In de weide hooi geven, hoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kaplaars

In de weide hooi geven, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 21:45

Hoi,

Ik ben erg blij, vanaf mei gaat mijn veulen naar een weiland met schuilstal en vriendjes.
Dit weiland is nu nog niet paard-klaar, heeft nog prikkeldraad en de stal staat er nog niet. (daar ga ik vast nog vragen over stellen)

Maar 1 vraag had ik alvast, hoe voeren jullie hooi in de weide?

Ik had een eetgelegenheid op internet gezien, hooibaal erin, op verhoging, via hekwerk kunnen ze dan eten zonder elkaar weg te jagen. en het hooi waait niet weg. Deze kosten alleen heel wat. (990)

Hoe doen jullie dat?

Groetjes kaplaars

sandr0

Re: In de weide hooi geven, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:47

wij hebben kratten vast gezet aan t hek waar we hooi in gooien. Gaat goed bij onze paarden. Of t echt slim is met een veulen??

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:47

gewoon op de grond, daar waar de wei droog is tenminste. Niet in de blubber uiteraard.
En anders in de schuilstal.

Radisha55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:48

Wij hebben een grote overdekte hooiruif, we hebben 6 paarden en 2 daarvan heeft voernijd. maar het is ruim genoeg dat ze gewoon allemaal kunnen eten zonder weggejaagd te worden! je betaalt er natuurlijk wel eenmalig een aardig bedragje voor.

Op de grond doen we het nooit, vertrappen ze of als het hard waait waait het allemaal weer weg.

Ik hoop wel dat het prikkeldraad weggaat?

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:49

isabonny:als je t los op de grond gooit waait t heel je land over en bij nat weer dus ook de blub in

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:50

Ik leg gewoon meerdere hoopjes hooi verspreid over de wei. Altijd een hoopje meer dan dat er paarden zijn, dan komt er nooit eentje zonder hooi te zitten.

Als je daar de ruimte niet voor hebt dan kun je inderdaad een grote hooiruif kopen, of een groot hooinet maken, er zijn veel mogelijkheden Lachen
Ik heb zelf een grote hooibak in elkaar gezet, en die van mij staat in de inloopstal zodat ie ook bij regen droog staat.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:51

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:51

Ehm....gewoon zo? Haha! Ik heb de compostton gebruikt en het werkte echt prima! Hooi blijft droog, schoon en het waait niet weg.

Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:53

patsy1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:00

Eerst hingen wij hooinetten in de sallen maar het werd me wat te veel om ze telken alleen te vullen dus hebben wij gewoon metalen hooiruiven opgehangen.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:46

sandr0 schreef:
isabonny:als je t los op de grond gooit waait t heel je land over en bij nat weer dus ook de blub in

Vandaar ook mijn 2e optie: Of in de schuilstal.
Ik kijk naar het weer.

Regent het of waait het hard, dan gooi ik het niet in de wei. Maar bijv. vorige week was het windstil en de wei droog gevroren (nu niet dus met de sneeuw). Ik vind het dan een prachtig gezicht de 2 baykes midden in de wei bij een berg hooi te zien staan.
Maar als het waait of regent, dan voer ik het binnen. Dan gaan ze zowieso niet de wei op, omdat ik anders een blubberwei krijg en dat wil ik niet. Ze hebben een grote uitloop aan de stallen. Dat is al blubber genoeg. Daar voer ik dus ook niet (in de uitloop bedoel ik). Staan ze in de uitloop, dan krijgen ze hun hooi in of voor de stallen.

Een beetje wind is zo'n ramp niet. Het waait zo snel de wei niet uit als ik het in het midden gooi. En dan lopen ze er maar achteraan. Hebben ze wat te doen Haha! .

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:50

In plastic hooibakken, nou ja, hooibakken... meestal op MP te vinden onder de zoekterm 'quarantainebak'.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:52

ik heb zo'n grote plastieken palletbak... Zitten kleine gaatjes in, dus het water blijft er niet in staan en ze eten zonder te morsen. ik wil er wel nog een rooster op maken zodat ze langer werk hebben aan hun hooi (tegen het dikke-pony-syndroom Vork ). nu met de kou hang ik ook nog twee hooinetjes aan het schuilhok...

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:54

Sientje schreef:
In plastic hooibakken, nou ja, hooibakken... meestal op MP te vinden onder de zoekterm 'quarantainebak'.

ja die dus denk ik Knipoog

die van mij komt van het slachthuis trouwens Lips are sealed maar hij is wel 3 keer ontsmet en uitgewassen geweest voor ik er hooi in durfde doen Knipoog

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 23:00

Hier gewoon die 1000l-kubussen in twee, hekwerk ervan, op een palet vastgeboord en gaten erin voor het water.
Werkt prima, ze morsen niet te veel (maar natuurlijk toch wel wat...), water kan erdoor.
Wij hebben drie bakken voor drie paardjes

Afbeelding

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 07:11

Wij voeren hooi of kuil altijd in verwschillende hoopjes op het land, let op dat de hoopjes ver genoeg uit elkaar liggen dat ook de lagere in rang voldoende eten krijgen. Verder 1 of 2 hoopjes meer neerleggen dan het aantal paarden.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 07:58

Wij hebben sinds kort hooinetten en dat gaat prima Lachen . Onze hangen tussen 2 palen en de paarden kunnen er van 2 kanten uit eten. Voordeel is dat ze er op de grond geen zooitje meer van maken, ze kunnen niet meer in hun hooi piesen en poepen en doordat ze het hooi tussen de gaten uit moeten halen, zijn ze veel langer bezig met hun hooi Lachen .
We hebben 1 net per 2 paarden. De gaten zijn dermate klein, dat er geen paard met een hoef in kan hangen.
Die dingen zijn ook niet zo duur (ik dacht zo rond de 60 €).

Afbeelding
Zo´n hooinet dus, alleen staan die van ons vrij op de paddock.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 08:29

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 09:57

Radisha55 schreef:
Ik hoop wel dat het prikkeldraad weggaat?

Het prikkeldraad gaat zeker weg, de missie om de weide paard-proof te maken is net van start.

Bedankt voor alle reacties. Ik vind jullie oplossingen erg innovatief! Leuk om te zien hoe iedereen weer iets anders bedacht heeft.

@evelyne79: Daar zat ik inderdaad naar te kijken, maar ze kosten rond de duizend euro, dus ik wilde hier vragen of dat goedkoper kon.
@sandr0: wat voor soort kratten? van die boodschappen kratten?
@skess: Dat is ook handig! Simpel en effectief. Hoe kom je erop? Knipoog
@mystictinker: Als je iets zelf in elkaar knutselt kun je het naar je eigen wensen maken, gelukkig ben ik een beetje handig, (en krijg personeelkorting bij een bouwmarkt Tong uitsteken )
@sientje: Die zijn ook handig, dan zou je ook een badkuip kunnen gebruiken denk ik.
@ wisperramse: Op zo'n pallet staat het ook lekker stevig tegen baldadige pony's.
@sterre: dat is ook wel geniaal. Kun je die bij ruitersportzaken kopen? en zijn ze makkelijk te vullen?

Ik wil het hooi het liefste niet in de schuilstal geven, maar ze stimuleren om door de weide te lopen. Met jullie ideeën kan dat allemaal.
Ook dacht ik om een verhard stuk te maken onder de hooi voer plaats, dat is positief voor de hoeven, en het hooi makkelijk bij elkaar te vegen.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 10:03

We hadden de compostton in de tuin staan en mijn moeder had het luikje eruit gehaald. Toen kwam ik opeens op het idee om hem te gebruiken als hooiton. Ze krijgt zo ook geen stof in haar neus en het hooi blijft mooi droog en schoon Lachen Bovendien waait het ook niet weg Lachen

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 10:05

Sterre schreef:
Wij hebben sinds kort hooinetten en dat gaat prima Lachen .

Afbeelding
Zo´n hooinet dus, alleen staan die van ons vrij op de paddock.

Kaplaars schreef:
Het prikkeldraad gaat zeker weg, de missie om de weide paard-proof te maken is net van start.

Bedankt voor alle reacties. Ik vind jullie oplossingen erg innovatief! Leuk om te zien hoe iedereen weer iets anders bedacht heeft.

@sterre: dat is ook wel geniaal. Kun je die bij ruitersportzaken kopen? en zijn ze makkelijk te vullen?

Ik was dus net even op zoek naar wat een hooinetje kost, kom ik toevallig op deze site: http://www.hooinet.nl

Daar verkopen ze die dingen die sterre op de afbeelding heeft staan, ze zijn helemaal niet zo duur en eigenlijk ideaal!

Maatje L van de netten (1,5 m breed en 1 m hoog) kan 14 kilo hooi in, kost 79 euro en maak je aan 4 hoeken vast. Zo zou je dan twee paaltjes in de weide kunnen zetten, daaromheen verharden en dan kunnen je pony's aan twee kanten eten.
Laatst bijgewerkt door Sannessep op 07-01-09 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt

bammbamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 10:05

als je dagelijks komt,verdeeld in een heleboel hoopjes door de wei heen. (droge plekjes)
á geen ruzie om dat ene plukje
b blijven gelijk lekker in beweging

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 10:15

Kaplaars schreef:
@evelyne79: Daar zat ik inderdaad naar te kijken, maar ze kosten rond de duizend euro, dus ik wilde hier vragen of dat goedkoper kon.

In de link die ik je gegeven heb kosten ze geen 1000 euro. vandaar dat ik je de link doorgaf. de prijs die daar bij staat is 235, dat is toch wel de moeite waard of niet?
http://www.speurders.nl/overzicht/diere ... 18187.html

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 11:19

[quote="Evelyne79
In de link die ik je gegeven heb kosten ze geen 1000 euro. vandaar dat ik je de link doorgaf. de prijs die daar bij staat is 235, dat is toch wel de moeite waard of niet?
http://www.speurders.nl/overzicht/diere ... 18187.html[/quote]

Die gewone hooiruiven wel inderdaad. Ik zat naar die grote bak, met overkapping en inkepingen voor het hoofd te kijken. die zijn hier ook rond de 1000.

Die gewone is ook wel handig inderdaad.

Ik kan trouwens nog niets beslissen, dat moet in overleg, maar ik neem wel alle ideeën mee.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 11:34

Oh, wat gemeen, het is inderdaad heel misleidend, hoe het er zo op staat met de foto en de prijs erboven lijkt het of het over desbetreffende gaat.
maar als je dan inderdaad verder snuffelt blijkt heel wat anders.