Functionaliteit van bandages?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Functionaliteit van bandages?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-02 20:59

Wat bied de beste bescherming voor een sportpaard?
Goede beenbeschermers of bandages?
Wat zijn de voor een nadelen van bandages/beenbeschermers.
Wat kun je het beste dagelijks gebruiken bij een dressuurpaard en waarom?
graag jullie advies.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 21:05

hmm, moet ik even denken
ik dacht dat de beenbeschermers, meer klappen kunnen opvangen met springen voornamelijk.
en bandages versteviging is voor de benen.

ik rij zelf vaak met beenbeschermers, omdat mijn paard paard ijzers heeft en af en toe nog wel eens wonden heeft, doordat ze met haar ijzers tegen der benen aan klapt Haha!

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 21:06

De beste bescherming is volgens mij met peesbeschermers voor en strijklappen achter.
Nadeel is dat je erg moet oppassen voor vuil en zo ertussen, en ook moet je ze niet vergeten af te doen Haha!

Bandages zijn meer een kwaad dan een hulpmiddel. Ze bieden slechts ondersteuning aan de weefselstructuren in de huid en vlak daaronder, die daardoor de neiging hebben te verslappen. Menig dressuurpaard dat van jongsaf aan met badages wordt gewerkt heeft geen mooie droge benen meer!!!!!
Dat een bandage daadwerkelijk ondersteuning geeft aan een pees wanneer daar een gewicht van 5 a 600 kilo op neerkomt vind ik op zijn zachtst gezegd erg ongeloofwaardig.
Maar ze staan wel heel erg mooi Haha!

ivar

Berichten: 579
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 22:05

Ik ga met fabienne mee. Ook ik heb geleerd en later ook nog eens van de da gehoord dat bandages geen ondersteuning geven aan de pezen. Dus als je het mooi vind? gewoon doen maar niet voor de steun.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 22:07

idd wat fabienne ook al zei, door (veelvuldig gebruik van) bandages verslappen de spieren en pezen van het been, niet echt goed dus! en klappen vangen ze niet echt op, je kan daarom beter peesbeschermers gebruiken.

Zilly
Berichten: 3037
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: ZTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 22:52

Hey,

Nou om eerlijk te zijn kun je pas bandages gebruiken als je ze goed weet om te doen, want als je ze té strak doet kan dat de bloedsomloop in de benen van je paard hinderen, en dat moet je natuurlijk niet hebben.
Knipoog
En de andere beenbescherming is zijn dan pijpekousen en peesbeschermers. Pijpekousen die zijn meer voor de ondersteuning en bescherming van de benen, en peesbeschermers kun je gebruiken als je paard met de achterhand zijn voorbenen aantikt. Ook is er tegenwoordig iets nieuws van het merk Action "Legwraps" dat zijn bandages die je net zo makkelijk als andere bescherming d.m.v. een klittenband omdoet, je hoeft dan dus niet "echt" te bandageren, ik vind ze persoonlijk alleen niet zo mooi staan.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 03:17

pijpekouzen, peesbeschermers, strijklappen en bandages kun je allemaal verkeerd gebuiken....
je kunt ze te los of te strak doen...

Er zijn er veel die de beenbeschermers gebruken omdat dat zo mooi staat.....

ik gebruik praktisch geen beenbeschermers....
eh mischien heb ik altijd de uitzonderingen gehd en heb ik ze nog....
bandages gebruik ik alleen tijdens transport 9om de transportbeschermers op de plaats te houden en/of wegens gebrek aan transportbeschremers.
pijpekouzen/peesbeschermers gebruik ik wanneer een bereden paard moet leren te lopen in het tuig/longeren zonder ruiter...evenzo met strijklappen..

ik denk niet dat de peesbeschermers (het woord zegt het eigenlijk zelf al)
bedoelt zijn als ondersteuners van de pezen..... maar ter bescherming van de pezen door aantikken, enz...

ik bedoel hiermee niet te zeggen dat de beenbeschermers/bandages nutteloos zijn....absoluut niet. ze hebben een functie en deze is niet kosmetsich....

voordelen van beenbescherming ze beschermen ergens tegen (ik denk dat strijken normaal gesproken opgelost worden door het paard...)
nadeel; ophoping van vuil, bij te strak aanleggen kreupel/slecht lopen van het paard...