paarden altijd binnen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

piano

paarden altijd binnen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 13:58

Ik wil graag weten hoe iedereen over de stallng van paarden denkt.
Ik vind zelf dat een paard in een lichte ruime stal hoort te staan,met genoeg frisse lucht,het liefst met een stalraam.
Ik zie zoveel stallen waar de paarden nooit naar buiten kunnen zomers en winter staan ze alleen maar op stal.
Ze staan dan in een stal waar alleen een stapmolen beschikbaar is,en als de mogelijkheid er is de bak om los te gooien.
En tussen 4 muren waardoor ze alleen een koppie van iemand zien die voorbij loopt.
Soms zitten er tralies tussen zodat ze elkaar kunnen zien.
En dan zie dat de eigenaren meestal even gauw komen paard een uurtje rijden of minder,en dan weer 23 uur de stal in,tot die weer komt.
Of als ze een dagie niet kunnen stapmolen in en weer naar stal.
En dan maar gek vinden dat dat paard fris is.
Want dan durven ze niet meer gaan er vanaf en het paard staat weer op stal.
Ik vind het zelf beter als je paardje lekker even kan rollen en ravotten met een soortgenoot, en lekker zelf even de benen kan strekken.
Die van mij staat altijd een paar uurtjes buiten en ook als het regent,hij is er nog nooit kleiner van geworden.
Ik rijd elke dag dik een uur en in het weekend maak ik vaak lange tochten door het bos,dus conditie en frisse lucht zat.

Cassidy

Re: paarden altijd binnen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 13:59

Kijk eens in het forum " Van Nature", daar zijn legio van dit soort discussies...(en dan vooral bij Naturals).

piano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 14:00

Cassidy schreef:
Kijk eens in het forum " Van Nature", daar zijn legio van dit soort discussies...(en dan vooral bij Naturals).

O dat wist ik niet ben net nieuw, bedankt voor de tip.

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 21:45

[RT-D] > [VSW]

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 21:50

Dat is gewoon onnatuurlijk, en ik vind het ook ook niet kunnen. Paarden eten normaal de hele dag door kleine porties en lopen veel. En ik vind dus dat altijd op stal staan erg slecht is voor een paard. Alleen voor de nachten vind ik het wel oké.

Paardne zijn gewoon veel gelukkiger op de wei dan in de stal.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 21:58

het is eigenlijk echt niet normaal, maar toch is het algemeen geaccepteerd, een paard op stal.
als je ze buiten houd krijg je geheit vragen van wanneer gaat hij op stal ofzo. (als het koud wordt?)
niet dus, die van mij blijft buiten.
maar sportpony's staan op stal, dat snap ik ook wel.
de manier die jij beschrijft is voor de dieren echt triest, ik denk wel eens dat eigenaren er helemaal niet bij stilstaan dat het paard ál die tijd dat jij er niet bent, dus terwijl je werkt, slaapt, ect, gewoon de hele tijd in die stal staan te koekeloeren..
het is net of ze denken dat ze alles goed doen, omdat het paard een fijne stal heeft, genoeg bandages en dekjes en dekens en tielantijntjes, stro hooi en eten, en elke dag een uur training.
maar er wordt vergeten wat voor dier een paard eigenlijk is, een buitendier, een loopdier!
idd heel logisch dat het paard fris is als hij er uit mag!
ik vind het echt niet normaal, en het is eigenlijk jammer dat het vaak toch zo gaat.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 22:40

Ik vind dat gewoon 10x niks. Die van mij staan altijd buiten met een stal waar ze zelf in en uit kunnen lopen. Ze gaan de stal al slopen als ze er 10 minuten in staan, zelfs met hooi.

Ik denk dat die eigenaren hun dier meer als gebruiksvoorwerp zien, dan als dier. Ik zou er iig niet mee kunnen leven.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 22:41

vind de manier war ik mijn paarden op hou het beste. overdag staan ze de hele dag buiten.van on half 9 tot ong half 8 en savonds gaan ze op stal staan op stro krijgen genoeg hooi. heb ruime stallen en staat altijd een raampje open.heel de dag op stal vind ik ongezond is niet goed voor de paarden.

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 22:51

Persoonlijk vind ik het niet kunnen, al wordt het inderdaad wel geaccepteert. Paarden moeten lekker een sprintje kunnen trekken, bokkesprongen maken en lekker knabbelen en dingen zien. Hele dag op stal is lichamelijk niet alleen heel slecht maar wat vaak over het hoofd wordt gezien is de psychische kant van het verhaal.

Onze paarden staan snachts op stal en gaan overdag altijd naar buiten. Weer of geen weer. Nu komen ze alleen niet op het weiland omdat ze dat dan vertrappen. Daarom gaan ze de rijbak in. Daarnaast zorgen we er ook voor dat ze dan dingen te doen hebben. Gooien stokken en boomstammen in de bak en als we erbij zijn een grote fitnesbal. Hooi knabbelen kan ook in de bak (wel op 1 plaats anders gaat de bak eraan) het mooiste zou zijn om dit te verspreiden voor het natuurlijk graas-gedrag

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 22:52

Bij ons gaan ze smorgens ca 8 uur naar buiten en komen ca 5 uur weer binnen. Op stal staan ze altijd droog en schoon op een lekker dik pak stro. Vind onze manier ook de beste *LOL*

horseNL00

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 22:54

mijn paard loopt zo'n 10 uur per dag buiten Lachen

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 14:30

Mijn paard staat ook zo'n 10 uur per dag in de wei, hoe langer op de wei hoe beter.
Paarden 23 uur op stal: vreselijk, hoe kun je dat je paard aandoen? Bijna iedereen zal het daarmee eens zijn, maar toch hebben zoveel mensen hun paarden 23 uur per dag op stal, met als excuus dat er geen stalling te vinden is met meer losgooimogelijkheden, of dat er op de stallen met weidegang niet genoeg luxe is oid. Ik zou dan heel hard na gaan denken of ik een paard zou kopen als ik wist dat hij zo lang op stal moest staan...
Verder vind ik het ook al niet kunnen als paarden maar 4 uurtjes per dag uit hun stal komen. Ze hebben het beter dan de echte stalpaarden, maar ze moeten toch nog 20 uur op stal doorbrengen..

Caroowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 14:57

Vreselijk. Boos!
Gelukkig kan die van mij elke ongeveer een uurtje of 3 naar buiten. (in paddocks)
En daarnaast kon ik zelf dan ook nog om lekker met dr bezig te zijn.
Eerst stond ik op een stal waar je je paard alleen even voor het mesten buiten mocht laten staan maar ik vond het helemaal niks, dus ben ik verhuisd van stal en ik vind het daar nu echt uitstekend want ook zomers kunnen ze dag en nacht naar buiten. Knipoog

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 15:23

Mijn paarden staan 's zomers altijd buiten, en als het echt te blubberig wordt gaan ze 's nachts op stal. Het grappige hieraan is: ze gaan met evenveel plezier aan het eind van de dag naar binnen als de volgende ochtend weer naar buiten. In de toekomst zou ik het zelf overigens wel prettiger vinden een loopstal of schuilstal te hebben, zodat ze echt zelf kunnen bepalen wanneer ze binnen en buiten staan. Al sluit ik niet uit dat mijn merrie dan héél vaak binnen wil staan, want die houdt niet zo van regen Clown

dena_mii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 15:28

Mijn pony gaat om kwart over 7 de wei op en gaat er 's avonds laat pas weer af. Meestal rijd ik een uurtje tussendoor en gaat ze dan weer de wei op. Ik rijd ook wedstrijden met haar dus krijgt ze wel een winterdeken op tegen de dikke vacht, maar ik scheer haar niet. Ook in de regen enz. Bij mijn opa, daar staan 2 veulens en 1 shet, hebben ze een inloopstal van 3 kanten dicht en kunnen ze zelf kiezen of ze naar buiten of binnen gaan. Dat is erg goed voor ze en kunnen ze ook nog eens spelen enz.

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 15:30

Citaat:
Paarden 23 uur op stal: vreselijk, hoe kun je dat je paard aandoen? Bijna iedereen zal het daarmee eens zijn, maar toch hebben zoveel mensen hun paarden 23 uur per dag op stal, met als excuus dat er geen stalling te vinden is met meer losgooimogelijkheden, of dat er op de stallen met weidegang niet genoeg luxe is oid. Ik zou dan heel hard na gaan denken of ik een paard zou kopen als ik wist dat hij zo lang op stal moest staan...

Makkelijk gezegd maar hier, en in de randstad zijn die mogelijkheden er bijna niet. Dus dan zou iedereen heir geen paard moeten houden of moeten verhuizen.

vind dat ook nogal kort door de bocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 15:38

Mijn fjord stond 24/7 buiten op de vorige stal en dat was ideaal, maar door omstandigheden moest ik verhuizen en stallen in de randstad met 24/7 buiten met schuilstal en paddocks en weidegang en een goede bak zijn best schaars.
Hij staat nu in een buitenbox en kijkt het hele erf over. Ja hij staat meer binnen dan ik zou willen, maar daarnaast hebben we nu wel een bos dichtbij waar we lange ritten kunnen maken en op de vorige stal kon je alleen even langs de snelweg stukje stappen... Hij komt nu iedere dag 3 tot 4 uur buiten en in het weekend minstens 5 uur. Het is minder, maar hij is er echt niet minder gelukkig om. Hij heeft vriendjes om mee te socializen buiten, kan op stal lekker om zich heenkijken en zomers hele dag de wei op (van april tot november als het weer meewerkt) 100% ideaal? Nee. Maar qua mogelijkheden die er zijn wel 1 van de beste die ik kon vinden...

lausan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 15:42

Mijn fjord staat overdag zoveel mogelijk buiten. 's Nachts staat ze op stal met 2 ramen zodat er licht binnenkomt en de bovendeur open. Een uitloopstal is natuurlijk ideaal, maar ik denk dat mijn pony op deze manier ook wel heel gelukkig is Ja

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 15:42

ik woon ook in de randstad en mijn paardje staat lekker dag en nacht in het weiland, dat is makkelijk te doen hier. dat vind ik ook de beste manier overigens.

maaike93

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 15:49

tja.. het is een keuze die je maakt.
Zoals ik het zie: sommige mensen kiezen meer voor hun paard, andere meer voor zichzelf.

De reactie van bijv. Smystique snap en respecteer ik.
Toch zou ík dat niet doen, omdat ik vind dat je dan meer voor jezelf kiest ipv. het welzijn van je paard.

Mijn (lease)paard staat overgins ook lekker buiten overdag Knipoog

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 15:53

Citaat:
De reactie van bijv. Smystique snap en respecteer ik.
Toch zou ík dat niet doen, omdat ik vind dat je dan meer voor jezelf kiest ipv. het welzijn van je paard.

Ben ik het ook niet mee eens, kijk ik vind ook dat paarden zoveel mogelijk buiten moeten, helaas denken veel pensionstallen daar hier anders over omdat we op kleigrond wonen, en de landen dus veel te nat zijn en worden stuk gelopen

Er wordt hier desondanks echt wel goed voor die paarden gezorgd hoor, en mede hierom ga ik op een andere stal staan waar ze iig in de paddock komen zo'n 5 uur per dag.

maar ik snap ook dat veel andere mensen in mijn omgeving deze keuze niet hebben en ik had zowieso een mazzeltje (advertentie stond een tel online en meteen gereserveerd)

Ik vind het kort door de bocht dat mensen die paarden niet dagelijks weidegang kunnen geven dan maar egoïstisch zijn, dat is absoluut niet zo.

Maja, weidegang is altijd beter ja

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 15:56

ben ook geen voorstander van veel op stal. liefst zoveel mogelijk buiten, indien niet mogelijk, een zo licht en ruim mogelijk stal met veel te zien, daglicht, frisse lucht, en zeker een paar uur per dag uit het hokje enz.

je wil zelf ook niet 23u per dag in je slaapkamer opgesloten ziiten...

maaike93

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 15:58

Ik heb ook niet gezegt dat die mensen egoistisch zijn.
Waar het mij om gaat is dat ík het niet zou doen, omdat ík weidegang héél belangrijk vind en ík vind dat een paard niet 23 uur binnen hoort

edit: overgens vindt ik het een goede stap dat je hebt gezorgt dat je paard nu wel naar buiten kan Knipoog

josboere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 16:02

zogeheten HIT stallen
http://www.hit-horseconsult.de/holl/pro ... stall.html
dit vind ik een mooie manier van paarden houden echter heeft het wel een hoop voorwaarden zoals veel grond etc. maargoed hier kunnen de paarden zelf kiezen waar ze staan buiten of binnen/overdekt.
maargoed jah in het westland is gewoon ruimtetekort + erg duur dus jah als je je paard alleen maar kan houden als ze in de box staan jah hmm lastig.

groet

jos

luna1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 16:03

Ik heb het vrij lux (al zeg ik het zelf) ik heb stallen aan huis...
Maar vind het erg belangrijk dat ze naar buiten kunnen.

Ze staan bij mij de hele zomer op het land, en in de winter als het weer het toelaat in de bak met kuil.

Verder heb ik buitenstallen van 3mx3m met halve deuren,
zodat ze met hun hoofd naar buiten kunnen hangen als ze daar behoefte aan hebben.
En ze kunnen bij elkaar in de stallen met hun hoofd.

Maar als ik moest zoeken naar een pensioenstal, dan zou een eis zeker zijn, dat ze lekker veel naar buiten kunnen,
en goed geventileerde stallen hebben. (het liefst buiten stallen)