Shetlander kosten!!???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sosy

Shetlander kosten!!???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-08 16:32

Hey

Allemaal ik ben nu bezig met te sparen voor een eigen shetlander... , plekky heb ik al gevonden daar hoef ik niks voor te betalen maar nu is de vraag

Wat kost het gemiddelde prijs voor voer, hooi, stro , kuil en zo voort?

Wat kost het als de hoefdsmit moet komen??

Hoe duur is de veearts?

Wil een beetje informatie hier over hebben voordat ik er van uit kan gaan dat ik het kan betalen Knipoog

capopjekop

Re: Shetlander kosten!!???

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 16:33

Gebruik de zoekfunctie eens. Daar zijn al heel veel topics over geweest Knipoog

Verder is een shetlander niet veel goedkoper dan een groot paard, houd daar rekening mee. Dus als je ook graag wilt rijden, denk dan na of je niet beter kunt doorsparen voor een groter paard.

Maar goed even een rijtje:
Hoefsmid: 25 euro per keer. Smid komt bij mij om de 7 a 8 weken.
Wormenkuur was voorheen rond de 14 euro, nu moet je hem bij de dierenarts halen, dus dat weet ik nog niet.
Een baal hooi kost bij ons 1,50. Een shet doet ongeveer 1 a 2 dagen met een baal. Voer is afhankelijk. Ik voer Vito van Marstall en dit kost iets van 18 euro per zak ofzo. Kuil zou ik niet geven aan een shet. Hooi is beter geschikt. Wij hebben verder geen stro maar vlas, dit kost geloof ik rond de 5 a 6 euro per pak. De entingen kosten hier rond de 25 euro per pony. Deze krijgen ze minimaal 1x per jaar.

Dan komen de andere zaken nog aanbod. Wat als hij ziek wordt? Je moet dus een grote hoop geld achter de hand hebben, voor het geval dat. Als je met je shet wilt gaan rijden of mennen dan moet je goedpassend tuig hebben.
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 13-09-08 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 16:37

Voordroog (soort kuil): 7,50 minibaal
hooi: 2,50-3,00 per baal
strooisel (vlas): 6,50 per baal
hoefsmid: 17,50 per keer bekappen.
dierenarts: ligt eraan of het nodig is dat ie komt, en zoja wat er gebeuren moet. Niet te voorspellen dus. Je zult sowieso op consult/voorrijkosten moeten tellen a ca. 25,00 per keer.
tandarts: eens per jaar in principe, prijs ook afhankelijk van wat er gebeuren moet.
Verder heb je nodig als basis: halster met touw, poetsspullen.

Ik vind een shetlander dus wel veel goedkoper dan een groot paard Knipoog

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 16:40

Ze eten mss iets minder ja, maar hier ben ik voor mijn rijpony even veel kwijt met bekappen als aan mijn shetten. Dierenarts idem.

sosy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-08 16:45

Thxs alvast voor de tips Lachen

Ik hoef zelf geen omkosten betalen voor stalling, dus dat scheelt al 350 euro in de maand Haha!

Maar nu de rest nog , rijden hoef ik niet wil gewoon een lekker knuffelbeertje waar ik lekker mee kan lopen en af een toe is een kindtje op kan zetten maar verder ook niet .

Shetlander hoeft toch niet echt super veel te eten toch?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 16:47

sosy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-08 16:49

Lachen dat krijgt ze/hij ook 2 shetlanders om haar heen nog Lachen

Even snuffelen onder die topic,s wat je aan hebt gegeven Thxs:D

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 18:19

capopjekop schreef:
Ze eten mss iets minder ja, maar hier ben ik voor mijn rijpony even veel kwijt met bekappen als aan mijn shetten. Dierenarts idem.

Wij hebben 3 shetten, 1 stevige E pony en 1 paard. De shetten hier eten echt veel meer minder dan de andere 2. Krachtvoer (muesli) voor de shetten: 0,20 per dag/per shet = 1,40 / per week per shet. Muesli ca. 7,00/week per paard.
Vwb het hooi nagenoeg dezelfde verhouding. Onze smid rekent voor het bekappen van de shetten minder dan voor de paarden. Wormkuur ben ik ook goedkoper uit, omdat ik met een 600 kg spuit 3 shetten kan ontwormen ipv 1 paard.
Dus per shet duidelijk goedkoper. Strooisel doe ik veel langer mee, omdat ze gewoon veel minder plassen/mesten dan de paarden, dus veel minder natte plekken die verwijderd moeten worden, dus ook minder vaak een nieuwe baal erin.

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 14:03

Shetlander is opzich niet zo duur, maar je moet wel zeker weten dat je een gezonde shetlander koopt, anders word het nog duur;)

Omegamedo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 11:49

sosy schreef:
Hey

Allemaal ik ben nu bezig met te sparen voor een eigen shetlander... , plekky heb ik al gevonden daar hoef ik niks voor te betalen maar nu is de vraag

Hoe duur is de veearts?

Wil een beetje informatie hier over hebben voordat ik er van uit kan gaan dat ik het kan betalen Knipoog

Hoi,
Zag in je profiel je topics, dus reageer zo meteen even Knipoog
Bij mij lopen de pony's , dus ook Polleke, dag en nacht buiten, kunnen wel naar binnen, maar wij leggen geen stro neer.
Hooi moeten ze, als er geen/weinig gras is, wel genoeg hebben. Wij zetten een baal neer, maar je kan ook enkele keren per dag hooi geven.
Een shetje is een sober diertje, die hoeft geen krachtvoer. Als je alleen recreatief met haar wandelt en dus eens een kindje op zet, heeft ze dat niet nodig hoor !
Ik geen mijn pony's ook geen biks, die paar keer dat ze wat werken, hebben dat niet nodig.
Zorg wel dat ze aan mineralen kunnen komen, dus een liksteen.
Hoefsmid is ook wel afhankelijk van de hoeven zelf, wij hebben een natuurlijk bekapper, die komt ongeveer een keer in de 10 weken.
Een wormenkuur, om de 3 maanden, maar ik moet je eerlijk zeggen dat ik daar niet zo precies in ben Bloos , volgens mij kosten ze bij een veearts (niet veel) meer dan in de winkel toen.
Veearts hoeft in principe 1 keer per jaar te komen voor de inenting, als hij voor andere dingen moet komen, hangt het er vanaf wat voor middeltjes hij voorschrijft bijvoorbeeld. Ook 's avonds en weekend is hij duurder, maar je hoeft daar allemaal helemaal niet vanuit te gaan joh, ten eerste weet je allemaal niet van te voren wat er kan gebeuren, gelukkig, en ten tweede, als je je daar van tevoren druk over zou maken kan je toch helemaal niet meer gelukkig zijn ?

Je kan ook een advertentie zetten dat je op zoek bent naar een shetje voor een heel goed tehuis, dan kan je soms voor heel weing aan een schattig ponietje komen hoor ! Droppie heb ik gekregen en alleen het vervoer (uit Zeeland !) betaald, was 65 euro, Drop is een meisje van twee en een half jaar.

Je kan alles zo duur maken als je zelf wil hoor, dat geldt ook voor de spullen die je wil hebben en koopt, dure merken of wat betaalbaarder, misschien tuig tweedehands bijvoorbeeld ...

Je ziet, het kan echt wel ! Lachen

Groetjes van Carlijn.
Laat je me wel weten als je een pony hebt ?!

sosy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-08 16:52

Hey
Ik laat het je weten!! vooral nu na al die mailtjes al Lachen
Ben er super blij om!!

Duurt nog wel even hoor Lachen voordat ik er een aan kan schaffen maar met die tijd hoor je het wel Lachen zeker weten Haha!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 18:35

Shetlanders zijn net zo duur als andere paarden ze eten alleen iets minder. Verder zijn de kosten gelijk.

Omegamedo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 22:27

En toen had Mandy een shetlandmerrie !! Haha!
Gefeliciteerd, een betere en liefdevollere eigenaresse kan Wendy/Polleke zich niet wensen ! Lovers OK dan!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 22:30

*zucht eens diep en telt tot 10* daar gáaaan we weer. Inmiddels het 100- en nogwatteste topic over de kosten en aanschaf van een shet.
Née, ze zijn niet goedkoper in onderhoud. Ja qua aanschijfprijs zijn ze wél goedkoper.

Gebruik de zoekfunctie en neus eens op subforum SH. Dan kom je erachter dat je dit topic helemaal niet had hoeven openen.

sosy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-08 07:31

Hey

hierbij heb ik dus me eigen shetlander aangeschaft Haha!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 07:39

gefeliciteerd,ik hoop wel dat je je realiseert dat ze niet zoveel goedkoper zijn als een grotere pony en dat ook shetten ziek kunnen worden.

iig veel plezier en wijsheid toegewenst

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 07:40

Maar betaal je dan 350 euro in de mand voor een stal?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 08:00

Omegamedo schreef:
sosy schreef:
Hey

Hoe duur is de veearts?

Hoi,
Zag in je profiel je topics, dus reageer zo meteen even Knipoog
Bij mij lopen de pony's , dus ook Polleke, dag en nacht buiten, kunnen wel naar binnen, maar wij leggen geen stro neer.
Hooi moeten ze, als er geen/weinig gras is, wel genoeg hebben. Wij zetten een baal neer, maar je kan ook enkele keren per dag hooi geven.
Een shetje is een sober diertje, die hoeft geen krachtvoer. Als je alleen recreatief met haar wandelt en dus eens een kindje op zet, heeft ze dat niet nodig hoor !
Ik geen mijn pony's ook geen biks, die paar keer dat ze wat werken, hebben dat niet nodig.
Zorg wel dat ze aan mineralen kunnen komen, dus een liksteen.
Hoefsmid is ook wel afhankelijk van de hoeven zelf, wij hebben een natuurlijk bekapper, die komt ongeveer een keer in de 10 weken.
Een wormenkuur, om de 3 maanden, maar ik moet je eerlijk zeggen dat ik daar niet zo precies in ben Bloos , volgens mij kosten ze bij een veearts (niet veel) meer dan in de winkel toen.
Veearts hoeft in principe 1 keer per jaar te komen voor de inenting, als hij voor andere dingen moet komen, hangt het er vanaf wat voor middeltjes hij voorschrijft bijvoorbeeld. Ook 's avonds en weekend is hij duurder, maar je hoeft daar allemaal helemaal niet vanuit te gaan joh, ten eerste weet je allemaal niet van te voren wat er kan gebeuren, gelukkig, en ten tweede, als je je daar van tevoren druk over zou maken kan je toch helemaal niet meer gelukkig zijn ?

Je kan ook een advertentie zetten dat je op zoek bent naar een shetje voor een heel goed tehuis, dan kan je soms voor heel weing aan een schattig ponietje komen hoor ! Droppie heb ik gekregen en alleen het vervoer (uit Zeeland !) betaald, was 65 euro, Drop is een meisje van twee en een half jaar.

Je kan alles zo duur maken als je zelf wil hoor, dat geldt ook voor de spullen die je wil hebben en koopt, dure merken of wat betaalbaarder, misschien tuig tweedehands bijvoorbeeld ...

Je ziet, het kan echt wel ! Lachen

Groetjes van Carlijn.
Laat je me wel weten als je een pony hebt ?!

Je hoeft je niet druk te maken over de verdere dierenartskosten????????
Juist wel zou ik zeggen.
Je moet in je achterhoofd toch zeker weten dat als er iets ergs is of je het kunt betalen.
Daar moet je geld voor opzij zetten of hebben, mocht erniks gebeuren heb je het zogenaamd over.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 08:04

Ik betaal 100 euro aan stalling voor mijn shet, hij staat dag en nacht buiten met een schuilstal met wat sro.
Smid is niet zo duur voor mij omdat ik hem samen laat kappen met mijn grote pony.
Enten doen we met de hele stal dus dat is iets van 40 euro voor die grote en mijn shet.
Verder krijgt hij wel dagelijks een halve pavokoek dus ongeveer 15 hele koeken per maand er zitten er 30 in 1 doos en die doos kost 11,00 dus ben ik 5,50 per maand kwijt aan die pavokoeken voor hem.
Verder kun je het denk ik zo gek en zo duur maken als je zelf wilt.

sosy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-08 08:40

Thxs voor de informatie Jesito
Alleen je andere reactie tegen over Carlijn vindt ik niet zoooo netjes...

sosy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-08 08:40

Mag hier een slotje op? ? Alvast dankje wel Lachen
Heb genoeg informatie en hierbij ook een eigen pony
Groetjes

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 11:19

aslo schreef:
capopjekop schreef:

Wij hebben 3 shetten, 1 stevige E pony en 1 paard. De shetten hier eten echt veel meer minder dan de andere 2. Krachtvoer (muesli) voor de shetten: 0,20 per dag/per shet = 1,40 / per week per shet. Muesli ca. 7,00/week per paard.
Vwb het hooi nagenoeg dezelfde verhouding. Onze smid rekent voor het bekappen van de shetten minder dan voor de paarden. Wormkuur ben ik ook goedkoper uit, omdat ik met een 600 kg spuit 3 shetten kan ontwormen ipv 1 paard.
Dus per shet duidelijk goedkoper. Strooisel doe ik veel langer mee, omdat ze gewoon veel minder plassen/mesten dan de paarden, dus veel minder natte plekken die verwijderd moeten worden, dus ook minder vaak een nieuwe baal erin.

Ze plassen mesten net zoveel, alleen kleiner, daar zit het verschil in.

Idd Carlijntje, waarom zou je je nu niet druk maken over eventuele dakosten?? Mij overkomt helemaal nooit wat. Rolleyes
Je weet nooit of je shet iets giftigs eet of iemand het aan hem geeft, Je weet nooit wat het dier allemaal kan overkomen, er serieus over nadenken en een potje voor de da is dus nooit weg. En vooral als je dus al helemaal niet nauwkeurig bent met ontwormen

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 11:28

IndianLady schreef:
Ze plassen mesten net zoveel, alleen kleiner, daar zit het verschil in.

Dus de hoeveelheid is minder en derhalve doen ze bij ons langer met een baal strooisel als de paarden Knipoog

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 11:34

kijk DA kosten weet je toch nooit van tevoren.
je kan je er op instellen, maar dan nog kan het ineens in de duizenden lopen, en ik denk dat lang niet iedereen dat zomaar heeft.
als je altijd van het ergste uitgaat dan kan je nooit genieten, nooit je dromen waarmaken.

ik vind wel dat een shet minder hoeft te kosten dan een grote pony.
zoals gezegd in kleine kosten zoals wormkuur waar je 2 of 3 keer mee doet.
maar ook in het gebruik.
als je een shet hebt om mee te wandelen ben je een halster en touw nodig, borstels, en wat hebbedingetjes als je dat wilt.
hoeft geen deken op etc.

als je een rijpony koopt, krijg je te maken met kosten van zadel en hoofdstel, onderhoud ervan, onderdelen vervangen.
in de winter misschien toch maar deken op, ivm wintervact en zweten.
na het werk krachtvoer,
kortom, dan lopen de kosten snel op.

nogmaals, DA dat is voor beide het zelfde, kun je geen peil op trekken.

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 21:15