Mag een paard boerenkool (rauw)?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Mag een paard boerenkool (rauw)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-02 00:38

Ik heb namelijk nog wat over.... Tong uitsteken

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 01:28

Ik weet dat alle kool-soorten (behalve zuurkool!) moeilijk te verteren zijn voor de mens. Ik weet niet, normaal gesproken probeer ik ook veel uit bij mijn paarden (kiwi´s , druiven , perzik , rode bieten ,aardbeien , enz.) maar kool.... ik zou het niet geven!

Fem

Berichten: 12512
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Gemeente Zaltbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 07:22

een vriendin van mij had pas geleden kool bij....en ik d8 ook dat het misschien niet goed was.....maar ze gaf het en ze zaten ff te snuffelen....maar vonden het heerlijk......wat voor kool dat was......ik zou het nie weten.......

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 10:13

Ik zou het niet geven.....ze raken er gigantisch van aan de race!!!!
Bij mijn zwager heeft de DA er bij moeten komen toen zijn paardjes door het hek een boerenkool veldje op gingen en zich daar heerlijk de buik vol gingen eten..........

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-02 18:04

Oeps, ik heb het al gegeven. Maar het was maar heel weinig gelukkig. Gras is ook moeilijk verteerbaar voor de mens, maar paarden eten het wel. het zal hopelijk wel meevallen!

Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 19:10

Nou ben benieuwd...Laat je het wel even weten of het nog beetje vreemde dingen opwekt (kun ik ook wat van leren *LOL* ).
Nu we het toch over voer hebben, zijn aardappelschillen dan wel goed voor een paard (natuurlijk wel schoongemaakt) Verward Er was namelijk vroeger een meisje op de manege en die gaf alle paarden aardappelschillen Verward.. Ben wel benieuwd en is fruit niet heel erg slecht voor een paard?? Wij geven onze knollies altijd alleen maar Appels , maar als ze ook ander fruit kunnen en mogen eten laat maar horen!!


Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 19:41

Bij ons op stal zag ik laatst ook grote bakken met boerenkoolstronken en bladeren. Alles is op en ik heb er geeneen aan de race gezien.

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 20:19

Mijn New Forest is gek op rauwe bloemkool. Daar doet ie echt een moord voor. Ik heb ook nog nooit gemerkt dat hi jer last van krijgt. Mijn Welsh A pony eet bieten, ook bloemkool, uien (jakkie). Hij lust alleen geen wortels. Erg vreemd beestje Lachen.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 21:26

Neel schreef:
...Wij geven onze knollies altijd alleen maar Appels , maar als ze ook ander fruit kunnen en mogen eten laat maar horen!!


Fruit kan je ze gewoon geven, even uitproberen wat ze lekker vinden! Dikke lust bijna alles, de andere zijn wat kieskeuriger. Ze zijn iig dol op appels, peren, wortels, druiven. Dikke lust geen kiwi, Helania gooit d´r rode bieten d´r trog uit en Beer vind mandarijntjes maar niks. Dikke lust wel als enige van de drie aardbeien en perzik. Je moet alleen een beetje met citrus-vruchten; als je paard er gevoelig voor is, kan het zijn dat de paarde-appels wat breiig worden, gewoon niet zoveel voeren! Dikke is er gevoelig voor, maar is wel dol op mandarijnen; hij krijgt er daarom ´s ochtends- en ´s avonds maar eentje. Helania krijgt er zo´n 4-5 per dag. We krijgen altijd de overgebleven bananen uit de supermarkt. Het ligt eraan hoe ze er nog uit zien (of ze nog een paar dagen bewaard kunnen worden) en of we er veel hebben. Als we veel hebben, krijgen ze meestal ook wel zo´n 5-6 bananen per dag!

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 21:39

In aardappelschil zit volgens mij solanine, aardappel is een nachtschade- achtige, dat is giftig. Hoe giftig het is voor paarden weet ik niet, maar wel oppassen ermee.

Fem

Berichten: 12512
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Gemeente Zaltbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 21:48

jacqueline schreef:
Ik zou het niet geven.....ze raken er gigantisch van aan de race!!!!
Bij mijn zwager heeft de DA er bij moeten komen toen zijn paardjes door het hek een boerenkool veldje op gingen en zich daar heerlijk de buik vol gingen eten..........


maar dit is dus echt iets anders......want jou paarden hebben heel het veld leeg gevreten......die van mij kregen maar een beetje!!!

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 21:51

mijn paard is gek op witlof, maar ook rauwe bloemkool eet ze zo op, manderijntjes met schil, zelfs een keer per ongeluk banaan met schil, maar altijd kleine hoeveelheden!