Oude manegepaarden helpen, wat vinden jullie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Oude manegepaarden helpen, wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 22:34

Hoi!

Ik las laatst een stukje op het internet van iemand over oude manegepaarden. Ze vertelde (even in het kort) dat ze op veel maneges (NIET ALLEMAAL) merkt dat de manegepaarden door moeten werken ‘tot ze er bij neer vallen’. Ik begrijp ook helemaal wat ze bedoelt, heb het zelf diverse keren meegemaakt… Zij is sinds een aantal jaar gestopt met lessen en spaart het geld wat ze hieraan overhoud op. Van dit geld koopt ze iedere 2 jaar een oud manegepaardje om het vervolgens een nieuw tehuis te geven, waar hij lekker mag genieten van zijn ouwe dagje.
Nu vraagt ze zich af of hier niet iets voor te regelen is. Zij stelt zich dit er zo’n beetje bij voor:
- iedere manegeklant betaald bovenop zijn of haar lesgeld een bepaald bedrag (of een vrijwillig bedrag). Dit geld word gebruikt om de manegepaarden op te vangen.
- Ze vraagt zich ook af of er misschien een speciaal fonds kan worden opgericht, waar mensen geld op over kunnen maken.

Ze is op zoek naar tips, ideeën en mensen die haar hierbij zouden willen helpen. Voor meer info kun je even op de site kijken ( www.hoefnet.nl - taal nl – hoefjes – overzicht en dan staat het ergens in één van die advertenties, moeilijk te missen, het is een heel lang stuk)

Nu vraag ik me af of jullie hier wat voor voelen, of jullie ideeen/ tips hebben en wat jullie hier nu eigenlijk van denken! Iedere reactie is welkom!!!

(Ik heb hier een hele korte samenvatting gegeven en even snel, het kan dus zijn dat iets in staat dat niet 100% klopt…)

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 00:06


KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 10:54

Wat ben je weer sentimenteel Anique, Nee hoor grapje. is een mooi voorstel, ben je niet bang dat manege eigenaren zo hun verantwoordelijkheden naar hun paarden fijn bij jou neer gaan leggen. Scheelt hun een hoop geld.. Ik bedoel dat als een manege eigenaar niet genoeg gevoel heeft naar zijn paarden toe dan zal hij deze dieren ook niet willen verzorgen als ze oud en versleten zijn, hij wil er dan geen kosten meer voor maken (ook al heeft hij heel zo een paard zn leven aan m verdient) Ik ben met je eens dat dit heel triest is. Goeie manege eigenaren zijn er gelukkig ook..

Ineke2

Berichten: 33115
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 11:06

Bruine beauty is een manegepony van 30 jaar of misschien wel ouder...dit jaar merkte de eigenaar dat het meelopen in de lessen te zwaar voor haar werd. Nu is ze met pensioen en staat in de wei van de manege te genieten van haar oude dag samen met een oude shet...het kan dus ook anders. Alleen als pony's echt pijn hebben gaan ze naar het slachthuis...tja dat is beter dan ze maar pijn te laten lijden omdat wij te egoistisch zijn om ze te verlossen uit hun lijden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 20:45

ja, dat is wel zo, maar 30 jaar???
het klopt idd dat er al een topic over was! nie gezien!

reina

Berichten: 638
Geregistreerd: 03-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 13:10

Op zich een goed initiatief, maar mijn ervaring is dat veel manegepaarden niet blij zijn met een rustige oude dag. Ik ken te veel verhalen van oude ponies die op een mooie wei zijn neergezet en vervolgens enorm wegkwijnden omdat ze gewend waren te werken en altijd veel drukte om hen heen te hebben.

Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 13:46

Nou die ervaring heb ik niet hoor! Ik heb meerdere oude manegepony's thuis staan en ik zie ze met de dag meer genieten, van elkaars gekeuvel, weidegang en rennen wanneer ze zin hebben (dit doen ze trouwens met grote trots). Een aantal hadden ook stalgebreken en deze zijn of helemaal afgenomen of tot een minimum beperkt.

Nee hoor, die bij mij komen zeer gelukkig over nu ze 'back to their roots' zijn.