Heb me uitgebreid geörienteerd op het HIT-actief concept en mensen die hun accomodatie met dat idee in hun achterhoofd hebben ingericht, ben op bezoek geweest bij Stal Mansour, heb gezocht op internet naar voorbeelden van natuurlijk huisvesten, en gezocht naar mensen die het idee van Paddock Paradise in de praktijk hebben toegepast in meer of mindere mate.
Het zou natuurlijk prachtig zijn als we hier paarden het hele jaar desnoods 24 uur per dag op prachtig onderhouden, wintervaste weilanden konden houden. Helaas is dat vaak niet het geval, en ook niet elk paard is daar geschikt voor. Veel mensen proberen ieder op hun eigen manier daar oplossingen voor te vinden om te voorkomen dat de paarden in de diepe modder staan, of juist de hele tijd op stal moeten. Hun paarden te veel invallen bij slechte weersomstandigheden, of juist te dik worden.
Ik zou het erg leuk vinden als mensen hier hun voorbeelden met uitleg, toelichting en (gelinkt i.v.m. verbod op foto-verzameltopics) beeldmateriaal zouden plaatsen van hun eigen particuliere of pensionstal waar men voorzieningen heeft getroffen om de paarden zoveel mogelijk het hele jaar buiten te kunnen houden (hoeft niet 24 uur per dag te zijn in de winter, maar toch liefst wel overdag hele dag).
Dus bijvoorbeeld voorbeelden van indelingen terrein met stallen/schuilstallen/inloopstallen/andere schuilmogelijkheden, bodemprobleemoplossingen met hun voor- en nadelen, paddocks, tracks, verhardingen, en natuurlijk oplossingen voor het bijvoeren met ruwvoer.
Hier thuis proberen we ons terrein ook steeds beter in te richten.
Ik zal hier mijn eigen voorbeeld geven...
We wonen hier nu 2 jaar en toen we hier net kwamen wonen dachten we dat met 3ha weilanden een 20 bij 60 bak en een schuilstal in de maak, we de paarden wel het hele jaar door 24 uur per dag buiten konden laten lopen.
We hadden een buiten en binnenomheining geplaatst met verschillende doorgangen die we naar behoefte open of dicht konden zetten zodat de paarden zelf heen en weer konden lopen tussen wei en bak en de bedoeling was dat ze dan terug zouden komen voor het hooi en water en zo veel zouden bewegen.
Dat viel dus flink tegen! Tot januari (2007) ging het goed, daarna werd het steeds natter en natter, en het land ging hard achteruit. Het gras raakte op en het pad bleek niet bestand tegen het vele heen en weer geren van de paarden. want ja, zo'n lang stuk nodigd natuurlijk wel uit tot een sprintje!.
Modder, diepe modder, wel tot hun knie"en wegzakken op veel belopen stukken... een bak die bij de erge regenperiodes van februari/maart 2007 veranderde in een Noordzee kustlijn met voor de helft water erop, en land wat zo soppig en zacht werd dat er van de zode en het gras niets over zou blijven als we ze er de hele winter onbeperkt op zouden laten. Geen droge plek meer om te liggen.
Tja, en toen moesten we wat. Dus in februari 2007 een noodstal gemaakt in 1 van de kapschuren en de schuilstal met balkjes afgezet tot 2 afsluitbare stalletjes van zo'n 3 bij 3
Toen werd ook de grond omgezet tussen bak en weidehek, omdat daar geen doorkomen aan was door de diepe, waterige modder, en gelijk maar een paddock gemaakt rond de schuilstal, zodat die ook beter toegankelijk en bruikbaar was. Helaas wordt dat eerst drijfzand als je grond omzet als het zo nat is, en met matten erover konden we in elk geval van stal naar bak en hek komen.
De paarden konden nu als de bak te nat was 's nachts opgesloten worden om op te drogen.
Een ander probleem waar we tegenaan liepen was dat ze het hooi elke keer uit de hooibakken gooiden, (of gewoon de hele bak omgooiden) het vervolgens als toilet gebruikten en dan honger hadden de rest van de tijd...
Daarom kochten we 2 grote hooinetten via hooinet.nl
Dat beviel erg goed! Veel minder hooiverspilling, en konden nu veel meer hooi in 1 keer voeren.
Er werden zomer 2007 2 extra tijdelijke stallen in de grote kapschuur zodat de paarden daar bij slecht weer/slechte bodem ook binnen konden staan. Er werd nog een venster gemaakt tussen de kleine en grote kapschuur zodat bij 3 paarden er niet 1 alleen bij de schuilstal hoefde te blijven, maar ze gewoon samen konden staan.
De paddock herfst 2007 voor het bestraten
Plannen werden gemaakt om een deel van de paddock te laten bestraten. Net als het deel tussen het bos en weidehek.
Ook moest er een mestbak komen en het zandpad van kapschuren naar de wei/bak moest ook verhard worden.
November 2007 was het af. Helaas hadden ze wel onze bak kapot gereden, en daar hebben we erg veel last van gehad de rest van de winter.
De paarden konden nu echter altijd ruim op droge bodem staan. Deze winter hebben we de paarden veel eerder korter op het land gelaten en af en toe een periode niet als het echt te nat was, en zo hebben we de hele winter gras gehad voor de paarden en werd het land veel minder stuk gelopen. We brachten en haalden ze aan de hand en lieten ze in de winter niet meer vrij heen en weer lopen om het pad te sparen. Bij erg slecht weer en natte bodem gingen ze 's nachts op stal, en stonden ze van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat buiten in de paddock evt. met bak er nog bij. Zodra ze buiten weer droog konden liggen bleven ze 's nachts weer buiten staan.
Hier de foto's van hoe het er nu uit ziet

Deze zomer staat er nog het draineren van de bak en paddock in de planning, in de hoop dat die dan in de winter beter droog blijven, zodat de paarden nog minder vaak op stal hoeven 's nachts.
Ook nog het bouwen van hooiruiven, die ik wil integreren in de omheining van de paddock. Het liefst ruiven die van boven dicht zijn zodat het hooi droog blijft en van voren speciaal gaas ervoor hebben zodat ze beperkt kunnen eten en het hooi niet meer in hele plukken tegelijk uit de bak kunnen trekken. Op die manier hoop ik het aantal voerbeurten terug te kunnen brengen, zonder dat ze zich heel snel volproppen en dan een tijdje zonder eten staan, of het hooi/voordroog verregend.
Voor volgend jaar staat het vervangen van de kapschuren en garage in de planning en dan hoop ik een grote paardenstal te kunnen plaatsen die ik flexibel in kan delen als inloopstal, met mogelijkheid eenvoudig op te delen in aparte stallen.
Ik ben heel benieuwd naar jullie plekjes en oplossingen en hoop veel creatieve oplossingen te zien!
!)

.

Dit is ook ongeveer de periode waarin Grietje bevangen werd.