Australian Stock Saddle: praktisch?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 11:56

Ik heb er 1, met een riem over het zadel. HIer voel je niets van. 1 stoot zit onder je zadel zoals bij een gewoon zadel ook, en die andree loopt dus over de zitting.
Ik heb wel 1 zonder horn.

Ze zitten voor buitenritten lekker, heel erg diep. Dressuur kun je er ook wel mee rijden, maar lichtrijden gaat wat lastiger. Dit komt doordat er van die beenflappen voor zitten. Hier leg je je bovenbeen tegenaan.
springen wil dus ook niet.
De westernbeugels die eraan horen, die vind ik vreselijk, dus ik heb er gewone beugels aan.

zie de zit als je gaat dressuren als een dressuurzadel zonder wrong. Je benen liggen dus volledig vrij. Het is niet slecht voor je houding, zoals sommige westernzadels wel zijn.

Het gewicht is voor het paard niet erg, wel voor jezelf als je een groot paard moet zadelen. 15 kg zijn ze ongeveer.

waar moet je op letten bij aankoop? Tja, gebruik de zoekfunctie eens als je bij zadelmarkt wilt kopen. Ik heb de stoten moeten bijsnijden omdat ze te breed waren, en sommigen hadden schroeven om de beugelriemlengte te verstellen. Ook neit echt superhandig.
Verder opletten dat ze niet scheef zijn, eigenlijk de standaard dingen.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 14:43

gera schreef:
Je kunt natuurlijk bij de zadelmarkt gaan kijken, maar ik ken zo ontzettend veel mensen die daar een zadel hebben gekocht en helemaal met die aankoop 'op hun snufferd zijn gegaan' (boom stuk, spijkers uit het zadel, leer gescheurd) dat ik het toch niet aan zou durven daar een zadel te kopen. Ook al hoor ik wel dat de Stock Saddles er daar goed uitzien. Ik ken ze alleen van de website, dus kan er verder niets over zeggen, maar die suede lijkt me niet echt comfortabel....


boom stuk, spijkers eruit, enz, ik weet niet waar je dat vandaan hebt, maar dat gaat niet over de leren stockzadels. Die suede dingen zijn knudde, maar de rest zijn toch wel redelijk tot goed
Dit is mijn stockzadel, hier een maand of 9 oud, inmiddels bijna een jaar.
Afbeelding

En jilleroo, ik heb het ook over sommige westernzadels. Dat het met sommige goedkope engelse zadels zo is, dat weet ik wel, maar sommige westernzadels zijn ook niet om op te zitten. Het is dus niet beledigend bedoelt, maar aangezien ik op een aantal westernzadels gezeten heb waar ik dus echt niet op kon zitten (inderdaad weer de goedkopere), heb ik het ook over sommige westernzadels. Veel mensen vergelijken de zit van een westernzadel met een stockzadel, al is dat niet zo. Dit is een logische vergelijking omdat een stock een veedrijverszadel is.

germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 08:50

wintec heeft ook stockzadels, vast geen 15 kg

germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 13:18

SmithsGirl schreef:
Hartstikke bedankt!! Ik heb al gemaild naar allebei en gevraagd waar ik ze in NL kan kopen... als ik antwoord heb horen jullie het van mij!!!


prijzen wil ik dan ook graag weten.

germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 13:40

sonjabelgium schreef:
Fijn dat iemand 's bewijzen zal voorleggen, want een foto zegt toch zoveel meer dan gewoon "beugelriemen gebroken" ... Ik woon zelf héél ver af van Urk, ...


Het vreemde is dat bij mij de singelstoten en de originele beugeriemen echt neit knappen (ik gebruik de originele beugels niet). De beugelriemen zijn vestevigd met nylon, dus dan zouden hooguit de stiksels los moeten laten, en dat kan overal bij gebeuren.
De singelstoten zijn heel dik, ik controleer ze zowieso bij elk zadel altijd, dus ook daar geloof ik niet in. 1 is van chroomleer, 0,5cm dik en die oversingel is van mooi glad leer, ook dubbel gestikt.
Als je goed oplet, dan kun je echt wel een goed stockzadel uit Urk halen. De westernzadels en de engelse zadels vond ik niets, maar ook daarvan geloof ik niet dat er zomaar wat afbrak. Eerst zien dan geloven. slecht/geen onderhoud omdat het een goedkoop zadel is komt namelijk ook nogal eens voor. Het is geen stubben, maar dat kan niet voor dat geld.
Stockzadels zijn ook te koop bij animoruitersport.nl en de goedkoopste daar kun je ook in Urk krijgen, maar dan voor nog minder. En animo staat bekend om redelijk en goede kwaliteit te verkopen.

germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 12:06

IK heb overigens die van 270 euro van zadelmarkt. Overigens, over dat zomaar een zadel kopen. Ik reed toen 3 pony's, en ik weet wel waar ik op moet letten. Dus een groot risico vond ik het niet. Maar dat geldt natuurlijk niet voor iedereen. Die uit Urk zijn af en toe best goed, maar je moet er wel 'oog' voor hebben.
Bij mij waren de beugelriemen op z'n langst de kort voor m'n lange benen. Maar ik wilde er toch niet mee rijden, dus na 1 keer direct normale beugels eraan. Bij mij zitten er geen schroeven aan, gewoon een gesp om te verstellen.
Mijn zadel is overigens voor 900 DM ook te koop bij Loesdau, EXACT dezelfde.

germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 10:07

sonjabelgium schreef:
Foto germie???? Nu wil ik graag "zien" wat iemand goed vind en wat slecht ... ben niet veeleisend hé ... Schijnheilig


Ik heb maar 1 foto:
Afbeelding

Ik weet dat dit zadel ook uit INdia komt, net zoals die van Decathlon.
De boommaat is inderdaad vrij smal, zoek de eerdere topics van mij maar eens op. Het is geen stubben, maar het zadel is zeker niet slecht. Anders had ik het niet gekocht.

Als je op de foto goedk kijkt, dan zie je nog net 2 stukjes stoot. De linker is de breedste. Deze is van zeer dik chroomleer e nwas eerst te breed voor de gesp. Dit heb ik zelf even smaller gesneden. Die recther is van mooi stevig dubbel glad leer. Dit is de oversingel. Deze is nog steeds mooi.
Verder zijn de ringen gewoon geslagen, maar wel mooi afgewerkt. Ik heb er echter nog geen zadeltassen aangehad. Dit zal ik nog een keer proberen. De ringen zijn van messing, dus roesten niet.
De beugelriemen zijn dsu gewoon ergens anders gekocht omdat ik niet met westernbeugels wilde rijden.
De singel is deels van stof en deels van leer. Dit is lastig schoon te maken. De gespen zijn breder dan bij een normale singel. De kussens zijn van stof. Maar er zit leer onder. Bij originele stocks is dat dus niet zo, dan nemen die stoffen kussens het voch op. Maar hier heb ik geen last van omdat ik een pad eronder heb liggen.
Verder kun je zien dat het om een goedkoper zadel gaat aan de metalen ring achterop het zadel om ee nstaartriem aan te bevestigen. Deze haak/oog/ring is van gewoon ijzer, heeft bij mij beginnend roest, maar dat poets ik er zo weer af (bij Stubben mag niets gaan roesten). Ik heb het zadel soms ook erg vochtig liggen.

De beide zweetbladen zijn van mooi dik leer, de zitting van dunner en zachter leer.

MOcht je een zadel kopen in Urk, let er dan op dat de 2 zweetbladen RECHT aan elkaar genaaid zijn, dit is niet altijd het geval. Verder het leer van boven tot onder bekijken. In India worden ook de slechtere stukken leer gebruikt. Dus als je kijkt v ind je wel een zadel van volledig goed leer. Goedkoper leer herken je ecth wel: littekens in de huid, 'gaatjes' in dun leer waar de haren van het dier in gezeten hebben enz.
Verder moet je niet va ndie zadels kopen waarvan het leer heel erg geverfd is. Deze kun je namelijk niet best meer invetten. De verf houdt alles tegen.

germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 13:22

De rijbroeken van decathlon zijn goed, ik heb 5 jaar met 1 gdaan van 60 gulden, gekocht in Annecy. Ik denk dat de decathlon misschien wel dezelfde zadels inkoopt als in urk (merk: Rushk o.i.d.), maar de service is er beter.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Kopmeeuw en 96 bezoekers