Nieuwe wet ? Paard mag niet alleen staan.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Merris

Nieuwe wet ? Paard mag niet alleen staan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 11:55

Ik hoor de laatste tijd steeds meer spotjes van de dierenbescherming die gaan over paarden. Nou is er een spotje wat gaat over paarden die niet alleen mogen staan omdat het kudde dieren zijn.
Weet iemand hier meer van? Bijvoorbeeld of die wet echt ingevoerd gaat worden.

Mijn paard staat namelijk in de winter 5 a 6 maanden alleen in een paddock met stal. Wel staan er bij de buren 3 paarden maar ze kunnen elkaar niet aanraken, er zit 10 a 15 meter tussen). Zomers, 6 tot 7 maand, staat mijn paard samen met de 3 paarden van de buren en nog 3 andere paarden samen in een groot weiland. 24/7. Het land is opgedeelt in 3 stukken maar ze staan altijd met zn allen in 1 stuk. Ik merk nu al dat mijn paard weer naar het land wil, doordat ze ongeduldig wordt als we er langs rijden of als het mooi weer is. Als die wet wel ingevoerd wordt nemen we er waarschijnlijk een shetlander bij voor die wet maar ook zodat ze zich niet zo eenzaam voelt.
Nou komt het punt: in het gezamelijke weiland staan 4 pony's en 3 paarden. Die paarden en pony's kennen alkaar al geruime tijd en de kudde is altijd hetzelfde. We nemen dan die shetlander erbij voor ons paard maar het lijkt m niet verstandig om een shetje van 1 meter tussen al die paarden te zetten. Dan zou die shet thuis moeten blijven. wel ziet ze dan elke dag mijn paard een uurtje maar dat lijkt me niet genoeg. Plus dat het erg moeilijk wordt om ze weer te scheiden als ze 5 maanden in de winter dag in en dag uit bij elkaar zijn. Afgezien van een uurtje rijden per dag. (in de bak die 2 meter van de paddock af ligt)
Misschien gaat het ook wel goed met al die paarden en 1 shetje maar ik vraag het me toch af. Heeft iemand van jullie er ervaring mee?

PBA_

Re: Nieuwe wet ? Paard mag niet alleen staan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 12:02

ben ik ook wel benieuwd naar eigenlijk of het echt verplicht gesteld wordt

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 12:02

Vaak gaat het gewoon goed met een shetje, mijn ervaring is dat ze tien keer meer van zich durven afbijten dan grote kastelen. Bovendien zijn de paarden er vaak ook gewoon voorzichtig mee.

Van de wet weet ik niet hoe het gaat lopen.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 12:06

Om die Shet zou ik me niet druken maken hoor..het zal me niks verbazen als die Shet straks weleens even verteld hoe het geregeld gaat worden in de kudde ;) Ik zou hem er eerst apart naast zetten (evt samen met jouw paard) en dan bij de kudde voegen!

Ik ben ook benieuwd of het ingevoerd gaat worden, ik vind het wel een goede!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 12:08

bij mijn shet staat o.a. ook een groot paard, gaat goed hoor!
het paard is een typje dat in de groep makkelijk over zich heen laat lopen, maar ze heeft nu ontdekt dat de kleintjes (shetjes en welsh a-tjes) aan de kant gaan als ze achterwaarts op ze inloopt :P

of de wet er al is of nog komt weet ik niet, lijkt me niet in alle gevallen haalbaar dat een paard niet alleen mag staan, denk aan dekhengsten, geblesseerde paarden etc..

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 12:13

Shet kan er gewoon bij hoor, die grote paarden zijn meestal angstiger voor de shet dan andersom. Die staan hun mannetje wel :D.

Sowieso zou ik er 1 bij zetten (wel een volwassene die goed in kuddeverband geleefd heeft), wet of geen wet.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 12:32

van mij mag het direct ingevoerd worden. ieder mens met een beetje verstand kan toch bedenken dat zo'n dier niet alleen moet staan (of de hele dag/dagen in een klein hokje enz)

SanneK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 12:37

Ik zou me ook niet druk maken om die shetlander hoor, die red zich echt wel!

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 12:39

sflj schreef:
van mij mag het direct ingevoerd worden. ieder mens met een beetje verstand kan toch bedenken dat zo'n dier niet alleen moet staan (of de hele dag/dagen in een klein hokje enz)

Helemaal mee eens....

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 12:42

de shet red zich wel hoor.
maar als ik het goed begrijp wil je eerst kijken of die wet er wel door komt voordat je er een shet bij neemt?

hoop dat die wet er snel doorkomt, vind het ronduit zielig en schandalig dat mensen hun paard alleen laat staan.
hoe eerder hoe beter! tja het is misschien niet voor iedereen haalbaar, maar dan is het hopelijk ook afgelopen met die mensen die eigenlijk geen paard kunnen betalen maar er toch een nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 12:48

Nou dan kunnen wel heel veel paardeneigenaren inpakken....

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 12:49

En terecht.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 12:49

Babico3 schreef:
Nou dan kunnen wel heel veel paardeneigenaren inpakken....

zou ik niet zo erg vinden hoor. tuurlijk voor de mensen in kwestie zal het vervelend zijn, maar voor de paarden denk ik beter.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 12:51

Shet kan er gewoon bij die weert zich wel.

Tja, ik heb door omstandigheden nu ook al een week een stel paarden apart staan, ze hebben wel gewoon contact met elkaar. Normaal gesproken staan ze altijd lekker bij elkaar, maarja loopt nu even anders.
Voor een week worden mijn paarden er niet anders van, maar ken inderdaad genoeg paarden die maar wat graag een vriendje willen.
(Staat 1 met open wond aan dr pees, 1 is hoogdrachtig, is vorig jaar in het land bevallen ging niet goed, en 1 met veulen)
Laatst bijgewerkt door Joto op 24-03-09 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 12:51

je kunt ook een geitje nemen.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 12:55

Ik zal blij zijn als het zo is. En dan bedoel ik niet de paarden die in ieder geval nog aangrenzend aan soortgenoten staan, maar de paarden die echt helemaal in hun uppie staan, en in de verste verte geen ander paard te zien is. Dat vind ik echt het ergste wat je een paard aan kunt doen, het zijn zulke kuddedieren.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 12:55

Ja, ik zou ook wel willen oud worden met alleen een hond bij me.
Een geitje is geen paard, spreekt geen paardentaal.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 12:56

zou me om een geitje kan je in de zomer minder makkelijk bij de kudde inzetten dan een shetje. Een shetje is mischien kleinermaar hij spreekt wel dezelfde taal, bovendien hebben de meeste shetjes wel genoeg karakter om zich te redden in zo'n kudde.

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:03

Ik vind niet dat ze het kunnen verplichten...

Ik heb een hengst, dat wordt dolle pret als we die in een kudde zetten.

Daarbij hebben onze sportpaarden allemaal slidingplates achter, die meppen elkaar zo de eeuwige groene weides in.

Ik vind dat ze eerst eens iets moeten doen aan alle paarden die nooit buiten komen behalve wanneer ze uit hun stal worden getrokken om een uurtje rond te hobbelen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:05

Ook een hengst kan bij een maatje, maar snap wel dat dat nog ergens een uitzondering is.
Sja sliding plates: die kies jij om te zetten, niet je paard hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:05

En als je paard nou naast andere paarden staat in een box? Ze kunnen elkaar zien en neus contact hebben. Als ze in de wei staan, staat er een paard naast hen, alleen met een schrikdraadje er tussen, en op de poetsplaats staan ze ook altijd naast elkaar.
Bij mij op de manege, waar ik binnenkort waarschijnlijk mijn toekomstige eigen paard ga stallen is dit mogelijk. Ze kunnen daar niet 24/7 bij elkaar staan, maar zijn wel de hele dag omringd door andere paarden. Is dat dan ook zielig? Kijk, het is maar hoever je wilt gaan..

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:07

essiedepessie, meppen ze mekaar niet inelkaar DOORDAT ze gewoon weg niet met elkaar in contact komen en dus niet een rangorde kunnen bepalen...

Ik ben voor de verplichting... ik vind een paard alleen niet kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:17

Ja, maar zie mijn eerdere post. Wat versta je onder alleen?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-03-09 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Merris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 13:19

Bedankt voor jullie reacties. Ook al komt die wet er niet dan nemen we er waarschijnlijk wel een shet bij maar nou was alleen de vraag nog waar die heen zou gaan in de zomer. Maar ik weet het inmiddels al wel denk ik. Gewoon in de wei en rustig laten kennis maken.

Over die wet. Er is niet gezegd dat de paarden bij elkaar in 1 wei of stal moeten. Dus als je hengsten hebt zou je zo ook in aparte weides mogen plaatsen, met zicht op elkaar geloof ik zodat ze nog wel wat contact hebben. Dat hangt ook van de hengsten zelf af. Misschien komt er een aparte wet voor hengsten, ik heb geen idee.
Je paard hoeft dan ook niet persee samen met een ander paard te staan, als het maar een kudde dier is. Een geit zal dus voor veel mensen ook een optie zijn.
Ik hoop dat er binnenkort een beetje meer duidelijkheid over komt want ik kan me voorstellen dat alle geiten en shetjes dan snel verkocht zullen zijn. Misschien komt er dan wel een tekort haha.

De wet is voorzover ik weet nog niet ingevoerd maar er wordt wel veel reclame voor gemaakt

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:24

poes schreef:
Ook een hengst kan bij een maatje, maar snap wel dat dat nog ergens een uitzondering is.
Sja sliding plates: die kies jij om te zetten, niet je paard hoor.

Ja en? je kunt moeilijk stops maken zonder plates.

feit is gewoon dat als ze er een trap mee uit delen dat de schade aanzienlijk is.