Sinds een paar dagen stalmatten dus ik ben nog een beetje aan het uitproberen! Dag 1 met een dun laagje vlaas, maar toen was het een bende toen ik kwam. Wie heeft ze kaal liggen? Hoe bevalt dat je? Worden de paarden niet viezig? En hoe vaak veeg je dan de stal aan?
Ik heb ook rubberen stalmatten met daarover heen stro. Dat bevalt mij erg goed. Mijn merrie heeft iets te knabbelen en de matten isoleren en bieden een zachte bodem.
Kale matten zijn erg paardonvriendelijk, paarden hebben niets om 'zich in te nestelen' en te knabbelen. Ik heb laatst de resultaten namelijk gelezen in een tijdschrift. De conclusie was: Voor het onderhoud is het erg makkelijk, maar voor het welzijn van het paard is het erg paardonvriendelijk. Volgens mij heb ik dit onderzoek gelezen in een oud nummer van Bit (echter ik weet het niet zeker)
Nee, ik vind het ook niet echt fijn om een paard te zien staan op matten die toch nat zijn met poep enzo.. bah. Volgens mij zijn matten fijn voor erbij, voor ónder het strooisel. Maar gewoon net zoveel strooisel als zonder. En zoals Tijgertje86 ook zegt: dat hebben ze iets te knabbelen. Zeker een paard dat dag en nacht op stal staat.
Op mijn vorige stal stonden een aantal paarden op matten. Het achterste gedeelte was gewoon beton en daar lag de mest. Er werd af en toe een handje zaagsel over gestrooid. Ik vindt dit niet echt ideaal. Het paard moet dan op kale, rubberen matten gaan liggen ipv in vlas of stro. En ze hadden daar een betonnen ondergrond, dus alles plas liep zo de stal uit zeg maar. Wel vindt ik rubber matten goed als je paard bv. schraapt met zijn hoeven tijdens het eten enz. Maar dan vindt ik dat je er nog wel een bodembedekker (stro/vlas) aan toe moet voegen.
mijn paarden staan op stalmatten zonder stro of wat ook eroverheen...kaal dus...
om te "knabbelen"(lijken wel hamsters als je het over knabbelen gaat hebben)hebben ze kuil,en dat voor de hele dag,daarnaast worden ze 4 x per dag nog eens gevoerd...
en nestelen in stro??zijn geen vogeltjes....ik heb jaren de paarden op stro gehad,en veel lagen door het rondjes draaien en klauwen op het beton,overigens stonden ze dan zeer dik in het stro. ik ben zeer tevreden over de matten,en heb nog geen dag gedacht dat ze er zielig bij stonden.
Vandaag kwam ik dus aan op stal. Pis met poep vermengd door de hele stal heen.. Na het mesten heb ik er dus toch gewoon weer vlas ingedaan (half pak), want het was gewoon viezer dan normaal. Het liefst zou ik er wat stro opdoen, maar hij heeft vroeger last gehad van bronchitis en ik ben dan bang dat het weer terug komt!
Ik heb ook een rubberen stalmat en het bevalt mij hardstikke goed. Ik doe er een goeie laag vlas in en dan schep ik de volgende dag de natte plekken en de hopen stront eruit. ongeveer 3 keer per jaar spuiten we de mat helemaal schoon. Dat doen we dan met de hoge drukspuit, want dan gaat het best wel snel.
@LindaM: vlas werkt alleen maar goed als je een voldoende dikke laag hebt. Gooi je er een beetje op dan werkt het eerder averechts.
Ik heb in de ene stal waterdoorlatende rubber matten (met noppen) en in de andere een HIT-matras. Ik doe in beide stallen gewoon 1 baal vlas of houtkrul (net wat er in huis is) en gooi dat altijd achterin. De eerste 2 meter is dus 'kaal'. Ze lopen het natuurlijk wel een beetje door de stal heen, maar het meeste blijft wel achterin liggen. Ze zitten 's ochtends aardig onder de houtkrul/vlas en ik heb ook geen kale plekken op hakken/ellebogen. Ik doe ongeveer 2 weken met 1 baal per stal.
kale stalmatten kunnen glad worden door urine en mest, waardoor ze uit kunnen glijden. mijn paard staat ook op stalmatten, omdat haar hakken kapot gaan van het liggen, heb hier gewoon stro overheen. vind het een zielig idee alleen maten, ook koud in winter.
die matten van mij zijn 4 cm dik,je voelt gewoon dat super isoleren...en glad,als je echte stalmatten koopt,dan worden ze niet glad.
en waarom zielig??tegenwoordig is het heel normaal dat je paard buiten staat in kou wind en regen,nou ik wil nu niet op het gras liggen,dat is pas koud en nat....
ik heb hiervoor een pensionstal gehad,waar 1 paard dus op matten stond,en deze stal was altijd zo warm aan je voeten,veel warmer als de stallen met stro...
en als je voldoende ruwvoer geeft,zodat ze de hele dag wat te doen hebben,wat is dan het nut van vlas of stro,overigens kunnen ze vlas ook niet eten,dus is het alleen maar dubbel op,tenzij je van die hele dunne matten hebt...
ik heb echte stalmatten, en die worden echt wel glad.............. en het lijkt mij echt wel paardvriendelijker als ie lekker op stro ligt. beter als natte matten, want die worden nat als een paard erover heen plast.................
stro neemt vocht op,dus wordt stro nat...geeft niet,maar ik vind het ook leuker eruit zien hoor,zo'n stal met een dikke laag goudgeel stro,eerlijk is eerlijk..
matten zien er saai uit,maar ze zijn wel warm,en de urine behoort door de matten heen te lopen,je onder bodem moet je ook zo hebben,dat de urine weg kan...(schuinaflopend,of in ieder egval zorgen dat de urine ergens heen kan)
ik vind het super werken,plus dat het voor mij een enorme berg mestafval scheelt...
ik heb ze ook bestelt echte stalmatten en ze komen morgen dus blijf dit topic effe volgen en hoe bevallen jullie matten ?? en mij stal loopt een beetje schijn af
volgens mij is hier een misverstand tussen: Staltegels/matten die urine doorlaten En rubbermatten waar de urine op blijft staan..
Kimmie heeft denk ik staltegels zoals je ze bij divoza ook ziet? Het lijkt mij ook wel wat alleen heeeel erg duur! maarja het bespaard ook weer zaagsel doordat je minder hoeft te gebruiken!
ik heb van die echte stal tegels,4 cm dik,vocht doorlatend en niet glad....
ze zijn duur,maar je bespaard zeer duidelijk op stro vlas of wat anders ,tenzij je dat er weer overheen gaat gooien,dan doe je dus dubbelop...en is het niet goedkoper..
ook qwa arbeidstijd is het zeer besparend,je veegt de mest eruit en klaar..meer niet,echt super...ik ben zeer tevreden...stallen zijn schoon,netjes en warm..(en droog),en de paarden liggen zacht,zachter als op het beton.
Ik ken verschillende mensen met staltegels/matten en de conclusie is negatief. Na een aantal jaar gaan de tegels rotten, waardoor er helemaal niks meer afgevoerd wordt. Voor die tijd is het maar de vraag of het goed werkt, want bij mijn verzorgpaarden was het in ieder geval dramatisch.. De stal was kleddernat en de matten zijn er op dit moment ook weer uitgehaald.
En inderdaad, een klein laagje vlas wordt alleen maar vies, dan zou je er toch echt meer op moeten gooien. Zo te horen werken bij jou de matten dus ook niet goed, en dan ben je weer terug bij af. Nu zal je toch weer een volledige bodembedekking op de matten moeten gooien, zodat het paard schoon genoeg staat.
@Kimmie261 als het bij jou droog blijft, en je geeft ze onbeperkt hooi of kuil is er natuurlijk niets dieronvriendelijks aan. Het probleem is dat er maar weinig paardeneigenaren zijn die het nut van ruwvoer begrijpen.
nee ik doe er helemaal niets op,je moet wel zorgen dat de urine weg kan,anders komt er teveel urine onder de matten te liggen,of je moet elke week de stal leegtrekken en daaronder wegvegen,maar dat is best wel een klus...
dit zijn mijn stallen...
sorry,dit was voor thommie.
als de urine niet wegloopt is het een ellede,dan staan ze heel erg nat...gelukkig heb ik er geen last van
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 05-12-06 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt
De echte matten zijn idd duur, maar je bespaart er idd een hoop mee op de lange termijn. Je hebt dus idd 2 soorten; waterdoorlatende en dichte rubber matten. Ik heb dus de waterdoorlatende en heb eens een keer zitten kijken toen mijn paard net geplast had. Het duurde 10 minuten voor de plas helemaal door de matten heen getrokken was. Natuurlijk als je ze gebruikt in combinatie met bedding dan trekt een gedeelte ook daar in.
@Tulandro: Rubber is weliswaar een natuurlijk materiaal maar kan niet rotten. Wel kunnen ze door geen-onderhoud dichtslibben. Je moet ze eigenlijk jaarlijks opnemen en met een hogedrukspuit schoonspuiten. Ik wat ik niet doe, daar zit wel 2 a 3 jaar tussen. Die krengen wegen mij te zwaar om daar jaarlijks mee te gaan zeulen