De stal van 3x3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly_ann

De stal van 3x3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 13:52

Een box van 3 bij 3 is een hele algemene maat hier in Nederland. Meer dan vroeger heb ik het idee, doordat veel boxen van leveranciers komen in deze standaardmaat.

Nu rijzen er bij mij wel een paar vragen. Want persoonlijk zou ik als ik een paard had, hem wel in een slag grotere box willen.

Is een grotere boxmaat inderdaad fijner voor het paard? En hoe groot moet de nieuwe standaard dan zijn?

Gaat de trend van grotere boxen zich ontwikkelen de komende jaren? of zal de 3x3 standaard blijven?

Arabesk

Re: De stal van 3x3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 14:32

ik denk dat boxen als huisvesting op den duur helemaal gaan verdwijnen, omdat mensen gaan inzien dat je paard beter af is en gelukkiger is in een groepshuisvesting.

Niet voor niets groeit het aantal HIT-actiefstallen exponentieel.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 14:34

Voor een "gemiddeld" paard/pony vind ik een stal van 3x3 redelijk, groter is natuurlijk meestal wel fijner. Voor echte reuzen vind ik het wel wat aan de kleine kant.

hansje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 14:37

3X3 vind ik ook wel redelijk als het paard inderdaad niet heel groot is.
Mijn paardje heb ik 's nachts in een box van 4 op 7 staan! Ze amuseert zich daarin natuurlijk kostelijk!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 14:40

Ik denk dat er wel steeds meer aanbod gaat komen in grotere boxen. Er komen ook steeds meer echt grote paarden, mijn knollie van ruim 1.70 en groeiende staat best krap in een 3x3. Hij heeft een tijd in een grotere box gestaan, dat beviel hem toch beter. Hij ligt ook erg veel, en het is gewoon krap opstaan in een normale box. Hij staat nu in 3,5 bij 3,5, maar het liefst zou ik hem weer terugzetten in 3,5 bij 7 of nog groter. Maar die zijn gereserveerd voor merrie met veulen bij ons op stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 14:42

Ik vind een langwerpige stal bijv 3 x 4 wel lekker.
Helaas heb ik ook maar 3x3, paste anders niet in de bestaande schuur. Gelukkig staan ze bij mij veel buiten dus echt bezwaarlijk vind ik het niet.
Ze liggen er ook gewoon languit in Lachen

Een hele grote stal zou ik niet willen, de kans op gaan rollen en daardoor vastliggen vind ik dan te groot.
Ook groepshuisvesting vind ik niet fijn. er zijn ook paarden die echt wel ff rust willen.

Wel vind ik dagelijks een flinke tijd naar buiten, samen met andere noodzaak Lachen
Dan is de stal ook meteen iets minder belangrijk

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 14:46

Ben ik het mee eens, zolang ze maar de hele dag buiten staal is 3x3 groot zat. Voor paarden die maar 2 x per dag een uurtje uit de stal komen, is het te klein.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 14:54

Arabesk schreef:
ik denk dat boxen als huisvesting op den duur helemaal gaan verdwijnen, omdat mensen gaan inzien dat je paard beter af is en gelukkiger is in een groepshuisvesting.

hier ben ik het niet mee eens eigenlijk, boxen zullen niet gaan verdwijnen, denk aan (hele dure) sportpaarden en dekhengsten, deze zullen de hengstenhouders e.d echt niet in een groep gaan huisvesten, daarnaast zijn er best veel paarden die de rust in eigen box erg prettig vinden, na een dag in de groep (ik kijk hierbij naar mijn eigen merrie, die graag in de groep staat, maar sávonds zelf naar haar box wandeld/draaft als ik de draad van de weide open zet en dat is toch echt een afstand van een meter of 200 om 2 schuren heen)

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 15:12

runningkawa schreef:
Wel vind ik dagelijks een flinke tijd naar buiten, samen met andere noodzaak Lachen
Dan is de stal ook meteen iets minder belangrijk

Een grote box ( of het moet wel een heeeeeule grote zijn ) kan de tijd buiten natuurlijk nooit vervangen.

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 15:15

Tuurlijk is groter fijner. Lachen
Geen is helemaal goed. Lachen

En ik hoop dat hetgeen wat Arabesk zegt inderdaad klopt. Lachen

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 16:51

3x3 is naar mijn mening goed als een paard veel buiten staat. Als je paard niet veel buiten komt dan moet je toch echt een grotere stal hebben Ja

romatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 16:56

3x3 is niet giga groot maar moet kunnen als het paard lang gedeelte van de dag buiten staat. Zou zelf wel een grote stal willen maar dat is hier alleen mogelijk als we de pony verkopen.

Weet wel zeker dat stallen altijd wel zullen blijven. Zou mijn paarden niet bij elkaar in een grote stal willen hebben, ben bang dat dan t pony'tje snel aan gort getrapt is en dat de ouwe al het hooi opeet en de hele nacht bezig zal zijn met de rest terroriseren. Mijn paard eet ook veel rustiger wanneer hij op stal staat zonder het geleuter van de rest.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 17:00

Hoi, heb les gehad van Machteld van Dierendonck, zij is de gedragsdeskundige van NL bij uitstek en gaat uit van het volgende principe:

- Neem de stokmaat van je paard en verdubbel die. Die maat gebruik je zowel in de lengte als in de breedte.

Dus: Een paard van 1.60m heeft een box nodig van 3.20m2x3.20m2.
Een paard van 1.70m heeft een box nodig van 3.40m2x 3.40m2.

Dit heeft te maken met de mogelijkheden van het dier om te kunnen vewegen, ze heeft er complete studies naar gedaan.

De meeste stallen zijn NL zijn met de kastelen die er in Nl rondlopen echt te klein!

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 17:03

Toen ik in Engeland was zag ik dat ze daar veel ruimere boxen hadden. Dat was daar normaal zeiden ze. Ik zou mijn paard ook graag in een grotere stal willen..

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 17:06

dat kan veel blessureleed en stereotypide gedrag voorkomen, net als dat buitenboxen en contact door speilen al een stuk beter is dan afgesloten binnenboxen...

IN Ierland waar ik op renstallen werkte waren de boxen ook minimaal 4 bij 4.

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 17:08

Ik heb Jims nu in een box staan van 3x5m.
En hij ligt altijd languit. Ik had m vroeger wel in een kleinere box ook 3x3 maar nu kreeg ik de kans voor een grote.
De Hit stallen lijken me wel super maar daar is hier in de randstad te weinig ruimte voor...

Robbertcv

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 17:15

Hee

Wij hebben stallen van 3,5x3 maar ik denk dat 3x3 nog wel een tijdje blijft is groot zat. mischien dat er meer loop stallen komen waar pony's met zijn meerdere staan. ik denk dat de stallen 3x3 blijfen of mischien iets groter en dat er tussen de stallen een laag wandje komt dat ze een beetje bij elkaar kunnen zijn. Loopstallen zit een nadeel aan als je de pony's wil voeren eet iedereen van elkaar lijkt mij niet zo handig

robbert

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 17:16

3x3 is groot gernoeg voor 1 pony van 1.50m.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 18:21

Hmm Mijn paarden staan in een stal van 3x4 En die vind ik voor de nacht groot genoeg. Overdag staan ze altijd buiten. Zou er niet aan moeten denken dat ze maar 2 uurtjes naar buiten gaan en de rest van de tijd in dat hokje moeten staan.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 18:43

Detour, dat sommetje is handig, maar lastig om in te voeren als standaard maat Knipoog Van daaruit kan je wel zien dat de 3x3 stal in feite voldoende is voor pony's, maar dat je bij paarden gaat naar de stal van 3,5x3,5 of 3x4.

Ik wil er even vanuitgaan dat de paarden overdag buiten staan.

En idd, met die 'kastelen van paarden' nu, krijg ik de indruk dat de standaardmaat 3x3 een slagje te klein aan het worden is.

Heb alleen niet het idee dat er een (massale) verandering naar grotere boxen aan zit te komen Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 18:43

shcmarathon schreef:
En hij ligt altijd languit. Ik had m vroeger wel in een kleinere box ook 3x3 maar nu kreeg ik de kans voor een grote.
De Hit stallen lijken me wel super maar daar is hier in de randstad te weinig ruimte voor...

Dat is toch juist voor de plaatsen waar geen plek is voor weidegang.
Dus juist de randstad Lachen

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 18:48

shcmarathon schreef:

Op het moment wordt er volgens mij bij Neville Stables (als ik het goed begrepen heb) een HIT-actiefstal gebouwd, iig daar ergens in de buurt.
Als het af is gaan we met wat mensen van stal daar kijken, maar die stal is echt wel heel erg duur, gewoon iets van € 500,- Bloos!

Zelf ben ik van het 24/7 buiten staan, maar toen mijn pony nog op stal stond vond ik een box van 3x3 toch echt wel het minimum.
3x3 is bij ons de maat voor een paardenbox, kan het soms echt niet geloven, vond dat mijn pony daar net genoeg ruimte in had.
De meeste paarden bij ons op stal zijn toch wel rond de 1.70 en kan me niet voorstellen dat die lekker staan in zon krappe stal.
Ze kunnen geeneens normaal hun kont keren, laat staan even lekker rusten.
Kan het misschien geeneens een stal voor hun noemen, lijkt meer een volgepropte bezemkast ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 18:51

Persoonlijk vind ik dat je daarin wat overdrijft Lachen
Zanda is 1.70 maar heeft gewoon ruimte over als hij staat.
Hij staat dus echt niet met de kont en de kop op de uiteindes van de stal.
Ook ligt hij gewoon helemaal plat.

Paard kan wel lekker ruim staan, maar als ze in de winter niet naar buiten komen hebben ze daar ook niks aan, krijgen ze niet meer beweging door.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 18:57

Ik heb ook geleerd om de stokmaat x2 te doen, zoals detour zegt.
Ik ben het wel gedeeltelijk met AndreaB eens, ik zie ook weleens paarden in een box staan dat ik denk, die is niet blij in zo'n ruimte.
Als je paard in de box nooit gaat liggen moet je je al wat gaan afvragen...

Ik denk dat de grotere boxen wel meer inkomen, mensen zien toch in dat 3x3 te krap is en willen het zo paardvriendelijk mogelijk hebben.
Ik denk niet dat groepsboxen meer gebruikt gaan worden, misschien bij particulieren maar voor grotere stallen is het risico op blessure's dan veel te groot.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 19:58

inkepink schreef:
Arabesk schreef:

hier ben ik het niet mee eens eigenlijk, boxen zullen niet gaan verdwijnen, denk aan (hele dure) sportpaarden en dekhengsten, deze zullen de hengstenhouders e.d echt niet in een groep gaan huisvesten, daarnaast zijn er best veel paarden die de rust in eigen box erg prettig vinden, na een dag in de groep (ik kijk hierbij naar mijn eigen merrie, die graag in de groep staat, maar sávonds zelf naar haar box wandeld/draaft als ik de draad van de weide open zet en dat is toch echt een afstand van een meter of 200 om 2 schuren heen)

helaas zullen mensen idd hun geld belangrijker blijven vinden dan het welzijn van het dier
, ook hengsten kunnen trouwens gewoon in gezelschap in een gedeelde stal , zolang deze maar groot genoeg is
en de merries er maar niet naast staan
een ruin als gezelschap of zelfs een tweede hengst erbij kan echt
zolang je de dieren de ruimte geeft en aan elkaar laat wennen
in het seizoen zal het idd tegenvallen, maar dan zou een hengst met de merries op de wei kunnen
merries ijzerloos aanleveren en gaan
helaas zal dit idd door de belachelijke bedragen die omgaan in de paardenwereld een utopie blijven