kosten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elyntjuhh

kosten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 20:11

hoi,

ik ben op het moment een beetje aan het kijken naar de kosten van een eigen paard.
ik vroeg me af wat je gemiddeld kwijt bent per maand aan verzekering, dierenarts, hoefsmid(als het paard geen ijzers heeft en als het paard wel ijzers heeft) en of er nog verderen "verstopte" kosten.

ik hoor het graag!

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 20:16

Ode aan de zoekfunctie! :+

Ik ben aan stalling 125 p.m kwijt, hier zit voer/zaagsel/hooi/weide/buitenbak/wormkuur bij in
20/30 euro bekappen hoefsmid
(dit is heel erg goedkoop en vind je niet snel :+!)

verzekering weet ik niet, dat doen me ouders.

Tja, je moet voor extra kosten/DA altijd een paar 100 achter de hand hebben.

friesiszwart

Re: kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 09:00

Tevens heel belangrijk op zoek te gaan naar een gezond paard en laten keuren. In de goedkopere prijsklasse heb je vaak veel medische kosten.

Daarbij in deze omgeving stalling tussen de 180,00 en 350,00 euro.
hoefsmid bekappen 25,00 euro om de 8 weken
inentingen ca 50 euro per jaar
daarbij extra dingen (tuigage, borstels, kleding, peen, appels) bedrag ?. Dit kan behoorlijk oplopen.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 09:09

hier stalling tussen 120,00 en 200 euro
dan bekappen om de 8 weken 25 a 30 euro en met ijzers komt het op 80 a 90,00 per 8 weken
enten 1 keer per jaar 50,00
wormenspuit om de 3 maand 20,00
en dan de nodige dingen die je moet anschaffen zoals zadel,hoofdstel,borstels,etc

diesel84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 09:09

Inderdaad , zoekfunctie !

Zijn al talloze topics over ...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 09:21

Zoeken is blijkbaar moeilijk, er bestaan bosjes van dit sort topics en allemaal eindigen ze in een zinloze opsomming van kosten waar je helemaal niks aan hebt omdat er geen context bijstaat.
ik hanteer de vuistregel dat je 500 euro er maand opzij moet kunnen zetten zonder dat je financiële verplichtingen in de problemen komen. Hier zit ALLES in, ook het feit dat je TV, wasmachine èn auto het tegelijk begeven. Het gaat er namelijk niet om wat een paard kost; het gaat erom dat je naast die kosten voldoende over hebt om je reserves op te bouwen en te onderhouden, ook dat is in dit bedrag meegenomen. Wanneer je een beetje oplet wat je koopt en hoe je dat stalt, is een verzekering overbodig, zit ook in dit bedrag.
Voor de vuist weg, een complete ziektekostenverzekering kost je 12% van het verzekerde bedrag per jaar (120 euro voor elke 1000 euro waarde van het paard)

[TAO] Kan ik een paard betalen?
[PP] Red ik een eigen paard met..
[YRT] En nu is het tijd voor mijn eerst eigen paard.

Zo, lees ze........

thofvaneden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 09:38

Ik heb een jaar aan een stuk alle kosten opgeschreven van onze paarden ( die wel bij ons thuis lopen ) Wij hebben er 5, waarvan er 4 op ijzers lopen, 1 enkel bekapt. Dus daarin zat krachtvoer, hooi, stro, hoefsmid, veearts, en dan nog andere kosten ( vb vliegenspray, eczeemdekens, enz...) Het kwam voor hooi , krachtvoer, stro op 40,21 euro per maand per paard, de hoefsmid 20 euro per paard per maand, de veearts op ongeveer 13 euro per paard per maand ( ontwormen, vaccineren, verkoudheid, een castratie, een kwetsure) , aan look , vliegenspray, eczeemdekens 12,98 euro per paard per maand,Dit alles kwam het samen aan 86,19 euro per paard per maand, maar ze staan wel bij ons thuis, dus daarvoor hebben we geen kosten. :D
Andere grote kosten zijn daarin niet meegerekend, zoals nu hebben we een stapmolen geplaatst, de koets ( of herstellingen eraan), hun tuig, het laten opleren van paarden, dus dat kan je zo duur maken als je zelf wilt...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 09:46

thofvaneden schreef:
Ik heb een jaar aan een stuk alle kosten opgeschreven van onze paarden ( die wel bij ons thuis lopen ) Wij hebben er 5, waarvan er 4 op ijzers lopen, 1 enkel bekapt. Dus daarin zat krachtvoer, hooi, stro, hoefsmid, veearts, en dan nog andere kosten ( vb vliegenspray, eczeemdekens, enz...) Het kwam voor hooi , krachtvoer, stro op 40,21 euro per maand per paard, de hoefsmid 20 euro per paard per maand, de veearts op ongeveer 13 euro per paard per maand ( ontwormen, vaccineren, verkoudheid, een castratie, een kwetsure) , aan look , vliegenspray, eczeemdekens 12,98 euro per paard per maand,Dit alles kwam het samen aan 86,19 euro per paard per maand, maar ze staan wel bij ons thuis, dus daarvoor hebben we geen kosten. :D
Andere grote kosten zijn daarin niet meegerekend, zoals nu hebben we een stapmolen geplaatst, de koets ( of herstellingen eraan), hun tuig, het laten opleren van paarden, dus dat kan je zo duur maken als je zelf wilt...

Hadden jullie zoveel cash geld dat je geen hypotheek op het huis hebt?? Kan ik me niet zo goed voorstellen, om heel eerlijk te zijn. Welk deel van de hypotheek is voor de weilanden en wat kost dat dan? Over stalgebouw, hooi- en stro opslag en onderhoud van het weiland hebben we het dan nog geeneens...........

thofvaneden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 09:51

[/quote]
Hadden jullie zoveel cash geld dat je geen hypotheek op het huis hebt?? Kan ik me niet zo goed voorstellen, om heel eerlijk te zijn. Welk deel van de hypotheek is voor de weilanden en wat kost dat dan? Over stalgebouw, hooi- en stro opslag en onderhoud van het weiland hebben we het dan nog geeneens...........[/quote]
Ja, inderdaad, een hypotheek hebben we niet. Niet dat het hier iemand zijn zaken zijn. }>

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 10:00

thofvaneden schreef:
ikke schreef:
Hadden jullie zoveel cash geld dat je geen hypotheek op het huis hebt?? Kan ik me niet zo goed voorstellen, om heel eerlijk te zijn. Welk deel van de hypotheek is voor de weilanden en wat kost dat dan? Over stalgebouw, hooi- en stro opslag en onderhoud van het weiland hebben we het dan nog geeneens...........

Ja, inderdaad, een hypotheek hebben we niet. Niet dat het hier iemand zijn zaken zijn. }>

Blijf ik toch de kostenpost "onderhoud land" in je lijstje missen. Ook getuigd het niet van veel inlevingsvermogen wanneer je zou verwachten dat al die andere mensen met paarden aan huis dat ook zonder hypotheek kunnen. Dat soort kosten doen wel mee.........

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 10:03

Klopt ik moet mijn landje opnieuw afzetten en dat is best prijzig,en verder ligt het er aan welk voor je geeft enzo.Hooi of kuil scheelt ook.

thofvaneden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 10:23

Citaat:
Blijf ik toch de kostenpost "onderhoud land" in je lijstje missen. Ook getuigd het niet van veel inlevingsvermogen wanneer je zou verwachten dat al die andere mensen met paarden aan huis dat ook zonder hypotheek kunnen. Dat soort kosten doen wel mee.........
[/quote]

Ja, inderdaad, die kosten doen wel mee, maar we hebben in die 10 jaar slechts één weide hoeven te herzaaien, en dat kwam toen ( ongeveer 5 jaar terug) op ongeveer 250 euro. Onze schapen onderhouden de weide zodat we geen " verwilderde" weides hebben, de boer komt " via een ruilregeling " onze mest weghalen ( gratis) en de schapelammetjes verkopen we, zodat we langs die kant een deel recuperen, mochten er andere kosten zijn ( waarmee we dan onder andere hooi en stro kopen)
Bovendien is de weide zeer goed afgemaakt, zodat we slechts in die 10 jaar, hoogstens 2 keer de draad hebben moeten vernieuwen.
Mocht je een weide huren van 1 ha, dan komt dit in onze streek, rond de 300 euro per jaar. Daarop kunnen 2 paarden, dus 150 euro per paard op 1/2 ha per jaar.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 12:09

thofvaneden schreef:
ikke schreef:

Ja, inderdaad, die kosten doen wel mee, maar we hebben in die 10 jaar slechts één weide hoeven te herzaaien, en dat kwam toen ( ongeveer 5 jaar terug) op ongeveer 250 euro. Onze schapen onderhouden de weide zodat we geen " verwilderde" weides hebben, de boer komt " via een ruilregeling " onze mest weghalen ( gratis) en de schapelammetjes verkopen we, zodat we langs die kant een deel recuperen, mochten er andere kosten zijn ( waarmee we dan onder andere hooi en stro kopen)
Bovendien is de weide zeer goed afgemaakt, zodat we slechts in die 10 jaar, hoogstens 2 keer de draad hebben moeten vernieuwen.
Mocht je een weide huren van 1 ha, dan komt dit in onze streek, rond de 300 euro per jaar. Daarop kunnen 2 paarden, dus 150 euro per paard op 1/2 ha per jaar.[/quote]
In welke godvergeten uithoek woon jij dat je 300 euri's per hectare betaald?? Doe mij eens even 10 ha, dat kan wel uit met twee snedes hooi per jaar...........

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 12:11