Kans op mok?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Bolle

Berichten: 722
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 10:07

Helemaal mee ens.
Je kan wel zelf de kans op mok nog wat verkleinen door de vetlok, haar bij de kroonrand e.d. goed kort te houden zodat daar geen water ik blijft zitten.
Ook kan je eventueel wat vaseline smeren in de kootholte, dan wordt dat redelijk waterdicht.



Bolle

Berichten: 722
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 11:09

Renske20 schreef:
mij is altijd gezegd dat die vetlok er juist zit zodat als het been nat wordt, het water langs de vetlok van t been afvalt, zonder vetlok zou het de kootholte inlopen en wordt de kootholte nat, wat dus meer kans op mok geeft.
om die reden mochten er toen ik nog op de manege werkte, bij de manege pony's (die in de zomer dag&nacht buiten staan en in de winter alleen overdag) de vetlokken niet worden afgeknipt!

Grappig, ik kreeg juist altijd te horen dat het haar zo kort mogelijk moest zijn omdat anders water er in bleef zitten.
Over witte voetjes, ik heb ook een aantal Friezen meegemaakt die stijf stonden van de mok.
Oorzaak was hier het behang, het beste zou voor hun zijn om de hele zooi af te scheren, maar ja, bij een Fries? Verward

Bolle

Berichten: 722
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 09:36

Blijft de vraag over, "onze" paarden hebben vaak last van mok, maar hoe zit dat bij paarden die wild in de natuur leven?? Verward


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers