kosten paarden aan huis

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Linda2B

kosten paarden aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 14:50

Hallo allemaal,

Wss is hier állang een topic over, maar dat kon ik dan in elk geval niet vinden, ik weet ook niet zeker of dit topic hier goed staat, maar leek mij wel logisch.

Het volgende:
Mijn vriend en ik willen binnen nu en een paar jaar een huis kopen waar we ook onze paarden aan huis kunnen houden (regio Noord-Brabant). Omdat er verder natuurlijk nog een hele hoop dingen bij komen kijken, weet ik dat het niet eventjes 123 geregeld is, maar toch zou ik graag van de mensen die nu de paarden al aan huis hebben lopen graag een indicatie willen hebben van de kosten.
En eigenlijk ook graag tips. Is het raadzaam om enkele paardjes in pension erbij te nemen of juist niet? Of misschien juist wat opfok of oude paarden?

Mijn ideale situatie voor aan huis zou zijn:
Een huis met voldoende grond (nu huis met 2,3 hectare op het oog) en stallen.
Ik heb momenteel zelf een jaarling en een 13 jarige kwpn-ruin, aan huis zou ik er zeker nog een maatje voor de jaarling bij willen laten lopen en iets voor te rijden erbij, of mogelijk wat pensionpaarden ofzo.
Niet meer dan 7 paarden denk ik.

Ik zou de paarden niet 24/7 buiten willen houden, wel iedere dag minmaal 8 uur naar buiten, ook de winters, want het gaat om een zandbodem.
Ik zou de paarden het liefst op stro willen zetten, en het liefst hooi of paardenkuil wat al haast hooi is willen voeren (niet te veel eiwitten etc. erin).
En dan natuurlijk gewoon krachtvoer, maar daar kom ik wel uit.

Het gaat er dus om wat je moet rekenen als je ze aan huis hebt, ervan uit gaand dat ik het hooi en het stro en de brok allemaal moet kopen, dus geen hooi van eigen land ofzo heb.

Momenteel betaal ik voor mijn jaarling gemiddeld 100,-- per maand (opfok) en voor mijn paard alleen al aan stalhuur 380,-- (volpension). Op mijn oude stal in Brabant (ik woon nu in de Randstad) betaalde ik 190,-- volpension.

Van bekenden hoor ik van de één dat hij 60,-- per paard kwijt is per maand, en van de ander 150,-- per paard als ze aan huis staan...... dus graag hoor ik het van mensen die al een aantal jaren paarden aan huis hebben in vergelijkbare omstandigheden als ik het graag zou willen..... zouden jullie me kunnen helpen?

aslo

Re: kosten paarden aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 15:25

Wij hebben al een aantal jaren paarden aan huis staan. Moet zeggen dat we nu wel meer kwijt zijn dan in het begin, want alles is gewoon veel duurder geworden (mn strooisel en krachtvoer).
Voor de 2 grote paarden ben ik nu per maand gemiddeld ongeveer 130,00 kwijt. Dit is voor hooi, krachtvoer en strooisel. We hebben ook nog minishetten, maar die kosten niet veel, gemiddeld 20,00 per maand per shet.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 15:34

Ik denk dat het per regio ook verschillend is wat de prijzen zijn. Hooi kost hier (kleine pakjes) € 2,- van het land en in opslag € 2,25. Grote foliepakken rond de € 30,- Stro was vorig jaar een normale prijs, maar het jaar ervoor veel duurder doordat er te weinig was hier in deze omgeving.
Dat je de paarden veel op het land kan laten lopen scheelt natuurlijk wel in voerkosten.

Pensionklanten zou ik goed over nadenken. J (kunt) dan echt je privacy kwijtraken en je kunt de pech hebben, dat je net wat minder leuke mensen (achteraf) als klant hebben gekregen. Dan zou ik eerder iets met oude paarden gaan doen of zo..

0ojillo0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 15:37

oeiiii!!! Pff wij zijn gemiddeld €140 per paard kwijt!! Maar ze worden hier wel te veel verwend eigelijk!!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 16:11

pff 140,00 per paard per maand aan huis, sjee hoe krijg je dat voor elkaar :) ?
Ze lopen hier dus wel iedere dag gemiddeld 8 a 9 uur in de wei.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 16:28

Vergeet niet je rente, onderhoud en afschrijving mee te rekenen....

So0p_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 16:30

Per maand zijn wij iets van €80,- (per pony, dus samen €160) kwijt, incl. alles. Hebben we wel het geluk dat we de mest bij de buurman kunnen dumpen (die een boerderij heeft)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 16:37

Wat iemand per maand kwijt is, hangt er maar net vanaf wat hij/zij allemaal meerekent. Reken je de hoefsmid, dierenarts, wormenspuit, aflossing extra hypotheek + rente, hogere waterschapslasten, hogere wozbelasting, bewerken van het land (door een loonwerker), aanschaf,- en onderhoudskosten van de omheining, boxen etc, afvoeren van de mest enz enz allemaal mee of niet? Je bent ze wel kwijt en wanneer je paard niet thuis,- maar op pension staat, betaal je ze (ongemerkt) ook. ;)
Ik denk dat je dan aan 80,- per maand niet genoeg hebt. ;) Meer paarden kan per paard iets schelen, uiteraard.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 16:38

afvoer mest, weides beheren en bemesten. Stroomlint en palen onderhoud. Afhankelijk van het gebied vliegendekens en regendekens in geval geen beschikking over schuilstal. Aanleggen rijbak of aanschaffen trailer en heen en weer rijden naar manege. Investeren in stallen en stalspul, zoals kruiwagens enz. Wanneer je dit over een jaar uitspreid dan kom je wel op 150,00 per paard. Je zult merken dat de brok niet het duurste is, maar vooral het hooi en de opslag die je voor het hooi moet hebben of het eventuele transport wat je er nog bij mag rekenen. Al die kosten niet meegerekend ben ik per paard kwijt hooi a 2,50 euro perdag maal 30 is ongeveer 60,00 euro. Strooisel 30,00 per paard per maand. Dus 90,00 euro. Krachtvoer is natuurlijk afhankelijk wat je voert. In de winter nog wortels erbij. En natuurlijk komen de hoefsmid en inentingen en ontwormen er nog bij. Maar die kosten heb je in pension er natuurlijk ook nog bij.

Wanneer je pensionklanten gaat nemen, reken dat je dan veel tijd kwijt bent aan onderhoud en dat je nergens op kunt bezuinigen. En je hebt konstant vreemde over de vloer daar moet je ook mee overweg kunnen.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 16:42

Vergat ik inderdaad ook nog; Wat reken je voor de tijd die je kwijt bent aan het verzorgen van andermans paard?
Met binnen,- en buiten zetten, 2x brok en 3x hooi voeren en de stal mesten (sommige pensionstallingen doen ook nog de dekens op en af ;) )ben je toch bijna een half uur per dag kwijt? Een tientje per uur is toch zeker wel het minimum dus zou je daar alleen al 5,- per dag voor moeten rekenen. Dat alleen maakt al 150,- per maand! ;)
Of ga je dat gratis doen voor je klanten?

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 18:12

Mijn werkgever betaald alle onkosten voor 1 van mijn paarden.
Hiervoor moest ik uitrekenen wat dit paard mij kost.
Ik kwam op 500,- in de maand uit!
De volgende kosten heb ik hierin meeberekend,

-Hoefsmid
-Ruwvoer, krachtvoer, wortels
-Ontworming, enten, check tandarts
-Onderhoud stal, rijbak en weide (kunstmest+kalk)
-Afschrijving stal en omheining
-Afschrijving harnachement
-Vergoeding voor arbeid, uitmesten, voeren + binnen en buiten zetten
1/2 uur daags mijn normale loon
-Strooisel
-Mestafvoer

Paarden krijgen hier een VIP behandeling :D
Het was wel erg confronterend om te zien hoeveel geld een paard in werkelijkheid kost.
Voor mijn gevoel staan ze bij ons aan huis erg goedkoop, werkelijkheid is dat je beter op een goedkope pensionstalling kan staan!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 18:41

Doe mij zo'n werkgever! ;) Wat voor werk doe jij?
Goeie regeling! (maar aan de andere kant; mensen met kinderen worden ook gesteund door vergoedingen he?! Dus waarom mensen met paarden ook niet?! :D )

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 20:34

Betreffende paard wordt meerdere malen per week gebruikt door klanten van mijn werkgever :D

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 21:21

Ik heb mijn paarden aan huis.
De kosten zijn niet zo gek hoog (als je de hoefsmid, DA en rente/afschrijving niet meerekend) maar ik zou juist zeggen denk na of je tijd hebt om die hoeveelheid werk te doen.
Soms vind ik het wel jammer dat ik eerst al het reguliere onderhoud moet doen, en vervolgens eigenlijk nog geen tijd meer heb om mijn paard te rijden.

In het eerste jaar heb ik iemand in pension gehad met haar paarden. En daar heb ik achteraf best wel spijt van gekregen. Het contact verliep niet lekker en de binnenmuur van de stal is door haar paarden gesloopt. Achteraf wel weer te regelen, maar eigenlijk had ik het beter niet kunnen doen. Contact is nu wel weer wat verbetert trouwens :D

Gemiddelde kosten:
- onderhoud hekwerk/weilandafzetting
- eventueel hooien (al dan niet zelf, maar OF het kost je tijd OF het kost je centen)
- beregenen en de aanschaf van nodige materialen
- bestrijden van onkruid
- stalonderhoud
- strooisel
- afvoer van mest
- bemesten met kunstmest (de gemiddelde boer komt graag gratis drijfmest rijden)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 21:27

Zelf hooien kost niet alleen tijd maar ook geld. Tenzij je al het gereedschap om te hooien zelf bezit en dat is ook aardig prijzig ook om het te onderhouden. Laat je het de loonwerker doen dan kost je eigen net zo veel als dat je het soms bij een ander koopt.

Linda2B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 07:57

Bedankt voor de vele tips. Een aantal dingen weet ik wel omdat ik jaren gewerkt heb bij een stal, maar het is prettig om alles toch eens op een rijtje te zetten.
Qua pensionmensen --> is het ook niet een soort van motivatie als er meer mensen staan dan wanneer je altijd in je eentje zou zijn? (Of te wel, is het dan niet heel erg eenzaam??)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 08:40

Het is vooral heel prettig met je paarden in alle rust je bezig te kunnen houden. En je hebt toch wel vriendinnen die langs komen of waar je zelf langs kunt gaan. Ik ben zeer content met het feit dat ik weg kan gaan wanneer me iets niet bevalt bij iemand. Mensen die op je stal staan hun paarden nooit bewegen of niet goed verzorgen zijn een hele grote ergernis. En wat dacht je van betalen, daar krijg je ook vaak moeilijkheden mee. Ze komen allemaal bij jou zeuren wanneer ze ergens mee zitten. Dan kun je echt niet meer lekker genieten van je eigen paarden.

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 10:26

Aan huis heeft z'n voor en z'n nadelen ;)
Voor mij zijn het overwegend voordelen :D
Je kunt alles op je eigen manier doen, je hoeft met niemand rekening te houden, en je ziet je paard veel meer, je hoeft je niet meer te irriteren aan mensen die niet correct met hun paard omgaan.
Nadeel voor mij is dat ik het op de pensionstal best gezellig vond, thuis ben je maar in je uppie en is er niemand om je even een handje te helpen :o

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 11:15

Linda2B schreef:
Het gaat er dus om wat je moet rekenen als je ze aan huis hebt, ervan uit gaand dat ik het hooi en het stro en de brok allemaal moet kopen, dus geen hooi van eigen land ofzo heb.

Het ligt er sterk aan of jij aan goedkope en goede adressen kunt komen ;) Je kunt stro duur kopen per pakje in de winter, maar je kunt ook proberen om bij een boer het direct van het land te kopen (is altijd goedkoper, maar je hebt wel opslag nodig en je moet het zelf van het land afhalen) Ik betaal namelijk nog geen 80 cent per pakje stro ;) (ik strooi 4 stallen de hele winter dik op voor 160 euro :D )
Hooi precies hetzelfde... Als je opslag hebt moet je bijv nu aankopen en je hebt het veel goedkoper als dat je in de winter aankoopt... Zelf hooien zou voor jou ook een optie kunnen zijn, maar daar gaat wel veel tijd in zitten :(:)
Paarden aan huis kun je zelf zo duur maken als je wilt naar mijn idee...

Linda2B schreef:
Of te wel, is het dan niet heel erg eenzaam??)

Ik hou dan blijkbaar van eenzaamheid :+ Maar goed ik heb dan ook nog nooit op een pensionstalling gestaan, maar heb ze altijd al aan huis gehad :o Pensionstalling brengt mensen met zich mee met allemaal andere opvattingen over paarden houden en allemaal andere meningen en ik hoor vaak zulke gezellige dingen dat ik er voor bedank :o
Ik doe alles alleen, maar ik heb gelukkig wel vriendinnen met paarden in de buurt en mijn vriend komt ook regelmatig kijken dus echt eenzaam voel ik me echt niet! Heerlijk in de stal bezig zijn, en geen gezeur van anderen *D

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 11:50

Je weet van te voren niet wat voor mensen een paard bij je stallen. Ergenissen zoals niet betalen en weinig naar hun paard omkijken vind ik heel erg vervelend. Heb dit namelijk zelf ook ondervonden. Nee, dan ben ik liever in m'n eentje (en nu met een leuke bijrijdster) dan altijd me druk te moeten maken om de paarden van anderen.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 11:56

Als je overweegt om paarden van anderen te stallen, regel het dan goed met je aansprakelijkheidsverzekering!!!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 11:59

Ik heb niet het paard aan huis, maar omdat het een zelfvoorzienende stal is weet ik wel wat ik kwijt ben (hooi, stro, weide onderhoud, mestafvoer regelen we zelf) Ik zit nog onder de 1000 euro per jaar (incl. stalhuur). In de zomer liggen de kosten laag, dan is er alleen weideonderhoud nodig, in de winter liggen de kosten weer hoger ivm hooi stro en mestafvoer.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 13:01

Zammie schreef:
Ergenissen zoals niet betalen en weinig naar hun paard omkijken vind ik heel erg vervelend. Heb dit namelijk zelf ook ondervonden. Nee, dan ben ik liever in m'n eentje (en nu met een leuke bijrijdster) dan altijd me druk te moeten maken om de paarden van anderen.

Dat hebben wij ook ondervonden. Onze pensionklant zou zelf haar paard voeren/mesten etc etc. Op een gegeven moment kwam madam pas rond 1 uur haar pony zijn ontbijtje geven! En dan hebben we het nog maar niet over zijn stal die ik iedere avond maar bijstrooide omdat ie anders op het beton lag :(:)

Linda2B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 11:08

Het zijn in elk geval allemaal dingen die we mee gaan nemen.
Gelukkig weet ik wel hoe het er op stallen aan toe gaat, omdat ik er zelf heb gewerkt. De voor- en nadelen heb ik allemaal naast elkaar gelegd, en ik ben er echt aan toe om mijn eigen paarden eindelijk op mijn eigen stekkie te hebben, zelf te bepalen wanneer ze buiten komen en wanneer niet, op wat voor strooisel ze staan, wat voor voer ze krijgen en hoe vaak, etc. etc.
De nadelen heb ik hier graag voor over!

Bedankt allemaal voor de objectieven en leerzame tips!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:22

Daar heb je groot gelijk in TS. Ik zou ook niet anders willen als de paarden bij huis. Dan maar het werk ervan. Vind ik juist leuk om er allemaal bij te doen...