hoeveel kost een shetland pony per jaar/maand

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

XflooortjeX

hoeveel kost een shetland pony per jaar/maand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 13:37

ik wil weten hoeveel kost een pony per jaar/maand. :o
maar het moet wel een ingereden schetland pony zijn die onder de 6 jaaar is.. *D
alvast bedankt voor de antwoorden..

XxX XflooortjeX XxX :D

Merris

Re: hoeveel kost een shetland pony per jaar/maand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:50

Je kunt het zo duur maken al je wilt. Het hangt af van je stalling, wil je hem op een stal zetten of 24/7 in een wei zonder schuilstal, in een wei met schuilstal. Als je met schuilstal neemt kost je dat stro. Je zult bij moeten voeren in de winter als het land het niet doet. Zelf in de zomer bijvoeren als er niet genoeg gras staat. die prijzen zijn weer afhankelijk van wek voer je neemt en de prijzen van het hooi verschillen ook veel. Je moet dat voer ook allemaal opslaan en als je dat niet bij zelf thuis doet kan het ook weer geld kosten. Verder wil je neem ik aan de zadel hoofdstel en alle andere spullen + de aanschafprijs van je pony. van deze dingen ben je niet afhankelijk maar denk eens aan een wormspuit, bekappen. Die prijzen en het aantal keren staan allemaal wel op intenet. dat kun je zelf uitrekenen per jaar of maand. Maar een shet kan ook ziek worden dus de dierenarst is al een paar honderd per jaar. Het kost al met al veel geld en je kunt niet bezuinigen op een shetlander die een dierenarts of eten nodig heeft ;)

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:14

Je kan het beste even met de zoekfunctie naar soortgelijke topics zoeken, want er zijn al heeeel veel van dit soort topics geopend. :D

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:21

Het is wel belangrijk dat de pony niet in zijn eentje komt te staan. Dus als je op zoek bent naar één shet, moet je wel op zoek naar een weitje waar al één of meerdere paardjes staan.

En verder kun je inderdaad niet bezuinigen op een shet, ze zijn volwaardig páárd en hebben net zoveel en goede zorg nodig.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:38

Ik zie in je profiel dat je pas 10 jaar bent en de rest van jullie gezin helemaal niks met paarden heeft.

Eerlijk gezegd zou ik je dan een eigen pony afraden. Er komt toch best veel bij kijken. Ook als jullie op vakantie zijn, moet er toch iemand voor zorgen, of als je eens een weekje ziek in bed ligt.

Aangezien je aangeeft dat jullie niet rijk zijn, kan ik me niet voorstellen dat je op een pensionstal/manege met je pony gaat staan, want dat kost handen vol geld.
En wat krijg je dan: dat de pony in een weitje staat, waarbij je misschien niemand hebt die je met raad en daad bij kan staan.

Want als je in je eentje ergens een weitje huurt, zul je ook aan weidebeheer moeten doen, mest moet worden afgevoerd of verspreid, er moet hooi en stro worden gehaald. Dat kun je als 10-jarige niet in je eentje doen.

Zoek je liever een verzorgpony waar je ook nog wat begeleid wordt. Als je goed oplet en overal aan meehelpt, steek je er het meeste van op. Zo leer je spelenderwijs wat er allemaal komt kijken bij de aanschaf en het onderhouden van een pony.

nl_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:49

als ik jou was zou ik is kijken bij de maneges bij joun in de buurt,meestal staan shetlanders goedkoper,om dat die minder eten ,dus ook minder kosten,kleinere stal,dus minder stro ;)

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 00:50

nl_t schreef:
als ik jou was zou ik is kijken bij de maneges bij joun in de buurt,meestal staan shetlanders goedkoper,om dat die minder eten ,dus ook minder kosten,kleinere stal,dus minder stro ;)

Als je niet uit een rijk gezin komt, dan is € 100 per maand zelfs nog veel. Lijkt me niet dat je voor veel goedkoper op een pensionstal terecht kunt, al is het voor een shet. Je neemt dan toch een stal in gebruik.

Zelfs als je een pony aan huis houdt, moet je toch al zeker op een € 50 per maand* aan onderhoudskosten rekenen (hooi/stro/kunstmest/graszaad/reparatie aan omheining etc. ).
Tel daar de huur maar bij van een weitje. Met geluk vindt je er een voor € 50,00 per maand.
De wormkuur, die je toch minimaal 2 keer per jaar, liefst 4 keer per jaar moet geven (= € 30,00 tot ca. 60,00 per jaar).
De hoefsmid kost minimaal 4 x per jaar € 25,00 = € 100,00 per jaar.
Dierenarts voor Tetanus/Influenza spuit kost 1 keer per jaar ca. € 60,00.

En dan de eenmalige kosten voor zadeltje/hoofdstel/halster/touw/poetsspullen. Daar kun je het zo gek maken als je zelf wilt.

*Met € 50,00 per maand aan onderhoudskosten ben ik al erg aan de krappe kant gaan zitten. In de winter moet je vaak hooi bijvoeren en de prijzen van hooi lopen hier in het land nogal uiteen. Ik betaal hier tussen de € 2 en € 3 per baal hooi, maar ik heb begrepen dat in het midden en noorden van het land de prijzen vaak wat hoger liggen.
Zelf ben ik voor mijn e-pony (die dus wel wat meer eet dan een shet, maar toch niet het dubbele) in de wintermaanden per maand aan alleen hooi en stro € 60,00 kwijt. Nu in de zomermaanden is het niet echt goedkoper. Ik voer weinig hooi , omdat ze veel op wei staan. Maar, ik heb wel weer een € 100 aan kunstmest uitgegeven, anders groeit het gras niet. Omdat het weer nu beter is en ik vanaf afgelopen maandag geen mest meer naar de boer kan brengen, gooi ik geen stro meer in de stallen. Ze slapen nu toch liever buiten in de paddock dan in de stal.
Trouwens: ik kan de mest gratis kwijt, maar er zijn heel veel mensen die er voor moeten betalen om de mest kwijt te kunnen. Ik heb vroeger ook € 120 per jaar betaald om de mest bij een manege te mogen brengen.

Maar vlug even geteld, dan kom je toch gauw op zo'n € 1500 per jaar aan onderhoudskosten uit.

En dan moet de pony dus niet ook nog eens ziek worden. Want aan dierenartskosten ben je vlug € 100 of meer kwijt, als hij alleen maar even langs komt voor een poedertje of zalfje voor te schrijven.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 00:54

Het houdt soms niet op....

Floortje: nogmaals het advies; lees de regels van bokt eens rustig door, gebruik de zoekfunctie, en een ander advies:

Denk niet dat je zomaar een shet kan aanschaffen, en dat een shet veel goedkoper is dan een grotere pony. Verder moet je er rekening mee houden dat je met je 10 jaar al niet meer of al bijna niet meer er op zal kunnen rijden, dus dat lijkt mij ook van belang.

Ik TEM maar weer even.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 16:58

Er loopt nog een recent topic over dit onderwerp en daarom wordt dit topic gesloten: [TAO] Kosten kopen shetlandpony.

Via de zoekfunctie kan je veel informatie vinden en voor een hoop dingen hoef je dan ook geen topic te openen. Wanneer er nog recent een topic over is wordt deze gesloten.

De zoekfunctie, de regels én de Help vind je altijd rechts boven.