PAVO Summer Fit koeken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paulusjuh

PAVO Summer Fit koeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 10:26

Hallo bokkers,

Wie kan mijn vraag beantwoorden:

Wat is er zo goed aan de Pavo Summer Fit koeken? Waarom geef jij deze aan je pony/paard?

Keet

Re: PAVO Summer Fit koeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 10:28

Mag je alleen reageren als je ze aan je paard/pony geeft?

Ik heb ze namelijk wel eens aan mijn pony gevoerd. Volgende dag: hele staart stuk door het schuren. dus niet gegeven. Als 'test' een week later weer een stuk gegeven. Volgende dag: staart weer stuk door het schuren.
Voor mij was het duidelijk: er zit véél te véél suiker in die koeken voor sobere paardjes (shetjes e.d.)

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 10:30

Nee hoor, ook jou reactie is nuttig :)

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 10:56

Evelli schreef:
Mag je alleen reageren als je ze aan je paard/pony geeft?

Ik heb ze namelijk wel eens aan mijn pony gevoerd. Volgende dag: hele staart stuk door het schuren. dus niet gegeven. Als 'test' een week later weer een stuk gegeven. Volgende dag: staart weer stuk door het schuren.
Voor mij was het duidelijk: er zit véél te véél suiker in die koeken voor sobere paardjes (shetjes e.d.)

Ik heb hier ook erg last van gehad, van elk soort pavo voer gaat mijn paard schuren trouwens.

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 10:57

dit komt door de hoeveelheid suikers, hebben menigt paarden bij mij op stal ook last van ;)
geen aanrader dus als je paard gevoelig is voor schuren, die van mij heeft nergens geen last van gehad.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 10:59

Vandaar ook de laatste zin van mijn post: Er zit veel te veel suiker in de koeken :) in al het pavo voer trouwens (ook het voer dat ze aanraden voor sobere paardjes, nature's best e.d.)

Ik voer nu St. Hippolyt en/of Dodson&Horrel :)

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 11:04

Ik geef mijn pony ook een halve koek per dag en hij doet het er prima op. :j
Ik geef ze als aanvulling op z'n 'normale' rantsoen. Aangezien meneer nogal de neiging heeft om aan te komen krijgt hij alleen hooi en een kwart schep muesli per dag, geen brok. Om eventuele tekorten aan mineralen en vitamines aan te vullen krijgt hij een halve koek.

Maar volgens mij is er al eens eerder een topic geweest over Summer Fit koeken en of er nou wel of niet (te) veel suiker in zit... :=

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 11:04

Hoi hoi, wij hebben ook gemerkt dat er iets in zit wat niet goed is voor ponies. Ik generaliseer even omdat wij een Welsh A en een Haflinger hadden waar het niet goed voor was en een NRPS paard waar he tokee voor was. Die is overigens erg gevoelig op suikers, maar niet de koeken voor zover ik weet. Dus is het de suikers die erin zitten of iets anders? In ieder geval, ik ben er niet erg gecharmeerd van. Overigens schuurde de pony van een stalgenootje ook heel erg en toen die stopte met de koeken is dat ook gestopt.

Ik voer ook de Dodson&Horrel Safe and Sound inmiddels.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 18:45

Ik heb al vanalles gevoerd maar kom toch steeds weer terug op die koeken , en voer die nu alweer 2 jaar onafgebroken 1 per dag. Bevalt prima hoor :)

Van andere voeders moet je al snel 2 of meer kilo geven om aan de juiste hoeveelheid vitamientjes e.d. te komen , dat is gewoon veels te veel voor een pony. Dan kun je wel weer vitaminekorrels o.i.d. gaan voeren , maar die moet je dan weer ergens doorheen doen (bietenpulp of zemelen) waardoor je weer andere verhoudingen scheef trekt , en bovendien heb je er veel getob en geknoei van. Die koeken zijn veel handiger , je duwt er elke dag een koek in en klaar is Klara :)

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 18:50

Ik voer ook de koeken. Heb hier op bokt veel gelezen over het al dan niet schuren. Ik heb het zelf getest en bij mij hebben ze er geen last van. Ik voer mijn 2 pony's (welsh A en Shetlander) elk een kwart koek in de zomer en een halve koek in de winter.

In de winter krijgen ze er nog extra voer bij omdat de shetlander snel mager is. De welsh krijgt ook nog extra voer omdat zij toch wel moet werken.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 18:59

Ik vind het maar een troep, er heeft een paard hierdoor een slokdarmverstopping gehad en er zit heel veel suiker in.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 19:05

pmarena schreef:
Dan kun je wel weer vitaminekorrels o.i.d. gaan voeren , maar die moet je dan weer ergens doorheen doen (bietenpulp of zemelen) waardoor je weer andere verhoudingen scheef trekt , en bovendien heb je er veel getob en geknoei van. Die koeken zijn veel handiger , je duwt er elke dag een koek in en klaar is Klara :)

Denk dat dat ook van je pony afhangt. Ik kan nl pavo vital brokjes zonder iets erbij voeren. Over die koeken hoor ik wel meer jeuk verhalen. Ik heb die aurakoeken een tijdje gehad (ook pavo), maar vital is stuk praktischer te voeren en op te slaan (plastic emmer = minder risico op muizenvraat). Het verpulvert ook minder dan die koeken, en de prijs is stukje gunstiger.

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 19:07

Bij een kennis van mij staan de paarden 24/7 op het land en krijgen ze als aanvulling die koeken. Geen last van jeuk/schuren, paarden zien er hartstikke goed uit.

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 21:12

Ragdollcat schreef:
Ik vind het maar een troep, er heeft een paard hierdoor een slokdarmverstopping gehad en er zit heel veel suiker in.

Dat 'heel veel suiker' valt reuze mee.
Er zit wel suiker in maar zo vreselijk veel als vaak beweerd wordt is het niet:
http://www.pavo.nl/voeding/suiker-en-ze ... oeken.html

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 21:15

Ik heb ze nog gevoerd, maar ben nu overgegaan op iets anders, ivm de suiker, hoewel dat nog erg meevalt, maar ik heb gewoon 2 merries die iets te snel dik worden ;).
Ik heb nu een Pasture block in de wei staan en voer equibites bij van Dodson & horrell. makkelijker kleine porties te geven en zo krijgen ze genoeg van alles binnen.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 22:17

Wij voeren ze al tijden en nooit last van schuren gehad. De volbloed arabier(die niet meer wordt bereden en superdik is) krijgt één koek per dag en de shetlanders ieder een halve. Zoveel suiker op een halve koek zal dat toch ook weer niet zijn en ik denk dat ze door het gras veel meer suikers binnen krijgen.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 22:19

Ik vond ze niet goed, mijn paard kreeg er hartstikke veel jeuk van!

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 22:24

Ik heb ze ook gegeven maar geef ze ook niet meer omdat mijn haflinger er ook van ging schuren. Ik hoor meer negatieve ervaringen dan positieve eigenlijk.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 22:25

Mijn tinker krijgt na het rijden een halve koek, en soms gewoon als lekkernij in haar voerbak een halve koek. Ik geef het dus niet al te vaak, en het gaat bij haar goed. Kan niet aan haar merken dat ze erg jeuk heeft daardoor, maar misschien is dat omdat ik telkens een halve koek geef?

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 22:26

xxelviraxx schreef:
Ik heb ze ook gegeven maar geef ze ook niet meer omdat mijn haflinger er ook van ging schuren. Ik hoor meer negatieve ervaringen dan positieve eigenlijk.

Hier ook het zelfde. Ik voer ze dus ook niet meer.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 23:02

Ik ben erg tevreden over

Mijn hafje krijgt pavo musli en pavo summer koeken. en geen geschuur. hij doet het er super op

lianne74

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 09:01

ik voer ze altijd en ben er heel tevreden over. Ik denk dat er vaalk teveel wordt gevoerd aan de kleine pony's en dat is niet goed voor ze. Mijn tinkers krijgen ieder 1/5; haflinger 1/4 en de shet krijgt 1/8 koek; een brokje dus. Puur voor de vitaminen en mineralen; verder doen ze het met gras/ hooi

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 09:04

Mijn kwpn krijgt een halve koek per dag. Ik sta op het land waar ze niet vastgezet kunnen worden en dan is dit erg makkelijk, en hij doet het er erg goed op.

qwertyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 09:09

Ik heb het mijn vorige paard ook gegeven maar die kreeg er een hele dikke nek van. Alsof hij heel erg was gestoken. Dus geen summerfit koeken meer voor mij...

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 09:57

Ik moest met die koeken op advies van de DA stoppen, net als die dailyplus. Er staat dan wel op het pak dat het dezelfde voedingswaarde inzit als in hooi/kuil, maar door het toegevoegde brokje schijnen ze er toch dik van te worden. Shet moest op dieet.