Claustrofobie bij paarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Claustrofobie bij paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-02 21:20

Ik vraag me af of dat bestaat bij paarden: claustrofobie.

Yorghos heb ik in de 4 jaar dat ik hem heb nooit binnen kunnen houden. Ik moest hem wel binnen zetten om te voeren, maar zelfs dat ging eigenlijk niet. Hij wordt dan vreselijk onrustig: stampen, schrapen, hinniken en duwen tegen de boxdeur... En niet zachtjes, maar hij maakt enorm veel herrie en wil echt NIET binnen zijn. Ik was echt bang dat hij dwars door de deur naar buiten zou komen...

Nu heb ik daar iets op gevonden: ik heb de boxdeur eruit gehaald. Yorghos gaat nu nog steeds een uurtje per dag naar binnen om te eten, en hij staat zowaar rustig. Ik kan hem nu best een tijdje laten staan. Hij eet nu rustig zijn brokken op en begint dan aan zijn hooi.
Dat was dus de magische truc blijkbaar. Als hij niet opgesloten staat vindt hij het prima om binnen te zijn.

Yorghos gaat overigens wel gemakkelijk op de trailer. Hij staat 24/7 buiten en staat elke dag alleen een uurtje binnen om te eten.

Is dit een soort claustrofobie? Ik heb het met geen enkel ander paard meegemaakt.
Nog wat info over zijn achtergrond: Yorghos is op 2.5 jarige leeftijd uit Ierland gekomen. Hij heeft daar zijn hele leven in een kudde gelopen. Toen ik hem kocht kon hij nog helemaal niks.
En is dit iets waar ik op had moeten trainen, of zit dit gedrag erin gebakken?

Maakt mij trouwens niet zoveel uit, hoor. Ik heb de mogelijkheid om hem buiten te houden, dus het geeft geen problemen. Ben vooral benieuwd of er meer paarden zijn met dit probleem en hoe jullie er tegenaan kijken.

* To Belg, or not to Belg *



Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-02 10:12

Yorghos gaat wel vrolijk zijn stal in en uit. Het is dus niet zo dat hij bang is om op stal te moeten.
Maar als de boxdeur dichtgaat verandert hij in een klein duiveltje. Hij maakt enorm veel kabaal en laat duidelijk merken dat hij het niet leuk vindt. Als de deur dicht is begint hij ook niet aan zijn hooi. Het is dan echt: brokken op? Dan wil ik eruit!

Zijn box is een oude koeienstal, ruim 3 bij 3 meter en de "deur" bestaat uit een 3 meter breed ijzeren hek. Die heb ik er in zijn geheel uit gehaald, waardoor hij nu in een open stal staat. En dat gaat prima...

Hier een foto van zijn stal met deur.
Afbeelding

* To Belg, or not to Belg *

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 44 bezoekers