masseren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

masseren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 11:12

geen idee waar ik het neer moest zetten. het kan bij medisch, beweging, omgang, verzorging... heb maar voor t laatste gekozen...

ik masseer indi haar rug wel eens. gewoon omdat ze het lekker vind. ze staat dan ook echt te genieten. nu vraag ik me af of ik dan niet beter gelijk ook `goed` kan masseren waardoor haar rug misschien wat losser wordt. moet je daar veel kracht voor zetten? doe je dat met vingertoppen of met vuisten? ik heb werkelijk geen idee ... :o

ik heb wel iets verdiept in t-touch, maar snap daar nog niet veel van (mss tijd om me daarin te gaan verdiepen ;) )

voor `tot die tijd` hebben jullie misschien ideeën? tips? masseren jullie zelf wel eens? hoe vaak? oftwel: alles over masseren: brand maar los :)

tamary

Re: masseren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 19:46

Als ze het lekker vindt doe je in elk geval iets goed.
Ttouch is een heel prettige manier om te leren, omdat je niks stuk kan maken en je geen kennis hoeft te hebben van spieren, etc. Je hebt er ook weinig tot geen kracht voor nodig, en zolang je de basis greep snapt werkt het. Feeling is een kwestie van oefenen.

Ga je echt masseren, dus op de spieren inwerken heb je meer achtergrond kennis nodig en je kan het niet zo even tussendoor doen, spieren moet je nl eerst opwarmen. Ook is het erg handig om te weten hoe alles loopt en wat met wat samenhangt. Bij ttouch werk je door het verplaatsen van de huid en dat is een stuk simpeler, mede omdat weinig achtergrond kennis nodig hebt, maar ook omdat je geen spieren hoeft op te warmen. Je hoeft alleen op de reacties van je paard te letten en op je ademhaling.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 20:13

Het echt masseren van spieren van je paard doe je met alle onderdelen van je hand. mijn paard is wel eens echt gemasseerd door een vrouw die daarvoor geleerd heeft. dat leer je niet even tussendoor helaas.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 21:59

Houdt er wel rekening mee dat je altijd in de richting van de kont masseert en niet naar het hoofd toe ;).

TTouch lijkt me trouwens wel wat ingewikkelder dan gewoon masseren voor genot en ontspanning. Massage technieken kun je best leren uit een boek, of doe een cursus van 2 avondjes :j.
Citaat:
De TTouch geeft oplossingen, gebaseerd op de filosofie dat de meeste lichamelijke problemen en weerstanden komen door onbegrip bij angst, spanning en pijn.
Bij Tellington Touch willen we het dier bewust maken van zijn lichaam

http://www.gsd.nl/ttouch/wat_is_ttouch.html

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 22:03

Het masseren wat jij doet, is waarschijnlijk gewoon een lekker gevoel voor je paard. Niets mis mee. Maar om echt stevig te masseren en de spieren goed te bereiken, dat kost heel wat 'kracht'. Ik laat mijn paard om de ca. 6 weken door iemand van Happy Atlethe masseren, zgn. sportmassage. Ik ben hier erg over te spreken. Zij biedt ook cursussen aan dacht ik. Kijk anders s op haar site www.happyathlete.nl

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 22:17

Voor echt goed masseren heb je idd wel wat kennis van spiergroepen en/of massagetechnieken nodig en er zijn geloof ik heel wat manieren van masseren.

Maar gewoon voor de ontspanning wat, zoals ik het maar noem, frobelen kan niet zoveel kwaad, dacht ik. Ik mag dat zelf graag doen bij de paardjes, gewoon los in het land of de bak. Een soort mengeling tussen licht masserende bewegingen, iets wat op Ttouch lijkt en wat wrijvingen; zachtjes werkt ontspannend en wat vlottere bewegingen werken weer prikkelend, heb ik door ervaring geleerd (rondvliegende hafjes).
Grappig is wel dat ze zichzelf wel aanbieden als ze wat spierpijn hebben, dus het zal waarschijnlijk wel iets doen. Dan doe ik het dus sowieso, verder, denk ik, minimaal één keer per week als het niet vaker is.
Erg leuk dat ze dan lekker blijven staan, wat kauwen en vervolgens wegdommelen en opstappen als ze er flauw van zijn (een bedankje kan er dan niet eens meer af, pff :roll: ).

Op zich is daar ook al heel wat voor te zeggen, je paardje gewoon lekker laten ontspannen. ik vind het iig een heerlijke manier om iets met je paard te doen! (vooral zo buiten in een lentezonnetje, zacht briesje, fluitende vogeltjes en zacht zuchtend paardje :z )

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 10:21

hihi, inderdaad. ik doe het als ze losstaat, en ze kan dus gewoon weglopen als ze het zat is. maar meestal vallt ze in slaap. hangende lip, ogen half gesloten en oren opzij `hangend`. ik doe ook niet hard ofzo. ik ga jullie links eens bekijken. heb tijd teveel tegenwoordig (oeps wat zeg ik nu :o )dus kan me er best eens echt in gaan verdiepen. een cursus masseren is dan niks voor mij. heb te weinig kracht. maar die ttouch lijkt me wel wat...

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 10:24

er zijn best wel leuke ttouch cursussen denk ik!!
maar als indi ontspant zal haar rug toch ook wel ontspannen neem ik aan?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 10:46

ja, maar dat is anders neem ik aan. als ik ontspannen ben wordt mijn rug ook losser, maar toch zijn mijn spieren even gevoelig daarna. weet nie zo goed hoe ik moet uitleggen wat ik bedoel ;)

bailey94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 20:22

je gebruikt geen kracht, maar lichaamsgewicht
je werkt van hoofd naar kont
je werkt met je vinger toppen of delen van je hand

ik ben net een half jaartje klaar met de opleiding voor sportmassage voor paarden (en honden)

ik masseer bailey ongeveer 1 x in de 2 weken
ter ontspanning

als je nog wat wilt weten, of tips hoe je beter te werk kan gaan, dan moet je maar f pb-en

mn website is nog niet klaar, maar heb wel alle info voor je op mn pc staan

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 10:40

Ik heb het boek 'Paardenmassage' (ben even de schrijver kwijt, maar als je het wil weten zoek ik het wel op). Er staan veel technieken in uitgelegd, geïllustreerd met duidelijke foto's. Bepaalde oefeningen kan je altijd doen, sommige pas als je paard eerst is opgewarmd enz. Ik doe het af en toe wel eens, gewoon voor de afwisseling en niet echt serieus, dus dan blijft het bij losmaken :)

bailey94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 20:42

dat boek heb ik ook

maar ik heb met de opleiding gemerkt dat je toch je eigen idee erbij gaat vormen, en het toch niet helemaal de juiste manier van masseren is

het is wel goed, maar je moet wel de goede druk toepassen, en uitkijken datj en iet op bot of direct bot zit, de gevoelige punten enz enz enz

cadootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 11:26

ik zal zeggen als jeje paard wil gaan masseren oke! maar volg a.u.b. wel eerst even een korte cursus. want op de stal waar ik sta zie ook weleens mensen hun paard masseren,nou dan gaat bij mij het haar omhoog staan.ik heb namelijk wel een cursus gedaan maar dan zijn er nog heel wat plekken waar je gewoon niet moet gaan masseren.ik probeer het wel altijd even te zeggen maarja hoe ze het wel moeten en kunnen doen maar ze doen het even later toch weer op hun eigen manier,nou dan loop ik er liever gewoon bij weg.
dus vraag a.u.b. gewoon even iemand die jou dat even voor wil doen daarna zelf aan de slag. succes ermee.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 17:31

cadootje, aan je post heb ik nu niet zoveel. ik zal er bijvoorbeeld meer aan hebben als je zei welke plekken je niet moet masseren, of waar je zo`n cursus kunt volgen, of wie je zou kunnen vragen om het voor te doen ;)

marshee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 19:32

Hallo allemaal,

ik kreeg het advies om mn paardje haar rug te masseren alvorens het zadel op te leggen, omdat ze momenteel haar rug niet goed gebruikt. Maar dan kan ik toch beter de TTouch gebruikt lijkt me zo? Ik ben hier dus echt een absolute leek in hoor. Maar ik wil ook niet dat ze pijn heeft.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 19:56

van wie kreeg je dat advies dan?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 20:13

marshee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 09:21

ikenindi: iemand die zelf paarden heeft, en waar ik aan vertelde dat ik het idee had dat er iets niet klopte, vooral om dat ik niet fatsoenlijk kan doorzittem op mn paard. Het is alsof je op een plank zit. Nou heeft de staleigenaar, waar we ons paard onlangs naar verhuisd hebben, ook al gezegd dat ze helemaal verkeerd loopt, ze gebruikt haar rug niet goed. Ik moet er wel even bijzeggen dat ik een draver heb, waar lang niks mee gedaan is.
We zijn nu met haar aan t oefenen om anders te lopen en ik moet zeggen dat dit echt helpt. Het leuke is dat ze zelf ook voelt dat het beter gaat en daar ook op reageert.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 16:19

ik had datzelfde probleem en kreeg de goede tip van iemand om haar wat losser te maken door te cirkelen. gewoon rondjes rijden. de kant op die het moeilijkst gaat doe je het meest. rondjes kan je zo klein en zo groot maken als je zelf wilt natuurlijk.

dat heeft bij mij (nouja, bij indi dan ;) ) echt zo super geholpen al. en ik merkte echt gewoon gelijk de eerste keer al verschil. nu is het een questie van blijven herhalen, want de dag erna was ze wel weer stijf. toch zie ik na een week nu wel echt vooruitgang al...

maargoed, dit is offtopic, pb me maar als je meer wil weten ;)

ellepel, bedankt voor je link. ga eens kijken. mijn engels wordt vanzelf beter met al die linkjes van jou steeds ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:22

zo jammer dat er op gebied van nederlands gewoon te weinig te vinden is.
ik vond deze wel heel erg leuk, ze legt precies uit waarom je de dingen zo doet.

ik weet dat er ook een boek is
http://www.marktnet.nl/Handboek-Acupres ... -1663.html

is ook een heel leuk boek om te lezen

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:26

Ik heb zelf de cursus gedaan via Massage Hippique. Eerst een keer een dagcursus en daarna drie weekenden. Ik vind dat dat ook wel de minimale tijd is die je nodig hebt. Daarna moet je het echt nog heel veel doen om goed te leren voelen. Mijn eigen paarden zijn gelukkig prima lesmateriaal geweest. Erg leuk om te doen en het kan echt veel verschil maken voor je paard.

IceMam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:28

Een goede cursus sportmassage kun je volgen bij Massage Hippique (in Nootdorp en Nederweert).

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 14:30

Als je stijve rug wil behandelen, zoek dan op google naar lick of the cow's tong. (weet niet of ik het goed gespeld heb) en Back Lifts.

skawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 03:08

op www.mediaboek.nl is een heel duidelijk boek te koop paarden massage staat alles in stap voor stap

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 08:17

Wat een hele leuke, toegankelijke workshop is, is deze: www.paardenspier.nl Je leert meerdere technieken toepassen op je eigen paard. Je zoekt samen met Karin zijn/haar probleempunten op en gaat daarmee aan de slag.
De groepjes zijn klein (max. 4 personen) waardoor er veel tijd is voor individuele aandacht en dat is erg prettig.