Kans op mok?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Kans op mok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-02 10:23

Mijn pony's staan in een nieuw weiland. Het is helemaal niet drassig, maar het gras is wel voordurend nat. Kunnen ze hierdoor mok krijgen?

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 10:44

Het ene paard is er bevattelijker voor dan het andere. Imker staat zowel in de zomer als in de winter zo veel mogelijk buiten, en hij heeft er geen last van. Daarentegen hebben de paarden van een vriendin wel last van mok, terwijl deze dieren veel minder buiten staan.
Daarom denk ik dat het ene paard er eerder last van heeft als het andere. Volgens mij is het ongeveer te vergelijken met een koortslip, als je die eenmaal hebt gehad, blijft het toch terugkomen.

Bolle

Berichten: 722
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 11:07

Helemaal mee ens.
Je kan wel zelf de kans op mok nog wat verkleinen door de vetlok, haar bij de kroonrand e.d. goed kort te houden zodat daar geen water ik blijft zitten.
Ook kan je eventueel wat vaseline smeren in de kootholte, dan wordt dat redelijk waterdicht.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48387
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 11:35

ik heb gehoord dat witte voetjes veel gevoeliger zijn voor mok dan niet-witte voetjes....

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 11:49

Bolle schreef:
Helemaal mee ens.
Je kan wel zelf de kans op mok nog wat verkleinen door de vetlok, haar bij de kroonrand e.d. goed kort te houden zodat daar geen water ik blijft zitten.
Ook kan je eventueel wat vaseline smeren in de kootholte, dan wordt dat redelijk waterdicht.


mij is altijd gezegd dat die vetlok er juist zit zodat als het been nat wordt, het water langs de vetlok van t been afvalt, zonder vetlok zou het de kootholte inlopen en wordt de kootholte nat, wat dus meer kans op mok geeft.
om die reden mochten er toen ik nog op de manege werkte, bij de manege pony's (die in de zomer dag&nacht buiten staan en in de winter alleen overdag) de vetlokken niet worden afgeknipt!


maar ja er zijn ook pony's die van nature bijna geen vetlok hebben die ook geen last hebben van mok, dus hoe het precies zit weet ik ook niet!

Bolle

Berichten: 722
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 12:09

Renske20 schreef:
mij is altijd gezegd dat die vetlok er juist zit zodat als het been nat wordt, het water langs de vetlok van t been afvalt, zonder vetlok zou het de kootholte inlopen en wordt de kootholte nat, wat dus meer kans op mok geeft.
om die reden mochten er toen ik nog op de manege werkte, bij de manege pony's (die in de zomer dag&nacht buiten staan en in de winter alleen overdag) de vetlokken niet worden afgeknipt!

Grappig, ik kreeg juist altijd te horen dat het haar zo kort mogelijk moest zijn omdat anders water er in bleef zitten.
Over witte voetjes, ik heb ook een aantal Friezen meegemaakt die stijf stonden van de mok.
Oorzaak was hier het behang, het beste zou voor hun zijn om de hele zooi af te scheren, maar ja, bij een Fries? Verward

Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-02 13:15

Okey, thanx voor de info!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 10:21

Bolle schreef:
Grappig, ik kreeg juist altijd te horen dat het haar zo kort mogelijk moest zijn omdat anders water er in bleef zitten.
Over witte voetjes, ik heb ook een aantal Friezen meegemaakt die stijf stonden van de mok.
Oorzaak was hier het behang, het beste zou voor hun zijn om de hele zooi af te scheren, maar ja, bij een Fries? Verward


ja nu snap ik het al!
de meeste paarden&pony's hebben een vrij kleine vetlok, net zo'n mini-flosje ondraan t been, daar drupelt het waer dan langsaf en valt op de grond zodat de kootholt mooi droog blijft

dat je friezen&tinkers en andere paarden met veel behang aan hun benen de benen maar zou moete scheren, is omdat die zoveel haar hebben, ook tot in hun kootholte hangt dat haar, dat het juist nat blijft, waardoor ze eerder mok krijgen.
die hebben zoveel haar dat het water er langsaf drupt maar dat het dan alsnog in de kootholte terecht komt, omdat er zoveel haar aan de benen zit, dat het hele onderbeen waar de haren zitten, nat blijft.en daardoor krijgen ze juist eerder mok, en omdat je mok droog moet houden lijkt het me logisch dat die haren, die steeds zo nat blijven, eraf moeten.

maar ja of dat er nou zo goed uit ziet bij en fries Verward

xXIreenXx

Berichten: 1067
Geregistreerd: 19-07-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 10:24

Even over die vaseline: je kunt het wel een aantal keren doen als het echt nat is buiten, maar doe je het te vaak dan
wordt de huid daar dunner en zachter en is de kans op mok weer groter.

Bolle

Berichten: 722
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 10:36

Blijft de vraag over, "onze" paarden hebben vaak last van mok, maar hoe zit dat bij paarden die wild in de natuur leven?? Verward

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 10:46

Renske20 schreef:
dat je friezen&tinkers en andere paarden met veel behang aan hun benen de benen maar zou moete scheren, is omdat die zoveel haar hebben, ook tot in hun kootholte hangt dat haar, dat het juist nat blijft, waardoor ze eerder mok krijgen.
die hebben zoveel haar dat het water er langsaf drupt maar dat het dan alsnog in de kootholte terecht komt, omdat er zoveel haar aan de benen zit, dat het hele onderbeen waar de haren zitten, nat blijft.en daardoor krijgen ze juist eerder mok, en omdat je mok droog moet houden lijkt het me logisch dat die haren, die steeds zo nat blijven, eraf moeten.

maar ja of dat er nou zo goed uit ziet bij en fries Verward


Ik zou juist willen zeggen dat paarden met heel veel beharing aan de benen juist ook minder snel mok krijgen. Door de (super)dikke beharing wordt alleen de buitenste laag nat en de binnenkant juist niet. Dus daar blijft het altijd droog met dus minder kans op mok. Als ik bijvoorbeeld de benen afspuit (met gewoon water) van Lowara wordt de binnenkant van haar 'vetlok' nooit nat. Zij heeft dan ook nog nooit last gehad van mok. Net zoals Fayette, heel wat minder bedeeld in haar beharing maar ze heeft nog nooit last gehad van mok (met 4 geheel witte benen). Bij Fayette smeer ik ook altijd haar beharing in met baby-olie, werkt net zo goed als vaseline maar is een stuk minder smerig. Mijn ex-verzorgpaard (3/4 engels, 1/4 gelders) heeft altijd wel last gehad van mok maar bij hem moesten we ook juist niet zijn vetlokken afknippen omdat het dan alleen maar erger werd. Dus bij hem was het vetlokken laten zitten, en lekker smeren met vaseline of uierzalf. 's Winters kwam ie er nooit geheel van af maar op deze manier hielden we het wel in de hand.
En idd, ik denk ook dat het ene paard sneller mok krijgt dan het andere paard. Net zoals dat bij het ene paard het ene mokmiddel heel goed werkt en bij een ander paard juist helemaal niet. Tis eigenlijk gewoon een kwestie van uitproberen wat het beste werkt als je paardje eenmaal mok heeft (maar voorkomen is natuurlijk altijd beter dan genezen, zei ze wijs B) Haha!)