Vraagje over een Bit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Vraagje over een Bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-02 10:38

Hai allemaal...
K heb ff een vraagje.
Toen ik mijn Haflinger merrie van 8 kocht kreeg ik daarbij een het hoofdstel en zadel en ed..
Ze loopt nu met een dubbelgebroken bustrens...

In mijn eigen bak loopt ze hier prima mee maar in de bak van mijn buurvrouw die 3 keer zo groot is is het net of ze altijd een wedstrijd aan het doen is met de andere paarden.
Ze is gewoon niet te houden.
Zou dit aan het Bit kunnen liggen?
Zo ja... Wat voor bit zou ik dan voor haar kunnen kopen?

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 11:01

Wat je evt zou kunne proberen is een enkelgebroken trens met losse ringen. Daar kan ze minder opgaan vastpakken. Wel opletten met mondhoeken (en dus evt van die rubberen ringen aan het uiteinde van het bit doen) i.v.m wondjes en zo.

Een dubbelgebroken trens wordt vaak gebruikt voor jonge paarden, maar zoals ik nu regelmatig hoor heeft het toch een scherpere inwerking.

Persoonlijk vind ik een gewone simpele enkelgebroken trens het best (als jouw paard een race gaat houden kan je dus kiezen voor losse ringen) Laat je goed adviseren in de ruiterpsportzaak en ga zelf niet aanklooien met zwaar geschut!!

Succes!

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 14:03

Dubbel-gebroken is niet scherper dan enkel-bebroken, integendeel. Mocht je het niet geloven, kom even langs, dan zal ik het bewijzen.
probeer het eens aan een los teugeltje, echt los, alleen het gespje vasthouden. Veel paarden gaan racen omdat ze druk op het bit krijgen, hoe meer druk, hoe meer racen.
Maar bovenal, zorg dat er iemand naar je kijkt en je kan vertellen wat je moet doen en laten.
Ander bit, bitringen e.d. maskeren alleen het probleem, ze lossen niks op!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 14:41

Citaat:
Ander bit, bitringen e.d. maskeren alleen het probleem, ze lossen niks op

Helemaal mee eens.
Je hebt gewoon de dressuur nog niet helemaal voor elkaar.
Geeft niets, daar kan aan gewerkt worden Lachen

Als je pony gaar racen zet hem dan op de volte en maak deze kleiner.
Dan kan je pony niet meer racen.
Is ze braaf maak je de volte weer groter.

Rij veel overgangen. Ook thuis.
Probeer deze vooral met je zit voor elkaar te krijgen, dus niet met de teugels.

En als je wel de teugels gebruikt, kun je beter niet aan een stuk terug blijven houden, maar steeds met beetjes.

En in de galop goed op je kont gaan zitten Lachen
Vaak zie je dan de ruiters naar voren zitten, maar dan word het voor het paard alleen maar makkelijker om te rennen, dus diep gaan zitten.