeft daar genoeg soortgenoten om zich heen.
Hij weeft niet meer. Hij is nu 10 jaar.

Ik heb mede hierdoor een enorm goede band met mijn pony, ik weet zeker dat hij nu gelukkig is. het is een hele blije en vrolijke pony.
Vroeger stond hij als een dood vogeltje op stal of hij weefde.
Nogmaals hij weeft niet meer.
Laatst bijgewerkt door Redgold op 08-12-02 23:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 20:53

Mijn paard doet dit ook. En ze staat toch van s'morgens vroeg tot het donker buiten en dus zomers dag en nacht.
Het is natuurlijk aangeleerd gedrag maar afleren doe je het niet meer.
Als ze ergens nerveus van wordt, ze ziet bv dat de trailer achter de auto gaat, begint het feest.
Ik weet dat mijn paard het helaas niet meer afleert. Net als luchtzuigen en weven, zodra ze binnen staan en er is een aanleiding, begint het weer.
Autobanden lijken mij ook gevaarlijk, daar kan ze toch ook over struikelen?

Winnetoe

Berichten: 131
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Puth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 22:54

Ik ben het helemaal met tinky eens. Controleer of je voert naar prestatie. Geef hem niet teveel energie.