een liksteen ja of nee?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

een liksteen ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-02 22:32

ik had in de stal van mijn fjord een liksteen hangen maar hij likte er nooit aan en heb hem dus weg gehaald. (ik heb trouwens geleerd bij het ruiterbewijs dat er in het voer van tegenwoordig genoeg zouten zitten)
me vraag is dus, is een liksteen nodig ja of nee, (ook als hij er niet aan likt?)

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 22:37

Ik heb een grote liksteen van de Paardendrogist en heb die bij een van mijn paarden hangen.het is er een met allemaal kruiden .Ik moet hem er af en toe uithalen want ze vind hem heerlijk.Een ander paard van mij eet ook nooit van de liksteen.Krijgt dus voldoende neem ik aan!

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 08:45

Mijn oudje heeft op aanraden van de DA zo'n rode mineralenblok. Daar doet ze ongeveer een jaar mee. Mijn Jonge Kwpn-er likt er niet van. Overigens zijn die witte vierkante zoutblokken bedoelt voor koeien. De rode zijn voor paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 10:56

Als je naar de ingredienten gaat kijken zie je dat de witte meer nuttige stoffen bevat dan de rode (als ze bij jullie dezelfde hebben als bij ons tenminste Haha! )
Ik geef altijd elk paard een liksteen, ze kijken zelf wel of ze 'm gebruiken. Maar ik geef ze het liefst altijd die mogelijkheid.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 14:08

Nanda schreef:
Overigens zijn die witte vierkante zoutblokken bedoelt voor koeien. De rode zijn voor paarden.


Toch zijn die witte bij de meeste ruitersportzaken te koop en ook van die houders ervoor,heb nooit gehoord dat die speciaal voor Koe zijn Verward

en ik heb zelf ook zo'n witte en daar likken maffick en edwine zich suf aan ,die vinden ze echt helemaal geweldig Kwijl

die kleine rode raakt edwine niet aan en maffick ook niet van harte.

dus ik heb gewoon een witte liksteen.ookal zouden in het voer genoeg zouten zitten,zo heeft ie iig wat te doen op stal en heb je alweer minder verveling en minder kans op stalondeugden!

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 15:11

Maartje heeft ook zo'n witte van 10 kg. Ze vindt hem heerlijk en zodra hij op is en er hangt er even geen. Dan breekt de hel los *LOL*

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 15:16

om even op de vraag terug te komen:
Of het nodig is hangt van het paard af, de een heeft er wel behoefte aan en de ander niet. Je moet het gewoon uitproberen. Waar je het ook aan kunt zien is als je paard of pony steeds gaat likken aan de muren en/of wanden van de stal, meestal duidt dat ook op een behoefte aan zouten. Als ik het niet goed heb dan hoor ik dat graag, maar dat is wat ik altijd gehoord heb. Knipoog

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 15:19

Ik heb er de hele zomer een in het land gehangen en hij keek er niet aan, ik heb het ding weggegooid. Vorige week merkte ik dat Rio aan de wanden van de stal likte, toen heb ik er weer een opgehangen en nu wil tie hem wel.

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 15:21

Fayette krijgt eigenlijk geen liksteen.... want ze raakt er ongelovelijk van aan de flats Misselijk Haha! Ze is best wel een fanatieke likker als ik dat ding in d'r stal ophang maar ja dan heb ik dus wel haar hele witte staart en witte benen onder de flats zitten. Dus ik heb hem niet meer voor vast in d'r stal liggen. Mijn ex-verzorgpaard was ook dol op die dingen (wit, rood, het maakte hem allemaal niet uit). Zo'n kleine smalle kon ie binnen 1,5 week ophebben en zo grote vierkante deed ie krap een maand mee *LOL* Het zal bij hem wel wat verveling zijn geweest als ie op stal stond dan had ie tenminste wat te doen (hij kwam en komt wel elke dag een aantal uur naar buiten, en wordt elke dag uitgebreid gepoetst maar er wordt niet meer met hem gereden, daar is ie te oud voor) Haha!

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 16:32

ik heb er wel een voor jamy en die likt er heel veel aan Tong uitsteken volgens mij was het zo dat als ze nodig hebben ze er aan likken anders niet.

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 20:05

vorig jaar had ik voor wodan die rode liksteen gekocht. hij likte er haast niet aan. V/d zomer had ik een liksteen gekocht voor op het land met melange erin en dat vond hij heerlijk. die was dan ook snel op. In stal heb ik nu voor hem een wortel liksteen(sinds zaterdag) en hij heeft er nog niet aangelikt,maar dat zal vast wel komen neem ik aan.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 22:11

Als ie er niet aan likt is het meestal dat ze het niet kennen, maak 'm nat voor je hem ophangt, dan 'ruikt' ie iets meer, of wrijf 'm in met honing of appelmoes en leg 'm voor de eerste keer in de voerbak, eens ze het kennen gaan ze het vaak wel gebruiken. Ik geef 'm niet constant omdat ze er hem zo doorlebberen, m'n tinker heeft er nog geen gezien, ik heb vorige week een houder gekocht die komend weekend geplaatst zal worden, want met twee neuzen ik één voerbak om te lebberen is vragen om ruzie tussen twee kleuters ...

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 23:19

Ik heb zo'n kruidenlikblok in een emmer van de paardendrogist, het heeft even geduurd eer hij doorhad dat het eetbaar was maar nu vindt hij het erg lekker, af en toe spuit ik dat ding even af en dan is ie nog lekkerder vindt Piep Haha!

Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 00:30

Paarden geven zelf wel aan of ze genoeg mineralen in hun voer krijgen. Als je zo'n ding in de stal hebt hangen en ze zitten er nooit aan dan magje aannemen dat ze wel genoeg mineralen binnen krijgen B) (studie) In onze stallen hangt gewoon zowiezo een liksteen, ook al likken ze er niet aan Vingers aflikken . Ieder voorjaar gaan trouwens wel de oude eruit en komen er nieuwe in, das wel zo schoon en fris voor als ze in het najaar weer binnen komen Haha! Haha!

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 12:09

Uhm, het kost je ene tientje, en het kan nooit kwaad.. al mijn paarden hebben er een, en dan zien ze zelf maar of ze hem gebruiken.. de een gaat sneller dan de ander.

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 22:44

Sheril heeft een kleine rode en gebruikt hem behoorlijk. Sommige dagen meer, dan is de stal ook duidelijk natter.
Volgens mij is het verschil tussen een grote witte en een kleine rode dat de witte alleen zout bevat (en oorspronkelijk voor koeien is gemaakt) en de rode bevat ook andere mineralen.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 23:10

Als een paard zijn witte zoutblok in no time op heeft, betekend het dan dat het iets te kort komt?En wat dan?Krijgt genoeg kracht,- en ruwvoer.

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 11:45

ik was een tijdje terug bijna mijn paard kwijt door het zoutblok! Boos! dus voor dat paard geen zoutblok meer! (er staat ergens een topic over!, hij likte hem zo snel op en is toen gaan drinken, zijn lichaam ging het vocht vasthouden en hij kreeg koliek Lips are sealed )
het is ongetwijfeld per paard verschillend en zo'n ding kost bijna niets, dus als ze er niets mee doen zullen ze hem wel niet nodig hebben Verward

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 22:43

Goh, beroerd dat ie er koliek van kreeg!!
Maar als ze normaal gesproken veel drinken, dus niet in een keer een te grote, of koude hoeveelheid of na het rijden, is veel drinken toch niet schadelijk he?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 22:45

Wij hebben zoutblokjes en die gaan bijvoorbeeld na het rijden ofzo even een kwartiertje in de voerbak, daarna er weer uit.