voor welk paard heb jij het meeste bewondering?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

voor welk paard heb jij het meeste bewondering?

westernpaard
1 (1%)
dressuurpaard
8 (14%)
manegepaard
34 (60%)
springpaard
3 (5%)
anders,nl
10 (17%)

Totaal aantal stemmen: 56


_sasja_
Berichten: 3
Geregistreerd: 21-11-02

voor welk paard heb jij het meeste bewondering?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-02 23:58

Dat vroeg ik me af omdat je mensen altijd hoort roepen:
'Oh,wat is die Bonfire toch mooi!' en
'Wat kan De Sjiem toch mooi springen!'
Al die mooie sportpaarden worden toch bewonderd!
Heel erg logisch natuurlijk,het is hardstikke knap van die paarden dat ze dat kunnen,en meestal zijn ze ook er mooi.
Maar wat me ook op valt:
Wat krijgen manegepony's als bewondering?
Niet echt veel,veel mensen hebben iets van,
dat is maar een manegepony.
Misschien klink ik gek,maar ik heb net zoveel bewondering voor een manegepony.
Elke dag rijden er weer anderen op je,de ene hobbelt nog meer dan de andere.Logisch,want die mensen rijden daar om te leren rijden.
Maar het is toch knap van zo'n pony dat die elke dag weer beginners op z'n rug laat,hoe hard ze soms ook schoppen en trekken.
En bijvoorbeeld voltigepaarden.
Steeds rondjes galoperen,en die mensen op de rug,
dat voelt een stuk minder wanneer ze staan,hoor.
Maar als je ook maar 1 pasje een beetje groter maakt als de andere,
ligt het mens er af en kan het z'n nek wel breken.
Je moet wel braaf en precies blijven galoperen.
Een manegepony kan dan nog wel eens een bokje geven.
In ieder geval wil ik even kwijt dat manegepony's ook die bewondering verdienen,want dankzij hen kun je leren rijden,
zij laten je schoppen,trekken en hobbelen tot je uiteindelijk zo'n mooi sportpaard naar het Z kunt rijden.

Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 00:13

Jah hoor manege paard zekers weten Haha! . Niet elk paard is namelijk geschikt voor dat werk en het vergt van een paard/pony erg veel inzit en vertrouwen om aldoor maar die kleine kinderen door de bak te tillen en al dat getrek, gesjor en ren om hun heen te verdragen..
Nee voor mij verdient een manege paard/pony wel de meeste waardering.. *LOL*

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 00:16

Neel schreef:
Jah hoor manege paard zekers weten Haha! . Niet elk paard is namelijk geschikt voor dat werk en het vergt van een paard/pony erg veel inzit en vertrouwen om aldoor maar die kleine kinderen door de bak te tillen en al dat getrek, gesjor en ren om hun heen te verdragen..
Nee voor mij verdient een manege paard/pony wel de meeste waardering.. *LOL*



Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 00:33

ik heb "bewondering"voor die "brooke"paardjes
Die paardjes zijn pas zielig!

Daar bij vergelijken leven die manege ponies hier in een paradijs!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 00:38

Ik heb geen medelijden met de Manegepaarden.
Ze krijgen hun natje en hun droogje, en worden verder goed verzorgd (uitzonderingen daargelaten) Ze zijn immers het kapitaal van de manege.

Waar ik wel medelijden mee heb zij de paarden die echt hard voor hun dagelijks brood moeten werken.
Daar vallen de Brooke paarden maar ten dele onder. De Brooke paarden mankeren namelijk iets, daarom gaan ze naar de kliniek.
Mijn bewondering gaat uit naar de paarden in deze landen die nog net niets mankeren. Die magere scharminkels die dag aan dag die bakstenen moeten dragen en die toeristen rond moeten karren.
Als paarden eenmaal bij Brooke zijn geweest, denk ik wel dat de eigenaren open staan voor advies wat ze beter kunnen doen aan de verzorging en de behandeling.
Waar ik medelijden mee heb zijn paarden wiens eigenaren niet openstaan voor allerlei suggesties die worden gedaan om hun dieren een waardiger bestaan te geven....

Jessica24

Berichten: 1303
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 10:57

Ik heb de meeste bewondering voor het fjordenpaard van mijn vriendin.
Hij is 1.50 hoog en heeft eigenlijk alles wel gedaan waar een paard maar voor ingezet kan worden.
We reden marathons met hem.
We gebruikten hem voor de voltige lessen en wedstrijden.
We reden elk jaar mee met ringsteken.
Hij loopt cross-wedstrijden.
Kan best leuk springen.
En rijd in de M dressuur de paarden eruit!
Ik vind dat een geweldige prestatie voor een paard.
En zeker omdat hij niet de bouw en gangen heeft van een doorsnee rijpaard.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 13:14

Voor onze Trammelant, die mijn moeder als 3jarige van de fokker heeft gekocht en nu 22 jaar later nog steeds bij ons is. Hij heeft gedressuurd, gesprongen, 8 tal gereden, SGW gestart, een jacht gelopen, meegelopen in sinterklaas-, trouw- en carnavalstochten, gefigureerd in een film en als leer- en knuffelpaard voor 10tallen kinderen (waaronder ikzelf) gediend. Na zijn wedstrijd 'carriere' is hij nog tien jaar door een vriendin gereden en nu sinds een half jaar geniet hij echt van zijn pensioen.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 14:09

Manege paarden absoluut!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 14:57

Paarden die verkeerd behandeld worden.
Dit kan dus ook door eigenaren zelf.
Mensen die hun paard niet consequent benaderen.
Dus het paard na een tijd niet meer snapt wat nou de bedoeling is.
En de ene keer mogen ze wel wat uithalen, de keer erop worden ze half dood gemept.
De ene keer mag hij bij wijze van spreken bokken en rond vliegen want het is leuk, de keer erop slof zo kort dat ze met de kin op de borst getrokken worden.

Dat vind ik veel zieliger dan het manege paard wat onder begeleiding loopt en eigenlijk maar lekker wat aan hobbelt.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 15:28

In de poll heb ik gestemd op manegepaarden... omdat die dag in dag uit met beginners (of gevorderden) hetzelfde rondje in de bak moeten lopen en dan nog de kracht op kunnen brengen om lief tegen de mens te doen...

Ik wil er ook nog bijmelden dat ik ook heel veel bewondering heb voor Banjer, mijn eigen pony.... ze heeft in haar nog jonge leventje al zoveel rottigheid meegemaakt... en ze heeft nog de kracht om de mens te vertrouwen en liefde te geven.... Banjer I love you!!! Lovers

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 16:13

manege paarden, heb ik medelijden mee, om het uur bijna een les meelopen.( gezegde dan)
vind ik zielig, en altijd weer een ander erop, je kan nooit eens een vaste berijder hebben, de 1 rijd zo de ander rijd zo

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 19:24

Een endurancepaard dat 160 km uitloopt en nog fit en met de staart omhoog over de finish komt. Zoals Salomo Djinti van Anita Lamsma! Kwijl

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 20:31

Zo lang de manegepaarden goed verzorgd worden heb ik geen medelijden met ze.

Ik heb meer medelijden met privepaarden die heel weinig uit hun stal komen. Zoals een paard bij ons op stal, die mag met geluk 2x per week er een half uur uit. Dat vind ik zielig

Het vele lopen is voor de manegepaarden juist ideaal. Al zijn idd niet alle paarden ervoor geschikt.
En als er veel beginners op zitten is het, denk ik, ook best zielig.

Maar bij ons op de manege hebben ze best een goed leventje. Eten drinken, vaak los in de bak. En zomers in de 'wei/paddock'.

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 20:55

Gaat het hier nou om medelijden of bewondering? Die 2 termen worden door elkaar gebruikt. Maar ik vind dat 2 verschillende dingen.

En ik vind de vraag een beetje vreemd. Ik kan niet zeggen dat ik voor een bepaald soort paarden bewondering heb.
Bewondering heb ik voor een individueel paard. Ik kan niet zeggen dat ik voor alle manege paarden of alle dressuurpaarden of alle springpaarden bewondering heb.
Wel voor specifieke manege-, dressuur,- spring- en ander soort paarden.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 21:24

bewondering voor Trammelant
medelijden met alle paarden die niet met respect worden behandeld

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 22:08

Ik heb veel bewondering voor echte werkpaarden. Paarden die zonder mokken zich de hele dag tot het uiterste inspannen. Zoals bijv. die ranchpaarden die soms van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat in de weer.

En ik heb ook veel bewondering voor paarden die zelfs met de klunzigste ruiter nog veilig thuis komen. Ik heb een merrie die ik als lespaard gebruik. Echt, ze is geweldig! Iedereen kan haar rijden en ze is zo voorzichtig! Ze past zich onmiddelijk aan aan het niveau van de ruiter! Er rijden oa een man van 84 (en complete beginner) en een meisje van 4 op in de les. Zo rustig als ze dan is, maar tegelijkertijd luistert ze wel heel goed. Als ik bv. in het midden van de bak sta en het 4 jarige meisje is op haar aan het draven en ik zie dat ze haar balans begint te verliezen, dan roep ik zachtjes hooo en dan gaat deze merrie onmiddelijk over in stap. Heuheu betekend langzamer draven en HO betekend noodrem! Zo heb ik altijd controle als ik les geef zonder het paard de hele tijd vast te moeten houden.

En die zelfde merrie wint een barrelrace met mijn zusje in het weekend! I Lovers this mare