sporen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wruppie
Berichten: 260
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: alkmaar

sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-02 22:07

Ik heb een 22 jarige merrie die z2 dressuur gelopen heeft, ze is dus gewend aan sporen.
Ik wou r graag zonder sporen rijden maar ze is niet vooruit te branden en met een te groffe hulp schiet ze al weer in een andere oefening dan ik bedoel.
Nu wil ik haar met sporen gaan rijden, maar wat kan ik dan het beste doen, knopspoortjes van 1,5 cm of stompe van 2? ze zeggen dat na de knopspoortjes ze helemaal niet meer met t blote been te rijden is.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 10:21

sporen zijn er niet voor IMO om een paard wat niet vooruit te branden is wel vooruit te branden. Zit ze wel lekker in haar vel?

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 12:47

Als je met sporen om kunt gaan is er niks mis mee als je ze blijft gebruiken.
Paard is er toch aan gewend en als jij er ook mee kunt rijden is dat toch geen probleem.

Of je knopspoortjes of stompe spoortjes moet nemen is niet te zeggen.
Maar stompe spoortjes van twee centimeter zijn wel scherper dan knopspoortjes van een 1,5cm.

Knopspoortjes zijn heel vriendelijk hoor.
En als je erna niet meer zonder zou kunnen doe je toch iets niet goed.
Ik heb mijn pony twee perioden met sporen gereden, 1 keer met stompe sporen, maar daar reageerde hij niet zo goed op (had speciaal de stompe genomen omdat ik daar spoortjes van 1,5cm van had) nou daarom heb ik mijn knopspoortjes eraan gehangen (2cm) en daar reageerde hij prima op.
Een paar keer gebruikt en hij loopt weer prima zonder.

Kom liever 1 keer in met de spoor dan dat ik de hele tijd kan gaan schoppen.

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 13:34

ik rijd zelf western. en ik rijd ook met sporen. met stompe wieltjes. in de western mag je met wedstrijden niet eens zonder wieltjes rijden want een gewonen knop is scherper. (wieltjes rollen af)
rijd je de merrie wel met een zeweepje?
misschien moet je dat eens proberen.
als ze niet reageert op je been een tikje bijgeven..

Shannie
Berichten: 5848
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 16:17

wij rijden nooit met sporen! kun je niet gewoon een hle tijd zonder sporen rijden? dan leert hij datie ook moet voruit gaan zonder sporen!

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 18:18

ik denk dat je toch echt eerst eens moet nadenken over een andere oplossing, sporen zijn gewoon niet bedoeld om je paard voorwaarts te rijden.
sporen zijn erg handig en ik keur het ook zeker niet af(ik rijd zelf ook met sporen)maar dan voor kleine hulpen zoals bij zijgangen ofzo..

Wruppie
Berichten: 260
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-02 19:02

ik weet dat sporen er niet voor zijn om je paard vooruit te laten lopen (wat wel vaak gebeurd) maar ik wil er ook kleinere hulpen mee geven (als ik van hand verander gaat zij steevast appuyeren wat dus niet de bedoeling is)

ze zit werl lekker in r vel want ze is heel tierig en ook buiten wel schrikkerig maar niet voorwaarts

Ik rij dus nu ook met een zweep, maar als ik een klein tikje geef reageert ze niet en om steeds een lel te gaan geven.. Verward
Laatst bijgewerkt door Wruppie op 16-11-02 19:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Wruppie
Berichten: 260
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-02 19:02

sweetieponys schreef:
wij rijden nooit met sporen! kun je niet gewoon een hle tijd zonder sporen rijden? dan leert hij datie ook moet voruit gaan zonder sporen!


ja, dat ben ik dus ook aan het doen, maar mevrouw is gewend aan sporen van 2 cm en van nature erg sloom

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 19:17

wat zegt je instructrice/teur ervan dan?
mijn pony is ook altijd met sporen gereden(ook Z2)maar dus zonder zweep en is dus best bang voor de zweep, ik rijd hem normaal met sporen en zonder zweep, maar nu even andersom. maar dat doet er nu even niet toe.
ik zou het maar eens even overleggen met je instructeur/trice, kijken wat die zegt...of heb je dat al gedaan?

Wruppie
Berichten: 260
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-02 20:22

ja dat heb ik dus vandaag gedaan en die zegt, de spoor waar ze op reageert en waar je het beste fijne hulpen mee kan geven..

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 20:23

Misschien moet je toch proberen eerst uit te vinden hoe ze op een gewone kuithulp goed gaat reageren.
Om haar voor een kleine hulp ta laten reageren moet je heel stil gaan zitten en je been lichtjes aangesloten houden. En als ze niet luistert voor een kleine hulp even hard aanpakken. Daarna ga je weer heel stil zitten en herhaal je diezelfde hulp... dan kijk je of ze beter reageert.
De hulpen die niks uithalen (constant met benen aanduwen) niet herhalen.

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 22:35

ik bedoelde eigenlijk meer of je instructrice geen andere oplossing wist dan sporen.

Wruppie
Berichten: 260
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-02 22:47

zweepje, anders been geven, stiller zitten, rechter zitten, niet belemmeren van voor, we hebben al veel gehad, maar ze is gewoon lui en haar hele leven met sporen van 2 a 3 cm gereden door haar vorige eigenaresse. Daardoor kwam mijn instructrice op t idee van spoortjes