Reflecterende hesjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Reflecterende hesjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-02 23:54

Ik wil graag GOED zichtbaar zijn in het donker en die hesjes die ze in ruitersportzaken verkopen zijn echt waardeloos.

Ik wil dus graag zo'n wegwerkershesje. Oranje met 4 fluorescerende strepen op de achterkant.
Heeft iemand enig idee waar ik die kan kopen?
Laatst bijgewerkt door Fitzroy op 24-11-02 23:56, in het totaal 1 keer bewerkt

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 23:56

Er zijn speciale magazijnen voor werkkleding! Misschien eens informeren bij een bouwbedrijf of wegwerkbedrijf waar ze die dingen gebruiken. Misschien hebben ze nog oude liggen die je over mag nemen of kunnen ze je een adres geven van zo'n magazijn!

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 00:03

Waarom zou een wegwerkhesje beter zijn de hesjes uit de ruitersportzaken?
Ze zijn beide vrij nutteloos, omdat de lichten van een auto zo hoog niet schijnen. Reflektie aan benen van paard en ruiter heeft zin, alle reflektie boven de rug van het paard is zinloos, daar schijnt de verlichting van auto's niet meer. Lampjes hebben juist daar wel nut, overigens ben je verlicht om verlichting te voeren op je paard tussen zonsondergang en zonsopgang.
Hesjes hebben alleen zin als je ernaast loopt. Verkrijgbaar bij de betere gereedschapspeciaalzaken, zoals gebr. van de Wnkel in Eindhoven

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 00:12

en of zo'n vestje helpt, dat verhaal dat koplampen deze niet doet oplichten is flauwe kul, heb er 1 besteld bij agradi, voor extra veiligheid adviseer ik nog meer reflectiemateriaal, stroken voor om de paardenbenen e.d. en/of lampen erbij, beter te veel dan te weinig

Gwen

Berichten: 15915
Geregistreerd: 20-11-01
Woonplaats: Nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 00:19

ikke schreef:
Waarom zou een wegwerkhesje beter zijn de hesjes uit de ruitersportzaken?
Ze zijn beide vrij nutteloos, omdat de lichten van een auto zo hoog niet schijnen. Reflektie aan benen van paard en ruiter heeft zin, alle reflektie boven de rug van het paard is zinloos, daar schijnt de verlichting van auto's niet meer. Lampjes hebben juist daar wel nut, overigens ben je verlicht om verlichting te voeren op je paard tussen zonsondergang en zonsopgang.
Hesjes hebben alleen zin als je ernaast loopt.


"Ikke", ik blijf erbij dat dat toch niet waar is. Eén van mijn stalgenoten, en tevens de stalgenote van "ikke" dus, gaat 's avonds vaak uitgedost als kerstboom uit rijden. Als ik haar in de koplampen van mijn auto krijg zie ik haar helemaal oplichten.

Zelf heb ik zo'n reflecterende band voor over mijn schouder/rug, en daarvan kreeg ik te horen dat hij ook goed zichtbaar is.

Verkeersborden zouden trouwens ook nooit zichtbaar zijn in het donker als de lampen niet zo hoog kwamen. Alleen het directe licht van een auto komt niet zo ver omhoog, dat klopt wel.

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 00:20

opala schreef:
en of zo'n vestje helpt, dat verhaal dat koplampen deze niet doet oplichten is flauwe kul, heb er 1 besteld bij agradi, voor extra veiligheid adviseer ik nog meer reflectiemateriaal, stroken voor om de paardenbenen e.d. en/of lampen erbij, beter te veel dan te weinig


Als een hesje van een ruiter oplicht in de dimlichten van een auto, dan moet die auto hoognodig naar de garage, verblindende verlichting is strafbaar. Dimlicht van een auto schijnt nauwelijks omhoog. Ik spreek uit ervaring, ik heb ooit bijna iemand van de manege aangereden, omdat ze zonder licht, alleen met een hesje aan over een onverlichte weg reed. De ijzers van het paarden flikkeren op in de koplampen, waarna ik haar zag toen ik groot licht opzette. Enige tijd later reed ze er weer, nu met allerlei reflektie rond de benen van het paard en ze was op een kilometer afstand te herkennen.
Loop je naast het paard, dan heeft zo'n hesje absoluut wel nut. Grofweg, alles wat je boven 1,50mtr boven de grond doet aan reflektie heeft geen zin. Daar moet je lampjes voeren.

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 00:34

Ik zit er ook aan te denken zo'n hesje aan te schaffen. Kan nooit kwaad, dacht ik. Maar misschien dat het dus verstandiger is om het geld uit te geven aan reflectiebanden?? (voor het paard en mij)..

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 08:28

Halfords, Karwei

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 08:57

ik moet er ook 1 hebben, ik ga svons zeer laat met mijn paard op pas.
dus zeer gevaarlijk.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 09:10

Het is nooit onverstandig TOCH zo'n hesje aan te doen, beter teveel reflectiemateriaal dan te weinig. Behang jezelf én je paard met lampjes.
Even voorbeeldje hoe wij de weg op gaan:
Ik: reflecterend petje (oke cap is veiliger), reflecterend hesje (halfords), lampje om been en lampje om arm (zien ze dat er hoog ook nog iets zit).
Paard: reflecterende uitrijdeken, reflecterende beenbeschermers, lampje in staart en binnnekort ook lampje op frontriem.
Tipje, maak van de staart van je paard een dikke vlecht, anders zien ze de beenbeschermers nog niet.

Voor ieders veiligheid: LAAT JE ZIEN! meeste automoblisten lichten toch even groot licht op als ze denken iets niet goed te kunnen zien of moeten inschatten wat daar rijdt/loopt. Dus zo'n hesje heeft wel degelijk nut.

Viv

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 09:16

Ohja op de achterkant van mn hesje zit ook nog een knipperend lampje.
Viv

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 09:24

Reflecterende beenbeschermers zijn id onmisbaar!

Bij de paardendrogist hebben ze nu complete setjes incl. een band die je aan de staart kan bevestigen en nog een paar van die handigheidjes.
Vergeet ook geen lampje te voeren, liefst aan beide kanten.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 09:30

Ik heb een reflecteren hesje, een beenlampje voor aan m'n laars en verder:
4 refelcterende bandjes voor om de benen van het paard. Zelf gemaakt, reflecterend lint is 45 eurocent per meter, 2 meter meegenomen, 3 hoog op een stukje stof genaaid, klittenband eraan (wel evne opletten dat het niet in het been kan prikken) en klaar.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 11:21

In de schemering is zo'n hesje toch wel prettig, vooral als je een donkere jas aan hebt. Dan ben je wel degelijk beter zichtbaar. Maar reflectie om de benen (die dus ook beweegt) is ook heel belangrijk. En stel dat jij in het donker van je paard af valt en je paard alleen wegrent? Ik moet er niet aan denken!

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-02 12:26

Ikke, ik ben het echt niet met je eens. Het voorbeeld van die verkeersborden, hoe verklaar je dat dan?
In ieder geval, de hesjes die in ruitersportzaken verkocht worden zie je niet, dat ben ik met je eens. Waarschijnlijk had die persoon er zo een.
Die oranje daarentegen met een vierkant reflecterende strepen zie je al van verre. Dat heb ik zelf al ondervonden met mijn eigen auto.
Bovendien wandel ik vaak met mijn paard dus een hesje is voor mij altijd handig.

Ik heb al een reflecterende uitrijdeken met strepen en staarthouder. Voor de rest 4 reflecterende beenbeschermers, 4 lampjes en nog een band die ik om zijn hals doe.

Alleen dat hesje nu nog ....
Halfords is een goede tip, ga meteen vanmiddag even kijken.

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 12:28

Ik heb er een van Halfords.

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 12:47

Bij de ANWB-winkel hebben ze er ook.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 13:27

Ik gebruik ook een hesje, naast andere reflectie middelen. Met een goed hesje ben je weldegelijk beter zichtbaar dan zonder!
Het directe licht van de koplampen schijnt wel niet zo hoog, maar het licht wordt weerkaatst door het asvalt. Het licht valt onder een bepaalde hoek op de rijbaan en wordt daarna weerkaatst. Degenen die opgelet hebben bij natuurkunde zullen dit verschijnsel herkennen Haha! .
Een hesje draagt dus echt wel bij aan je zichtbaarheid!

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 14:07

bij de Hornbach (grote bouwmarkt) hebben ze hele stoere reflecterende jassen. Nog gevoerd ook rond de 50 Euro. Mijn vriend vond het een bouwvakkersjas maar ik zag de ruitermogelijkheden weer Haha! . Ze hebben daar ook heerlijke gevoerde blouses en bodywarmers en allerlei dozen die goed als poetsdoos te gebruiken zijn. Op naar de Hornbach dus Haha!

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 16:32

Bij blokker geloof ik hadden ze zo'n reflecterende hesjes, geel met 2 reflectorende strepen erop voor 4,95. is dat duur hiervoor?

Ik vind het wel belangrijk dat je goed verlicht bent in het donker, je leven(en die van je paard) is toch wel belangrijker dan het geld wat je eraan uitgeeft!

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 16:57

Lijkt me niet bepaald duur. Bij HorseLover zijn ze te koop voor 11 euro 50. Dat is toch wel heel wat meer...
Ik zag ook in de folder van Agradi eentje staan met een plaatje van paard met ruiter op de achterkant van het hesje en het onderschrift 'Let op!'. Is nog duidelijker natuurlijk. Maar die is wel 14 euro 50, en daar komen dan ook nog verzendkosten bij.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 17:26

Fietsenwinkels en de hema willen ook nog wel eens reflecterende spullen hebben.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 17:28

Ik zag ze vorige week hangen bij Scapino voor 5.95 en die leken me wat degelijker dan die slappe gevalletjes die je idd vaak in ruitersportzaken vindt. Maar volgens mij bedoelt Fitzroy hesjes die nog degelijker zijn en dan kom je idd al snel in 'verkeerswinkels' en in de bouw terecht.

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 17:29

waarom koop je niet een kopie van DE jas van kim? ben je iig zichtbaar

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-02 17:30

Fietsenwinkels en de Hema was ik al geweest. Hema verkoopt het alleen voor kinderen en die van de fietsenwinkels kun je niet goed zien, net als die van de Horselover.
Ik heb echt al uitgebreid onderzoek gedaan in het licht van de koplampen Haha!