weide bemesten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

inke

weide bemesten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 12:58

Weet iemand wanneer je het beste een weide bemest? We hebben onze wei voor de zomer met calcyanamide ofzoiets bemest (dat is tegen verzuring van de bodem dacht ik), vroeger deden we dat niet vaak of alleen met gewone kunstmestkorrels.. en onze wei stond dan wel vol boterbloemen en ander onkruid .. (ook eens jKK maar die is nu weg, dit jaar maar 2 enkele plantjes en die zijn verwijdert en op de plekken waar vorig jaar hele bossen stonden groeit er gewoon gras en netels).

Nu wil ik ook genoeg gras hebben voor tijdens de herfst/winter periode dus wil ik eigelijk nog gauw eens bemesten en de paarden er even aflaten. (ik had gehoord dat dat best in september gedaan werd..en na een lange periode droog regent het nu) of is dat eigelijk te laat nu? (er staat wel gras op maar op veel plekken al redelijk kort)

We hebben nu wel veel netels en distels in de wei, ook wat boterbloemen ,maar iets minder dan vorig jaar. Dus mss best weer die calcyanamide strooien of best niet twee keer op een jaar en beter gewoon een beetje kunstmestkorrels strooien? Nu in september en daarna weer in de lente (of voor de zomer)?

Arabesk

Re: weide bemesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 13:05

heb je een mesthoop van je paarden? Gooi dat erover heen, dat is de beste mest die je je wensen kan.

moontje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 13:07

Wij hebben de wei pas laten injecteren. Staat nu weer mooi groen. Wel opletten als je je paard er weer in laat ivm eiwitten. Mijn paard heeft ook een paar dagen dikke achterbenen gehad. Ze was niet kreupel. Wij laten de wei altijd in het najaar injecteren zodat ze inderdaad in de winter voldoende gras hebben. De rest van het jaar wordt de wei niet bemest omdat de paarden het anders niet aankunnen en we dan moeten gaan hooien. Daar hebben we dus nooit niet zoveel zin in.

dry

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 13:12

Volgens mij mag je weidegrond niet meer bemesten dit jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 13:14

Hoe dat met kunstmest is durf ik niet te zeggen
Maar met dierlijk mest mag dat idd niet meer vanaf 1 sept.
Pas weer vanaf 1 febr, als het niet vriest

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 13:14

Arabesk schreef:
heb je een mesthoop van je paarden? Gooi dat erover heen, dat is de beste mest die je je wensen kan.

Dat heb ik nog nooit gehoord.
Waar paarden hebben gemest eten ze doorgaans het gras niet meer op.
Het lijkt mij dus erg onwaarschijnlijk om paardenmest op je wei te gooien.

moontje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 13:30

runningkawa schreef:

Het ligt er aan wat voor grondsoort het is. op zand mag het van febr t/m aug en op klei mag het van febr t/m 15 september.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 13:32

Heeft het eigenlijk nog zin om nu kunstmest op het land te gooien?
met andere woorden, groeit het gras nog wat?
Ben erg benieuwd.

moontje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 13:34

Ik denk het wel anders zou het met dierlijke mest ook niet gaan groeien. Onze wei groeit als een tierelier nu het bemest is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 13:35

moontje73 schreef:
runningkawa schreef:

Het ligt er aan wat voor grondsoort het is. op zand mag het van febr t/m aug en op klei mag het van febr t/m 15 september.

Oke bedankt, dat wist ik niet. Lachen

Maar dan is het dan op welke grondsoort ze ook zit nu te laat.

moontje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 13:41

Voor dierlijke mest wel. Ik heb nooit gehoord dat dat voor kunstmest ook geldt. Je moet in het najaar geloof ik kalk strooien voor de ph te verlagen.

inke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 17:16

hmm lastig.. Met die hoeveelheid gras gaan ze niet genoeg hebben s'winters.
Ik geef automatisch wel hooi bij,dat is het niet ,maar anders wordt ze wei mss weer een kale modderpoel in de winter..

kalken mag nog wel?

moontje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 07:42

Ik heb het nagevraagd bij een loonwerker. Kunstmest heeft alleen werking wanneer er voldoende temperatuur is. Dus in de winter werkt het gewoon niet. Wel zou je op zeer korte termijn nog kunstmest kunnen strooien, maar zeker niet te lang mee wachten. Voor het kalken is september/oktober en november de tijd.

inke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-07 18:40

ok dankje Knipoog

moontje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 10:16

Ik zat net op een site van een toeleveringsbedrijf van meststoffen te lezen dat ook kunstmest maar tot 15 september gestrooid mag worden! Hieronder kun je lezen hoe het precies zit. Daar heb je nu niks meer aan maar kan natuurlijk handig zijn voor volgend jaar!

Uitrijperiodes mest
Op bouwland mag op kleigrond tot en met 31 oktober drijfmest aangebracht worden, op zandgrond tot en met 31 augustus en op veen tot en met 15 september.
Op grasland geldt op kleigrond en op veen tot en met 15 september, maar op zand tot en met 31 augustus.

Vaste mest mag op bouwland op de kleigrond en op veen het jaar rond aangebracht worden, maar op zandgrond tot en met 31 augustus.
Op grasland geld op kleigrond en veen tot en met 15 september, maar op zandgrond tot en met 31 augustus.

Stikstofkunstmest mag tot en met 15 september gestrooid worden. Er zijn een aantal uitzonderingen. Op vollegrondsgroenten mag het jaar rond stikstofkunstmest gegeven worden en op graszaad tot 1 november.

Lopkelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 12:32

Prima berichtje Moontje73, de temperaturen zijn nu ook te laag, de groei is er nu uit. Dus volgend jaar maar weer