Hoe krijg ik mijn paard dikker??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kimnor

Berichten: 2547
Geregistreerd: 17-06-01
Woonplaats: Overal en nergens :-)

Hoe krijg ik mijn paard dikker??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-02 00:08

Hallo bokkers,

Mijn paard is nooit echt dik geweest, hij is vrij groot, lang en slank/dun.
Hij krijgt 2 keer daags brokken en hooi en hij loopt z on 4 a 5 uur per dag op wei. Alle andere paarden op stal zijn goed op gewicht of zelfs te dik. Hij was mooi vol en op gewicht in de zomer... maar nu langzaam aan kan ik zijn ribbetjes weer tellen.

Nou weet ik wel dat je ze bijvoorbeeld zemelen kunt voeren.... maar ik weet niet of dat wel wat is.... als ik dat al hoor van: JE MOET HET GOED MET LAUW WATER MENGEN EN NIET TE VEEL EN NIET DIT EN NIET DAT ENZ ENZ....... WANT ANDERS DAN KRIJGT IE EEN SOORT BROK IN ZIJN MAAG... dan heb ik al zoiets van LAAT MAAR!

Wie heeft er goed advies voor mij? Ik wil hem graag ietsje dikker hebben, ik voer hem echt genoeg, maar hij komt niet aan.......
En hij is verder echt kerngezond... zijn vacht glanst mooi....
Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Groetjes Linda

--- het is echt niet leuk dat iederen zijn best aan het doen is bij ons op stal om hun paarden te laten afslanken.... en het mij gewoon niet lukt om mijn paard dikker te krijgen.... Huilen ----

robertus
Berichten: 80
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 00:14

hallo! ik weet niet wat je nu voert maar ik zou het eens met prestatie brok proberen iets in de geest van pavo 1000 zitten veel voedingsstoffen in.

Kimnor

Berichten: 2547
Geregistreerd: 17-06-01
Woonplaats: Overal en nergens :-)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-02 00:16

Hoi

Ik voer nu Sportbrok, gewoon van die brokken die je bij de Welkoop kunt halen.... Is prestatiebrok niet ongeveer hetzelfde als sportbrok??

En waar kun je die andere brokken kopen die je noemde?
Pavo 1000...

Groetjes Linda
Laatst bijgewerkt door Kimnor op 21-11-02 00:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 00:16

(kuil)mais voeren, daar worden ze dikker van zonder dat ze heel veel meer energie krijgen.

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 00:28

Ja, idd kuilmais werkt perfect. wel steeds vers halen bij een boer. Het kost ook nog eens drie keer niks en je kan er veel van voeren, 5 kg per dag, een goeie emmer vol, is geen probleem, maar hij moet dat zuur wel lusten Vork

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 01:22

Anders gewoon geplette maïs gaan vragen bij je voerhandelaar, is precies even goed, is geplet en laat dus alle voedingsstoffen goed vrijkomen, is goedkoop ook, en groot pluspunt, bederft niet! Bietenpulp is ook heel goed (wel weken op water hé!!!!), voldaan gevoel zonder veel energie, of mengsel van bietenpulp met maïs ...

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 02:47

Ik zou het zeker niet in brok (krachtvoer) of kuilvoer zoeken, en zeker geen sportbrok tenzij je op grand prix niveau wilt trainen.
Denk meer aan bietenpulpbrokken (geweekt) of luzerne.

Verzeker je er wel eerst van dat het probleem niet te maken heeft met haken op de kiezen trouwens. Zoals je het schrijft zou ik daar het eerst aan denken.

Bertus.

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 09:58

Ik heb precies hetzelfde met mijn paard. Ze krijgt genoeg en prima voer. Ze heeft alleen de aanleg om dun te worden. Alleen in de zomer wanneer er echt vollop gras is en menig paard juist een grasbuik krijgt ziet die van mij er perfect uit. De veearts gaf mij het advies om maismeel te gaan voeren. Eerst opbouwen, dus weinig geven en rustig aan de hoeveelheid wat verhogen. Ik ben er net mee begonnen en ben benieuwd, ze vind het in ieder geval erg lekker. Je moet dat aanlengen met wat water, wordt het een soort papje, en dan een half uurtje laten staan. Ik maak het altijd klaar voor het rijden, na het rijden krijgt ze het, gelijk ook een aangename beloning!

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 09:59

overigens ik voer dat erbij, dus ze krijgt daarnaast haar normale rantsoen uiteraard er nog bij

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 10:02

Ik geef in zo'n geval een slobber van lijnmeel en biks.
Daar gaan ze ook nog eens ontzettend van glimmen.
Ik neem een verhouding van 1:1 en meestal een halve schep lijnmeel en een halve schpe biks,
hier flink water bij doen en ondertussen goed roeren, (rond 4 liter ongeveer) even laten weken en dan opvoeren.
Werkt echt super!

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 10:06

Of gewoon de slobber van Havens halen en daar dan nog een schep maismeel aan toevoegen. Maismeel moet je ook nat voeren. Daar kun je ook gewoon je brok aan toevoegen.

Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 11:00

Het paard van een vriendin van me was ook niet echt dik. Was eigenlijk gewoon aan de magere kant en die voert hem nu bij met maismeel. Helpt echt super. Hij ziet er al veel beter uit.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 17:23

Zemelen is meer voor paarden die te dik zijn en die je toch wat wil geven omdat de anderen wel iets krijgen.
Ik geef mijn dunnetje maismeel (pap) en mijn dikkertje zemelen (pap).
Zij beiden blij en het helpt ook. Door de maismeelpap kun je ook maisolie of zonnebloemolie doen tot een halve liter per dag. Wel langzaam opvoeren, niet in 1 keer doen. (advies van de BIT)

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 18:51

Hoeveel kg biks geef je precies? En hoeveel werkt hij per dag?
Op het gras hoef je momenteel niet te rekenen, daar zit niets in nu, dus dat zul je ook moeten 'vervangen'voor meer biks/ hooi.
Ik ben heel benieuwd hoeveel je voert in verh. met de arbeid.

Muslie als extra heeft bij mijn Shire geholpen, zitten ook bordevol vitamientjes. Zemelen of slobber is ook prima.
Je hebt heel goede slobber van Pavo, dat hoef je enkel te mengen met warm water, tot je een lekker papje hebt, en je geeft het zo. Ruikt ook heerlijk.
Wat ook een tip is: voer over de dag verdelen, dus mischien dat je hem iig 3 x per dag kan voeren i.p.v. 2 x?

Zorg ook dat hij het niet koud heeft (dus een goede deken op) als een paard het koud heeft, verbruikt hij weer extra energie om warm te worden etc. etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 18:57

Je paard staat wel op de wei maar daar is nu niet veel meer van af te halen. Om die hoeveelheid gras die hij nu niet krijgt te compenseren kun je extra kuil bijvoeren in de wei. Als je goede kwalitiet kuil hebt mag je daar onbeperkt van voeren.
Zemelen voeren heeft geen enkele zin. Daar zit net zo veel voedingswaarde in als in stro. Daar worden alleen koudbloeden vetter van Lachen. Op een avond een extra portie [1 tot 1,5 voerschep] kant en klare slobber, muesli of maismeel zet ook lekker aan.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 18:59

Worden koudbloeden dikker van stro??? Dat wist ik niet, heb wel gezien dat ie het met plezier naar binnen werkt als het hooi opraakt, en hij maalt er niet om als er een beetje "drol" aankleeft ... Vork MJAM - binnen.

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 21:36

Ik voer die van mij een mengsel van 3/4 schep bietenpulpbrok, 1/2 schep maismeel, 1 schep granenmix met veel gebroken mais (kippenvoer!) 1 schep luzerne en een handje musli. Dat leng ik aan met veel, heel veel, lauw water en laat ik een uurtje staan.
Mijn hengst was met niks dik te krijgen en na een blessure kon je er helemaal dwars doorheen kijken. Nu komt hij eindelijk aan. Maar dat gebeurd helaas niet in een paar dagen.
Die van mij krijgt verder 4 kilo basisbrok, 1 schep musli en veel kuilgras.
Van de sportbrok (masters) gingen ze bij mij op stal stuk voor stuk uit hun plaat, dus daar ben ik maar vanaf gestapt.
Succes!

golda1

Berichten: 137
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 22:06

fiber p. van dorrel en hobs, wert bij mijn paard zeer goed, en ik wissel krachtvoer af, en ze is nu dik en glimt tegen je aan, maare is wel duur en niet meer dan 0,5 schep per keer

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 10:50

suzanne schreef:
Ik voer die van mij een mengsel van 3/4 schep bietenpulpbrok, 1/2 schep maismeel, 1 schep granenmix met veel gebroken mais (kippenvoer!)

Zorg maar dat er geen legkorrels in zitten, of straks gaat ie nog kakelen! *LOL* - GRAPJE - maar inderdaad, prima oplossing en heel budget vriendelijk!

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 09:58

Bij die van mij kun je ook iets de ribben zin. Ik heb me er maar bij neergelegd. Ze doet het verder prima, valt ook niet af (op het oog). Bij haar is het probleem dat we heel erg moeten op passen met voeding, omdat zij in het voorjaar spierbevangen is geweest. Ik moest dus van de dierenarts de brok gaan beperken (van 4 naar 2 kilo per dag en meer hooi gaan geven). Ze is toen dus wel wat afgevallen, maar blijft nu stabiel, en zoals gezegd, doet het prima.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 11:43

Maffick word ook steeds dunner,maar wat ik ook voerde het hielp niet(ook mais niet)
laatst schrok ik zo(had hem 2 dagen niet gezien)
het lijkt wel of hij per dag dunner word,ik dacht zo kan het niet langer dus ik heb de veearts gebeld en die komt donderdag

wat ik zelf denk is dat hij doppen op z'n kiezen heeft want hij was een tijdje terug aan t wisselen en toen was hij nog vet!

wormen sluit ik uit.er zit niks in z'n mest en hij krijgt regelmatig wormenkuur.Als ik hoor dat het wat met t gebit is haal ik er een tandarts bij

Ik zou als ik jou was maar s n DA er bij halen ,gewoon voor de zekerheid.Dan weet je of het wat met z'n gebit is en zoniet dan kun je vragen wat je moet doen/voeren om m dik te houden

Suc6 ermee iig

groetjes san