Plasser van paard wassen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

heudensfreak

Plasser van paard wassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 19:27

Hoi, ik heb thuis 3 ruinen staan die gelukkig heel goed overeen komen. Ik heb alleen een vraag. zoals jullie weten moet je dus de plasser van een paard wassen maar ik heb er eentje die als je eraankomt begint te stampen enzo. hij verdraagt het dus absoluut niet. Heb ooit iets gelezen dat als je een product erop smeert de plasser zijn eigen zo gezegd schoonmaakt. Kan dat en zo ja weten jullie ook hoe dat product heet?
Hoop echt dat jullie het weten want tis daar echt een vies boeltje aant worden

+

Bij de andere 2 als je eraankomt trekken ze hem in .. Hoe doen jullie dit?

Vriendelijke groetjes xx

LoveOlga

Re: Plasser van paard wassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 19:30

Heb geen ruinen. Maar misschien is internetshops afzoeken? vitalhorse.nl of piaffe.nl:D

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 19:32

zet er een hengstige merrie dicht in de buurt Huilen van het lachen
sorry Lachen

Sirius1804

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 19:35

gewoon een fles zwitsal babyolie kopen en als hij eruit hangt snel spuiten, dan is hij zo schoon. Mijn paard vind het ook niks maar het lukt wel op deze manier.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 19:40

Al vaak gepost, maar hier is ie nog maar eens Haha!
Citaat:
Mr. Hand (Sheath Cleaning without Fuss)

By Patricia Harris

Copyright 1998 Patricia Harris

Step 1) Check to make sure there are no prospective boyfriends, elderly neighbours, or Brownie troops with a line of sight to the proceedings. Though of course they're probably going to show up unexpectedly ANYWAY once you're in the middle of things. Prepare a good explanation.

2) Trim your fingernails short. Assemble horse, hose, and your sense of humour (plus, ideally, Excalibur cleanser and perhaps thin rubber gloves).

3) Use hose (or damp sponge) to get the sheath and its inhabitant wet. Uh, that is, do this in a *civilized* fashion with due warning to the horse; he is apt to take offense if an icy-cold hose blasts unexpectedly into his personal regions.

4) Now introduce your horse to Mr Hand. What I find safest is to stand facing the horse's head, with my shoulder and hip snugly against the horse's thigh and hip so that if he makes any suspicious move such as raising his leg, I can feel it right away and am in any case pressed so close that all he can do is shove, not really kick. The horse should be held by an assistant or by your free hand, NOT tied fast to a post or to crossties. He may shift around a good bit if he's not happy with Mr Hand's antics, but don't be put off by that; as long as you are patient and gradual, and stick close to his side, he'll get over it.

Remember that it would be most unladylike of you to simply make a direct grab for your horse's Part. Give the horse a clue about what's on the program. Rest your hand against his belly, and then slide it back till you are entering The Home of the Actual Private Part. When you reach this first region of your destination, lube him up good with Excalibur or whatever you're using.

If the outer part of his sheath is really grungy you will feel little clods and nubblies of smegma peeling off as you grope around in there. Patiently and gently expedite their removal.

5) Thus far, you have probably only been in the outer part of the sheath. The Part Itself, you'll have noticed, is strangely absent. That's because it has retired shyly to its inner chambers. Roll up them thar sleeves and follow in after it.

6) As you and Mr Hand wend your way deeper into the sheath, you will encounter what feels like a small portal that opens up into a chamber beyond. Being attentive to your horse's reaction, invite yourself in. You are now in the inner sanctum of The Actual Private Part. It's hiding in there towards the back, trying to pretend it isn't there. Say hi and wave to it.. No, really, work your finger back and forth around the sides of it. If the horse won't drop, this is your only shot at removing whatever dried smegma is clinging to the surface of the Part itself. So, gently explore around it, pulling out whatever crusty topsoil you find there. Use more water and more Excalibur if necessary to loosen attached gunk.

7) When Mr Hand and the Actual Private Part have gotten to know each other pretty well, and the Part feels squeaky clean all around, there remains only one task: checking for, and removing, the bean. The bean is a pale, kidney-shaped accumulation of smegma in a small pouch just inside the urethra. Not all horses accumulate a bean, but IME the majority do, even if they have no visible external smegma. So: the equine urethra is fairly large diameter, and indeed will permit you to very gently insinuate one of your slimmer fingers inside the urethral opening. Do so, and explore upwards for what will feel like a lump or "pea" buried no more than, I dunno, perhaps 3/4" in from the opening. If you do encounter a bean, gently and sympathetically persuade it out with your finger. This may require a little patience from BOTH Mr Hand AND the horse, but the horse will be happier and healthier once it's accomplished. In the rare event that the bean is too enormous for your finger to coax out, you might try what I did (in desperation) last month on the orange horse: Wrap thumb and index finger around the end of the Part and squeeze firmly to extrude the bean. Much to my surprise it worked and orange horse did NOT kill me for doing it and he does not seem to have suffered any permanent damage as a result. I have never in my life seen another bean that enormous, though.

8) Now all that's left to do is make a graceful exit and rinse the area very thoroughly in apology for the liberties you've taken. A hose will be MUCH easier to use here than just a sponge and bucket, IME. Make sure to direct the water into the Part's inner retreat too, not merely the outer part of the sheath. This may require you to enfold the end of the hose in your hand and guide it up there personally.

9) Ta-da, you are done! Say, "Good horsie" and feed him lots of carrots. Watch him make funny faces at the way your hands smell. Hmm. Well, perhaps there is ONE more step...

10) The only thing I know of that is at all effective in removing the lovely fragrance of smegma from your hands (fingernails arms elbows and wherever else it's gotten) is Excalibur. Even then, if you didn't use gloves you may find you've got an unusual personal perfume for a while. So, word to the wise, do NOT clean your horse's sheath just before an important job interview or first date.

and of course, there is that one FINAL step...

11) Figure out how to explain all this to your mother (or the kid from next door, or the meter reader, or whoever else you've just realized has been standing in the barn doorway speechlessly watching the entire process).

Now, go thou forth and clean that Part!

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 13:48

Haha, ik heb ook een ruin sinds kort.. heb er eigenlijk nog niet over nagedacht zijn plasser schoon te maken (want denk dattie dat niet goedvind) en aangezien hij nog jong en nog niks kent wacht ik er sowieso nog mee. Maar ik denk niet dat ik um ga schoonmaken hoor.. in de natuur worden ze toch ook niet schoongemaakt? Zo erg is dat niet.. en anders kun je um met mooi weer als je um wast ook alleen maar afspoelen met water, dan spuit je de dingetjes die erop zitten iig al weg. Zo ben ik het iig van plan om te gaan doen Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 13:50

@moelie: in de natuur bestaan er geen ruinen Knipoog

Als je goed gelezen hebt zit het probleem met ruinen niet aan wat je ziet als ze uitschachten, maar wat er achterblijft ergens diep binnenin Cool

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 13:52

Op de ORUN cursussen wordt gezegd: Groene zeep en een tuinslang erin, maar of dat nu zo prettig is voor het paard. Wat je wel kan doen is een doekje met olie. Door de olie weekt het vanzelf los en hoef je het er dus alleen maar op te smeren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 13:57

Een slang met koud water gaat een paard idd niet prettig vinden en met olie komt de boon wel los, maar waarschijnljik niet eruit.

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 16:39

Mijne vind dat ook niet prettig, hij laat hem er ook nooit uit,om het zo te zeggen.

Vandaag is de dierenarts geweest. Die heeft hem versufd en toen heeft hij hem schoongemaakt Ja Zelfs versufd sloeg hij nog met de praam erop was hij braaf.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 16:42

Ik heb er ook nog nooit over na gedacht, kan er wel eens baby olie in gaan spuiten, die van mij laat me er wel aan komen, maar trekt hem danwel weer in..

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 16:44

De mijne legt em zo in je hand... Bloos Haha!
Even met je handen erlangs en weg met de viezigheid.

Babyolie is inderdaad n goeie, of gewoon even verstand op 0 en met de hand erin -je kan heel ver-, moet je paard dit wel toestaan natuurlijk...

Tip: na afloop NIET aan je vingers ruiken! Nagelbijten / Gniffelen

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 16:48

Amanda2 : dat meeeuuuurt!!!
Die hier laat het ook niet toe, die heetf wel eens gehad dta hij niet meer deed uitschachten en de veearts zei : ff schoonmaken
ja hallow... dat gaat niet zomaar Nagelbijten / Gniffelen
Als ik borstel als ik dan al onder zn buik kom trektie hem al weer in Clown

Dusja... hoe die het schoonhoud weet ik niet.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 16:48

Nee lijkt me geen prettig idee nee Tong uitsteken Het moet toch een keer schoon, aangezien hij geen merries meer bespringt.. Tong uitsteken

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 16:52

TornadoLover schreef:
zet er een hengstige merrie dicht in de buurt Huilen van het lachen
sorry Lachen

Bij een ruin Knipoog
dan gebeurt er niets hoor Lachen

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 16:53

Echt fris is het niet maar ik heb stage gelopen op een bedrijf en daar moest ik dus de koker schoonmaken van de ruinen.
Handschoentjes aan (van die plastic dingetjes) slang met lauw warm water 'naar binnen' schuiven de koker in, daarna met baby olie met je hand de koker in en dan kan je het zo schoonmaken.
Binnenin zit zeg maar een soort holte waarin het vuil zich ophoopt en je wil nie weten wat voor troep er uit komt... dus schoonmaken is echt wel van belang!!!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 16:55

tenzei hij pas laat geruind is.

je kan de da vragen om te verdoven dan schachten ze ook uit.

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 17:07

Ik doe de ruinen die ik verzorg gewoon met lauw water en dan maar met je hand er in.
Niet teveel over nadenken wat je aan het doen hebt.
Er zijn er 3 bij (van de 5) die het best lekker vinden. Misselijk
en idd NIET AAN JE HANDEN RUIKEN!!!

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 17:08

ikke20 schreef:

vind het een beetje onzinnig om voor die ene keer dat je het doet je paard te laten verdoven.

Jess_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 17:56

mijn pony laat het gewoon toe Clown

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 17:56

S_zanne schreef:
ikke20 schreef:

vind het een beetje onzinnig om voor die ene keer dat je het doet je paard te laten verdoven.

laten ontsteken dan maar? en het de dierenarts moeten laten doen?
Als het echt smerig is zou ik wel voor deze optie kiezen ja.
jij wast jezelf toch ook?

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 18:00

Jolliegirl schreef:
S_zanne schreef:

laten ontsteken dan maar? en het de dierenarts moeten laten doen?
Als het echt smerig is zou ik wel voor deze optie kiezen ja.
jij wast jezelf toch ook?

Ik bedoel dat je het gewoon zelf kan doen.
het paard moet er maar aan wennen.
zoals ik al zei, 3 van de 5 paarden die ik verzorg vinden het lekker, 1tje laat het goed toe, en 1tje wil gaan klieren.
Maar in principe moet je dit gewoon zelf bij elk paard kunnen doen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 18:05

Er aan wennen?
ALs hij je trapt, bijt, en het niet wilt omdat het (goh) mischien wel pijn doet, al dat aangekoekte spul...

Ik moet het niet proberen hier hoor.... krijg een rake trap.

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 19:15

als je het met water een beetje laat weken.

KiekKiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 19:23

Lang leve de merries!
(sorry Tong uitsteken)