baaltjes kuilhooi

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

baaltjes kuilhooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-02 08:53

Wij hebben dit jaar voor het eerst van die kleine baaltje kuilhooi.
Alleen nu zijn er al een aantal balen aan de onderkant vochtig geworden.....beetje wit uitgeslagen Frusty
Sommige zijn zelfs helemaal verrot........ Frusty (die balen gaan liniea recta de bult op om te verteren Frusty
Is dit normaal, hebben meer mensen hier last van?
Kunnen we dit gewoon voeren......in het midden is het namelijk wel goed, of is het beter dat als we zien dat de onderkant vochtig is de hele baal weg te mikken?
Wie voert dat ook en heeft er ook ervaring mee?

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 10:18

Ja ik Frusty was er dus ook niet blij mee.
Ik heb ze toen speciaal gekocht zodat ik 's winters het hooi niet nat zou hoeven maken ivm een stofgevoelig paard. Nou idd net wat je zegt, binnen de korste keren behoorlijke schimmelplekken erin, terwijl ze bij mij nog onder een droog afdak liggen ook.
Bijkomend probleem is dat ik geen mestbult heb waar ik ze kwijt kan, dus ik moet ze speciaal naar de vuilstort brengen. Ik heb er nu nog 12 liggen, misschien dat ik ze eens integreer in een nieuw tuinontwerp Haha!

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 13:45

Niet voeren...., wij hebben op stal met het zelfde probleem te maken, veel balen waar vocht in zit, en dus beschimmeld, ik zou het niet geven ookal is de rest de goed.
Ik doe het in iedergeval niet.
Het nadeel is ook dat de balen erg lang nog buiten blijven liggen en er een baal wordt opgehaald als er een baal leeg is.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 19:39

Als mijn kleine baaltjes schimmelig zijn, kan ik ze terug geven of gewoon zeggen, dan krijg ik andere. Ze zijn dan niet goed luchtdicht verpakt geweest en dus komt er zuurstof bij. Gevolg helaas pindakaas, schimmel.
Heb jullie dan ook van die vette, groene baaltjes waar heel veel voeding in zit? Mij bevalt dat nml niet, Carys groeit ervan en stuiteren doet ze dan ook.

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 19:55

ik had ook eerste kleinen baaltjes kuilgras, die waren ook vochtig geworden de plekken waar wit zat, heb ik er toen afgehaald en echt alles gesorteerd. was er altijd wel een uurtje mee bezig. als er echt overal witte plekken zaten (in het midden) dan gooide ik de hele baal, weg.

nu hebben we van die grote balen we gebruiken er met 7 paarden 1 in de 2 weken. dit is echt veel beter geen schimmel meer en tijd over Knipoog