Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 14:51

N.a.v. het Hit-actief-topic hier een nieuw topic , over een andere mogelijkheid : een looppad (track) aanleggen rond je weiland om zodoende meer afwisseling en uitdaging voor je paard te realiseren en je paard te stimuleren om meer kilometers af te leggen over verschillende ondergronden.

Wat mij betreft is dit de beste manier om je weiland in te richten en het mooiste dat je je paarden kunt bieden.

Hier een voorbeeldje , van Jaime Jackson die een boek (Paddock Paradise) geschreven heeft over dit principe :
http://hippolog.files.wordpress.com/200 ... mplate.jpg

Zelfs als je maar beperkte ruimte hebt kun je met wat simpele ingrepen en een kleine investering , de leefruimte van je paard ontzettend veel leuker maken door zo'n looppad af te zetten. Je kunt de route langs de buitenrand van het weiland laten lopen , wat lange stukken voor een lekkere galop , her en der een lus maken voor wat extra uitdaging als ze eens een rondje gaan crossen , wat verschillende ondergronden aanbrengen op het pad zodat de hoeven goed gestimuleerd worden en het pad kan langs diverse leuke tussenstops gaan :

- een doorgang met boomstam om te springen
- een stukje met zand om te rollen / spelen / slapen
- een stukje met een waterbron of zelfs een riviertje
- de aarde van het uitgraven van de waterbron kan weer gebruikt worden voor een heuveltje
- wat groen en bosjes zodat je een soort "bosroute" krijgt
- plek met 3 walnotenbomen (klimaatbosje) voor schaduw , houdt vliegen weg en geeft jezelf lekkere noten
- stukjes track met kruidentuintje / zoutblok / mineraalblok
- stukje track met schuurpaal o.i.d.
- her en der een hooi-voer-plaats
- weide door de track in verschillende stukken verdeeld : stuk veelzijdiger , paarden moeten steeds omlopen

En dan is het natuurlijk het mooist als de track onderweg steeds toegang biedt tot verschillende grotere ruimtes :

- een paddock / bakje waar ze even lekker kunnen rennen / rollen / spelen
- stalgebouwtje met erfje
- delen van de wei , ingesloten in de lussen van de track en dus elk alleen bereikbaar via de route van de track

Je kunt zo ook goed spelen met het afsluiten van de stukjes wei zodat die bij kunnen trekken , of het afsluiten van het erfje als je even je paard wilt poetsen en zadelen zonder dat de hele knollenclub zich ermee staat te bemoeien , de paddock / bak afsluiten als je even wilt rijden (track moet daar dan wel langs lopen zodat de overige paarden wel de route kunnen blijven volgen.

En je kunt natuurlijk ook wat verbindingspunten (sluipweggetjes) maken tussen de lussen van de track , daar maak je dan een extra obstakel bvb. extra grof puin waar de paarden overheen moeten , of 2 boomstammetjes waardoor je een dubbelsprong krijgt.

De paarden die dit niet kunnen kunnen dan gewoon omlopen maar in principe is het voor de anderen een goede behendigheidstraining en ook goed voor de hoeven die gestimuleerd worden door de grove ondergrond.

Sowieso worden de hoeven al goed gestimuleerd als de paarden veel lopen , verschillende ondergronden tijdens de route dragen daar nog eens extra aan bij.
Ook wordt het risico van hoefbevangenheid veel kleiner door de vele beweging en snellere verbranding van de voedingsstoffen uit het gras.

En als je zelf wat werk wilt verzetten en wat moeite ervoor wilt doen dan kun je bvb. via Marktplaats vaak gratis aan allerlei materialen komen.

Ik heb altijd al zoiets willen maken en zou het super vinden als het nog eens zou lukken om Rena op zo'n manier te houden :j

Volgens mij komt het helaas heel erg weinig voor dat paarden op een dergelijke manier gehouden worden... wat zijn jullie ideeën erover ?

En hebben jullie nog leuke ideeën van dingen die je toe zou kunnen voegen in zo'n route ? :)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 15:02

Nou je mag bij mij wel een leuke track komen ontwerpen en aanleggen. Paaltjes heb ik wel. :D

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 15:03

hej pmarena, zal ik dan maar effe reageren :D

Het lijkt mij idd helemaal geweldig, maar ik blijf erbij dat je toch een flink stuk grond moet hebben om dit te realiseren.
Een klein stukje, halve hectare ofzo lijkt mij niet haalbaar voor een goed systeem.

Idd nog een nadeel (zie vorige topic ;) ), hoe ga je alle drolletjes opruimen. mozus kriebels dat is volgens mij een hoop werk met je kruiwagentje en je vorkie. Mag je ook de hele route afleggen.
Bij ons in de hit-stal is het al mega werk, maar geloof dat dit nog meer zal zijn....

Maarrrrr het lijkt me wel geweldig voor de paardjes. Erg leuk voor ze en het houdt ze idd ook in beweging.

sandr0

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 15:05

klinkt hartstikke leuk hoor maar nederland is vrij vol he? Helemaal hier omgeving randstad is er niet zo veel ruimte dus helaas is dit hier een illusie

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 15:09

Nou ik heb effe zitten uit te tekenen. Maar wanneer ik mijn weiland meer ga opgeven dan zouden ze inderdaad meer loopruimte hebben. Het beste natuurlijk de plekken van je wei op te offeren waar toch bijna nooit wat groeit. Alleen je weiland kleiner maken dat doet zeer ;-))

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 15:14

En ik vraag me af, wat triggert een paard om de route te nemen? Zeker als hij de kans heeft om te lopen? Als het niets oplevert is een paard van nature toch echt liever luis dan moe. Neemt niet weg dat ik het een prachtig idee vind.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 15:17

Júist een kleine ruimte is hier geschikt voor. Waar heb je die ruimte voor nodig dan? Leg eens uit aub :).

pmarena geeft EXTRA ideeën voor grotere ruimtes, maar het eerste idee is enkel en alleen een TRACK. Prikpaaltjes zet je één meter van de kant af rond het hele weiland en klaar is kees. Het is sowieso al verstandig om alle voorzieningen ver uit elkaar te plaatsen om bewegen te stimuleren, met een track kun je dit dus heel makkelijk in alle vier de hoeken doen bijv. Als ze in de ene hoek staan willen ze op een gegeven moment toch in de andere hoek gaan kijken of daar misschien lekkerder hooi te vinden is. Je kunt bijv. twee doorgangen maken naar het midden, naar de wei dus. Dit kan príma op kleine ruimtes, zo kun je je postzegelweitje juist heel nuttig maken.

En tsja, poep ruimen ... Dat moet je anders ook in het land, dan maar een route afleggen :D.

Met een grotere ruimte heb je natuurlijk veel meer opties en kun je echt gave dingen doen, paden maken van verschillende soorten ondergrond, een pad naar een rolplaats, naar een waterplas, naar een schuilstal etc...

Nog wat leuke links:

http://www.freewebs.com/gydjulind/paddockparadijs.htm

http://www.bitlessbridle.co.uk/articles ... elfare.php

http://www.successful-natural-horsecare ... adise.html

Sandra0: dit is juist bedacht omdát NL vrij vol is, en het is de bedoeling om het van je EIGEN BESTAANDE wei te doen, daar héb je dus al plek voor.

PussInBoots: je moet ook wel zorgen dat het ze wél iets oplevert ;).

P.S. Sorry dat ik af en toe de neiging heb om te 'schreeuwen', maar ik heb het idee dat het niet juist opgepikt word en dat vind ik jammer ;).

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 15:25

Dani, ik snap je helemaal hoor.
Maar ik zie dit gewoon niet voor me op een klein stukje land. Dan krijg je niet echt het effect wat je hebben wil.
Dan krijg je echt hetzelfd effect als bij ons op stal. Daar lopen ze in principe ook echt de hele dag. En ik begrijp nu juist dat je de hit-actief stal ook niet perfect vind op beweging, terwijl ze hier ook de hele dag rondhobbelen hoor.

En ik krijg bij dit idee het beeld dat je paarden een hele route moeten afleggen en bij een hele route afleggen denk ik aan ruimte.
Snap ie?? :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 15:25

Nah , dat van dat ruimtegebrek vind ik een beetje een onzin-argument eigenlijk :)

Ook in de Randstad is er zat ruimte , alleen niet midden in de stad nee maar er zit nog zat groen omheen hoor.
En als er niet genoeg ruimte is , dan is de ruimte niet geschikt om paarden houden en moet je dat ook niet willen , vind ik.

Je hebt amper ruimte nodig om zo'n track aan te leggen , met een metertje of 3 breed heb je al een prima looppad.

Is je weilandje zo klein dat je geeneens een paadje uit kunt zetten met een breedte van 3 meter , dan heeft een paard daar sowieso niks te zoeken.

Het is natuurlijk ook niet zo dat je het hele pad moet verharden , je kunt gewoon eens in een weekend met paaltjes aan de gang gaan en een leuk looppad afzetten in je wei , het blijft dan nog steeds wei alleen het is anders ingedeeld dan is een paar vierkantjes. Ze kunnen ook gewoon eten op de track alleen als het weinig ruimte is en ze lopen veel , dan wordt het natuurlijk wel sneller een kaal stuk. Kun je meteen mooi de slechte stukken eruit pikken om daar de verhardingen en andere ondergronden aan te brengen.

Het is nu niet bepaald zo dat je dat probleem van kaal eten / stuk lopen met een gewone vierkante wei niet hebt :P

De oppervlake blijft even groot , alleen de indeling is anders waardoor je er meer rendement uit haalt qua paardenwelzijn :)

En drollen ruimen : ook wat dat betreft blijft de oppervlakte even groot :P

Wellicht moet je wat omlopen maar vaak hebben ze toch bepaalde poep-plekken , dat zal met een andere indeling niet ineens schokkend gaan veranderen.
En je kunt natuurlijk her en der een doorgang maken en als er ergens een drol ligt stap je even tussen het lint door , je hoeft niet die hele kronkel af te gaan leggen :P

Maar als je er een echt leuke route van maakt dan is dat nog wel een beetje nuttige en leuke beweging ook , dus wat dat betreft kun je het ook zo gek maken als je wilt.... :)

Natuurlijk heeft het ook wel wat "nadelen" maar diezelfde punten heb je bij "gewone" weidegang eigenlijk ook....dus wat dat betreft wegen de nadelen i.m.o. niet op tegen de voordelen.

I.p.v. rechte blokjes afzetten in je weiland , zet je nu een looproute uit maar voor de rest blijft de wei hetzelfde.
Natuurlijk is het wel extra leuk om dan meteen wat extra "attracties" in de wei aan te brengen op bepaalde punten ;)

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 15:30

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 15:35

Wow dat klinkt geweldig :D hahahahaha

Sowieso de verschillende stukken, 1 met schaduw, 1 met lekker zand om door te rollen, etc.

Het hoeft niet eens een heel parcours te zijn denk ik, gewoon wat 'verrijking' van een stuk weide

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 15:39

Ik ben er van overtuigd dat de voordelen hier veel meer waarde hebben dan de nadelen. Alle nadelen die al gegeven zijn, zijn ook goed weerlegd door pmarena.
Wij hebben een stuk grond van om en bij de 30a, écht niet groot dus, ik heb ook maar één paard. Momenteel staat ze op een klein stukje voor de stal (weide pas ingezaaid etc), maar eens ze op het gras mag, gaan wij toch ook ons eigen mini-paddockparadijs maken.
Hieronder even een plattegrondje van wat we zouden willen doen, andere tips zijn natuurlijk welkom ;) , de cirkels zijn bomen.

Afbeelding

Er gaat telkens maar één poort open, en dan nog maar voor een deel van de dag, mijn Haflinger kan je anders rollen na een hele dag gras eten :)
Het paddockje vooraan aan de stal (onderaan op de tekening) zal ook afgesloten kunnen worden van de rest van de weide.

Op het stukje links naast de stal is de mesthoop.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 15:44

Denk je niet dat het paard gelukkiger is met een soortgenoot tess_84??
En gezien al de foto's en plaatjes, moet je nog best een behoorlijk stuk grond hebben om dit te kunnen realiseren.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 15:45

Het lijkt me juist dat je er een lus om je weilandje moet maken.

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 15:46

klinkt erg mooi, zeker ook erg handig ivm met het aansterken van sommige weides voor de zomer. Vooral het idee met verschillende zones voor verschillende bezig heden zijn erg leuk :j maar dat heb ik ook wel eerder voorbij zien komen.. toch komt dit wat 'mooier' over dan de HIt-actief stal, al dat staal enzo daar schrikt sommige mensen volgens mij een beetje af.

Het idee met zo'n echt loop pad vind ik ook erg leuk en denk dat de paarden daar ook wel blij mee zijn.. en inderdaad juist op een klein stukje grond is dit een mooie manier op ook daadwerkelijk elke meter te benutten. Juist voor een groot perceel lijtk het me moeilijk om in te richten omdat je dan toch snel gewoon verschillende weides krijgt...

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 15:52

Heb bij mezelf thuis de paddock ook verlengd met een breed stuk om de rijbak. Je vindt ze er ook vaak en ze vinden het om de bak heen rennen een heerlijk spelletje. Alleen wanneer ik wil rijden zijn de andere paarden soms zo gemeen dat ze gaan rollen. En het paard wat dan in de bak is kan dan helaas niet meedoen.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 15:54

Je maakt je paddocks en tracks toch maar net zoals je zelf wil? Er "moet" niets, alles is toegestaan, denk dat het juist de kunst is om met een "klein" stukje grond veel te kunnen doen.
Tja aerdenhout1, mijn paard heeft een hele tijd moeten stilstaan omwillen van een blessure en mocht dan ook maar op een klein stukje, leek me dan niet echt eerlijk om daar een ander paard mee de dupe van te laten zijn. Ik denk ook niet dat dit het onderwerp van dit topic is ;) Ik ben me er wel van bewust dat een paard een kuddedier is en best in groep staat, maar dit is nu niet het punt. Bovendien kan ze wel andere paarden zien en horen, in de buurt staan er genoeg. Eens ze op de wei mag, komen er waarschijnlijk nog twee geitjes bij. Ok, niet de ideale weidegenootjes, maar beter dan niets, lijkt me.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 15:58

Als ik een stuk wei in eigendom zou hebben zou het wel wat zijn, maar ik denk niet dat de eigenaar van de grond blij gaat worden van boomstammen en verharde stukken :)
Verder denk ik dat de paarden linea recta richting gras gaan en daar niet meer afkomen :D een droge zandpaddock hebben ze thuis ook en om te kunnen rollen volstaat gras ook.

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 16:01

hmm ik heb thuis al iets wat erop lijkt :D
hij kan in het zand rollen, in de stal staan, we hebben 3 weilandjes en een stuk asfalt/tegels waar ze overheen kunnen lopen. alleen ik mis nog een beetje de track om het geheel heen. (maar mijn paardjes zijn vast zo dom dat ze het niet snappen hoe ze dan overal komen, dan krijg je het idee van een doolhof _O- ) ze zijn best wel dom met dat soort dingen :')

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 16:01

Ik denk niet dat het de bedoeling is dat ze altijd op het gras kunnen? Denk dat je ze altijd mogelijkheid geeft om de tracks te volgen, en ze een paar uur/halve dag op het gras laat.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 16:03

Ah ik snap het; je legt een track aan en de paarden gaan rondjes lopen om te kijken welk hek naar welk graslandje open staat :+

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 16:06

Wij hebben al een looppad (links 3 a 4 meter tot rechts 6 meter breed, met aan het eind van de 3ha een breder deel) om de wei dat in verbinding staat met de bak en dan de paddock met schuilstal. Er zijn verschillende doorgangen naar de binnenste weide.
De paarden gaan inderdaad graag het hele pad langs en nemen ook graag een sprintje, dat gaat soms akelig hard. Nadeel bij ons is dat de bodem bij nat weer te zacht wordt en ze het pad kapot trappen. Omdat het pad bij ons ook in de winter gebruikt wordt om de paarden hun dagelijkse paar uurtjes gras te kunnen geven, wil ik het niet kapot laten lopen. Dat is de eerste winter gebeurd en daar hebben we de rest van de winter behoorlijk last van gehad. Het pad is te groot en te lang om helemaal te kunnen verstevigen. totale lengte is ruim 800 meter, oppervlakte aan pad is is zo ongeveer 5000m2.

Voor ons is dit pad dus alleen te gebruiken in droge zomerperiodes of tijdens vrieskou, als het stevig genoeg is.

Ik ben nu bezig me met de plannen voor de herinrichting van ons terrein voor wanneer we de schuren en garage gaan vervallen. Daarvoor wil ik materialen en ideeen van HIT-actief en Paddock Paradise gaan combineren.

Dan krijgen we straks bij de stal een ruime inloopstal met bestraat pleintje voor de stal (is nu nog niet afgezet en dient nu nog als rotonde om te keren met auto (en trailer) Achter de stal en tussen stal en paddock/bak ligt een stukje bos met daardoorheen een bestraat pad van 3 meter breed, wat dan ook omheind wordt zodat de paarden zelf heen en weer kunnen lopen naar de deels bestraatte zandpaddock met schuilstal, hooibakken en buitenbak met doorgang naar het pad en de weide.

En tenslotte hebben we nog een pad om ons bosje heen lopen wat begint bij de stal en eindigt aan de andere kant van het pad bij de huidige ingang van de paddock, wat we er ook bij willen trekken zodat je een soort track/rondloop krijgt.

Zal kijken of ik binnenkort even een tekeningetje kan maken in een Google afbeelding zodat jullie een idee krijgen wat ik bedoel.
Kan misschien ook wel even foto's maken van de plannen en wat er nu al is.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 16:17

djoyce maar wat heeft hit dan van invloed op jouw aanleg? Ik begrijp dat je geen gebruik gaat maken van de voermachines.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 16:25

tess_84 schreef:
Wij hebben een stuk grond van om en bij de 30a, écht niet groot dus, ik heb ook maar één paard. .

Waarom al deze moeite doen voor één paard? Een paard alleen kun je toch niet optimaal gelukkig maken, met wat voor huisvesting dan ook ...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 16:31

Zo , ik heb ook even een voorbeeldje gemaakt , weiland van een ongeveer een derde hectare , zo'n 100 x 30 meter. Dat is dus zo'n 3000m2 en behoorlijk aan de kleine kant.

Dan kun je dat gewoon grasland houden , in 2 of 3 stukken verdelen , of je kunt er wat leuks mee doen zoals een track aanleggen , bvb. zo :

Afbeelding

Niet helemaal op schaal hoor :P

Onderaan het donkergrijze is een schuilstalletje , lichtgrijze ervoor dat is een bestraat erfje.
Het lichtgele pad ervoor dat is een uitloopje van zand o.id. of bvb. grasdallen , iig iets dat in de winter begaanbaar blijft.
Het donkerder gele is een paddock / bakje / longeerring. De rode streepjes zijn hekken / doorgangen.

Het groen is uiteraard weiland , het lichtgrijs is het looppad (de track) waar in eerste instantie nog gewoon gras staat.

Het donkergrijs dat zijn sluiproutes met een extra obstakel zoals bvb. grof puin of een dubbelsprongetje.

De bruine lijnen zijn afrastering.

Je hebt nu een heel gaaf looppad met allerlei bochtjes en gaatjes , verschillende stukjes gras , kunt er gewoon een soort natuurgebiedje van maken !
Supergaaf dat ze een route moeten lopen om ergens naartoe te kunnen , zijn ze al heel lang mee zoet om uit te vinden hoe ze nu precies ergens moeten komen en natuurlijk moet je ervoor zorgen dat er op elk punt iets interessants is.

Een plekje water , een paar plekken hooi , een plekje met gras , een plekje waar gerold kan worden , een plekje met een liksteen , een plekje waar lekker geschuurd kan worden...enz. enz. zodat elk hoekje en gaatje iets te bieden heeft. En ze kunnen lekker racen en doen , en in de zomer als de bodem goed is kun je zelf nog eens een stoer cross-parcours uitzetten ofzo :j

Met die track , aparte weitjes en de verschillende doorgangen kun je enorm veel variëren en het perceeltje wordt VEEL speelser en interessanter voor de paarden.