Mestonderzoek, hoe betrouwbaar is dat.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Olikea

Berichten: 5461
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Mestonderzoek, hoe betrouwbaar is dat.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 11:32

Hoi bokkers.

Even een intro.. Mijn paard was duidelijk niet lekker, opgeblazen buik, veel winden, buik gevoelig.
Dus dan ga je een oorzaak zoeken.
Wormen konden het niet zijn dacht ik, had net nog mestonderzoek laten doen.
(Waaruit kwam dat het zo goed als in orde was allemaal.)

Later toch bloedonderzoek laten doen, en wat blijkt, bolleke zit vol kleine bloedwormpjes.

Nu mijn vraag aan jullie.
Hoe betrouwbaar is mestonderzoek, is dit geldklopperij, of werkt het echt?

Anoniem

Re: Mestonderzoek, hoe betrouwbaar is dat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 11:34

Ik heb al van 2 paardenbedrijven gehoord die gestopt zijn met mestonderzoek en weer zijn gaan ontwormen omdat de onderzoeken schoon terug kwamen en de paarden toch wormen hadden.

Standaard ontwormen heeft zeker ook nadelen, maar ik vind het mestonderzoek nu nog niet betrouwbaar genoeg om er op over te stappen.

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: Mestonderzoek, hoe betrouwbaar is dat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 11:37

In de laatste Levende Have staat hier een interview over!

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Mestonderzoek, hoe betrouwbaar is dat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 11:44

Het is niet betrouwbaar.
Ik heb het ook gedaan en ben ermee gestopt vanwege dezelfde reden. Na bloedonderzoek had 1 merrie wel degelijk wormen. Het resultaat was wel dat ze de hele kudde aangestoken heeft en daarnaast heeft ze ook nog eens alle weilanden besmet.
Ik ben dus helemaal klaar met mestonderzoek. We hebben hier nooit problemen gehad met wormen toen we ze volgens ons schema ontwormden en met mestonderzoek was het gelijk bingo. We waren er ook nog eens laat bij aangezien er uit 3 mestonderzoeken bleek dat er niets aan de hand was terwijl dat vanaf het begin af aan al wel speelde.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Mestonderzoek, hoe betrouwbaar is dat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 11:45

Beste optie is dus mest- en bloedonderzoek.. Maar dat maakt het wel prijzig.

Vjestagirl

Berichten: 26676
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Mestonderzoek, hoe betrouwbaar is dat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 11:47

Volgens mijn dierenarts is mestonderzoek een controle middel, en zou je het niet moeten gebruiken om te zien of je wel of niet gaat ontwormen, dat kan namelijk niet.

aliealie

Berichten: 1894
Geregistreerd: 15-06-08
Woonplaats: Damwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 11:48

ok dat is duidelijke taal hierboven, zat het nl. zelf ook te overwegen.

magda_90
Berichten: 32285
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 11:49

Mestonderzoek is zeker wel betrouwbaar, maar... Je moet het nooit maar 1x doen, je moet het altijd meerdere malen achter elkaar laten uitvoeren. Want wormeieren zijn niet altijd zichtbaar in mest, de ene keer wel en de andere keer dus niet. Als je het onderzoek maar 1x laat uitvoeren en je treft geen wormen, dan kan dat dus een vals-negatieve uitslag opleveren, wil je echt zeker weten dan zul je minimaal nog 1 test moeten uitvoeren. Het liefste tussen de 2 en 4. Zijn ze alle 4 negatief dan heb je inderdaad geen wormen. Wil je het echt zeker weten dan moet de bloedtest ook nog gedaan worden (kan wederom vals-negatieve uitslagen opleveren).

Maar gezien mestonderzoek nogal duur is, wordt het zelden uitgevoerd dat eigenaren met mest van 2 of 4 dagen komen aanzetten, dus waar ligt de fout dan zal je je kunnen afvragen.

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Mestonderzoek, hoe betrouwbaar is dat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 11:51

Als je het al van 4 dagen op moet gaan sturen, waarom wordt dat dan niet naar buiten toe gecommuniceerd? Je krijgt van 't Woud bijv. zelf een advies van herhalingsonderzoek om de zoveel maand.

Dan stel ik ook de vraag, bij wie ligt dan de fout?

magda_90
Berichten: 32285
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 11:52

Ik weet dat de dierenartsen, in deze omgeving, dat advies wel geven. Dus ik ging (foutief) ervan uit dat de andere dierenartsen dat ook zouden doen.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 11:56

Mestonderzoek is betrouwbaar. Als je het op de juiste manier doet en de kennis hebt om er de juiste conclusies uit te trekken.
Helaas hebben mensen vaak niet de kennis om er de juiste conclusies uit te trekken.

Bloedonderzoek is trouwens absoluut niet betrouwbaar.

elmo1
Berichten: 608
Geregistreerd: 12-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 11:59

Je kunt alle vragen stellen en info lezen op http://www.wormbestrijding.nl

Je hebt zelf uiteraard de eind verantwoording en er word op de site herhaaldelijk gemeld contact op te nemen met de DA als er iets niet in orde lijkt met je paard.
Ook dient de kudde van stabiele samenstelling te zijn en dien je dagelijks de weide uit te mesten,
jonge dieren moeten zeker extra onder de aandacht gebracht worden

mijn paard heeft eens een hele ernstige bloedworm besmetting gehad toen ik nog volgens schema ontwormde, de stal waar ik toen stond reageerde met oogkleppen op, want het kon immers niet want er was ontwormd

gebruik dus bij welke methode je ook kiest je eigen gezonde verstand en blijf kijken naar je paard en ben kritisch op de hygiene in je wei

Achterom
Berichten: 23104
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 12:01

Mestonderzoek is niet betrouwbaar :n Tegen de tijd dat er iets zichtbaar is in de mest, ben je meestal al veel te laat en is de schade al aangericht.

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 12:02

sanne83 schreef:
Mestonderzoek is betrouwbaar. Als je het op de juiste manier doet en de kennis hebt om er de juiste conclusies uit te trekken.
Helaas hebben mensen vaak niet de kennis om er de juiste conclusies uit te trekken.

Bloedonderzoek is trouwens absoluut niet betrouwbaar.


Wel verrekte typisch dan dat mijn merrie ruim een half jaar met wormen rondliep en alleen bloedonderzoek de juiste diagnose wist te stellen...

Citaat:
Ook dient de kudde van stabiele samenstelling te zijn en dien je dagelijks de weide uit te mesten,
jonge dieren moeten zeker extra onder de aandacht gebracht worden

Dit was in ons geval allemaal in orde.

magda_90
Berichten: 32285
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 12:03

Mestonderzoek is alleen om te controleren of je paard een wormbesmetting heeft of niet. Het zegt niets over het feit wanneer je moet ontwormen. Dus wat je aankaart Wendy klopt niet, want daar zijn ze dus ook niet voor bedoelt.

De link van elmo1 is een goeie.

fjordnina, hoe vaak heb je achter elkaar mestonderzoek laten uitvoeren?

ikke

Berichten: 37690
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 12:07

sanne83 schreef:
Mestonderzoek is betrouwbaar. Als je het op de juiste manier doet en de kennis hebt om er de juiste conclusies uit te trekken.
Helaas hebben mensen vaak niet de kennis om er de juiste conclusies uit te trekken.

Bloedonderzoek is trouwens absoluut niet betrouwbaar.

Heb jij belangen of zo?

Mestonderzoek is NIET betrouwbaar!!

Waarom niet? Wel, dat is heel simpel: de wormen produceren niet constant eitjes maar in blokken (een batch, voor de procestechnologen onder ons). Wanneer je dus buiten zo'n "blok" een onderzoek doet, lijkt het paard schoon, terwijl dat niet zo is.

Bloedonderzoek is wel betrouwbaar, zolang je je realiseert dat alleen bepaalde worminfecties in het bloed terug te vinden zijn.

Vjestagirl

Berichten: 26676
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 12:09

sanne83 schreef:
Mestonderzoek is betrouwbaar. Als je het op de juiste manier doet en de kennis hebt om er de juiste conclusies uit te trekken.
Helaas hebben mensen vaak niet de kennis om er de juiste conclusies uit te trekken.

Bloedonderzoek is trouwens absoluut niet betrouwbaar.


Grappig dat een dierenarts toch wat anders aangeeft, lijkt mij dat hij die kennis wél heeft. Mestonderzoek is alleen betrouwbaar als je het ZEER regelmatig laat doen, veel vaker dan het woud aangeeft, en dan ook alleen in combinatie met bloedonderzoek.

Bij mestonderzoek kunnen er wormen(en eitjes) aanwezig zijn die om uiteenlopende redenen niet gevonden worden. Worm eitjes komen alleen maar naar buiten als het het er binnen ECHT te veel zijn, en je paard dus al een behoorlijke besmetting heeft.

Achterom
Berichten: 23104
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 12:09

magda_90 schreef:
Mestonderzoek is alleen om te controleren of je paard een wormbesmetting heeft of niet. Het zegt niets over het feit wanneer je moet ontwormen. Dus wat je aankaart Wendy klopt niet, want daar zijn ze dus ook niet voor bedoelt.

Daar is het wel voor bedoeld.

Uit een oud uitslagformulier van het woud:
Citaat:
UITSLAGFORMULIER
Wormeitelling

Aarsmade (Oxyuris)
< 50
Eitjes per gram
Lintworm (Anaplocephala)
< 50
Eitjes per gram
Spoelworm (Parascaris)
< 50
Eitjes per gram
Veulenworm (Strongyloides)
< 50
Eitjes per gram
Strongylus (Bloedwormen)
< 50
Eitjes per gram
Wormbestrijdingsadvies
Paard had een negatief mestonderzoek. Het is niet nodig om paard nu te behandelen.
Ik adviseer vervolgens voor Paard een volgend mestonderzoek in maart/april 2008.

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 12:10

Precies volgens de aanwijzingen van 't Woud, 4x om de (ik meen) 2 maanden. Is inmiddels al weer 3 jaar terug.

Blijkbaar worden er adviezen gegeven die niet kloppen. Mestonderzoek wordt wel degelijk geadviseerd als test om te controleren of je je paard moet ontwormen.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 12:23

Mestonderzoek is niet betrouwbaar om te onderzoeken of een bepaald paard geen wormbesmetting heeft.
Mestonderzoek is bedoeld om de besmetting van het weiland zo laag mogelijk te houden, waardoor je besmetting van de paarden voorkomt.

In bloedonderzoek kan je enige indicatie zien dat er een ontsteking aan de gang is en bepaalde globulines kunnen verhoogd zijn, maar dat hoeft niet. Dan weet je nog steeds niet waar die ontsteking dan vandaan komt en of dat wel daadwerkelijk een wormbesmetting is, daar zegt het namelijk niets over. Daarnaast kunnen die waardes ook verhoogd zijn van een vroegere besmetting.
Een paard met klachten en een verhoging van die globulines is een duidelijke verhaal, alleen in dat geval heeft bloedonderzoek nut.
Als preventiemethode heeft het geen nut.

Arzil

Berichten: 4876
Geregistreerd: 09-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 12:25

Mestonderzoek is niet betrouwbaar, bloedonderzoek wel.

2 weken geleden mestonderzoek laten doen. Conclusie: Niet ontwormen. Zéér weinig wormeieren aanwezig. Over circa 4 weken preventief ontwormen.
1,5 week later bloedonderzoek laten doen. Conclusie: GELIJK ontwormen en over 10 dagen weer, want ze zit helemaal vol en op het randje van bloedwormen.

En zojuist bericht gehad van de 2e die net bloedonderzoek heeft laten doen op stal, die zelfde diagnose had met mestonderzoek en na bloedonderzoek ook vol lijkt te zitten met wormen.

Geen mestonderzoek meer voor mij, maar gewoon met buisjes bloed richting DA.

Achterom
Berichten: 23104
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 12:27

sanne83 schreef:
Mestonderzoek is niet betrouwbaar om te onderzoeken of een bepaald paard geen wormbesmetting heeft.
Mestonderzoek is bedoeld om de besmetting van het weiland zo laag mogelijk te houden, waardoor je besmetting van de paarden voorkomt.

Maar wat voegt het dan toe?
De besmetting van je weiland laag houden doe je op andere manieren, o.a. door de mest op te ruimen. Wat voegt het onderzoek daar aan toe?

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 12:28

Vjestagirl schreef:
sanne83 schreef:
Mestonderzoek is betrouwbaar. Als je het op de juiste manier doet en de kennis hebt om er de juiste conclusies uit te trekken.
Helaas hebben mensen vaak niet de kennis om er de juiste conclusies uit te trekken.

Bloedonderzoek is trouwens absoluut niet betrouwbaar.


Grappig dat een dierenarts toch wat anders aangeeft, lijkt mij dat hij die kennis wél heeft.



Ook onder dierenartsen verschillen de meningen. Vergeet niet dat deze inzichten redelijk recent zijn. Nog maar een paar jaar geleden werd er geadviseerd standaard te ontwormen. Niet iedere dierenarts is bekend met mestonderzoek op een juiste manier uitvoeren, dat is namelijk een stuk moeilijker dan men denkt.

Ik ben het ook niet eens met de handelswijze van het woud. Een dierenarts (die de situatie, het weidebeleid, de kuddesamenstelling kent) zou advies moeten geven en gericht mestonderzoek moeten uitvoeren.

Vjestagirl

Berichten: 26676
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Mestonderzoek, hoe betrouwbaar is dat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 12:30

De dierenarts geeft in ons geval idd gericht advies. Hij kijkt naar de situatie etc. Maar hij raad wel aan om absoluut niet blind op de wormeitellingen af te gaan.

Overigens heeft hij de kennis zeker, ze verrichten ook wormeitellingen op de kliniek, en daarbij zijn de artsen van deze kliniek altijd ontzettend goed op de hoogte van wat wel en niet kan en mogelijk is.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 12:31

Wendy schreef:
sanne83 schreef:
Mestonderzoek is niet betrouwbaar om te onderzoeken of een bepaald paard geen wormbesmetting heeft.
Mestonderzoek is bedoeld om de besmetting van het weiland zo laag mogelijk te houden, waardoor je besmetting van de paarden voorkomt.

Maar wat voegt het dan toe?
De besmetting van je weiland laag houden doe je op andere manieren, o.a. door de mest op te ruimen. Wat voegt het onderzoek daar aan toe?


Onder volwassen paarden wordt er in meer of mindere mate weerstand opgebouwd tegen cyathostominae. Sommige paarden hebben een uitstekende afweer en sommige niet. Als je alleen de uitscheiders (de paarden die wormen hebben) ontwormt, hou je de besmetting van het weiland laag.