ervaring met stalmatten!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sammykuh

ervaring met stalmatten!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 07:46

hoi,

weet dat er meerdere topics over zijn maar daar kan ik niet echt mijn antwoord vinden aangezien ik een iets andere situatie heb.

Ik heb een pony die ontzettend veel plast. en dan bedoel ik ook veel. Dacht eerst al aan suiker wat hij gelukkig na een bloedtest niet bleek te hebben. Hij was trouwens op alles gescant en kergezond. Maar hij blijft plassen.

Ik heb hem van het stroo afgehaald aangezien ik daar iedere dag dus een halve kruiwagen plas uit kon scheppen waar ik geen zin in had en hij steeds in de kou lag. Heb hem nu op vlas staan maar ja dat is 2 tot 3 dagen en het is zeiknat. Terwijl onze andere paarden er een volle maand mee doen. (wat ook de bedoeling is).

Ik zit er dus aan te denken om stalmatten te gaa leggen. zodat hij toch droog staat met achterin een flinke goot dat alles mooi wegloopt.

Wie heeft er ervaring mee goe dof slecht. Wil dit graag horen. Mocht je een ander idee hebben dat ik kan gebruiken als ondergrond dan hoor ik het graag.

Alvast bedankt!
groetjes Samantha

barbar

Re: ervaring met stalmatten!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 10:59

drainagematten zijn miss voor jou wel DE oplossing, mijn paard heeft er ook op gestaan met daar overheen stro maar die is altijd vrij schoon zodat de srtolaag wel erg veel werd (stond op een manege dus had er weinig over te zeggen).
met de jaarlijkse schoonmaak van de matten zijn bij lester de matten er onder uit gehaald.

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 11:07

bedankt voor de reactie weet je miss ook waar ik die kan kopen?

bobbymp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 11:11

bij divoza,zijn wel duur,50,- per mat 1 bij 1....
of even op marktplaats kiken

mijn pony staat er ook op en ik kan zo 3 dagen niet uitmesten,dan heb ik daarna alleen een bult drollen,maar de stal is droog<ik mest wel iedere dag hoor,maar we hebben eens gekeken holang ik hem kon laten staan.........
een stalgenootje van mij heeft een merrie die ook enorm veeeeeeel plast,haar stal was ook altijd nat,maar nu ze die matten heeft is het mooi droog,we staan ook op hennep

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 11:30

en hebben jullie dan nog iets op die matten ligen of gewoon enkel die matten in de stal?

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 11:33

sammykuh schreef:
en hebben jullie dan nog iets op die matten ligen of gewoon enkel die matten in de stal?

volgens mij staat er in de reacties dat de 1 er stro bij heeft en de ander hennep

pros_zero

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 11:40

bij ons hebben we ook matten. zitten van die gaatjes in en ook in de vloer zitten gaten zodat alles gelijk kan weglopen. ligt verder niks op. is makkelijk schoon te houden, je moet wel elke dag uitmesten, maar in 3/5min ben je klaar.
negatieve eraan is ze worden wel smeriger ervan

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 11:47

Wij hebben ook matten en het bevalt prima, het mest ook lekker makkelijk moet ik zeggen. En af en toe een sopje erover gaat ook heel goed.
Bij ons gaat er gewoon stro overheen als bed.

Heb je het vlas wel als potstal?? (dus steeds eroverheen gooien ipv eruit halen) dan werkt het nl. veel beter dan wanneer je het er elke week uithaalt. De onderlaag neemt de nattigheid op en de bovenlaag is een schoon bed voor je paard. (is ook de bedoeling van vlas voor zover ik weet)

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 12:19

jaaj gooi er 3 paken in en dan elke keer alleen de stornt eruit maar ja na 2 tot 3 dagen moet er weer een pak bij omdat de onderste laag dan zo nat is. en ja nu is het echt al 40cm dik ofzo dus dan moet het er wel uit. Kan hem moeilijk op een halve meter ondergrond leggen ahah Tong uitsteken

Guardian

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 12:23

sjah, dan zou ik toch voor die drainage matten gaan met een mooie goot en dan stro, daar kan de plas makkelijk doorheen en heb je minder rommel lijkt me...
mijne is ook een pieskous en staat normaal ook op vlas, alleen staat hij nu in de wei, dus dat scheelt weer...

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 12:24

Guardian schreef:
sjah, dan zou ik toch voor die drainage matten gaan met een mooie goot en dan stro, daar kan de plas makkelijk doorheen en heb je minder rommel lijkt me...
mijne is ook een pieskous en staat normaal ook op vlas, alleen staat hij nu in de wei, dus dat scheelt weer...

en met stor of ander bedeksel hoe dik gooi je dit erop? net als normaal in een stal of zomaar een beetje dat hij lekker licht?

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 12:51

Gewoon een dun laagje dat is meestal wel genoeg.

Guardian

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 12:54

ik deed het altijd gewoon met stro op de oude stal waar ik werkte en dan de normale hoeveelheid, dus een lekker bed met hoge wanden...maar ik denk ook dat dat persoonlijke voorkeur is om eerlijk te zijn.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 12:56

Die van mij staat ook op stalmatten. Wij hebben die van Bos Rubber... ideaal vind ik het. Mijn paard was erg smerig op stal en nu dus echt niet meer... ik strooi overigens wel altijd op over de matten heen... wel zo prettig voor het paard...

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 12:57

ik heb ze ook van Bos rubber, super, alleen loodzwaar, bij mij gaat er ook een laag overheen

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 12:58

Daar zeg je idd wat Garny... echt loodzwaar ja... maar goed dan krijgen ze ze ook niet verschoven Knipoog

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:00

wij wilde die matten ook gaan halen.. Maar hebben van meerdere personen gehoord dat het slecht is voor de rug, heupen, pesen en etc van het paard.. Dus we doen het maar niet..

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:07

die van mij staan er nu twee jaar op en ik heb helemaal geen klachten, het zijn ook gewoon harden matten, alleen niet zo kneiterhard als beton

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:12

Ik zou niet weten wat er slecht aan die matten zou kunnen zijn... ben juist hartstikke blij met die dingen... het is wat zachter dan beton en die dikke van mij zat altijd onder de wondjes van het lompe opstaan op beton... met die matten nergens geen last meer van...

Zera: waarom zou het slecht zijn dan...? Ben ik dan wel benieuwd naar...

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:13

Slecht voor de rug en alles.. Heb het van een aantal mensen gehoord.. o.a. de dierenarts, hoefsmid, en een man wat die matten doet verkopen..

Westenwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:15

Matten zijn wel fijn.. maar zou er nog wel stro opleggen.. Anders is het niet zo fijn voor het paard zn rug en benen..

Guardian

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:16

ow, ik had juist gehoord dat het goed was voor paarden omdat ze dan wat veerkrachtiger stonden....
zo zie je maar weer, de meningen zijn overal over verdeeld...

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:23

Zera schreef:
Slecht voor de rug en alles.. Heb het van een aantal mensen gehoord.. o.a. de dierenarts, hoefsmid, en een man wat die matten doet verkopen..

ja oke... maar neem aan dat je verder vraagt als iemand zegt dat het slecht is en je niet alles zomaar van mensen aanneemt... waarom is het dan slecht...?

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:28

Misschien slecht voor de mens?
Dan duidt ik op tillen omdat ze zo ontzettend lomp en zwaar zijn?

Ik heb na jaren een zandbodem een betonnen bodem in de stal gekregen.
Daaroverheen altijd een dik pak zaagsel, stro of vlas.
Ligt er aan welk paard erin stond.
Op een gegeven moment kreeg mijn paard ijzers en toen hebben we rubberen matten die je normaal in de koeienstal hebt over het beton gelegd.
Dit is echt ideaal.
Goedkoop ( +/- 10,= per m2) en vloeistof doorlatend.

Sinds ik de matten in de stallen heb, is het gebruik van strooisel ook meer afgenomen.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:33

Haha ja Kaatje slecht voor de rug van de mens... daar kan ik me idd wat bij voorstellen Knipoog