Spierpijn tips

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-01 10:40

Sinds een paar maanden heb ik eens per week springles met Pablo (4 jaar). Hij vindt het erg leuk en doet het ook best aardig, maar ik heb wel ontdekt dat hij de volgende dag behoorlijke spierpijn heeft. Dat wordt wel beter naarmate we langer bezig zijn en hij dus sterker wordt maar tot die tijd ben ik op zoek naar iets om hem daar wat mee te helpen.
Even een schets van de les:
Ik rijd altijd ruim los, eerst 10 minuten longeren (vw-nw) en een kwartier losrijden (idem) met wat overgangen en buiging. Dan wat lage kruisjes uit een rustig drafje en zo doorwerken. Hoogte is nu max 90 cm en we werken vooral aan rust, netjes passend rijden en ritme. Uiteraard rustig uitstappen daarna. De volgende dag echter merk ik dat hij moeite heeft met vw-nw lopen, volgens mij omdat hij spierpijn heeft in zijn rug. Ik wil dan ook alleen longeren zodat hij toch wat ontspannen beweging krijgt. Dat lukt alleen nog niet zo lekker omdat hij juist niet vw-nw wil en zijn rug vast houdt. Ik gebruik met longeren de touwtjes van Haanstra, een chambon of een pessoa teugel, maar ook dan blijft hij zich vast houden. Normaal doet hij dat dus niet, alleen na de springles of een zware dressuur les.
Mijn vraag is nu of er nog andere dingen zijn die hem eerder van die spierpijn afhelpen. Bij mensen werken bijvoorbeeld sportdrankjes goed, om kwijtgeraakte zouten e.d. weer aan te vullen. Dus tips zijn welkom, al kan ik ze pas na mijn vakantie proberen.


Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-01 11:00

Die infrarood lamp ken ik, mijn vorige stal had een solarium, maar hier helaas niet.
Ik zat idd aan elektrolytes te denken, dus dank voor de merknaam.


Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-01 11:25

Indiana,

het gaat om mijn paard, maar het principe blijft hetzelfde.

Katrien,
weet je waar die NAF supplementen te koop zijn? Pavo kostte fl 119,95, ga ik toch ook nog even verder kijken.

Anderen,

jullie hebben idd delfde tips als waar ik zelf al aan dacht, ik ga het eens proberen.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Lielle op 2001-06-21 11:40 ]</font>

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-01 08:44

Zep,

mijn instructeur let heel sterk op rust en ontspanning tijdens het springen. Dat overdreven springen is hij grotendeels al kwijt, ik kan hem als een redelijk doorgereden paard rijden in een lijntje. Hij loopt mooi ritmisch en is goed te plaatsen zonder daar veel aan te moeten rijden. Zijn manieren zijn erg goed, hij springt netjes door de rug en volgens mijn instructeur zit ik er zelf ook goed op zonder hem te hinderen dus ik denk dat daar niet direct de oorzaak zit. Ik zl er wel eens op letten of het erger is als hij een keer wat extra moeite heeft moeten doen, want dat zou wel kunnen.
Ik ga na mijn vakantie (ga pas over een paar weken maar stop al even met lessen) in ieder geval jouw tips voor cooling down nog proberen. Ik doe dat al wel in stap, maar even uitdraven lijkt me wel een goed idee.
En ik zal eens gaan kijken naar al die andere tips.
Overigens heb ik woensdag springles gehad, ging erg lekker en hij was gisteren toch lekker los en soepel, tijdens mijn dressuurles. Ik had wel royaal de tijd genomen om te longeren vooraf (doe ik altijd even) maar hij begon al meteen lekker ontspannen vw-nw. Het wordt wel een veelzijdig paard zo, en dat is ook de bedoeling.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 110 bezoekers