Hier zullen ongetwijfeld al veel topics over zijn geweest, maar ik kan ze niet vinden. Wel heb ik eerst op de Bokt Wiki gekeken en aan de hand daarvan mijn kostenplaatje berekend. Ik kom uit op het volgende:
Eénmalige kosten:
- Paard €5000
- Tuig €1000
Note: Veel tuig heb ik al, zoals hoofdstel, halster, kleding voor mezelf, leren laarzen, goedgevulde poetskist met nieuwe borstels. Enige wat nog moet is een zadel aangezien die moet passen op het paard en een dekje met peesbeschermers. Paard dat ik zoek moet ongeveer M1 dressuur kunnen lopen, minstens uitgebracht zijn op wedstrijden in de L1. Redelijk braaf, KWPN, een sprongetje kunnen maken, misschien een keer een cross en endurance wedstrijd mee kunnen lopen en rond de 10 jaar zijn. Iets ouder mag nog wel, maar ik wil er wel graag een aantal jaren plezier van hebben en een band op kunnen bouwen. Ik zat eerst nog te twijfelen over een Fries, maar gezien mijn crosswens lijkt me dit niet verstandig.
Spaarpot:
- Dierenarts €1000
Note: Deze zal ik steeds aan blijven vullen tot de 1000 euro voor het geval er wat gebeurd met het paard, wordt ook voor de tandarts en eventueel fysio gebruikt.
Jaarlijkse kosten:
- Influenza/ tetanus injectie €20
Maandelijkse kosten:
- Stalling €250
- Wormenkuur €10
- Hoefsmid €60
Note: Stalling is inclusief mesten, eten, weidegang, binnenbak, etc. Hier in Twente is het niet zo duur, ik heb het nog ruim aangehouden (zie mijn topic over eerst paard kopen of eerst stalling regelen). De wormenkuur moet om de 8 weken en is ongeveer 20 euro voor een goede, vandaar dat ik 10 euro heb staan. Hoefsmid zal 60 euro bedragen aangezien ik er ijzers onder wil i.v.m. wedstrijden en veel buitenritten.
Voor mijn gevoel ontbreken er nog veel dingen, wie zou er zo lief willen zijn naar mijn berekening te willen kijken en het eventueel aan te willen vullen. Tips/ opmerkingen?
Ik kan niet wachten tot mijn eerste eigen paard er is
)