Dillema, verhuizen moet en dus inkrimpen....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Dillema, verhuizen moet en dus inkrimpen....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-02 20:37

Hier de txt waar dit topic oorspronkelijk over ging......

Buitenzorg schreef:
Oke, graag wil ik hier een adviesje... Haha!
Beetje lang geworden, sorry.....

Sommige bokkers weten dat ik een tijdje niet zo lekker in mijn vel heb gezeten (er wel weer redelijk bovenop ben....). Om al die problemen te overwinnen heb ik wat concessies naar mezelf toe moeten doen, waaronder het feit dat Fleur nu te koop staat.

Ik heb nu een eigen stukje land en ruimte voor boxen op loopafstand van mijn huis gehuurd waar de pony's staan. Het weiland is een baggerzooi, ik heb verder geen voorzieningen (kan dus geen kant op nu!) en heb alles in eigen beheer. Dus zelf voeren, zelf mesten, zelf hooi e.d. halen....

Ik kan nooit onverwacht laat wegblijven of ergens een nachtje slapen want dan staan de pony's onverzorgd thuis....

Nu ben ik vandaag op een pensionstal hier in de buurt (ong. 2 km) wezen kijken. Er zijn daar ruime buitenboxen, een verlichte en gedraineerde buitenbak en alles wordt gedaan. De stalprijs is incl. mesten, incl. stro, hooi en voer. Als ik daar sta hoef ik me iig geen zorgen meer te maken als ik eens wat later thuis kom (want er wordt daar ook gevoerd).

Probleem is wel dat ik daar 180 euro in de maand betaal. Dan kan ik opbrengen, maar niet x2. Dus zal of Ies of Mander moeten wijken.
Ik heb al min of meer besloten als ik moet kiezen tussen Ies en Mander dat Ies blijft, maar om nou een shet voor 180 euro in de maand te gaan stallen met een mooie bak (waar ik dan niks aan heb) is een beetje gekkenwerk.

Ik ben nu per maand om en nabij de 250 euro kwijt voor 3 pony's. (excl. smid, wormenkuren e.d. )
Nadeel van verhuizen is dat ik mijn 'loopje' kwijt ben (elke ochtend en middag even met Robin en de hondjes naar stal lopen om ze buiten/binnen te zetten), grote voordeel is de bak en het feit dat ik niks meer zelf hoef te doen. En het nadeel dat ik moet krimpen in mijn 'pony-bestand'. Haha! Een ander groot voordeel is dat ik meer tijd kan besteden aan mijn gezin en leuke dingen kan doen, ipv de halve dag kwijt zijn met mesten e.d.

Wat zouden jullie doen?


Het probleem is dus als volgt:

Buiten het feit dat de eigenaar van het land en ik waanzinnig in de clinch liggen met elkaar is het ook zo dat hij zijn melkveebedrijf waarschijnlijk medio 2003 al naar Zeeland gaat halen. Omdat hij een gezondheidscertificaat Verward heeft wil hij geen 'vreemden' op het erf wat op zich begrijpelijk is.

Ik MOET nu dus wel verhuizen....

Ik had al aangegeven elders in dit topic dat ik voor Ies zou kiezen. Probleem is dus dat die pensionstal me ideaal lijkt, alleen ik kan daar niet 2 ponys neerzetten. Financieel kan dat niet.

Om nou Ies voor 180 euro in de maand op een pensionstal te zetten met mooie bak (waar ik met Ies niks aan heb) vind ik echt gekkenwerk.

Eigenlijk is de beslissing dan min of meer zo dat Mander naar de pensionstal gaat en ik voor Ies een andere oplossing moet zoeken.
Ik kan het gewoon niet over mijn hart verkrijgen om haar te verkopen.

Misschien is de vraag wat cru, maar tips om de keuze makkelijker te maken?
Laatst bijgewerkt door Buitenzorg op 28-11-02 21:35, in het totaal 2 keer bewerkt

Sanny

Berichten: 215
Geregistreerd: 28-09-01
Woonplaats: Winschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 20:44

Ik zou het zo laten en misschien een verzorgster zoeken die het dan misschien ook af en toe kan doen.

golda1

Berichten: 137
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 20:45

waarom zoek je niet iemand die ze voor je wilt verzorgen? ik had ze vroeger ook op een stukje lopen , maar liet 1 box open staan met een grote berg hooi, was ik dan eens laat kwamen ze niets te kort, maare ik ben erg makkelijk hoor, niet iedereen houd daar van, maar ik zeg altijd.... je moet doen wat je gevoel zegt, want ga je naar vele verschillende antwoorden luisteren, dan ga je het je zelf alleen maar moeilijker maken. Maar vergeet niet.... wat je wegdoet ben je kwijt, en krijg je (bijna) nooit meer terug. SUCCES!!!!!

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-02 20:46

Sanny schreef:
Ik zou het zo laten en misschien een verzorgster zoeken die het dan misschien ook af en toe kan doen.


Ik heb een verzorgster, maar die heeft (te) vaak haar eigen bezigheden waardoor ze niet kan voeren. Ook wil ik haar niet te (over) belasten met de zorg voor MIJN pony's.

Een superpaardengek hier in de buurt te vinden is erg moeilijk. Als ze er al zijn zijn het jonge meisjes en die wil ik niet de verantwoordelijkheid van voeren en mesten geven......

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30619
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 20:58

Ik zal denk toch blijven waar je bent, want naar die stal verhuizen. En dus alleen de shet overhouden, waarmee je niets aan de bak hebt etc, is ook onnodig.
En een trouwe verzorgster vinden voor voeren is inderdaad niet altijd makkelijk. Maar ik zal toch als het lukt blijven op eigen terrein. Zelf heb ik dat ook en ben er blij mee. Wel moet ik voeren en mesten zelf, maar dat geeft niet. Gelukkig heb ik wel een bak tot mijn beschikking en dat scheelt.

miesie

Berichten: 7408
Geregistreerd: 28-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 20:58

Jah het is echt een moeilijke keuze! Want als je alleen ies houdt is het een beetje heel erg overdreven om daar 180 voor te betalen, want veel eet ze niet en aan alle dingen daar heb je weinig!
Ik denk dat je het toch misschien nog ff moet proberen, maar het is idd een moelijke keuze.

N00tje

Berichten: 7734
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 21:10

Buitenzorg schreef:
Nu ben ik vandaag op een pensionstal hier in de buurt (ong. 2 km) wezen kijken. Er zijn daar ruime buitenboxen, een verlichte en gedraineerde buitenbak en alles wordt gedaan. De stalprijs is incl. mesten, incl. stro, hooi en voer. Als ik daar sta hoef ik me iig geen zorgen meer te maken als ik eens wat later thuis kom (want er wordt daar ook gevoerd).

Probleem is wel dat ik daar 180 euro in de maand betaal. Dan kan ik opbrengen, maar niet x2. Dus zal of Ies of Mander moeten wijken.
Ik heb al min of meer besloten als ik moet kiezen tussen Ies en Mander dat Ies blijft, maar om nou een shet voor 180 euro in de maand te gaan stallen met een mooie bak (waar ik dan niks aan heb) is een beetje gekkenwerk.

Om nou 180 euro in de maand voor een shet te gaan betalen is idd gekkenwerk. Ik heb een niet al te ruime box, moet zelf mesten, maar voor de rest zit er hooi, stro en voer in. Ik heb ook een gedraineerde buitenbak en een losgooibak (niet gedraineerd). Ik betaal 80 euro in de maand, dat is wel 100 euro minder elke maand! stel dat je Mander zou houden komt de prijs meer in de buurt, dan rij je wrs. in de bak en is het een mooiere prijs. Dan vind ik het niet duur meer.

Citaat:
Ik ben nu per maand om en nabij de 250 euro kwijt voor 3 pony's. (excl. smid, wormenkuren e.d. )
Nadeel van verhuizen is dat ik mijn 'loopje' kwijt ben (elke ochtend en middag even met Robin en de hondjes naar stal lopen om ze buiten/binnen te zetten), grote voordeel is de bak en het feit dat ik niks meer zelf hoef te doen. En het nadeel dat ik moet krimpen in mijn 'pony-bestand'. Haha! Een ander groot voordeel is dat ik meer tijd kan besteden aan mijn gezin en leuke dingen kan doen, ipv de halve dag kwijt zijn met mesten e.d.
dan ben je dus iets minder kwijt (niet veel denk ik Haha!) voor 2 pony's. Dan is het de vraag of je die 180 euro in de maand over hebt voor 1 shet, of dat je rond de 250 euro kwijt bent aan 2 pony's.

Hmm... het is idd erg moeilijk. ik vind voor een shet 180 euro in de maand best veel hoor!

Hmm... volgens mij heb je helemaal niks aan deze reactie, maar nu heb ik hem helemaal getikt en dan ga ik hem plaatsen ook Sorry!

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-02 21:13

Voor enkel Ies is 180 euro in de maand idd gekkenwerk en dan begin ik er niet aan.

Mijn evt. optie was om Ies bij een vriendin te stallen, zij zoekt nog een maatje voor haar paard. Zij huurt bij haar broer land voor een habbekrats in het jaar, dus die kosten kan ik nog wel dragen naast die 180 voor Mander dan.
Maar dan heb ik 2 ponys op verschillende plekken staan.
Het blijft moeilijk.... Haha!

Chica

Berichten: 12272
Geregistreerd: 04-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 22:53

Ik weet een betere oplossing, kom lekker bij ons in de buurt wonen dan kan ik je komen helpen, ik heb tijd zat Haha!
Nee, even zereneus... wat een dilemma...
Ik zou als ik jouw was ook blijven zitten, ik vind het evengoed in jouw regio nog een behoorlijke prijs die 180€ en al helemaal als je dat uit zou geven voor Ies... maar ik begrijp zeer zeker dat zij jouw meer aan het hart gaat als Mander. Nu ben je aan dit dilemma gekomen omdat je meer vrijheid wilt, wat ik ook zeker heel goed begrijp want het is/ kan behoorlijk lastig zijn zo af en toe. Nu zou je in dit dilemma moeten kiezen tussen die 2 pony's. Denk daar eerst eens goed over na of dit noodzaak is ivm financieen of dat het toch gaat. Want in principe is Ies niet veel extra duurder tenzij zij iets mankeerd. En probeer nog meer oplossingen te vinden want dit is als ik het zo lees niet een heel gunstige oplossing... net wat Noot al zegt, nu kosten 3 pony's maar iets meer als dat je op pension gaat met maar 1 pony. Ik zou toch nog verder gaan zoeken naar een andere plek evt. waar ze een betere deal voor je hebben, desnoods verderop. Helaas mis je dan je wandeling maar dat kan je overdag met je meid en hondjes evengoed gaan doen. Ik zou zeggen wacht nog even, en misschien komt er dan wel iets op de proppen (een verzorger oid.) waar je meer aan hebt... ik wou dat ik je uit de brand kon helpen...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 23:01

Kun je niet voor de winter iets zoeken, en dan met de zomer Ies en Mander weer dichter bij huis halen? In de zomer heb je lange dagen, dan kun je naast de paarden ook wat anders doen. En de kosten voor Mander op die stal en Ies en eventueel Fleur er ook nog bij aan huis (of op dat landje) Dat moet toch op te brengen zijn?

En wat betreft de vakanties en zo, kun je toch een afspraak maken met de stal waar je bent wezen kijken dat je ze daar even kunt onderbrengen als je de verantwoording niet bij de verzorgster neer wilt leggen. Okee, het blijft puzzelen en organiseren, maar denk er goed over na...

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 23:05

gezien "het probleem" zou ik kiezen voor Mander op die pensionstalling.
en Ies bij die vriendin.
Je kan dan altijd met Mander werken, Ies staat goed, minder "zorgen" en je kan je tijd indelen hoe het jouw (en de familie Knipoog ) uitkomt

Hopelijk vind je een goede oplossing,
en een lief baasje voor Fleur!

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 23:06

is het ook voor de shet 180 euro?
overleg dat eens?
voor een shet maken ze vaak een uitzondering overleg daar eens
want 180 euro betalen voor alleen een shet ind e maand is echt heel erg veel hoor dan betaal je maar 10 euro minder als ik voor 2 paarden betaal!

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 23:31

Ik vind dat bedrag ook wel heel erg hoog......180 euro voor een shetlander.
Maar waarom zoek je niet iemand erbij die zijn paardje bij jou wil stallen(pensiongast zeg maar) en dan zou je samen de verzorging kunnen doen......
Verder ga ik mee met Ethelate.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-02 23:32

Chica schreef:
Ik weet een betere oplossing, kom lekker bij ons in de buurt wonen dan kan ik je komen helpen, ik heb tijd zat Haha!..


Nice try, maar dan woon ik iets te dicht bij mijn ouders Knipoog Haha!

Ik heb niet expliciet gevraagd of het voor een shet ook 180 euro is, maar ik denk het wel. Aangezien Ies dan een normale box zou krijgen die ze anders aan iemand met een groot paard wel voor 180 euro verhuren.....

Ik zal eens heel precies uitrekenen wat ik nu per maand aan 2 pony's kwijt ben, dus voer, hooi en stro... En dan nog eens gaan kijken.

Een verzorgster vinden die een deel overneemt is hier gewoon heel moeilijk. 3 Maanden voordat we hier gingen wonen ben ik al wezen adverteren en rondvragen, er kwamen 2 meiden uit die me leuk leken. Nummer 1 heb ik na een week weggeshoopt en nummer 2 (Mattis) is er nog steeds (en evengoed goud waard... Haha!).

Vanaf dat ik hier woon (1-11-2001) ben ik continue op zoek geweest naar een tweede verzorger, tot nu toe nul op request helaas......

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 23:39

Wat ik zou doen, Ies verkopen denk ik...maar ja, dat ben ik, en ik weet dat jij helemaal dol bent op die buikschuiver Lovers Moeilijk, moeilijk...ik zou denk ik Mander idd op die stal zetten waar je het over hebt (misschien kun je daar voor een verzorgster zoeken die hem een paar keer in de week doet Verward) en Ies bij die vriendin zetten. Het is puzzelen, maar je komt er wel uit Es Lachen 180 gulden voor een shet per maand is te gek. Wij betalen nog meer voor 1 paard dan jij voor 3 in 1 maand *LOL* Gekkenwerk die paarden *LOL*

Maar als je Ies bij je vriendin zet, en Mander op die stal, dan heb je naar de noozakelijke verzorging (mesten en voeren) geen omkijken meer, en kun je en je paarden lekker verzorgen (rijden, wandelen...weet ik het allemaal Haha!) en de tijd die je wat mesten en voeren overhoudt met Ed en Robin doorbrengen! Ideetje? Als ik dichterbij had gewoond, had ik je uit de brand geholpen Es!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 23:42

Join me in. Maar Zeeland is wel erg ver uit de buurt!

Chica

Berichten: 12272
Geregistreerd: 04-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 00:08

Jeetje, ik lees iets van mezelf wat ik niet zo bedoel als dat het er staat Bloos en dan bedoel ik het vet gedrukte...

Chica schreef:
Ik zou zeggen wacht nog even, en misschien komt er dan wel iets op de proppen (een verzorger oid.) waar je meer aan hebt... ik wou dat ik je uit de brand kon helpen...
Ik bedoel daarmee te zeggen dat er misschien nog iemand BIJ komt of een andere oplossing die wat TOE kan voegen... niet dat Mattis of wie je nu dan ook helpen niet behulpzaam genoeg zijn.. Djies Frusty wat stond dat er stom, sorry Clown

Maar idd, wat Cassi en Xono zeggen, het is een hoop geregel maar misschien is het wel wat... kijk of je dat voor elkaar krijgt..

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-02 00:19

Chica"]
Jeetje, ik lees iets van mezelf wat ik niet zo bedoel als dat het er staat Bloos en dan bedoel ik het vet gedrukte...

[quote="Chica schreef:
Ik zou zeggen wacht nog even, en misschien komt er dan wel iets op de proppen (een verzorger oid.) waar je meer aan hebt... ik wou dat ik je uit de brand kon helpen...
Ik bedoel daarmee te zeggen dat er misschien nog iemand BIJ komt of een andere oplossing die wat TOE kan voegen... niet dat Mattis of wie je nu dan ook helpen niet behulpzaam genoeg zijn.. Djies Frusty wat stond dat er stom, sorry Clown
[/quote]

Tis dat je het nu zelf zegt, maar ik had het niet zo gelezen/opgevat hoor..... Haha!

Tja, Ies verkopen kan ik niet over mijn hart verkrijgen denk ik...

En Cass, wat je zegt over een andere winterstalling, ik loop dan het risico dat mijn land doorverhuurd wordt aan een ander, dan ben ik het wel kwijt....

De pensionstalling heeft pas per volgend jaar jan. plek, dus ik heb nog tijd zat om na te denken Knipoog

Ik ben ook bezig (geweest) om een stal te verhuren, maar dan kom ik er alleen financieel wat beter uit. Ik heb dan wel extra zorgen. Als ik mijn ponys eens wat later dan normaal voer bv is dan mijn probleem, maar als er een pensionklant staat die er op rekent dat zijn/haar paard om 0900 gevoerd wordt, moet dat ook gebeuren.....

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 00:30

eh...Buitenzorg, als hij een keertje wat later voert: het paard zal het niet verder vertellen hoor...
Het is natuurlijk niet netjes, maar kwaad kan het niet (moet natuurlijk geen uren later worden)
Voor de rest zou ik me wel realiseren dat je een hele leuke stek hebt daar.
En ik zeg ook niet dat je de huur voor de wintermaanden op moet zeggen, ik zeg alleen dat je de paarden moet verhuizen.
Okee, je komt voor die maanden wat hoger uit, maar het zal de eigenaar van het land aan zijn reet roesten of je paarden er nu op staan of niet...

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 01:20

Poeh... moeilijk Es Scheve mond !

Ik ben het met Cass en XoNo eens! Mander op de pensionsstal en Ies naar je vriendin! Woont ze erg ver weg? Dan is het vervelend, als ze in de buurt woont, hooguit wat lastig Knipoog !
Als je meer tijd over houdt, ga je toch gewoon gezellig met Robin naar je vriendin, om te wandelen met de hondjes en Ies??
Misschien is dat iig voor het begin het proberen waard?!!

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-02 10:44

Cassidy schreef:
En ik zeg ook niet dat je de huur voor de wintermaanden op moet zeggen, ik zeg alleen dat je de paarden moet verhuizen.
Okee, je komt voor die maanden wat hoger uit, maar het zal de eigenaar van het land aan zijn reet roesten of je paarden er nu op staan of niet...


Het land erbij aanhouden is financieel echt niet mogelijk. Dan zou ik Mander op de pensionstal hebben (180 euro), mijn eigen stekkie huren (170 euro) en Ies ergens anders onderbrengen. Als ik dat kan betalen kan ik ook Ies en Mander samen op de pensionstalling zetten Knipoog

Zowiezo blijf ik nog even. Voordeel van dit stukje is ook als er iemand (Noortje en Berdientje bv) komt kan die een pony meenemen. Als ik op een pensionstal sta kan dat niet meer.......

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 10:51

Honey heeft ook een paardenbox, toch betaal ik voor haar 90 euro, en voor jamaica 160.
Zou het toch eens overleggen

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 11:02

Heb je een beetje goede band met de buren? Als het alleen om incidenteel voeren gaat kunnen zij dat misschien ook af en toe doen..

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 11:10

Als die boxen zo ruim zijn, kunnen ze dan niet samen in 1 box? Dat is ook nog eens gezellig voor ze. Het zou een stuk moeten schelen in de kosten en je hebt je paardjes bij elkaar.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 11:14

Er is daar geen extra-large stal waar ze samen in kunnen? Dan even onderhandelen over de prijs natuurlijk, moet wat van te maken zijn dan.