Mestvork voor vlas/houtkrul

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Mestvork voor vlas/houtkrul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 16:38

Zijn er mensen die deze mestvork gebruiken
Afbeelding

Hoe bevalt het uitmesten hiermee en hoelang gaat ie mee??

Ik gebruik momenteel dit model
Afbeelding
maar die bevalt dus niet optimaal. Met een steel kan ik te weinig kracht zetten om de (zware) mesthopen goed er in te wippen. Ook breken de tanden erg snel af.

Dit model heb ik ook al gehad (van metaal)
Afbeelding
en die beviel ook niet (te zwaar).

dobbel

Re: Mestvork voor vlas/houtkrul

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 16:42

ik volg dit even,

vivian2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 16:46

het 3e model vind ik ook te zwaar.
ik gebruik gewoon een riek met een stuk of 6 tanden mischien zijn het er meer, maar dat vind ik veel fijner werken want het meeste schone vlas valt er tussen uit en de drollen blijven er op.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 16:49

Ik doe het altijd met een mest- boy, maar wat de 1 ideaal vind, vind de ander niet fijn...

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 16:52

ik zou iig een met metalen tanden kiezen, want kunststoffen tanden breken erg gauw af. Er schijnt ook een model te bestaan dat wel van metaal is, maar dan lichtgewicht, weet alleen niet meer waar je die kon krijgen.... Koe Agradi...?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 16:59

Ik heb een model 3 met fiberglas steel, zwaar valt mij heel erg mee. (heb zelf fibro en RSI) Plastic is te slap zodra je iets zwaarders moet opscheppen, (ik mestte er ook de wei mee uit) vervormt het te makkelijk, of het gaat veren door teveel weerstand van wat je opschept en dan is het zwaarder dan een metalen vork die een stabiele weerstand geeft.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 17:01

@Rijerijerije : mijn voorbeeldplaatjes komen bij agradi vandaan en ik heb daar geen metalen gezien die mij aansprak.

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 17:21

Ik gebruik een niet hele zware metalen van www.langwerden-veevoeders.nl (mijn houtkrul-leverancier Knipoog ), maar ik kan geen voorbeeldplaatje vinden...

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 17:22

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 17:28

Die van Sies gebruik ik ook,maar alleen om nieuw vlas te verdelen en te vermengen met het oudere droge vlas.
Om poep te scheppen gebruik ik een mini-harkje met schep of de bak v/d mestboy.

tante_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 17:29

als die metalen vorm te zwaar is moet je een langere steel gebruiken klinkt raar maar het helpt wel. en iets minder hooi op je vork nemen helpt ook. Als je de natte plekken gaat verwijderen kan je het beste een gewone riek erbij nemen, dat werkt het makkelijkst. (mijn ervaring dan he)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 17:31

Echt het natte spul verwijderen (stal leegruimen doe ik al met een zandschep, omdat ik anders 'te veel hooi op de vork' neem Haha!
Maar ik kan de mesthopen moeilijk eerst in tweën gaan splitsen voor ik ze op raap Clown

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 17:35

Ik gebruik de middelste voor de ballen, heb m al ruim een jaar en bevalt super. Voor de natte plekken een greep of een sneeuwschep

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 17:37

Ik gebruik de derde (met houten steel) voor mest-zeven (stal met Rapsody). Hij is misschien wat zwaarder, maar ik haal er ook nat hooi mee uit de hooi-sop-bak, dus daar heb ik 'n stevige voor nodig.
Als de stal heel vies is en ik 'm helemaal leeg haal, gebruik ik een maisschep (groot schep-oppervlak, gaat lekker snel).

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 18:14

ik heb de eerste al jaren en is niet kapot te krijgen
ik gebruik deze vooral met uitmesten, je kunt er echt zware mest mee uitscheppen

degene die sies gebruikt gebruik ik om los spul op te ruimen en de drollen uit het zand van de rijbak te wippen, daar vind ik de eerste te zwaar en minder geschikt voor

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 19:06

Ik gebruik een mestboy, ideaal!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 19:37

DD emmer pakken en zelf een handschoen aan doen en zo de mestballen weg halen, dat doe ik namelijk al jaren, en als er te veel ligt pak ik gewoon de schep

GirlyMelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 19:40

Inderdaad met de hand is de beste manier voor mestballen, maar wel erg intensief al dat gebuk Knipoog. En de grote hopen ( die van mij doet het altijd achterin op een hoop) haal ik met de schep eruit. Daar leggen wij ook geen vlas neer.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 19:42

@MsQ: dat doe ik dus ook al jaren en dan mbv dat middelste bakje (zonder steel). Werkt op zich prima, maar het bukken gaat me wat minder makkelijk af tegenwoordig Haha!

@Spatter: dank je, daar kan ik wat mee Haha!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 19:52

Kon je maar een nieuwe rug kopen DD. Haha! Tong uitsteken

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 20:05

een mestboy is inderdaad ook handig een een schone zaagselstal, om drollen te wippen, en in de paddock ook! Al gebruik ik de zaagselvork ook voor buiten Knipoog

Denica

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 22:48

Ik gebruik dat 2e model. Bij mij werkt het eigenlijk wel prima. Kan zo hele schep vlas opscheppen en het dan mooi uitschudden zodat ik de mest alleen overhoud (pony loopt het door hele stal heen). Ik mest eigenlijk altijd uit met echt oude schoenen of laarzen, schuif de mest dan ook nog wel eens met mijn laarzen zo op de schep. Dan kom je ook niet met het probleem dat het zo zwaar schept.

Overigens zijn mijn tanden nog nooit afgebroken, mestvork gaat al minstens 4 jaar mee..
Die 1e lijkt me juist nadelig omdat hij best wel grof lijkt zo vanaf de foto, of lijkt dit alleen maar zo? Heb hem nog nooit in het echt gezien. Die 3e werkt idd ook niet fijn.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 17:25

ik heb een variant op de 1e 2, is niet zo zwaar/groot als de 2e en minder rond dan de 1e, wel kunsstof maar met korte steel en schudt ´lekker´, nadeel, zware ballen inderdaad niet makkelijk te pakken en je moet bakje niet te vol laden anders schudt je nog alles eruit. Kost incl steel 20,-
Heb ooit ook eens een topic hierover gemaakt en toen kwam er iemand met een gark, maar die is bijna 40,- dat vond ik wat te prijzig.....

edit: hoe lang gaat ie mee? als ik er zelf alleen mee uitmest dan gaat ie heel lang mee, als mn stalgenoten meedoen is ie zo kaduuk want die zijn te ruw en denken dat het een schep is.....

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 01:41

ik had eerst zoeentje als 3. van divoza maar die was vrij slap en knapte snel. nu heb ik zoiets van de welkoop en die gaat lang mee en is fijn in gebruik Ja

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 01:48

Ik mest altijd uit met twee verschillende. Voor de grote, zware hopen heb ik een aardappelriek, een metalen riek met veel tanden die wat breder zijn en een metalen bolletje hebben aan het uiteinde. Dan is het grootste gedeelte weg en de restjes of de kleine mestballen doe ik met model nr. 3. Natte plekken doe ik ook met de metalen riek, dat zijn echt dikke zware plakken (vlasstallen). En daar is de plastic riek niet sterk genoeg voor.