pony wil niet op de van

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alieska

Berichten: 610
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Kapellen

pony wil niet op de van

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-02 20:00

hey!!

Mijn verzorgpony wil maar niet op de van. Nu zul je zeggen: klep helemaal open en 2 longes spannen. Maar hellaas gaat dat niet. Dan wordt ie helemaal zot(stijgeren, schoppen,...) We krijgen hem er wel op(na een half uurtje) met eten enzo.. Hij blijft zo half op de klep staan en gaat niet verder. Het is niet dat hij schrik heeft, want anders zou ie niet vlot tot in de helft lopen en het dan vertikken om verder te lopen. En hij weet wanneer hij er echt op moet en dan wil ie NOOIT!! Gelukkig heb ik kenissen die vrij goed met zo een situatie om kunnen, maar die is spijtig genoeg verhuisd. Zij kreeg hem erop door de koord door zijn mond te doen en dan 2 longes en dan een paar stampen in zijn (dik) buikje. En uiteidelijk ging hij er dan op. Maar aangezien ik niet zo veel ervaring heb met dat koord door zijn mond, zou ik het liever niet doen. Heeft iemand een idee hoe het wel moet en zodat hij het wel leerd?

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 20:03

Geen idee wat op de van is maar ik denk dat dit meer op VMR thuishoort.

Alieska

Berichten: 610
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Kapellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-02 20:06

een van is een trailer. Excuzeer!! maar hier in belgië noemt dat een van. Ik wist het woord niet in nederlands. Maar nu heeft faustie me verteld dat dat trailer is. Kan iemand me nu helpen?

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 20:09

Ga niet stampen in z'n "dikke" buik, maar beloon hem in de plaats, lok hem niet, maar maak er een doel van. Verdiep je zelf 's in Clickertraining en ga met een clicker aan de slag. Dwing het niet, maar begin klein en beloon ook kleine pogingen, wees blij met het kleine beetje en toon dat aan hem dat je er blij mee bent, paardjes willen meestal hun baasje te vriend houden. Bouw zo verder en ga niet de eerste keer al rijden met de trailer, laat 'm gewoon even staan met een hapje en laat 'm er terug uit - bouw langzaam op en schop 'm niet meer, hij zal alleen meer en meer gaan staken door dit te doen .... hij heeft gewoon schrik, want "als ik op die klep stap krijg ik een ferme stamp in m'n buik, dus ik zal maar optijd stoppen .... " - m.a.w. - hij zal als maar vroeger gaan staken. Ga op zoek naar info over clickeren en ga er mee aan de slag - je zal zien dat het mogelijk is op een goede zachte manier.

Alieska

Berichten: 610
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Kapellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-02 20:11

Ik doe het ook altijd op een zachte manier. maar mijn vriendin(21 jaar) krijgt hem er alleen op op die manier: hij krijgt geen schoppen op de klep, maar als hij weer eens protesteerd door te stijgeren en af te klep te springen en zich losrukt. Wat is clickeren?

rode_kool

Berichten: 4415
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 20:17

Gewoon gedult hebben lokken met snoepjes enzo!
Niet met zweep gaan werken en niet duwen of trekken gevolg: het wordt steeds moeilijker om hem ooit nog in een trailer te krijgen

rode_kool

Berichten: 4415
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 20:18

Oefen ook veel
Loop elke dag een keer langs de trailer af en probveer het 2 keer zonder te dwingen en doe dat regelmatig

Alieska

Berichten: 610
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Kapellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-02 20:18

ja, ik en mijn 2 vriendinnen lokken hem altijd met eten. Maar hij profiteerd er enorm van: hij zet een paar passen vooruit neemt een hapje en loopt dan terug achteruit!

Alieska

Berichten: 610
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Kapellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-02 20:19

hij heeft geen schrik van de trailer hoor, ik kan hem er makkelijk aan vast binden. Het is alleen: hij wil er niet op!

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 20:21

De ijsco hier hebben we ook met die methode van een touw LATEN "trailermak" maken, maar dan zonder schoppen in zijn buikje.
Gewoon koord door dat bekje en rond zn neus ofzo (kon je extreem véél druk mee zetten), dan neem je lekker lange zweep en ga je wandelen voor je trailer met die zweep 10cm boven zijn rug. Op gegeven moment als je paard lekker ontspannen en braaf is neem je die zweep en laat je hem eraan snuffelen.
Dan ga je naar binnen en als ie niet verder wil laat je je zweep gewoon op zijn rug vallen.
Ik vond het een van de meest maffe methodes die ik ooit gezien heb, maar dat beest ging dus gewoon binnen en heeft sindsdien nooit meer geprotesteerd.

Je kan misschien iemand zoeken die hem op die manier kan benaderen ofzo, als je zelf gaat rommelen maak je het misschien alleen erger omdat je er geen ervaring mee hebt ofzo.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 20:21

Als je clickeren niet ziet zitten kan je ook dit toepassen :
Als het echt moeilijk is kan je hem over de nacht zonder voer zetten (of de namiddag om s'avonds te oefenen), s'morgens haal je hem uit de stal en bied je hem een heerlijk hooizak aan in de trailer - doe dit een tijdje lang, door de honger zal hij er wel opgaan. Hou dit een tijd vol - hij zal al snel de trailer gaan zien als een goede plek om te zijn. Dan kan je tuurlijk eens het vlot gaat terug s'nachts gaan voeren - maar blijf oefenen tot hij het echt helemaal goed kent en beloon hem.

Clickeren is van "clickertraining", doe 's een zoekopdracht hier op bokt of op Google.com - je zal er veel informatie vinden die je met de nodige verbeelding kan gaan toepassen.
Nog een laatste opmerking, ga er niet van uit dat ie gaat staken, de dieren voelen dat aan en zullen vaak wat jij onbewust toont gaan uitvoeren - stap stevig in één keer door de trailer op en aarzel niet, kijk hem ook niet aan. Het kan zijn doordat je zelf op je goede bent dat hij vanzelf denkt van dat moet eng zijn ....

Alieska

Berichten: 610
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Kapellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-02 20:25

Ja, dat hadden we ook al gedacht. Maar het probleem is dat hij dag en nacht op de wei staat... gras genoeg om op te smullen. En in de stal zetten is geen optie: ie springt over de staldeuren... tralies of niet... toen ik met hem op kamp ging moest hij ook in een stal met tralies(gelukkig) en ie stuigerde de eerste dag zeer veel en de rest van de week was ie aan het weven tot zijn neusje ervan open lag! Dusja..

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 20:27

Niets van aantrekken dat ie steigert of stal, hij moet zich leren gedragen, of niet soms? Dus gewoon negeren en deur toe, is er geen bovenste deur zet er dan iets anders voor zodat ie er niet uitkan, en ga weg.

Alieska

Berichten: 610
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Kapellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-02 20:29

bedoel je dat over die stal? of over wat

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 20:43

Ik denk dat er gewoon een vijs los zit bij onze ramco!!!
Want het lukt ons altijd als het niet echt moet, maar als ie er dan echt op moet ... dan zegt meneertje : Salu en de kost!!!!
Greetz!

Alieska

Berichten: 610
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Kapellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-02 20:44

Inderdaad

rode_kool

Berichten: 4415
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 20:45

Ik heb geen idee waat je dat snoep dan laat
je gaat door het deurtje de een houd het paard vast en de ander houd bij het deurtje wat eten
???? hoe heb je dat dan gedaan want dat gaat niet met 2 passen hoor

Alieska

Berichten: 610
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Kapellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-02 20:47

Nee nee, één iemand houd hem vast met de koord en heeft ook het snoepje vast en hij blijft staan op de laadklep, zo juist voor het rechte stuk begint. En degene die hem vasthoudt staat zo in het midden van de trailer, dan zet ie 2 passen en dan strekt ie heel zen nek en dan komt ie effe lekker eten en loopt dan terug naar achteren.

rode_kool

Berichten: 4415
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 20:49

Jah je moet m niet laten eten !!! duh
DE persoon in de trailer moet steeds een stukje naar achter
En veel belonen als er ook maar een goede wil in zit

Alieska

Berichten: 610
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Kapellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-02 20:50

ja maar as je een stukje naar achter loopt, dan kan het hem niet meer schelen dan blijft ie gewoon staan en gaat is wat rondzien

rode_kool

Berichten: 4415
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 20:51

Mjah eigen schuld van m dan loop je weer terug en doe je het opnieuw
desnoods met brok daar gaat ie wel voor rennen

Alieska

Berichten: 610
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Kapellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-02 20:52

ok, zal ik eens proberen

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 22:30

Alieska schreef:
bedoel je dat over die stal? of over wat


Tuurlijk over de stal, ik de wagen moet je hem met respect krijgen, dat geval van in de stal is gewoon omdat hij het ook nooit geleerd heeft zich te gedragen in de stal ...

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48390
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 22:54

Ik probeer Banjer nu met Clickertraining trailermak te maken... ze heeft er nogal traumatische ervaringen aan overgehouden (aan de trailer!! Niet aan het clickeren!!!) en het resultaat van de eerste "sessie" was dat ze 1 voetje op de plank had... een prima resultaat!!!

Mijn antwoord is dus (net als Sonjabelgium): Verdiep je eens in de clicketraining!

Alieska

Berichten: 610
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Kapellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-02 21:08

Het probleem is dat clickertraining te veel aandacht vergt. Ik kan me niet elke dag met hem bezig houden omdat hij veeeeel te ver weg staat.