Onkruid wegspuiten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Krips

Onkruid wegspuiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 21:54

Hallo, :)

Ik ga elk jaar ongeveer een maand lang op vakantie en dan gaan mijn paarden fulltime naar een andere wei. Nu staan ze dagelijks in mij eigen wei en 's nachts op stal. Ik gebruik die maand rust voor mijn wei altijd om hem te laten herstellen en weer bij te zaaien. Nou heb ik best wel veel last van zuring (volgens mij, een soort doorgeschoten sla) brandnetels en nog wat van dat onkruid op de plekken waar de paarden mesten en dus niet eten. Een paar keer per jaar knal ik er met de bosmaaier over heen, maar dat komt natuurlijk gewoon weer terug. Er allemaal uittrekken is super veel werk én super lastig. Zeker de doorgeschoten sla is er bijna niet uit te trekken. Dus ik zat te denken om het dan maar weg te spuiten. Nou spuiten ze hier in de tuin altijd met round-up. Kan ik zo een soort onkruidverdelger gebruiken als de paarden er daarna een maand niet op staan, of blijft dit schadelijk?

Alvast bedankt.

Ibbel

Re: Onkruid wegspuiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 05:24

Round-up doodt alles, ook je gras. Dus dat wil je niet gebruiken.

Er zijn hier overigens meer dan genoeg topics over. Natuurlijk kan je onkruid spuiten, en natuurlijk is dat niet schadelijk voor je paarden na een tijdje. Anders zou er geen koe of paard meer gras hebben.
Wachttijd is 1 week, of na de eerste bui, whatever comes first.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 12:40

Even hierop inhakend...
Hoelang na het spuiten (zonder regen erna) ga je zien dat het gaat werken??

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 13:45

ik heb vorige week round-up gebruikt. ik heb het (wel goed verdunt natuurlijk) met een plantenspuitje op de planten gespoten. ik heb echt de straal stand gebruikt omdat je met de spray stand meer verneveld en dan inderdaad meer raakt dan je wilt. en er zal gerust wel wat gras doodgaan hoor, maar als de onrkuid weg is dan komt er toch een redelijk stuk bloot te liggen waar geen gras op staat dus zal je dit toch moeten doorzaaien. dus dat beetje gras wat ik per ongeluk raak maakt voor mij niet zoveel uit.
bij mij zie zag ik na een paar dagen al wat resultaat, maar omdat ik het flink verdunt had schoot het daarna niet zo meer op, maar nu na een week zie ik echt dat vanonderaf de plant langzaam aan dood gaat.

in princiepe kunnen ze na een regenbui het land alweer op, zelf hou ik zoiezo twee weken aan, en ik denk nog langer, omdat ik het daarna ook nog wat doorzaai en dit ook rust nodig heb.

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 13:49

beter MCPA gebruiken om zuring/onkruid te bestrijden. Met Round Up spuit je ook gras kapot.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 13:51

Ik gebruik altijd zelf de mcpp en huhhh kom niet meer zo op de andere.....
Koop ik bij de welkoop is voor onkruiden in je gras maar dood je gras niet.
Met dit weer als nu zie je het na een dag al want dan hangt alles al slap.....
Ongeveer een week je paarden er niet op wat de rest ook zegt.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 13:52

freespirit schreef:
beter MCPA gebruiken om zuring/onkruid te bestrijden. Met Round Up spuit je ook gras kapot.

Whahaha die bedoel ik dus, dit meng ik en spuit alle onkruid ermee dood

K_W_P_N_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 15:38

Wij gebruiken altijd MCPP en werkt vooral met dit weer heel snel. Wel laat ik de wei dan twee weken met rust. en trek dan al het doodgespoten onkruid weg.

Urnie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 15:44

Ik gebruik ook MCPA, ook goed voor brandnetels.
Zuring is gewoon rotzooi, gewoon spuiten, er zitten giga wortels aan en je komt er ook nooit van af als die wortels blijven zitten of nog erger als er zaad in komt dan zit het jaar erop heel je wei eronder.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 18:16

Ik begin nu al wel duidelijk te zien dat het spuiten gaat werken. De paardenbloemen hangen er zielig bij en beginnen al bruinig te worden.

Bontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 18:19

Alleen round-up werkt niet altijd even goed. De versie in die kleine busjes die je gewoon bij de GAMMA e.d kan halen is zelfs nog verdund dan de originele. Ken je iemand met een spuitlicentie? Die persoon kan wel goed gif halen (geloof dat je twee soorten moet mengen) en het bij jou in het weiland behandelen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 18:39

Test ook de zuurgraad van je wei, te zuur geeft ook meer kansen voor zuring, boterbloem, etc. Anders blijf je je een ongeluk spuiten, omdat de groeiomstandigheden voor het onkruid te gunstig blijven.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 18:48

Urnie85 schreef:
Zuring is gewoon rotzooi, gewoon spuiten, er zitten giga wortels aan en je komt er ook nooit van af als die wortels blijven zitten of nog erger als er zaad in komt dan zit het jaar erop heel je wei eronder.

Werkt MCPA ook voor de distels? En waar kun je het bestellen/kopen?

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 22:10

suus_ schreef:
Urnie85 schreef:

Werkt MCPA ook voor de distels? En waar kun je het bestellen/kopen?

Je kunt het kopen bij de boerenbond/welkoop.......
Of MCPA werkt voor distels weet ik niet zo uit mijn hoofd kan ook zijn dat daar de MCPP voor werkt.
Staat wel achterop de fles maar daarom meng ik altijd deze twee (geleerd van een boer die met machine spuit) en dan dood je eigenlijk alles van onkruid in weiland.

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 22:14

Wij spuiten ook de zuring met MCPA... werkt prima!

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 09:23

Dank je tinkersjakie! Ik moest toch nog naar de welkoop dus dan kijk ik daar ook gelijk even naar :P.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-10 09:40

Bedankt voor alle reacties :) Ik ga even bij de Welkoop kijken. Ik heb wel alle boterbloemen eruit getrokken, nu met die droogte kwamen ze er zo uit. Maar die zuring is echt verschrikkelijk dus die ga ik dan spuiten voordat de paardjes 'uit logeren' gaan.