OPFOK, wat mag je verwachten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

friskie

OPFOK, wat mag je verwachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 13:17

Wat verwacht je van een opfok en hoeveel betalen jullie. Wat zit er allemaal in/niet in (ontworming....)
Voor-en nadelen??

friesiszwart

Re: OPFOK, wat mag je verwachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 13:57

Ik verwacht van een opfok dat zij doen wat is afgesproken.
denk daarbij aan de grote van de groep, hoeveelheid en porties per dag aan voeding, en naar buiten gaan en schone stallen, daarbij regelmatige ontworming en hoefsmid.

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 19:13

Ik wil dat mijn jaarling dagelijks buiten komt, en dan niet even een uurtje, maar de hele dag (ook in de winter).
Er moet een goed voerbeleid zijn, individuele aandacht (geen grote groepen), uiteraard schone stallen, ik wil op de hoogte gesteld worden als er iets is (ziek, ongelukje oid).
Ook wordt ik graag op de hoogte gehouden hoe het met hem gaat, omdat hij ver weg staat kan ik niet heel vaak er naar toe, dus dat gaat nu telefonisch of gewoon per PB.
Eigenlijk wil ik gewoon een opfok plekje waar ze ongeveer net zo met paarden omgaan en hetzelfde over 'paarden houden' denken als ik.
Na lang zoeken heb ik een topadres gevonden die aan al mijn eisen voldoet! +:)+ Ik kan geen nadelen bedenken, behalve dan de afstand... (zo'n 260 km maar daar kunnen de stalhouders weinig aan doen :+ )
Ik betaal 125 p.m. incl. ontwormen en hoefsmid (1 x in de 8 weken, maar de mijne moet eens in de 4 wkn dus om de maand betaal ik dan nog 25,- extra voor de hoefsmid)

friskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 16:46

En de papieren van je paard laat je dan daar achter? Want als er entingen moeten gebeuren...??

Rachelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 16:54

Thirsa_ schreef:
Ik wil dat mijn jaarling dagelijks buiten komt, en dan niet even een uurtje, maar de hele dag (ook in de winter).
Er moet een goed voerbeleid zijn, individuele aandacht (geen grote groepen), uiteraard schone stallen, ik wil op de hoogte gesteld worden als er iets is (ziek, ongelukje oid).
Ook wordt ik graag op de hoogte gehouden hoe het met hem gaat, omdat hij ver weg staat kan ik niet heel vaak er naar toe, dus dat gaat nu telefonisch of gewoon per PB.
Eigenlijk wil ik gewoon een opfok plekje waar ze ongeveer net zo met paarden omgaan en hetzelfde over 'paarden houden' denken als ik.
Na lang zoeken heb ik een topadres gevonden die aan al mijn eisen voldoet! +:)+ Ik kan geen nadelen bedenken, behalve dan de afstand... (zo'n 260 km maar daar kunnen de stalhouders weinig aan doen :+ )
Ik betaal 125 p.m. incl. ontwormen en hoefsmid (1 x in de 8 weken, maar de mijne moet eens in de 4 wkn dus om de maand betaal ik dan nog 25,- extra voor de hoefsmid)

zo'n adres heb ik ook, maar dan wel op een aanrijdbare afstand voor 165,- pm (alles incl.)
vind het toch wel prettig om 1 x in de twee weken te gaan kijken.
het kind is er overigens ook geboren, dus ik hoefde hem niet bij zijn vriendjes weg te halen :D

friskie schreef:
En de papieren van je paard laat je dan daar achter? Want als er entingen moeten gebeuren...??

paspoort hoort bij het kind, mocht er wat gebeuren kunnen ze hem wel vervoeren.
en voor het enten ook makkelijk.
moet van het weekend paspoort meenemen na het overschrijven op mijn naam...niet vergeten! :o

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 17:00

Rachell, dat is wel lekker. Het is idd fijn als je af en toe kan gaan kijken. Dat is het enige nadeel voor mij, hij staat zo ver weg.. maar ben gewoon zo tevreden, ben een echte mieperd wat mn paarden betreft en deze mensen vertrouw ik gewoon...

@ friskie, ik heb het paspoort ook bij het kind achtergelaten ;)

friskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 21:25

Als ik het zo allemaal lees, dan wordt het veulentje toch regelmatig aan de hand genomen (gezien de smid komt...) ikzelf zou verwachten dat ie dagelijks aan de hand komt of ben ik daar een beetje 'te erg' in? Als de smid of veearts komt, moet het veulen toch rustig kunnen staan. Dit kan toch niet als het om de 6 weken eens binnen komt....(24/7 buiten)

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 21:28

Ik vind dat je daar niet erg in bent, ik ben namelijk precies zo :)) Mijn hengstje komt dagelijks in handen en is supermakkelijk :j

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 21:30

friskie schreef:
Als ik het zo allemaal lees, dan wordt het veulentje toch regelmatig aan de hand genomen (gezien de smid komt...) ikzelf zou verwachten dat ie dagelijks aan de hand komt of ben ik daar een beetje 'te erg' in? Als de smid of veearts komt, moet het veulen toch rustig kunnen staan. Dit kan toch niet als het om de 6 weken eens binnen komt....(24/7 buiten)

Dagelijks in de hand is veel gevraagd. Wij hebben hier een 'kleine opfok' (niet mijn business hoor, maar heb er 2 jaarlinghengsten staan en op die wei staat ook mijn tinkerhengst en de kwpn'er van de eigenaar rijd ik) en ik ben er vrijwel dagelijks. Alleen heb ik ze echt niet elke dag in de hand. Ik loop 1 keer in de week om ze uit de wei te plukken en even te poetsen en ze worden elke dag even na gekeken of ze wondvrij zijn en rad lopen.

Is er iemand toevallig in die wei (ze staan samen met de rijpaardruinen) krijgen ze natuurlijk wel even een kriebel en een aai over hun bolletje.

Als de basis er goed in zit (die je dus meegeeft voor ze moeders verlaten) hoeft dit echt niet constant te worden herhaald.

De opfok die ik dus heb gekozen zit op welgeteld 8 km afstand, betaal 100 p/m en dit is excl. ontwormingen of smid.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 21:36

er zijn denk ik maar weinig opfokbedrijven waar ze elke dag een rondje met de veulens gaan lopen ;)
of het moet kleinschalig zijn?? Maar ik werk in een opfok, en daar staat er zoveel dat is niet te doen!
Als de hoefsmid komt worden ze gewoon 1 voor 1 gevangen. De ene vind het heel eng, de ander niet. De oudere kun je aan merken dat ze het al snappen en er rustig onder blijven.

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 21:41

Mijn veulen staat bij ebbers in brabant,

Hier wordt ze ontwormd, geent, bekapt.hiervan krijg ik keurig een lijstje wanneer wat is gebeurd
Staat in de winter binnen in grote loopstal met andere veulens, heeft de hele dag kuilgras en 3x daags brok.
staat altijd schoon (ik kom onaangekondigd op verschillende dagen en tijden, en is altijd schoon)

en staat zomers dag en nacht buiten in diezelfde groep.

Niekje08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 21:10

Onze jaarling staat op een manege waar ze ook een opfok voor jonge paarden hebben. In de zomer staan ze met de hele veulengroep op het land en in de winter staan ze in een groepsstal. De groepsstal is verdeeld in grote stallen, waar drie paardjes bij elkaar kunnen staan. De stallen zijn heel open en de paardjes kunnen gemakkelijk contact hebben met de paardjes naast en tegenover hen. Ze krijgen in de winter de hele dag door hooi.
De manege is gelukkig op 10 minuutjes rijden bij ons vandaan. Wij proberen iedere dag even heen te gaan. We halen haar dan uit de wei, wandelen wat, poetsen haar en geven haar wat brokken.
We genieten nu al volop van haar.
Het kost ons voor het tweede jaar 100 euro. Het derde jaar 125 euro en als ze drie is geworden gaat ze na de zomer in een stal alleen.

Wij zijn super tevreden met deze oplossing.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 16:41

Heb je het hier over zomer- of winteropfok?

Ik zelf reken voor de zomeropfok €50,= per maand inclusief wormkuur. 2 x daags controle. Jaarlingen beschikken over voldoende ruimte, gras en vers water. Geen grootschalige opfok
Winteropfok is een ander verhaal. Loopstal. Kosten € 130,- per maand inclusief wormkuur. Brok en voordroog zoveel als dat het dier nodig heeft. Vers drinkwater. Dagelijks weidegang (aan de hand brengen en ophalen). En natuurlijk een schone stal voorzien van voldoende bodembedekking.
Bekappen wordt door mijn hoefsmid gedaan, kosten zijn voor eigenaar. De eigenaar hoeft er niet bij te zijn. Dierenarts zelfde verhaal. Eigenaar wordt beslist ontzorgd op het moment dat hij dat wil, betrokkenheid van de eigenaar wordt uiteraard op prijs gesteld.

Niekje08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 19:07

Bij ons is er geen verschil tussen zomer- of winteropfok. Alleen in de zomer staan 24-7 op het land en in de winter moeten we haar zelf naar buiten brengen als we dat willen.
De hoefsmid en eventueel de dierenarts zijn ook voor eigen rekening. Met de hoefsmid maken we ook zelf de afspraken. En de dierenarts is natuurlijk alleen als het nodig is. De wormkuur zit er ook bij in.
Dus de kosten bij ons nogmaals: het eerste jaar 75 euro
het tweede jaat 100 euro en het jaar dat ze drie worden tot na de zomerperiode 125 euro. Daarna gaan ze alleen op stal.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 19:14

Ik ben vandaag toevallig bij een opfok voor mijn jaarlinhengst wezen kijken
en de opfok voldeed precies aan mijn eisen

kleine groepen, ruime verlichte en frisse loopstallen, mooie grote weides waar ze zolang mogelijk opstaan, in de winter dagelijks paddocks en veel ruwvoer met extra aanvulling van vitalitybrok
bezoeken wanneer je maar wilt, behandeling als eigen dieren
veel rust....

inclusief wormenkuren,zomer 90,- winter 135,-
speciaal voor hengsten en ruinen, merrie's verboden :P
voor hoefsmid en entingen en dierenarts krijg je een belletje,mag je zelf bepalen of je erbij bent of niet (ik wil dat perse wel) die zijn wel voor eigen rekening,paspoort blijft ook in mijn bezit :j

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 09:03

ik heb mijn jaarling ook in opfok staan
zomers 24 weidegang kuddes van veulen tot volwassen zodat volwassen de kleine opvoeden
incl 2 keer per jaar bekappen (meerdere keren kan maar wordt dan in rekening gebracht)
ontwomingsschema meegenomen

zwinters grote loopstal met vaste buitenloopstuk op verharding dus geen drassig bedoeling dus
zwinters staan ze met leefdtijdgenootjes niet de volwassenen

vole verzorging passen goed op veulens
wordt in de hoogte gesteld als er veranderingen zijn van veulen

perfect plekkie
laat haar staan tot 2,5 jaar

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 09:07

toendertijd was het 50 euro wat ik per maand betaalde. dieren werden goed in de gate gehouden. stonden in groepen op het land en werden ontwormd en als er een da nodig was dan werd die gebeld en de eigenaar ook.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 10:46

Ik zelf ben niet tevreden over de opfok in nederland m.u.v. Erma Sieling(dacht dat ze zo heette). Dat is ook de reden dat ik de veulens zelf ga opfokken tegen de tijd dat wij gaan fokken, er is namelijk genoeg land dus die 4 veulens dat kan echt wel.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 12:56

daffie1986: kan je jouw mening onderbouwen?

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 13:50

ikdoemaarwat; mee eens. Ik zie wel dat ik goedkoop ben, maar ik ga van het standpunt uit dat het ook betaalbaar moet blijven.
Daar komt bij dat mijn belang er voor mijn eigen 2 jaarlingen ook is dat ze met meerdere opgroeien. 'een klassieke win win situatie' :D

Daffie; Irma Sieling doet het inderdaad prima, maar zij is wel een prof. Van de andere kant is het zo dat je over haar ook wel mindere verhalen hoort. Ik ben ook blij dat ik de mijne bij huis kan houden. Niemand doet het zo goed als ik :+

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 13:56

Alani schreef:
ikdoemaarwat; mee eens. Ik zie wel dat ik goedkoop ben, maar ik ga van het standpunt uit dat het ook betaalbaar moet blijven.
Daar komt bij dat mijn belang er voor mijn eigen 2 jaarlingen ook is dat ze met meerdere opgroeien. 'een klassieke win win situatie' :D

:?

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 14:12

Ik ging wat kort door de bocht begrijp ik. en had na 'mee eens' even een enter moeten geven voor de leesbaarheid.

Wat ik met het laatste bedoel, is dat ik er niet rijk van hoef te worden en een groot verschil in prijs heb zomer- en winterperiode.

Bien ik weer duedelijk?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 14:26

hihi eigenlijk niet want ik lees dan mijn tekst terug en dan die van jou en dan denk ik dat jij een andere bokker haar tekst verward met die van mij :P
of ben je het eens met de visie die ik heb over de opfok die ik hierboven beschreef?

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 15:35

ikdoemaarwat schreef:
daffie1986: kan je jouw mening onderbouwen?

Jawel hoor. Ik ben van mening dat paarden in de opfok te weinig kilometers maken en dat onbeperkt voeren slecht is en al helemaal in combinatie met elkaar want dat verhoogt de kans op OC/OCD. Bij ons thuis hebben we een betonpad met vooraan een voerhek, het betonpad loopt naar achter met links een groot land voor de koeien en rechts eerst een zandplaat voor de kuil en daarachter een winter weidje. De paarden zouden aan de voorkant eruit kunnen naar het voerhek, maar we gaan het hek verzetten naar de achterkant zodat ze een pittig stuk over het betonpad heen moeten dit is namelijk weer goed voor het hoefmechanisme en sterkere pezen en botten. En bijkomend voordeel is dat je ze ook vaker in handen kan nemen om ze handmak te maken en je kan ze zelf in de gaten houden. Op de meeste opfok bedrijven kunnen de paarden in een paddock(zand) en hoeven niet veel kilometers te maken in de winter naar het voerhek. Hoop dat ik het duidelijk uitgelegd heb. Ik heb geen ervaring verder hoor met Sieling, maar was meer een conclusie uit het bezoek aan de internetsite.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 16:28

We komen d'r wel :+
Ik bedoelde idd de visie over de opfok
He best lastig als ik mezelf alleen maar snap :o
ikdoemaarwat schreef:
hihi eigenlijk niet want ik lees dan mijn tekst terug en dan die van jou en dan denk ik dat jij een andere bokker haar tekst verward met die van mij :P
of ben je het eens met de visie die ik heb over de opfok die ik hierboven beschreef?