paardvriendelijke huisvesting, hoe toegepast?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

paardvriendelijke huisvesting, hoe toegepast?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 12:20

Al een tijdje ben ik erg geïnteresseerd in hoe mensen proberen hun paarden zo paardvriendelijk mogelijk te huisvesten. (veel buiten/frisse lucht/beweging/ruwvoer en sociaal contact)

Heb me uitgebreid geörienteerd op het HIT-actief concept en mensen die hun accomodatie met dat idee in hun achterhoofd hebben ingericht, ben op bezoek geweest bij Stal Mansour, heb gezocht op internet naar voorbeelden van natuurlijk huisvesten, en gezocht naar mensen die het idee van Paddock Paradise in de praktijk hebben toegepast in meer of mindere mate.

Het zou natuurlijk prachtig zijn als we hier paarden het hele jaar desnoods 24 uur per dag op prachtig onderhouden, wintervaste weilanden konden houden. Helaas is dat vaak niet het geval, en ook niet elk paard is daar geschikt voor. Veel mensen proberen ieder op hun eigen manier daar oplossingen voor te vinden om te voorkomen dat de paarden in de diepe modder staan, of juist de hele tijd op stal moeten. Hun paarden te veel invallen bij slechte weersomstandigheden, of juist te dik worden.

Ik zou het erg leuk vinden als mensen hier hun voorbeelden met uitleg, toelichting en (gelinkt i.v.m. verbod op foto-verzameltopics) beeldmateriaal zouden plaatsen van hun eigen particuliere of pensionstal waar men voorzieningen heeft getroffen om de paarden zoveel mogelijk het hele jaar buiten te kunnen houden (hoeft niet 24 uur per dag te zijn in de winter, maar toch liefst wel overdag hele dag).
Dus bijvoorbeeld voorbeelden van indelingen terrein met stallen/schuilstallen/inloopstallen/andere schuilmogelijkheden, bodemprobleemoplossingen met hun voor- en nadelen, paddocks, tracks, verhardingen, en natuurlijk oplossingen voor het bijvoeren met ruwvoer.

Hier thuis proberen we ons terrein ook steeds beter in te richten.

Ik zal hier mijn eigen voorbeeld geven...

We wonen hier nu 2 jaar en toen we hier net kwamen wonen dachten we dat met 3ha weilanden een 20 bij 60 bak en een schuilstal in de maak, we de paarden wel het hele jaar door 24 uur per dag buiten konden laten lopen.
We hadden een buiten en binnenomheining geplaatst met verschillende doorgangen die we naar behoefte open of dicht konden zetten zodat de paarden zelf heen en weer konden lopen tussen wei en bak en de bedoeling was dat ze dan terug zouden komen voor het hooi en water en zo veel zouden bewegen.
Dat viel dus flink tegen! Tot januari (2007) ging het goed, daarna werd het steeds natter en natter, en het land ging hard achteruit. Het gras raakte op en het pad bleek niet bestand tegen het vele heen en weer geren van de paarden. want ja, zo'n lang stuk nodigd natuurlijk wel uit tot een sprintje!.

Modder, diepe modder, wel tot hun knie"en wegzakken op veel belopen stukken... een bak die bij de erge regenperiodes van februari/maart 2007 veranderde in een Noordzee kustlijn met voor de helft water erop, en land wat zo soppig en zacht werd dat er van de zode en het gras niets over zou blijven als we ze er de hele winter onbeperkt op zouden laten. Geen droge plek meer om te liggen.

Tja, en toen moesten we wat. Dus in februari 2007 een noodstal gemaakt in 1 van de kapschuren en de schuilstal met balkjes afgezet tot 2 afsluitbare stalletjes van zo'n 3 bij 3
Toen werd ook de grond omgezet tussen bak en weidehek, omdat daar geen doorkomen aan was door de diepe, waterige modder, en gelijk maar een paddock gemaakt rond de schuilstal, zodat die ook beter toegankelijk en bruikbaar was. Helaas wordt dat eerst drijfzand als je grond omzet als het zo nat is, en met matten erover konden we in elk geval van stal naar bak en hek komen.
De paarden konden nu als de bak te nat was 's nachts opgesloten worden om op te drogen.

Een ander probleem waar we tegenaan liepen was dat ze het hooi elke keer uit de hooibakken gooiden, (of gewoon de hele bak omgooiden) het vervolgens als toilet gebruikten en dan honger hadden de rest van de tijd...
Daarom kochten we 2 grote hooinetten via hooinet.nl
Dat beviel erg goed! Veel minder hooiverspilling, en konden nu veel meer hooi in 1 keer voeren.

Er werden zomer 2007 2 extra tijdelijke stallen in de grote kapschuur zodat de paarden daar bij slecht weer/slechte bodem ook binnen konden staan. Er werd nog een venster gemaakt tussen de kleine en grote kapschuur zodat bij 3 paarden er niet 1 alleen bij de schuilstal hoefde te blijven, maar ze gewoon samen konden staan.

De paddock herfst 2007 voor het bestraten
Plannen werden gemaakt om een deel van de paddock te laten bestraten. Net als het deel tussen het bos en weidehek.
Ook moest er een mestbak komen en het zandpad van kapschuren naar de wei/bak moest ook verhard worden.
November 2007 was het af. Helaas hadden ze wel onze bak kapot gereden, en daar hebben we erg veel last van gehad de rest van de winter.

De paarden konden nu echter altijd ruim op droge bodem staan. Deze winter hebben we de paarden veel eerder korter op het land gelaten en af en toe een periode niet als het echt te nat was, en zo hebben we de hele winter gras gehad voor de paarden en werd het land veel minder stuk gelopen. We brachten en haalden ze aan de hand en lieten ze in de winter niet meer vrij heen en weer lopen om het pad te sparen. Bij erg slecht weer en natte bodem gingen ze 's nachts op stal, en stonden ze van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat buiten in de paddock evt. met bak er nog bij. Zodra ze buiten weer droog konden liggen bleven ze 's nachts weer buiten staan.

Hier de foto's van hoe het er nu uit ziet
Afbeelding
Afbeelding

Deze zomer staat er nog het draineren van de bak en paddock in de planning, in de hoop dat die dan in de winter beter droog blijven, zodat de paarden nog minder vaak op stal hoeven 's nachts.

Ook nog het bouwen van hooiruiven, die ik wil integreren in de omheining van de paddock. Het liefst ruiven die van boven dicht zijn zodat het hooi droog blijft en van voren speciaal gaas ervoor hebben zodat ze beperkt kunnen eten en het hooi niet meer in hele plukken tegelijk uit de bak kunnen trekken. Op die manier hoop ik het aantal voerbeurten terug te kunnen brengen, zonder dat ze zich heel snel volproppen en dan een tijdje zonder eten staan, of het hooi/voordroog verregend.

Voor volgend jaar staat het vervangen van de kapschuren en garage in de planning en dan hoop ik een grote paardenstal te kunnen plaatsen die ik flexibel in kan delen als inloopstal, met mogelijkheid eenvoudig op te delen in aparte stallen.

Ik ben heel benieuwd naar jullie plekjes en oplossingen en hoop veel creatieve oplossingen te zien!

Monatoetke

Re: paardvriendelijke huisvesting, hoe toegepast?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 13:45

Ik heb zelf nog geen foto's aangezien we binnenkort het e.e.a. gaan veranderen maar hier alvast mijn beleving van mijn paard natuurlijk stallen.

Ik heb samen met een vriendin van me een weiland van 1 ha (gehuurd) helaas hebben we dus geen optimale ruimte maar we maken er het beste van.

Het weiland is opgesplitst in 2 delen en er staan 2 (binnenkort 3) schuilstallen op (aan elkaar vast)
1 deel van de wei is net wat groter en is onze zomer wei (i.v.m. lekker speels rennen, en lekker eten) het andere deel is dus iets kleiner i.v.m. het stuklopen van de grond.

De waterbak en schuilstallen zijn te bereiken vanaf ieder gedeelte van de wei d.m.v. het verzetten van de draad.

Het probleem waar wij dus tegen op lopen is dat het gedeelte wat altijd open staat (bij de stal) altijd in de winter enorm kapot gelopen wordt. Wellicht dat we dit gaan verharden met tegels.

Op het moment hebben er continue 3 paarden gelopen en in de toekomst zullen dat 4 worden.

In de zomer voeren we niks bij, dit is ook onnodig omdat er veel kruiden (zoals klavers) en veel gras groeit. In de winter krijgen ze i.v.m te weinig gras natuurlijke muesli en hooi bijgevoerd.

We hebben 1 quarter, en 2 arabiertjes daar staan zonder problemen. In weer en wind staan ze buiten, enkel in de zomer lopen ze de stallen in i.v.m. de hitte. Zo zien wij dus dat ze liever buiten staan.

Binnenkort als het e.e.a. verandert zal ik foto's en een nieuwe beschrijving maken.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 22:10

Wat leuk en duidelijk gedaan! Ik doe erg veel ideeen op met dit topic!

Ik ben zelf bezig met een grote paddock in mijn weide, zodat ik de paarden s winters niet in de bak of longeerring hoef te laten.

Ik zit met hetzelfde probleem mbt de paddock. De paarden gaan dit van de winter kapot lopen. Nu heb ik daar de eerste winter geen moeite mee, omdat ik dan van de zomer mooi kan gaan bestraten als ze al het gras eruit gelopen hebben.

Hoe ga jij de drainage in jouw paddock aanleggen btw? Je hebt al bestraat, dus dan zou je alles overnieuw moeten gaan doen?!?!

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 01:03

Leuk topic! (Ik ga je even na-apen Haha!!)

Mijn jaarling staat in pension. 24/7 buiten, jaarrond op de weide, 4 hectare ongeveer met nu 12 paarden (teveel imo). Het hele jaar door is de weide open en blijft ook toegaanbaar voor de paarden. Uiteraard is er veel te weinig gras voor het hele jaar en worden de paarden van oktober t/m april (!) bijgevoerd met hooi. Hooi krijgen ze in de schuilstal, die gelukkig héél groot is en waar ze volop gebruik van maken. De schuilstal heeft 2 grote in-en uitgangen en 1 zijde heeft tralies waarachter het hooi ligt (zo als hier: http://www.degoudenhoep.nl/images/opfok01-klein.jpg (ik heb zelf geen foto's, het voorbeeldplaatje komt van google!). Voordeel hiervan is dat ze niet op het hooi kunnen gaan staan, het niet overal gaan rondstrooien en dat het binnen ligt en dus schoon blijft en niet weg waait.

Het pad van de weide naar de schuilstal is sinds kort verhard omdat ze daar ook echt tot hun knieën in weg zakten. De paarden hebben ook altijd toegang tot de gedraineerde paddock, het hele jaar door blijft deze goed droog.
Vorig jaar winter is het laagste deel van de weide, dat echt te nat was geworden en waar waarschijnlijk nooit meer gras zou groeien, opgehoogd met een flinke bult zand.

'S winters zijn ze niet zoveel op de weide te vinden omdat ze hooi eten in de schuilstal en droog willen staan/liggen in de paddock. Dit werkt voor de weide natuurlijk weer in zijn voordeel. Ik ben wel blij dat de weide, mede daardoor, gewoon het hele jaar open kan blijven. Om te rennen en te spelen trekken ze namelijk graag het land op, het is een prettig idee dat ze in hun ruimte niet beperkt worden 's winters.

In een uithoek van de weide is een gat gegraven zodat er een waterplas is onstaan. Het grondwater zakt daar naar toe waardoor de rest van het land aanzienlijk droger blijft.

De paarden krijgen alleen hooi/gras en worden niet om vaste tijdstippen gevoerd, dit om te voorkomen dat ze bij hek gaan staan en één gedeelte kapot lopen. Verder heeft de weide een stuk of 6 ingangen dus als je een paard komt halen neem je telkens een andere route Haha!. Alle 4 hectaren worden precies evenveel benut en zo voorkomen we kale stukken land.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 02:03

Ik ga ook even kijken of ik foto's kan maken, ik heb alleen geen prachtige paddock en stallen, ze staan hier echt vrijwel het hele jaar dag en nacht buiten.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 03:10

Kijk, dit is nu een geweldig topic. Leuk idee!
Mooi stekkie joyce Lachen

Bij ons lopen ze 24/7 buiten met schuilstal. gedeelte voor de stal is verhard en wij wisselen continu van weiland. De stal heeft twee in/uitgangen zodat de lagere in rang altijd kan 'vluchten'. Er is 1 grote winterwei waar ze s winters continu opstaan, tot nu toe hebben we geluk en is hij nog geen 1 keer opnieuw gezaaid en netjes heel gebleven.
Wij gebruiken hooibakken en inderdaad lopen wij ook tegen het probleem aan dat ze het hooi eruit gooien ( sommige doen dit wel sommige niet)
Waterplaats en hooibakken en stal liggen verder uit elkaar zodat ze hun beweging krijgen.
graag zou ik nog een zandpaddock willen voor de winter, dit om meer gras te besparen voor de zomer.
Misschien doe ik hier nog meer ideeen op. een waterplas lijkt me ook super maar zou bang zijn met dat stilstaand water. Verder zou ik als we onze weiden nogmaals gaan veranderen kiezen voor een wat natuurlijker landschap zoals wat heuvels en bomen in de weide.
Onze paarden worden ook niet op vaste tijden gevoerd, in de zomer hebben ze mineralen en zoutstenen tot hun beschikking en swinters krijgen ze zonodig een kleine portie meusli (melassevrij) bijgevoerd. Ook leggen wij graag wat wilgenstronken in de weide. overigens is hier ook de beschikking tot 24/7 hooi. Hoe doen jullie het met uitmesten? wij mesten wekelijks alles uit, zo ook de weides.
ik ben nu niet thuis, maar zal binnenkort weleens foto's plaatsen.
@joyceB heb je die dazenval zelf gemaakt?

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 06:33

ziet er goed uit.
ik zelf heb ook 2 noodstallen en 1 schuilstal, er word een nieuwe schuur gebouwd.
de stallen zijn er al alleen de schuur nog Bloos
die dazenvanger helpt die?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 10:11

Bedankt voor de complimenten Knipoog

Over het draineren...
We laten het draineren door een drainagebedrijf.
Er komt een hoofddrain over de korte zijde (hoefslag) bij de bestrating, met daaraan de lange drains over de volledige lengte van (ruim) 60 meter. Vanaf de hoofddrain komt er een lus door de paddock omdat dat zanddeel maar erg klein is.
De sleuven voor de drainage worden met een speciale machine (achter een auto geloof ik) gemaakt, dus dat levert niet veel schade aan de bak op. Er komen bij de aansluitpunten op de hoofddrain inspectieputjes en aan het eind van de drain een pompput met een pompje waarmee het water in de naastgelegen sloot kan worden gepompt als het waterpeil te hoog komt. Op die manier kunnen we altijd (als het goed is Knipoog ) blijven afwateren, en de bak droog houden.
Alleen waar de stroomleiding voor de pomp langs moet wordt even puzzelen en uitzoeken. Denk dat we die via langs de bestrating aan gaan leggen, want anders moeten we inderdaad wat loshalen en dat doen we liever niet.

Leuk Dani62! Ik ben gister met een vriendin ook al even wezen oriënteren op voederwanden voor in de geplande nieuwe stal. Ik ben nog flink aan het stoeien met de maten en indeling voor de inloopstal/stallen met uitloop omdat we maar beperkt mogen bouwen in m2 en ik eerlijk moet delen met mijn vriend Tong uitsteken.
Bij een vriendin even in haar opfokbox staan voelen en dromen om me een voorstelling te geven van de ruimte bij een bepaalde afmeting Haha!. De schuilstal is maar geschikt voor 2 paarden, en wil daarom graag dat de inloopstal ruim genoeg is voor allemaal.
Er lopen nu 4 paarden, maar wil wel graag ruimte hebben voor 2 of 3 meer. (7 is het maximum voor hobbymatig paardenhouden hier)

Het is mijn bedoeling dat de paarden dan eventueel vrij heen en weer kunnen lopen tussen de inloopstal met bestrating eromheen (er moet dus ook omheining komen van stallen/bestraat pleintje, langs pad naar paddock en bak) Op die manier hebben ze in natte tijden veel meer loopruimte. En kun je, indien nodig, de bodem van de bak sparen.

Hoe lang is bij jullie het pad van wei naar stal en hoe is het verhard? Hebben jullie ook problemen met glijden als ze gaan rennen? Of wandelen ze rustig heen en weer?
Is er nog iets speciaals (behalve drainage) met de paddock gedaan dat hij zo goed droog blijft? speciale ligging, speciaal soort zand? Is hij zwaar/mul als hij droog is?
Dat gat is een leuk idee! Kunnen ze gelijk daaruit drinken en in pootje baden in droge tijden...

Jeevan,Anneliesdj en Timokyana: ben benieuwd naar foto's Haha!

Vrouwke en Timokyana, de dazenval is de originele LOER uit 2007. Hij vangt dazen en andere vliegen, dus in dat opzicht werkt hij Tong uitsteken Dit jaar hebben we minder last van dazen dan vorig jaar (Ze zijn later en minder in aantal) maar weet niet of dat dankzij de LOER is of dat het dit jaar gewoon minder gunstig is voor de dazen omdat het in juni zo vreslijk warm en droog was.
Vorig jaar was juni erg nat en het land ook, toen hadden we er veel meer last van nl.

Ik hoop natuurlijk op nog veel meer beschrijvingen, leuke ideeën en foto-reportages!

Hier nog een hele goede link met veel voorbeelden hoe je ruiven kunt maken. Zoiets wil ik dus maken voor in/langs de omheining
http://www.swedishhoofschool.com/hayfeeders.htm

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 10:51

Oh ja,
Hier wordt hooi of voordroog gevoerd, zoveel mogelijk van eigen land. Bijvoeren is afhankelijk van de conditie van het paard en de energiebehoefte. Mijn pony krijgt alleen wat vitamine/mineralenkorrel, met evt. een handje granen als hij gewerkt heeft, mijn KWPN-merrie voer ik na het rijden een half schepje granen en ook nog vitamine/mineralenkorrel bij. In principe doen ze het prima op het ruwvoer en hebben ze krachtvoer niet nodig om in conditie te blijven. Zo doen de anderen het ook.

Er wordt wel bemest, 1 of 2x per jaar met eigen paardenmest (voorjaar/najaar) en daarnaast nog in het voorjaar en tussen de maaibeurten door met gier en/of kunstmest.

Tussendoor ruimen we 2x per dag de mest op uit weide en evt. bak/paddock/schuilstal. Zo blijft de weide schoon en eten ze hem vrij netjes egaal af. We geven ze gras bij met stripbegrazing. Op die manier kunnen we de hoeveelheid gras beperken, doordat ze onder de draad door eten en maar een smal reepje tegelijk krijgen (2x per dag een klein stukje ipv 1x per dag de hele hoeveelheid) poepen en plassen ze minder makkelijk in het langere gras (is hun hobby Knipoog ) en vertrappen het ook veel minder. Zo doen ze langer met hetzelfde stuk gras en blijft het netter en eten ze beter verspreid over de 24 uur...

Monatoetke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 11:07

Aankomende week ga ik op zoek naar een weiland dichter bij huis, mocht ik niks vinden blijf ik op het weiland wat ik eerder beschreef dan wordt het ook aangepast.

Het huidige weiland is op het moment alleen afgezeten met stroom lint op van die witte kunststof paaltjes. Als ik daar blijf zal er op iedere hoek een houten paal komen voor stevigheid. Ook op de plekken waar een poort komt of waar de scheidingsdraad komt worden houten palen gezet.

Het hooi voeren we gewoon vanaf de grond. Bij nat weer in de schuilstal en bij droog weer maken we 4 hopen met hooi zodat ze "bewegend eten". Ook voor een betere spijsvertering. Het mindere is dat er dan hooi verspilt wordt. Hier moet ik nog een oplossing voor vinden.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 12:01

joyce B schreef:
Hoe lang is bij jullie het pad van wei naar stal en hoe is het verhard? Hebben jullie ook problemen met glijden als ze gaan rennen? Of wandelen ze rustig heen en weer?

Hier zie je het pad toen het nog niet verhard was. Het pad loopt tot aan de weide en de ingang van de paddock is nu aan de andere kant, (meer beweging!) verhard met de tegels die je links ziet liggen Haha!. Op de foto is het pad smal afgezet, het is nu een stuk breder.
Meestal wandelen ze er rustig overheen, maar de jonge paarden willen nog wel eens crossen! Geen problemen met uitglijden eigenlijk, ze lopen hier sowieso niet op ijzers, hebben goede hoeven met veel grip. De meeste zijn ook echt doorgewinterde buitenpaarden, oefening baart kunst denk ik dan Lachen!
Citaat:
Is er nog iets speciaals (behalve drainage) met de paddock gedaan dat hij zo goed droog blijft? speciale ligging, speciaal soort zand? Is hij zwaar/mul als hij droog is?

In de zomer vind ik de paddock wel iets te mul. Geen idee wat voor zand/ligging etc. Ik zal dat eens navragen binnenkort.
Citaat:
Dat gat is een leuk idee! Kunnen ze gelijk daaruit drinken en in pootje baden in droge tijden...

De waterplas is de enige drinkvoorziening. Altijd water gratis en voor niets! De paarden krijgen zo telkens natte hoeven in de zomer (ze spelen er ook graag in zomers!). Ze moeten nu ook meerdere keren per dag het land over steken om er te komen. In de winter trappen ze het ijs zelf kapot, heel handig!

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 12:18

Erg interessant!
Het wordt hier goed duidelijk uitgelegd.

Onze paardjes staan in pension. Het paard staat 's nachts binnen, de pony's hebben een inloopstal.

Ik blijf dit wel volgen, want we hopen t.z.t. zelf een boerderij met "voldoende" grond te vinden.

Monatoetke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 12:53

Ja iedereen denk ik wel. Over een paar jaartjes ga ik ook kijken voor een huisje met grond. Ik heb gelukkig ook een paardenman die ook helemaal voor natuurlijk is dus dat is goed te doen Haha!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 20:27

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 21:29

Mijn paard staat sinds januari op een kleinschalige pensionstal (ik ben enigste pensionklant Haha! ).
Paarden gaan gehele jaar op het land. Afhankelijk van het weer zomers dag en nacht.

Er zijn 4 weides. 2 van 1 hectare, één van 1,25 hectare en een natuurgebiedje waar de Schotse Hooglanders in lopen. Paarden kunnen daar ook in lopen, bij gebrek aan gras. Maar komt zelden voor.

De wei van 1,25 hectare is voor drie paarden. Dat is de winterweide. Zomers wordt er van deze weide gehooid.
Daarnaast zijn er 2 weides van elk 1 hectare.

Door goed weideonderhoud, regelmatig omweiden etc hebben de paarden het gehele jaar door weidegang en dus ook gras.
Mijn paard staat er ideaal Lachen
Hooi van eigen land, je weet wat je voert aan je paard.

Wat ook heel fijn is dat de paarden zelf in en uit hun stal kunnen lopen.

Eerst zijn de stallen met daaraan vast de paddock, deze paddock loopt uit op de weides.

Ik ben erg blij met de mentaliteit van de stalhouder: lekker onbeperkt gras/hooi.

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 20:55

hee leuk topic. ik heb al een paar goede ideeen gezien. ik zal van mijn spulletje eens foto's maken. heel ideaal is het nog niet allemaal. maar ja doe elk jaar wat (heb ook nog steeds geen geldboom groeien Haha! )

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 11:19

Leuk zeg! Zo zie je maar weer dat iedereen het op zijn eigne manier doet.

Ik heb ze 24/7 buiten en ja heb niet heel veel ruimte dus blubber is hier vaste prik in de winter.

Wat mij opgevallen is dat ondanks de voorzienigen om droog te staan mijn pony's er voor kiezen om in de blubber te blijven.

Wij hebben een schuilstal, hooiruif in de omheining (volgens er nog meer) met bestraten stukken voor de stal, onder de hooiruiven, bij de waterbakken, zodat er altijd droog gegeten en gedronken kan worden.

Ondanks de blubber stukken hebben wij nooit hoefproblemen. De ruiven zijn groot genoeg voor onbeperkt ruwvoer in te doen.

Ideaal is het niet, al vraag ik me af of ik ooit tevreden zou zijn. Elk jaar zijn we weer bezig om verbeteringen te maken. Het bevalt de pony's prima zo en ons eigenlijk ook wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 11:22

Erg interessant en leerzaam, dit topic! OK dan!

Ik zal deze week wat foto's maken.

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 12:18

Bij ons lopen de paarden ook dag en nacht buiten, hoewel ze altijd naar binnen kunnen als ze dat willen. Ja

We hebben een stal met 3 boxen met deuren in de achterkant die altijd open staan, zodat de paarden naar believen in en uit kunnen lopen.
Via een betegeld stuk komen ze dan in een soort paddock (zandgedeelte) en hierachter ligt de wei.
Deze hebben we opgedeeld in 3 kleinere weides.

Omdat de wei erg laag ligt en dus zeer nat wordt als het regent, lopen de paarden het heel snel kapot.
Daarom hebben we het opgedeeld, zodat er altijd 2 stukken weides zijn die een periode rust krijgen en waar het gras weer kan aangroeien.

Overdag gaat het draad naar een weide open, waar ze de hele dag kunnen grazen.
Wel doen we aan stripbegrazing, omdat ze anders te veel gras binnenkrijgen en aan de dunne raken.
`s avonds kunnen ze de wei niet in, maar kunnen ze wel nog steeds in de paddock komen.

Helaas verandert de paddock ook hier in een blubzooi wanneer het regent, maar ze kunnen altijd op het betegelde stuk staan of in de stal.

De paarden krijgen `s morgens en `s avond een berg hooi voor de stallen, dus dit is eigenlijk onbeperkt.
`s avonds krijgen het paard en de D-pony een halve kilo brok en 3/4 kilo muesli.
De bejaarde Fjord krijgt dan ook een handje van beide omdat de rest ook krijgt. Knipoog

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 12:38

Sta sinds eind mei op een nieuwe stal bij een boer. Tot nu toe staat die van mij 24/7 buiten, maar de nieuwe stallen die gebouwd gaan worden worden als het goed is allemaal met een uitloopje. Moet alleen nog gaan kijken hoe het eruit gaat zien. En zolang als dat de wei het toelaat mogen ze op de wei.

dieszoemies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 20:00

heey, leuk topic

ik heb sins kort ook mijn eigen stukje, ik heb dan 1 hec, een bak van 40 bij 60 gedraineerd, dus die is alle dagen droog.

Ik heb geen stallen, maar er word een schuilstal van 4 bij 4 gemaakt die aan de bak vast komt te staan. ik zet de bak voor de helft af zodat mijn paarden zelf kunnen bepalen of ze droog willen staan, of lekker droog in de bak willen staan. of juist in de wei lekker willen grazen. maar ze zullen als ze naar de wei willen wel door de bak heen moeten, dus ze moeten ook even lopen.
ik heb nog geen flauw iedee hoe dit zal lopen, maar heb er een goed gevoel over. Ik wilde ook graag een soort actief stal. en natuurlijk 24/7 buiten. 1 aug, komen mijn paardjes er op te staan, en hoop dat de schuilstal er voor de winter staat natruulijk.

Er was eerst ook een padock naast de bak, maar wij hebben de omheining daarvan weg gehaald, en het zond laten liggen dit heb ik gedaan zodat ze daar e.v.t ook droog kunnen staan , en als ik grond werk wil doen, en me mam of vriendin wil alleen in de bak zijn kan ik ook nog even in de padock, deze blijft wel open zodat ze daar ook misschien op bij gevoerd kunnen worden als deze droger blijft dan de wei.

Mijn ruin stond afgelopen winter ook dacht en nacht buiten maar dan zonder schuilstal, dit vond ik best akkelig, maar hij heeft het overleeft gelukkig. mijn merrie echter stond zowat dag en nacht op stal :S wat ik ook vrezelijk vond. Dus toen was geen van beide ijgenlijk goed.

nu ik mijn eigen stukje heb, kan ik gaan kijken hoe (mijn soort actief stalletje gaat werken) anders zou ik het weer anders moeten aan pakken. Ik heb er zin in. Lachen

hier een paar foto's van mijn weiland en bak.

1) http://www.mijnalbum.nl/Foto-74J6JWE6.jpg
2) http://www.mijnalbum.nl/Foto-EJ4AF86A.jpg
3) http://www.mijnalbum.nl/Foto-C73R3XOQ.jpg
4) http://www.mijnalbum.nl/Foto-YIUTZT6Z.jpg
5) http://www.mijnalbum.nl/Foto-3ICHZGWY.jpg

Bij foto 4 zie je op de achter grond stallen staan, deze kan en mag ik echter niet gebruiken, omdat de mensen waarvan het officeel is geen muizen , en veel mest willen hebben. de stallen bijven echter wel staan, dus als er (ooit ) iets gebeurt met me paarden kan ik altijd in de stallen terecht.
Bij foto 4 helmaal links in de hoek komt de schuilstal te staan, deze blijft open en verbonden met de bak.
Vanaf de lantarenpaal tot naar de andere kant zet ik de bak af. En aan de zeikant van die lantarenpaal komt de nieuwe ingang naar de wei en de ander gaat dicht.

Denkt iemand of ik dit zo goed ga aan pakken, of heb je nog tips voor mij Lachen

het ziet er bij heel erg mooi uit. en die schuilstallen zijn echt heel mooi.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 11:36

Nog meer mensen die inmiddels foto's hebben gemaakt?

ben erg benieuwd!

dido4polly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 16:34

Hallo,

Deze week een boek gelezen waar ik helemaal weg van ben!
Paddock Paradise van Jaime Jackson.
Kende Jackson al wel als goeroe van natuurlijk bekappen.
Om dit te leren heeft hij jarenlang kuddes wilde mustangs
geobserveerd. Naast heel veel kennis over voeten leerde hij nog iets
anders: hoe groepen wilde paarden het gebied gebruiken waar ze wonen.
Ze gebruiken een aantal vaste paden die steeds weer kruisen met
aantrekkelijke plekken, zoals bijvoorbeeld drink- of rolplekken.
De paden - die ze uiteraard in de loop der tijd zelf gamaakt hebben -
voeren ze ook langs allerlei trekpleister zoals gras, kruiden, zout,
kalk. Ook zijn er enige vaste rust- slaapplekken langs de route.
Zo zijn ze een heel groot deel van de tijd in beweging, van de ene
attractie naar de andere.
De paden gaan vaak over hele stukken zeer ruwe grond, rotsachtig,
kiezels, lavasteen, enz. De voeten van deze mustangs zijn zo hard als
staal en perfect gevormd. Dit ondanks het feit, dat ze in najaar en
winter langdurig in sneeuw en nattigheid leven.
Jackson vergeleek dit met hoe wij paarden houden met "weidegang":
rondom vrij uitzicht en kamerbreed gras, de paarden staan grootste
deel van de tijd vrijwel stil te eten. Met alle nadelen - minder
beweging, risico van bijv. hoefbevangenheid etc. - vandien.
Veel minder sociale interactie, want ze hebben elkaar niet nodig om
de weg te vinden naar leuke dingen en om onderweg op te letten.
En, in het geval van "barefoots", door weinig beweging en uitsluitend
zacht gras onder de voeten geen natuurlijk in vorm en goede conditie
houden van de voeten.
Jackson bedacht, dat onze weides eigenlijk heel makkelijk en zonder
heel veel kosten om te vormen zijn naar iets, dat dicht komt bij de
omgeving van die wilde paarden. In het boek werkt hij dit heel
duidelijk uit, waarbij hij uitgaat van een normaal, dus zeker niet
enorm groot, stuk land. Het boek is uit 2006 en inmiddels zijn er op
internet sites te vinden van mensen die met dit concept aan de slag
zijn gegaan en het blijkt echt te werken.
Mij heeft het heel erg tot nadenken gezet, voor wie er ook meer over
wil weten:

http://www.mediaboek.nl/product/21845_P ... se?lang=nl

http://www.bitlessbridle.co.uk/articles ... elfare.php

http://www.successful-natural-horsecare ... adise.html

Ben ook erg benieuwd of iemand hier in Nederland al heeft ge-experimenteerd met de ideeën van Paddock paradise.

Groetjes,
Els

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 21:38

Ik heb maar een klein stukje wei, hier in de buurt is weinig te vinden, maar ik heb er het beste van geprobeerd te maken Lachen
De hele wei is ongeveer 3000m2, en daarvan is de helft (of iets meer eigenlijk) voor de pony van de eigenaren van de wei. Mag ik ook ábsoluut niet op komen Nagelbijten / Gniffelen
Dus mijn tinker heeft zelf ongeveer 1200 m2 wei.
Wij hebben het zo ingedeeld:
http://img.photobucket.com/albums/v684/ ... stic-1.jpg
Hij kan altijd zijn stal in, die ligt wat hoger dan de bak en wei, en met rubberen tegels en beton er omheen, dus altijd een plek om droog te staan. De stal ligt vast aan een klein stukje paddock, en ligt ook meteen aan de wei. Die eerste wei kan hij dag en nacht op, ook als het regent. De mesthoop ligt hier ook aan vast. Aan de ene kant een nadeel, want het gras er omheen eet hij niet, aan de andere kant een voordeel, want hij mest alléén naast de mesthoop, dus ik ben altijd binnen no-time klaar met poepscheppen Haha!
Overdag zet ik meestal de tweede wei ook open.
Af en toe laat ik die een week dicht, dan kan die bijgroeien. Maar de eerste wei kan ik jammer genoeg niet dichtlaten, dan kan mn paard niet meer door, en ik wil hem ook geen hele dagen op de tweede wei opsluiten.
Een keer per jaar maak ik dan een smal paadje langs de wei op, zodat hij toch naar de tweede wei kan, en de eerste even kan bijgroeien. Dat gaat heel goed, zelfs paadjes van nog geen metertje breed komt ie prima doorheen.
In de winter zet ik de eerste wei voor de helft af, tot aan de mesthoop. Daar loopt hij dan gewoon dag en nacht. Dat stuk blijft maandenlang goed, hij is altijd erg rustig op wei, en heeft natuurlijk van die fijne, brede hoeven die geen diepe gaten in de wei slaan Lachen Maar na de winter is dat stukje wei toch meestal een blubberboel, en dat zet ik dan in de lente even af, met een smal looppaadje ernaast zodat hij toch op de andere stukken wei kan komen. En dan kan het winter-stukje weer bijgroeien Lachen
Het is niet perfect, maar ik ben al lang blij dat hij dag en nacht, zomer en winter buiten kan lopen, en ook nog droog kan staan.
Het hooi leg ik altijd voor een deel in de stal, en het andere deel verspreid ik door de wei, zodat hij wat te zoeken heeft, want die wei is natuurlijk altijd helemaal kaal.
Het enige wat ik mis bij ons dat zijn de speelkameraadjes. De pony die erbij staat is rond de 30 jaar oud, kan nauwelijk zijn eten goed kauwen, loopt heel vaak kreupel en kent totaal geen paardentaal meer, wordt dus steeds in elkaar getimmerd. Daarom willen de eigenaren ze apart hebben staan. En voor nog een paard erbij is de wei gewoon niet groot genoeg.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 14:33

Bij mij staan ze ook 24/7 buiten. Vroeger stonden ze met regen altijd buiten, ondanks dat ze naar binnen konden. Van de nieuwe schuilstal maken ze veel gebruik.

Hier zie je een bovenaanzicht van de wei waar ze lopen. Het rode daar lopen ze in de zomer. Hier hebben ze genoeg aan, als ik ze meer geef, bersten ze uit de voegen. Het blauwe is de schuilstal en het groene geeft het kale stuk van mijn shet Grietje aan. Zij is bevangen geweest en staat het grootste gedeelte van de dag op dat stuk. Hans staat 's avonds bij haar. Overdag loopt hij bij Amber. Er staat een laag draadje tussen, dus ze kunnen gewoon snuffelen en kriebelen. In de winter krijgen ze dat gele stuk erbij. ze lopen het wel kapot en het is op sommige plekken wel blubberig. Daarom zorg ik dat er in de stallen een lekker dik droog pak vlas ligt. Kunnen ze toch droog staan. Planning was wel om het te verharden, maar daar hebben we nog geen tijd voor gehad.

Nog wat foto's:
Amber en hans op de winterwei
Winterwei en Grietje in haar paddockje (die is inmiddels vergroot)
De stal Dit was nadat het zo hard gestormt had. Halve dak waren we kwijt Huilen van het lachen Dit is ook ongeveer de periode waarin Grietje bevangen werd.