land bemesten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

land bemesten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 10:21

Hoi,

Hoe wordt er eigenlijk bemest bij jullie?

Hier wordt in het hele vroege voorjaar het land geinjecteerd. Verder wordt de wei gesleepd, dus de paardenpoep wordt verspreid. Niet ideaal natuurlijk, maar ja, das het beleid hier.

Hoe doen jullie dat? Strooit er ook wel eens iemand met koemest korrels?

Ik ben benieuwd!

Tigra_

Re: land bemesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 10:27

Hier hetzelfde al betwijfel ik of het echt injecteren is. De mest lijkt meer in rijtje op het land te liggen dan erin. Volgens mij zou je bij echt injecteren de mest niet moeten kunnen zien.

Ze hebben weleens kunstmest gestrooid voor paardenweien was alleen was dat niet zo'n suc6. Veel onkruid en gras dat bijna niet groeide.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 10:29

Monica_1987 schreef:
Hier hetzelfde al betwijfel ik of het echt injecteren is. De mest lijkt meer in rijtje op het land te liggen dan erin. Volgens mij zou je bij echt injecteren de mest niet moeten kunnen zien.

Ze hebben weleens kunstmest gestrooid voor paardenweien was alleen was dat niet zo'n suc6. Veel onkruid en gras dat bijna niet groeide.

Nee hoor, dat is wel goed.
Kijk nu maar naar t land, de "rijtjes" zijn hier wel verdwenen hoor. het gras is er mooi overheen gegroeid.
Als je kunstmest strooit, hoe lang mag je paard dan niet op de wei?

Bianc_Sten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 10:34

Bij ons is de wei ook bemest en de paarden mogen zeker 1 week niet op de wei komen

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 10:44

met kunst mest staat het op de verpakking hoelang het schadelijk is.
ik heb het 1 keer met kunst mest gedaan, was er alleen niet zo tevreden over. maar die van mij mochten er toen een maand neit op lopen. ik heb ze voor de zekerheid 2 maanden eraf gelaten. zodat er nog een paar flinke regen buien overheen konden gaan.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 10:56

Bianc_Sten schreef:
Bij ons is de wei ook bemest en de paarden mogen zeker 1 week niet op de wei komen

waarmee is het bemest?

blue- kim, dat vind ik lang, 2 maanden. Dat zou me te onhandig zijn.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:00

Antheman schreef:
Monica_1987 schreef:

Nee hoor, dat is wel goed.
Kijk nu maar naar t land, de "rijtjes" zijn hier wel verdwenen hoor. het gras is er mooi overheen gegroeid.
Als je kunstmest strooit, hoe lang mag je paard dan niet op de wei?

Maar "vroeger" zag je altijd dat het echt in het land zat. Nu zie ik dat niet meer. Kan zijn dat het veranderd is hoor heb er net zoveel verstand van :P.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:07

Antheman schreef:

daar heb ik zelf voor gekozen toen hoor 2 maanden. ik had ze er na een maand al op mogen gooien.

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:12

ik mest niet meer elk jaar sinds onze New Forest vorig jaar na het mesten helemaal allergisch reageerde :( (na 4 weken weer op het land) Was gedroogde varkensmest dus natuurlijke mest geen kunstmest. Ik laat het dit jaar alleen slepen en we halen de mestballen elke dag weg.
De mesthoop die dan een jaar ligt, wordt vertrooid over de andere wei, die alleen wordt gebruikt om te hooien en af en toe op te lopen door de paarden als de andere wei gesleept is en rust moet hebben. Het nadeel is meer JKK, dus dat moet ik ook wegsteken (gelukkig alleen nog de rozetten, er komt niks tot bloei daar zorg ik wel voor) en wat meer onkruid en mos..maar dat nemen we dan maar voor lief!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:14

Onze kleine weitjes bij huis zijn dit jaar weer eens onder een laag oude stalmest van de pinken komen te liggen. Er kan geen groter materiaal op dus injecteren wordt em daar niet.
Onze andere weides worden 1x in de 2 jaar geïnjecteerd door de boer die het grootste stuk land in de zomer huurt.

Verder strooien wij er zelf ook regelmatig kunstmest op ivm mosgroei. Hier gaan ze er dan na 2 weken weer op.

in de winter lopen ze hier op het grote stuk land en dat is dan arm genoeg om ze niet bevangen te krijgen en rijk genoeg om ze in november en december (soms ook nog januari) niet bij te hoeven voeren.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:18

Wij laten de mest van het jaar ervoor altijd uitrijden in het voorjaar over het land door de loonwerker. Die doet dat keurig moet ik zeggen, je ziet het nauwelijks!

Verder hakselt hij ook nog altijd het één of het ander wat door, hoe en wat weet ik niet (ken de termen niet precies) maar daarna ziet het land er altijd keurig uit :j

Rebell09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:23

Wij strooien in feb-maart kalk op het gras, voor de zuurgraad van de bodem. Hebben soms last van mos.

Eind maart-begin april strooien we kunstmest met N-P-K (Stikstof/Fosfaat/Kali) en dan aan het eind van het seizoen
(oktober) nog een keer hetzelfde, Kalk en N-P-K. Soms tussendoor nog een keer kunstmest.

Wel altijd strooien voordat het gaat regenen! ;)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 11:24

fjord nina, kunstmest gaat dus goed bij jullie?

Barmat, jullie rijden dus ook de paardenmest uit? Dat gebeurd hier nu ook.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 11:27

Rebell09 schreef:
Wij strooien in feb-maart kalk op het gras, voor de zuurgraad van de bodem. Hebben soms last van mos.

Eind maart-begin april strooien we kunstmest met N-P-K (Stikstof/Fosfaat/Kali) en dan aan het eind van het seizoen
(oktober) nog een keer hetzelfde, Kalk en N-P-K. Soms tussendoor nog een keer kunstmest.

Wel altijd strooien voordat het gaat regenen! ;)

Uiteraard alleen doen voordat t gaat regenen.
Ik zal eens kijken of het te doen is hier met kunstmest.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:29

Kunstmest werkt hier prima in ieder geval. De kalk was ik vergeten, maar dat gaat hier (= veengrond) ook in het voorjaar erover.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:29

hier zodra het iets warmer is, meestal begin/halverwege maart NPK
in princiepe zou ik ze week erna er al op kunnen zetten, als het een keer flink geregend heeft, maar ik wacht ltijd totdat het gras meer gegroeid is
begin/halverwege april komen ze dan op de wei
in het najaar komt er kalk op

verder word alle mest er dagelijks vanaf gehaald

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:31

De beste manier is nog altijd om een grondmonster van de desbetreffende weide te laten nemen en hier een bemestingsadvies voor paardeweide bij te vragen. Zo weet je precies wat er op moet en wanneer het er op moet. Je kunt dit bijvoor beeld doen via de BLGG ( even googelen voor de site).

chanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:35

Kan er nu ook nog kalk over?

Bianc_Sten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:35

Antheman schreef:
Bianc_Sten schreef:

waarmee is het bemest?

Dat moet ik vanavond ff na vragen

chanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:36

Lynn_Nikita schreef:
in princiepe zou ik ze week erna er al op kunnen zetten, als het een keer flink geregend heeft, maar ik wacht ltijd totdat het gras meer gegroeid is

Npk wat is dat?

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:39

Antheman schreef:
fjord nina, kunstmest gaat dus goed bij jullie?

Barmat, jullie rijden dus ook de paardenmest uit? Dat gebeurd hier nu ook.

Ja, idd, de paardenmest van het vorig seizoen - dat is wel belangrijk, dat het een winter heeft gelegen, ivm wormbesmetting! Maar gezien de strenge winter van dit jaar ben ik daar nu zeker niet bang meer voor :P

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 11:44

BKS schreef:
De beste manier is nog altijd om een grondmonster van de desbetreffende weide te laten nemen en hier een bemestingsadvies voor paardeweide bij te vragen. Zo weet je precies wat er op moet en wanneer het er op moet. Je kunt dit bijvoor beeld doen via de BLGG ( even googelen voor de site).

Dat vind ik ook wel een goede tip!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:46

chanouk schreef:
Lynn_Nikita schreef:

Npk wat is dat?

nitraat phosfor en kalk??

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:46

chanouk schreef:
Kan er nu ook nog kalk over?

ja, dat kan nu ook nog

Rebell09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:47

Chanouk: NPK = kunstmest met Stikstof/Fosfaat/Kali en je kunt nu gerust nog kalk strooien hoor!