Wat wit is, moet wit blijven...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

M_erell

Wat wit is, moet wit blijven...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 16:14

Ben benieuwd hoe jullie je witte paardjes wit houden.
Dus kom maar op met de tips!

zij

Re: Wat wit is, moet wit blijven...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:16

gebruik de zoekfunctie eens ;)

Romili

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:21

Uit ervaring gebruikte ik Quic Silver Shampoo
Afbeelding

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:44

ten eerste wil het wel helpen je witte paard op een goed DIK vlas of ander stalbed te zetten wat goed de urine absorbeert dus niet meer op stro zetten en zorgen dat altijd de natte plekken er uit zijn!

Ten tweede een deken om doen.

Ten derde altijd even lekker poetsen.

ten vierde soms je ogen maar even sluiten voor die vlek of gele staart/manen anders is het hebben van een wit paard niet leuk meer! ;)

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:46

Ik kreeg laatst de tip van groene zeep. En houtskool heb ik ook wel eens van gehoord maar vond het een beetje raar klinken en weet ook niet of het werkt :P
De staart van mijn witte is altijd zwart! Hij poept er ook altijd in... Ik weet niet hoe ik het eruit moet krijgen, heeft iemand echt dé tip om zwarte stukken eruit te krijgen?

En ik zou mn paard nooit een deken opdoen om hem wit te houden :')

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:47

Romili schreef:
Uit ervaring gebruikte ik Quic Silver Shampoo
Afbeelding

Even serieus! Dat is zonde van je geld! Ik koop dezelfde shampoo bij de Etos, voor 2 of 3 euro. Niet meer deze kopen hoor, je betaald het drie of vierdubbele voor niets!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:48

*wachten op de rui :D *

Voor een keuring doe ik met cowboy magic yellow-out wassen, of anders met zilvershampoo van de kruidvat, of met betadine shampoo. Werkt super :) De CM of zilvershampoo minimaal 10 minuten erin laten zitten, moet goed kunnen intrekken, en daarna uitspoelen en eventueel nog een keertje herhalen. Worden ze stralend wit van :D

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:49

xKatjj schreef:
Ik kreeg laatst de tip van groene zeep. En houtskool heb ik ook wel eens van gehoord maar vond het een beetje raar klinken en weet ook niet of het werkt :P
De staart van mijn witte is altijd zwart! Hij poept er ook altijd in... Ik weet niet hoe ik het eruit moet krijgen, heeft iemand echt dé tip om zwarte stukken eruit te krijgen?

Na jarenlang 'schimmelervaring'

Ik wastte de staart altijd twee keer achter elkaar. Eerst goed sop op de staart, en dan met een harde borstel echt het gele laagje eraf schrobben. Als je goed naar de haren kijkt zie je ook dat het gewoon erop 'ligt', de zwarte en gele kleur. Dan het vieze sop eraf spoelen, en nog een keer met sop flink schrobben, staart op je hand en dan met de borstel er goed overheen. Zo kreeg ik het wit!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:51

ik deed in de winter ook vaak de staart in een vlecht met een staart zak er omheen om hem schoon te houden (staartzakken kun je in westernstore's kopen)

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:52

denice: bedankt voor de tip, ik ga het als het warm genoeg is gelijk proberen. Als ik zijn staart helemaal uitkam is hij namelijk zo mooi, maar dan zitten er nog lelijke zwarte/bruine stukken in ;( gewoon zo zonde en lelijk. En mn paard gaat schoppen als hij het te lang vind duren, maar ik hoop dat ik de staart zo wit krijg dan!

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:52

Geen problemen eigenlijk.
Mijn schimmel is nooit echt vies :-)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:54

Als het niet te lang mag duren kun je een sopje maken met warm water en flink wat soda erin. Daar hang je dan de staart in, en dan even goed kneden en wrijven, zoals je ook kleding op de hand doet wassen. Dan krijg je in een keer alle rotzooi van buitenaf eraf. Dan hoef je daarna alleen nog maar even uit te spoelen en met een speciale shampoo te wassen de gele kleur uit het haar haalt :)

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:56

de staart wassen emt wasverzachter....werkt super!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:58

EmptyWords schreef:
de staart wassen emt wasverzachter....werkt super!

daar moet je wel mee oppassen, als wasverzachter aan de staartwortel komt dan kan dat flink gaan irriteren.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:00

denice schreef:
xKatjj schreef:

Ik wastte de staart altijd twee keer achter elkaar. Eerst goed sop op de staart, en dan met een harde borstel echt het gele laagje eraf schrobben. Als je goed naar de haren kijkt zie je ook dat het gewoon erop 'ligt', de zwarte en gele kleur. Dan het vieze sop eraf spoelen, en nog een keer met sop flink schrobben, staart op je hand en dan met de borstel er goed overheen. Zo kreeg ik het wit!

Daarna nog anti klit er in dan kan ie er weer een tijdje tegen. De antiklit zorgt er namelijk ook voor dat het vuil niet zo makkelijk blijft plakken.

Houtskool werkt trouwens echt wel goed hoor tegen gele plekken. Eerst denk je waar ben ik aan begonnen maar als het goed opgedroogd is borstel je het er zo weer uit. Houtskool heeft het vermogen om vuil aan zicht te binden dus met de houtskool haal je ook het vuil er uit.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 18:29

Hiero ook al jarenlang schimmel 'deskundige': Staart weken in een emmer water met biotex. Daarna goed uitspoelen en nog ff wassen met een shampoo. Benen en echt vieze plekken doen we met betadine shampoo. Rest van het lichaam met goedkope mensen shampoo. Voor bijwerken vieze plekjes gebruiken we zo'n poetsblok, ideaal.

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 18:31

yvonnedv schreef:
denice schreef:

Daarna nog anti klit er in dan kan ie er weer een tijdje tegen. De antiklit zorgt er namelijk ook voor dat het vuil niet zo makkelijk blijft plakken.

Houtskool werkt trouwens echt wel goed hoor tegen gele plekken. Eerst denk je waar ben ik aan begonnen maar als het goed opgedroogd is borstel je het er zo weer uit. Houtskool heeft het vermogen om vuil aan zicht te binden dus met de houtskool haal je ook het vuil er uit.

Oke had ik het toch goed! Andy heeft vaak gele benen en gele plekken onder zijn buik, dus zal het misschien eens gaan proberen. Sowieso zijn staart met deze tips proberen.

M_erell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 18:34

als ik haar gewassen heb, is ze lekker wit maar de volgende dag is ze al gelijk weer vies...

qwertyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 18:35

Ik doe het altijd met shampoo voor grijze haren. Dat werkt ook erg goed.

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 18:36

M_erell schreef:
als ik haar gewassen heb, is ze lekker wit maar de volgende dag is ze al gelijk weer vies...

Haha ja dat is wel waar... Ik laat mijn paard altijd gewoon rollen in het zand, dat kun je er zo afborstelen, dan bijv in het gras, dat krijg je er niet uit. En 's nachts een schone stal (kan die alleen net op de verkeerde plek gaan liggen).

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 18:36

jongens en meiden het geheim babydoekjes van kruidvat of aldi ff wrijfen op gele plek en voila

laantjuh66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 18:53

om je paard goed schoon te houden gebruik maar eens betadine shampoo werkt perfect en het heeft een dubbele werking het helpt tegen schimmels en je paard word goed wit dus je pakt 2 vliegen in 1 klap hahahhah

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 19:32

M_erell schreef:

Goh... Dat ken ik ! :D Ik heb wel eens op een stage een schimmel moeten wassen die écht ongelooflijk vies was, en een uur na het wassen was ie alweer net zo goor... _-:( En bedankt !

Gelukkig heb ik zelf geen schimmel, maar een Haflinger. Hij heeft ook wel eens een vieze staart (zoals nu...), maar daar doe ik niet zo veel aan als het slecht weer is. Jammer dan, dan maar een vieze staart. Hij staat ook veel op de wei dus als hij rolt of s'nachts ligt (stal is altijd schoon) is het zo weer vies. Als het weer het toelaat dan was ik hem uiteraard wel regelmatig. Zijn manen houdt hij gelukkig redelijk netjes, zo af en toe zit er wel eens een plek in maar niet vaak. Ik heb het idee dat als ik er anti-klit op spuit als het vies is dat ik het vuil dan alleen maar meer verspreid, dus dat doe ik meestal niet als het vies is.

Ik heb op een andere stage wel eens iemand mee gemaakt die een schimmel had, en die had ook een handig trucje. Zij gebruikte zo'n scrub handschoentje wat je voor jezelf kunt kopen bij de Hema of de drogist ofzo. Die maakte ze dan nat met warm water en verder geen sop ofzo, en dan kon je de vlek er makkelijk voor een groot deel af krijgen. Alleen als het een hele erge vlek is lukte het niet, maar ik denk dat het wel werkt als je er dan een beetje anti-vlekspray (wat je in de paardenwinkel kunt kopen, net zoiets als anti-klit) op spuit. Dat werkte vooral op de vacht zelf goed. Ook babydoekjes zijn ideaal ! Ik heb ze altijd op stal liggen, voor vieze handen of de ogen en de neus van mijn paard, kleine wondjes, om leer mooi te laten glimmen, vlekken weg poetsen (heb ze daar niet voor nodig omdat ik een Haf heb zonder bles) en ook reflecterende spullen (peesbeschermers e.d.) worden ook weer prachtig schoon als ik ze met een babydoekje schoon poets. Als de vacht kort is gaat ie er ook mooi van glimmen, maar dan heb je wel veel doekjes nodig.

Danique1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 19:34

scheren, deken met hals, staart in een vlecht.
Blauw schampoo van de kruitvat ( €1,59 ipv paardenschampoo van €19,95)

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 20:02

Ik heb een paard met vlekken, en het meeste is zwart dus gelukkig niet zo heel veel werk.

Zijn staart was ik met Cowboy Magic shine in-yellow out. Super spul. En zijn benen ook met die shampoo als ze echt te vies zijn, maar meestal werkt alleen water ook voor zijn benen. Omdat ik die iedere dag stevig borstel met de harde borstel, dan kan het nooit heel erg vies worden.

Rollen in de paddock en daarna goed borstelen werkt ook, je scrubt het dan een beetje van hem af.